PDA

Vis full versjon : Blinklys henger seg opp og lyser konstant, periodisk feil.



FroBe
12/01/22, 20:29
Venstre blinklys har av og til hengt seg opp under kjøring eller etter bilen er parkert.
Da lyser det konstant istedenfor å blinke, og ingenting jeg gjør med blinklyshendel, nødblink eller nøkkel kan slukke blinklyset.
Feilen opptrer kanskje en gang i året.
Eneste måte jeg kan få lyset til å slukke er å koble av strømkabel fra batteriet et minutt.
Alle tre blinklys-pærene på venstre side lyser, pluss indikatorlys i DIM.

Blinklys styres direkte av elektronikken i CEM, og har slik jeg kan se ingen utbyttbare rele eller sikringer.

Det som er rart er at jeg har opplevd samme feil både med 2004 og 2006 modell V70.

Jeg kan ikke utelukke at det er en bug trigget av CFE, men bilene har hatt ulik modell CFE og ulik firmware.

Har ikke koblet til VIDA og sjekket etter feilmeldinger før jeg koblet vekk batteriet, men det er ingenting etterpå.

locked
13/01/22, 00:27
Det første som slår meg er at det er releet. Om det då faktisk sitte eit rele inne i CEM.

Er jo ikkje så enkelt å feilsøke på noko som opptrer ein gong per år heller.

jiha1968
13/01/22, 02:00
Symptomet er så sjeldent at når samme mann opplever det på to biler med ulik CEM/CAN-generasjon, vil jeg peke på den mest sannsynlige fellesnevneren.
(CHF-modulen, ikke eieren:rolleyes: )

Morgis
15/01/22, 13:17
Sjekket om din CEM kan være vannskadet? Lekkasje fra frontrute / drenering var et problem på tidligere P2.

FroBe
15/01/22, 16:54
Har ikke sjekket CEM selv, men Volvo-mekanikeren sjekket og bekreftet at det var montert ekstra forsegling for CEM på bilen min.