PDA

Vis full versjon : EGR-spøkelse



soulberg
14/01/22, 18:01
Heisann!

Jeg har fått klassisk gul varseltrekant og teksten "motorsystem serv.erfordras". I vida har jeg feilkodene
ECM 91A0 og 9140. I følge google kommer dette fra EGR-mechanical fault.
EGRen min er blenda fysisk OG mappa ut. Hvorfor får jeg da disse beskjedene?
Har han som har kodet bilen gjort en dårlig jobb? Kan jeg evt bare ta ut den lille motoren som vrir EGR-spjeldet og la den få dingle løst og holde på med sitt?
Bilen gikk som vanlig tidligere i dag, men ender vel gjerne opp i nødmodus på et punkt for alt jeg vet...

2,4 V70, 2006.

jiha1968
14/01/22, 20:02
Ikke EGR men ETA, "gasspjeldet"...

soulberg
14/01/22, 22:40
Ja, jeg er litt forvirret for flere nevner gasspjeld på forum. Men på kodelistene står det EGR:
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/14.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
14/01/22, 23:57
Fritt oversatt fra en eller annen Volvo-relatert programvare:

ECM-91A0: Throttle Module. Faulty Signal.
ECM klager over problem med adapsjon av ETA
Mulig årsak:
Avbrutt adapsjon
Spjeldet i ETA henger
Skadet ETA


ECM-9140 Throttle Module. Faulty Signal
ECM klager over at spjeldet i ETA sitter fast
Mulig årsak:
Spjeldet i ETA setter seg fast/sitter fast
Skadet ETA


Hadde du hatt ECM-44C0, 44D0, 4440 til 4490 eller 6710 til 6750 så kunne du begynne å bekymre deg over spøkelser i EGR.
Jeg tipper heller på at du har fått en tannløs nisse i ETA...


PS: Litt mer info på ETA-funksjonen:

"The position of the throttle is regulated by a direct current motor.
The ECM controls the motor by means of a
PWM signal.
When the engine is switched off the throttle is closed instantaneously to enable a smooth stop.
following which the throttle returns to open position.
The throttle movement is registered by a potentiometer whose voltage signal is sent to the ECM.
The voltage is approx. 4.2V with open throttle to gradually fall to approx. 0.3V with closed throttle.
ETA is primarily used during exhaust gas recirculation (EGR) control, during regeneration of the particle
filter and when the engine is switched off."

Litt mer inngående info på ETA sin rolle ved EGR:
"To enable further fine adjustment of exhaust gas recirculation (EGR) control,
the ECM uses the Throttle unit ETA (Electronic Throttle Actuator).
If the air volume registered by the MAF sensor deviates from the required volume, then the ECM adapts the position of the throttle.
By reducing or opening the flow area for incoming air,
the mixture of fresh air/recirculated exhaust gases can be fine-tuned so that the required ratio is achieved"

soulberg
15/01/22, 19:01
Okey skjønner. Takk for nok et bra svar!
Gasspjeldet var bytta av et verksted like før jeg kjøpte bilen. Ganske nøyaktig et år siden. Kan det være en garantisak hvis jeg har flaks?

Ellers ser jeg på britiske forum at dette er en dyr sak å bytte og at det gjerne er noen tannhjul som ryker inni der. Har du noen gang åpnet opp og kikka inni hvordan det henger sammen? Hvis det er snakk om tannhjul i plast så kunne man kanskje 3D-printa noen nye tannhjul.

jiha1968
15/01/22, 19:47
Ja det var den derre tannløse nissen jeg snakket om da vet du...

Du kan jo sjekke hva ETA gjør med å starte motoren uten slangene på ETA, og så få noen til å stoppe motoren mens du følger med på bevegelsene til spjeldet.
(Skal lukke ved stopp av motor, for så å åpne igjen)
Hvis dette ikke fungerer normalt, bør du sjekke garanti/reklamasjon før du peller av lokket for å sjekke de to store tannhjulene...
Men slitte tannhjul er noe som vanligvis ikke dukker opp før etter noen hundre tusen km, ett år var kort tid, mer sannsynlig med andre interne feil i ETA da.

Siden EGR er koblet ut burde det heller ikke være så mye sot at spjeldet ikke kan operere normalt, men det koster ikke så mye å ta en sjekk, og så spørs det jo om verkstedet monterte en ny ETA, eller en "pent brukt"...?

soulberg
15/01/22, 19:59
Høres ut som en smart plan, takker!
Hvordan er det forresten å bruke bilen selv med feilmelding på ETA? Har hatt motorsystem-meldingen av og på gjennom høsten. Har bare antatt at det var pga virvelspjeldene, men kan jo ha vært den ETAen hele tiden for hva jeg vet.

locked
16/01/22, 15:28
Høres ut som en smart plan, takker!
Hvordan er det forresten å bruke bilen selv med feilmelding på ETA? Har hatt motorsystem-meldingen av og på gjennom høsten. Har bare antatt at det var pga virvelspjeldene, men kan jo ha vært den ETAen hele tiden for hva jeg vet.

Uten EGR kan du køyre uten spjeldmotor, så lenge "gasspjeldet" står åpent.

At det lukkar ved stopp av motoren er berre for å vaakum i sylinderane slik at du ikkje merka kompresjonsslaga (altså vibrasjon akkurat når motoren stoppa). Det er berre "kosmetisk".

soulberg
16/01/22, 15:31
Takker, locked! Vet du om det finnes noe måte å bypass’e den så jeg blir kvitt feilmeldingene?


Sent from my iPhone using Tapatalk

locked
16/01/22, 15:48
Tuneren din kan alltds plukke vekk dei feilkodane du ikkje likar...

gaupe
25/01/22, 10:13
Uten EGR kan du køyre uten spjeldmotor, så lenge "gasspjeldet" står åpent.

At det lukkar ved stopp av motoren er berre for å vaakum i sylinderane slik at du ikkje merka kompresjonsslaga (altså vibrasjon akkurat når motoren stoppa). Det er berre "kosmetisk".

Det er slik for å kunne unngå diesling, som tidlegare D5 med diesel i olja vert ramma av.

gaupe
25/01/22, 10:17
Slik blir det sjåande ut inne i spjeldmekanisma, eksos vert pressa forbi tetningane på spjeldet, og det ser ut som olje, dette bryt ned det nederste drevet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/25.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/26.jpg

soulberg
25/01/22, 10:30
Interessant! Må være mulig å bare bytte selve det drevet eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
26/01/22, 10:33
Det er vanskeleg, du må i såfall ha ein spesiell ters, så må du ha tilgang til eit nytt drev. No er det ikkje så lenge sidan eg kasta det defekte spjeldet, men eg prøvde å undersøke dette ganske så godt, men det fantes ikkje noko å kjøpe og eg fekk heller ikkje av drevet.

Fekk tak i eit brukt spjeld til 2000 kr, opna det først opp for å sjekke om det var inntrenging i det, men det var tørt og fint. Syns å huske det kom frå ein 2013 modell, det er mogleg det er bedre tetningar på det.

gaupe
26/01/22, 10:34
Du kan sprette av loket, det sit berre med fire fjørklemmer, så ser du fort om det er drevet som er gåent.

soulberg
26/01/22, 10:43
Det skal jeg sjekke. Feilkoden kommer og går på min så må vel åpne opp og se an ståa.
Men det er altså å unngå diesel i olja som er viktigste med dette spjeldet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
26/01/22, 21:16
Det skal jeg sjekke. Feilkoden kommer og går på min så må vel åpne opp og se an ståa.
Men det er altså å unngå diesel i olja som er viktigste med dette spjeldet?

Funksjonen til ETA ble forklart tidligere i tråden (http://forum.vccn.no/showthread.php?80868-EGR-sp%C3%B8kelse&p=1108148&viewfull=1#post1108148)
Hovedsaklig skal det hindre at motoren rister ved stopp, og hjelpe til med EGR-funksjon.

Men som gaupe nevner så vil spjeldet også begrense muligheten for Diesel-runaway (https://www.youtube.com/watch?v=fJIcxMJevII&t=60s) , der motoren forbrenner sin egen olje uten begrensning f.eks via PCV-systemet eller lekkasje i innsug/ventildeksel, med så høyt turtall som teknisk mulig med en dieselmotor...
Egentlig er det ikke selve dieselen i oljen som er problemet, men at oljenivået er for høyt, med påfølgende oppskumming slik at oljen tar andre veier enn tiltenkt.
Så unngå overfylling, og "evig" regenerering av DPF, hold oljenivået midt i mellom maks-min på peilepinnen.

Der er allikevel usikkert hvor effektivt spjeldet er i forbindelse med Diesel Runaway, da spjeldet åpnes igjen rett etter tenningen er avslått.
(har ikke sjekket om systemet er smart nok til at pulser fra veiv/kamaksel vil forhindre åpning av spjeldet i lengre tid etter at tenning er avslått)

soulberg
10/02/22, 20:45
Takk igjen for veldig gode tips. Dette er min første diesel som dere skjønner.
Åpna dekselet på gasspjeldet, det var helt og fint. Alle tannhjul på plass. Kikka inn via egr og så at gasspjeldet går greit når jeg kjører kalibrering. Det piper litt fælt av elmotoren, vet ikke om det er et tegn på noe. Iallefall så gikk forsiktig over elkontaktene med qtips og elspray. Etterhvert forsvant motorsystem-meldinga i en god periode. Men nå er det tilbake igjen. Åpner Vida og har ingen feilmeldinger på spjeldet, men jeg får heller ikke kontakt med alle modulene virker det som.
Bilde fra Vida her. Noen som har vært borti slikt før? Jeg får vekk motorsystem meldinga ved å trykke erase ecm. Men flere av disse modulene skulle vel ha lyst grønt?http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/33.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
10/02/22, 21:29
Gråe moduler er "ikke tilgjengelige" i bilen ("mangler", men ingen annen modul savner dem)
F.eks ville det vært normalt med grå TCM på manuell bil.

Symptomet ligner mest på en defekt Dice, sjekkes med f.eks å prøve den med vdash istedenfor Vida, eller gjerne på en annen bil før eller senere.
(men ta en liten titt på "Partner Group" under "Vehicle profile", og sjekk at denne står f.eks på Nor, for nordisk bil, har hatt biler som har kranglet med avlesing pga feil valg der av en eller annen grunn)

Om det var tilfelle at CAN-bussene lå nede for de grå modulene ville CEM sette en rekke feilkoder på komm.feil med de fleste modulene.
Det at CEM savner PHM, AUM og RTI antar jeg skyldes nytt fint stereoanlegg, og ECM-koden er bekreftelsen på modifisert programvare.

soulberg
04/03/22, 15:56
Ja virker som dice-boksen har fått det (er det ikke det ene så….) Vida vil ikke lese feilkoder, men virker som jeg kan kjøre det meste av kalibrering. Den motorsystem kommer tilbake og den hopper i nødmodus. Så fikk tak i en Biltema-leser som viser feilkoden 9140. Må få få rensa det spjeldet da! Bremserens er okey? Og man bør vel bytte pakning?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
04/03/22, 16:43
Da sliter motoren fremdeles med ECM-9140 ja.
Hvis rens av spjeldhuset og sjekk av tannhjul osv ikke fører frem, ta kontakt med f.eks: https://www.actronics.no/
Pakningen overlever nok.

soulberg
05/03/22, 16:12
Skal spjeldet stå helt flatt inni der når det er stengt? Når jeg gjør det for hånd så stopper det noen mm fra center. Grunnen til at jeg lurer er fordi elmotoren buzzer noe veldig. Actuatoren låt på samme måte da virvelspjelda var så fulle av dritt at elmotoren ikke klarte å stenge de skikkelig…
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/4.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

soulberg
05/03/22, 16:17
Hvis jeg overdriver litt og lyser igjennom så ser man at selve spjeldet ikke er heeeelt i senter. Men det er kanskje ikke så himla sensitivt?
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/5.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
06/03/22, 00:26
Spjeldet trenger ikke å være hermetisk lukket for å fungere som tiltenkt, det er straks verre om det er så liten klaring at det kiler seg fast i lukket stilling...
Du kan kanskje flytte spjeldet litt med å løsne på skruene, eller så kan det være aksial-slakke i spjeldakslingen, neppe noe problem.
Og den ene feilkoden tyder jo på at spjeldet sitter fast, men feil på sensoren i ETA kan gi samme symptom.
(og er akselforingene romme så er det ikke bra med tanke på inntrengning av sotolje)

EDIT:
Som jeg skrev tidligere:
"When the engine is switched off the throttle is closed instantaneously to enable a smooth stop.
following which the throttle returns to open position.
The throttle movement is registered by a potentiometer whose voltage signal is sent to the ECM.
The voltage is approx. 4.2V with open throttle to gradually fall to approx. 0.3V with closed throttle. "

Så du kan måle sensorspenningen i ETA på Lilla-Hvit kabel fra ETA, om du ikke kan se verdiene i diagnoseutstyret.
Helst skulle du kjørt aktivering av spjeldet i VIDA og fulgt spenningsverdien i grafisk display for å se hvordan det ligger an.

soulberg
06/03/22, 14:07
Takk igjen for veldig bra svar! Rensa spjeldet skikkelig, men har fortsatt feilkoden. Alle drev er fine og jeg får kjørt kalibrering i Vida. Men så fort jeg sletter motorsystem-meldinga så kommer den på igjen. Bare tenninga er på. Er vel ikke så mye mer å gjøre da?

Vurderer det her:
https://www.skruvat.no/Drosselventil-stuss-P879894.aspx


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
06/03/22, 18:48
Skjønner godt at du vurderer ny ETA/ASV ,
for jeg er forundret over at kalibreringen går fint, siden feilkoden kommer tilbake igjen umiddelbart etter sletting.
Dobbelsjekk at det fremdeles er ECM-9140 som dukker opp, og se om Biltemaleseren kan sjekke/slette feilkoden fra motorstyringen i standard OBDII-modus.

Har strevd med "statiske spøkelses-feilkoder" i SRS og BCM som har oppført seg på tilsvarende vis,
der det måtte gjøres omlasting av programvare/modulbytte for å bli kvitt feilmeldingene,
der eneste teoretiske forklaring jeg har hatt var at modulen(e) har hatt ustabil tilkobling til den feilmeldte enheten i lang tid.
(som f.eks ustabil kontakt til passasjersete har skapt en låst/statisk feilkode i SRS etter å ha blitt oversett av sjåføren i noen måneder)
men bank i bordet, ingen ECM med slike symptomer ennå...

jiha1968
06/03/22, 18:49
dobbelpost...

soulberg
07/03/22, 17:35
Interessant!
Jeg tok en kikk igjen i dag, mulig jeg gjorde noe feil under sletting (måtte bare av og på med tenninga og prøve igjen). Jeg får vekk «motorsystem» meldinga og bilen går fint. Så kommer den tilbake etterhvert (alt fra etter et kvarter eller neste dag).
Går bilen i nødmodus så får jeg den fin igjen ved å bare «slette koder» med Biltema leseren, men da er fortsatt «motorsystem» synlig.
Når jeg tar reset ecm i Vida så forsvinner «motorsystem» i dashbordet og på biltemaleseren forsvinner 9140 koden og 7700 checksum.
Tenker nå å bare kjøpe et nytt spjeld. Det vrimler av brukte, men nye uoriginale er ikke så mye dyrere ser det ut til. Forresten på noen av spjelda på nett står det at de ikke passer min bil, men ser like ut og har samme OEM nr 8692720. Er det bare mangelfull liste hos selger eller har jeg oversett noe her? Jeg har motorkode D5244T7.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
07/03/22, 18:17
8692720 er vel erstattet av 31216665, og du kan bruke begge nummer som referanse. (Samme del til D5244-T4/T5/T6/T7 , 2006+)
Det at riktig delenummer "ikke passer" kan komme av at motortypen ikke er solgt i det geografiske område delen egentlig var tiltenkt å selges i.
(som f.eks USA der de knapt har sett en personbil med Dieselmotor)
Selv om en "vet bedre" enn nettbutikken i visse tilfeller, så kan man komme ut for at det blir verre å returnere eventuelle defekte produkt,
siden man med vilje kjøpte noe som "ikke passer bilen".

Ser ut til at du har en periodisk feil da ja, så gjenstår det å se om den skyldes spjeldet, eller om spøkelset har annet tilholdssted.

soulberg
25/03/22, 13:13
Da har jeg satt i et nytt (brukt) orginalspjeld. Men i dag kom søren meg ecm 9140 og 9190 tilbake og bilen i nødmodus. Det skjer ikke under kjøring, men som regel når jeg skrur på tenninga. Kan det være dårlig kontakt noe sted mon tro? Noe tips til hvor jeg kan lete?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
25/03/22, 14:29
Det var jo kjedelige greier, men hvis det virkelig er ECM-9190 og ikke ECM-91A0, så har du fått en ny feilkode siden sist.

ECM-9190 vil i så fall dreie seg om feil med strømforbruket i ETA, eller dårlig strømtilførsel/jording. (egentlig går denne feilkoden på biler med ETM, ikke ETA)

Ved mistanke om kabelfeil så er det på steder med vibrasjon, bevegelse, varme eller fuktighet som man bør lete først, samtidig mens det måles spenning i enden (på ETA i dette tilfellet)
Så der kabelmatta ligger an mot andre gjenstander, som f.eks kabelklips/strips er et yndet sted for gnagsår.

soulberg
03/04/22, 15:59
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/6.jpg
Tok av et hav med el. teip fram til ecm. Her har det vært folk før. Fant at 3 av ledningene til spjeldet er skjøta. Virker ikke å være noe brudd i dem da… vurderer å legge nye ledninger fra ecm til spjeldet. Kan man åpne kontakten til gasspjeldet og legge i nye ledninger eller er kontakten støpt sammen? Og samme med ecm-kontakten, lar det seg bytte enkeltledninger eller er man mer safe med å skjøte utenfor slik det er gjort før?


Sent from my iPhone using Tapatalk

locked
03/04/22, 17:27
Desse skøytehylsene der (duraseal) er ofte feil montert/vanskeleg å få skikkeleg. Eg pleier å seie at om du finne slike under feilsøking så har du funne feilen. Stort sett treffe vel det 100%. Veldig ofte er dei skada ved pressing, og deretter varma så mykje at det vert hol i krympeslangen eller til og med varma så mykje at isolasjonen på ledningane går hol på utanfor skøyten.

Ta dei vekk og tre på krympestrømpe med lim og lodd ledningane sammen.

Utanom det så ser ikkje detta ledningsnettet bra ut, det ser herja ut. Har bilen vore gjennom en stor kollisjon eller eit motorbytte? Tvinninga på ledningane ser liksom ikkje ut så dei kjem frå fabrikken..

soulberg
03/04/22, 22:04
Yes, lodda og hadde på krympestrømper. Var to andre «random» kabler til ecm med slitte skjøter som vi gjorde det samme på. So far so good, tok en god tur nå. Får se hva som skjer når hverdagen kommer. Kollisjon eller motorbytte, ikke så vidt jeg vet. Men helt klart mye suspekt mekanikerarbeid fra en tidligere eier…


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
05/04/22, 13:04
Desse skøytehylsene der (duraseal) er ofte feil montert/vanskeleg å få skikkeleg. Eg pleier å seie at om du finne slike under feilsøking så har du funne feilen. Stort sett treffe vel det 100%. Veldig ofte er dei skada ved pressing, og deretter varma så mykje at det vert hol i krympeslangen eller til og med varma så mykje at isolasjonen på ledningane går hol på utanfor skøyten.

Ta dei vekk og tre på krympestrømpe med lim og lodd ledningane sammen.

Utanom det så ser ikkje detta ledningsnettet bra ut, det ser herja ut. Har bilen vore gjennom en stor kollisjon eller eit motorbytte? Tvinninga på ledningane ser liksom ikkje ut så dei kjem frå fabrikken..

Er ikkje så veldig fin tvinninga på kablane som ligg framom torpedoveggen på XC90en vår heller, trur det er slik på desse bilane.