Logg inn

Vis full versjon : XC70 2011mod, går dålig og kommer med feilkoder.



Kr ingebrigtsen
03/01/22, 23:45
Ja som sagt, plutselig kom det opp melding i display om at "Motorstyring trenger service" og bilen begynte gå veldig dårlig.

ECM:P00BC00 - Mass og volumluftfløde A krets intervall /prestanda-luftfløde for lavt.
ECM:P029900 - Turbo/kompressor A undertrykk.

Bilen er omprogrammert og egr skal være koblet ut, men har gjort den ren i dag bare for og utelukke denne, maf sensor er rengjort, samme er sensor oppe på topp mot luftfilter.

Kan det være mapt sensor på intercooler som er gåen? hvor sitter denne i så tilfelle?

jiha1968
04/01/22, 09:32
Motorstyringen varsler om at motoren drar inn for lite luft og at motoren heller ikke klarer å skape nok ladetrykk.
Du bør lese av alle verdier fra MAP og MAF, men dette høres nesten ut som at det er tett i luftinntak (frosset luftfilter) eller tett eksos (CAT/DPF), men der burde i det minste trykksensoren for DPF varsle urimelige verdier. Neste misstenkte blir dessverre turboen. Men feilsøk litt før du svir av hele nyttårsbudsjettet på deler.

T-MAP finner du nede på siden av intercooleren, på førersiden, nesten utilgjengelig selvfølgelig:rolleyes:

Kr ingebrigtsen
05/01/22, 16:10
Hei. Og takk for utfyllende svar. Jeg har icarsoft tilgjenngelig og kan lese ut alle verdiene live under kjøring, men vet jo ikke hva som er normalt. Jeg har byttet luftfilter.

jiha1968
06/01/22, 00:27
Hei ja, da kan du jo begynne med verdier fra MAP og MAF, inkl alle temp.sensorer under panseret, ved tenning på (død motor), tomgang, rusing 2000rpm, og jevn fart f.eks 80km/h flat vei om det er mulig, fullgass er neppe aktuelt pga feilsymptomet vil jeg tro. (limp mode?)

Så får vi se om noen kan tyde tallene din etter hvert, og mens du venter på det kan du jo skru litt, for å kjenne etter om at akslingen/turbinhjulet i turboen er lett å snurre på.

Ta gjerne av slangene fra trykkføler til DPF og kjenn om det er mye trykk der med motoren i gang/rusing. Om det ikke er åpenbart overtrykk, så kan du også måle trykket ved hjelp av den sensoren om du har bare en slange påkoblet, og plugger den andre. (vil muligens sette midlertidig feilkode på DPF-trykkdifferanse)

Børge Vikebø
11/01/22, 22:13
Hører du unormalt mye lyd? Har vært borti på et par V70 med D3 at intercoolerslange mellom ic og innsug sprekker nærme intercooler, men da får du gjerne høy hvesing.


Sent from my iPhone using Tapatalk