PDA

Vis full versjon : volvo v70 2011 reservebatteri



acer
04/02/22, 09:49
hei er det noen som vet re må servebatteri ligger i volvo v70 2011 har fått feil melding på volvo verksted at det låg spenning må
vel være sånn en boks som ligger et eller annet sted om det går an å bytte dette selv volvo onecall

jiha1968
04/02/22, 20:17
Går utifra at du mener Start/Stop-batteriet (https://www.thansen.no/bil/volvo-v70-iii-d3---d4-163hk/batterier/t10064/g2100-1000/pn344820/v137997220) som ligger i kald-sonen under panseret (Nede i viskertrauet, passasjersiden)
Det kan du bytte på egen hånd med enkle verktøy.

Husk å vedlikeholdslade hovedbatteriet om vinteren, det er sjelden at bilen selv klarer å holde høy nok ladetilstand ved normale korte reiser,
og batteriet ditt vil vare lengre om ladenivået holdes oppe. (Start/Stop-batteriet klarer bilen som regel å holde oppladet på egen hånd)
Du må gjerne få sjekket tilstanden på hovedbatteriet også, med en batteritester f.eks ved hver oljeservice.

Hvis det er "Volvo On Call" -batteriet er det en annen historie... Vil tro du finner VOC-modulen over/bak hanskerommet (PHM-telefonmodulen), og de oransje MOST-ledningene (fiberoptiske) må du være forsiktig med.
Tipper batteri 30782872 gjør VOC-saken bedre (31350776 på ennå nyere biler?)

Her er en tråd på VOC-batteriet (http://forum.vccn.no/showthread.php?80412-Bil-frakoblet-i-Volvo-On-Call) (det kreves VIDA til nullstilling av batteri-algoritmer etter bytte)

acer
08/02/22, 12:12
hei er det mulig å sette inn brukt volvo onecall batteri

jiha1968
08/02/22, 13:55
Ja, det vil jeg tro, men så spørs det hvor bra det brukte batteriet vil være...
Du finner nyest brukt-batteri på S60 -2018 eller S80 -2016 , og batteriet ser ut til å ha rundt 10 års levetid for de fleste.
(Algoritme-nullstilling må allikevel utføres, og så spørs det hva modulen gjør når den merker at brukt-batteriet ikke holder samme kapasitet som ett nytt)
En annen mulighet er å erstatte batteriet med mer universelle celler med samme Lithium-blanding og spenning/kapasitet.

PS: tjuvtrikset er å gjøre en algoritmenullstilling uten å bytte batteriet, det burde holde noen måneder før neste feilmelding kommer.
Men om man må betale et verksted for den jobben vil det ikke være lønnsomt.

PS2: Batteriet er et 6 Volt Lithium Mangan-dioksid (3+3 Volt) ikke ladbart,
og i nødens stund kan kanskje et 2CR5 (https://www.prissok.no/sok/?q=batteri%202cr5) eller verste fall et CRP2-batteri og en loddebolt redde dagen.
(lodding på batterier er farlig fy-fy, men 2CR5-batteriet er greit konstruert på det viset)