PDA

Vis full versjon : Bensinlekkasje - mulig kilde?



borges
09/12/21, 18:26
Hei,

jeg kan kjenne en bensinlekkasje inne i 2004 V70 2.0T. Det er ikke synlig bensin på snøen der bilen har stått parkert.

Lekkasjen merkes kun når bilen har stått ubrukt noen dager.

Hva er typiske kilder til bensinlekkasje? Fint å få hjelp til å snevre inn søket før jeg går ut i kulda for å feilsøke.


Børge

FroBe
09/12/21, 21:35
Beskrivelsen hørtes kjent ut fra da jeg hadde en 2004 V70 2.0T.
Det ble aldri plagsomt nok til at jeg gjorde noe mer med det i de tre årene jeg kjørte den.
Vurderte å åpne luken under baksetet for å sjekke pumpen i tanken, men kan ikke huske om jeg gjorde det.

borges
09/12/21, 22:40
Takk for input!

Jeg kan grave meg ned under setet å se hva jeg finner der.

Børge


Beskrivelsen hørtes kjent ut fra da jeg hadde en 2004 V70 2.0T.
Det ble aldri plagsomt nok til at jeg gjorde noe mer med det i de tre årene jeg kjørte den.
Vurderte å åpne luken under baksetet for å sjekke pumpen i tanken, men kan ikke huske om jeg gjorde det.

jiha1968
10/12/21, 00:22
Det vanligste er lekkasje ved tetningsring mellom tank og tankarmatur (pumpe) , og sprekker i gummimuffen mellom påfyllingsrør og tank.
Stram festering for tankarmatur, eller bytt gummimuffen om det er der lekkasjen er synlig.
Utifra symptomet vil jeg som FroBe over her gjette på pakningen til tankarmaturet.
(EDIT: ser nedenfor at lukten kom rett etter fylling, antar muffe på påfyllingsrør da)

Vatnehol
10/12/21, 00:54
Det vanligste er lekkasje ved tetningsring mellom tank og tankarmatur (pumpe) , og sprekker i gummimuffen mellom påfyllingsrør og tank.
Stram festering for tankarmatur, eller bytt gummimuffen om det er der lekkasjen er synlig.
Utifra symptomet vil jeg som FroBe over her gjette på pakningen til tankarmaturet

Har ofte vært borti at slangen nede med tanken som går til lufterøret opp langs påfyllingsrøret morkner og lekker.
Synes såvidt å erindre der er en blindtarm en plass som også bruker å lekke? som er kødd å komme til å bytte.
Full tank, og eller parkering i bakke var ofte da man fikk bensinlukt når disse hadde lekkasje.

borges
10/12/21, 01:30
Har ofte vært borti at slangen nede med tanken som går til lufterøret opp langs påfyllingsrøret morkner og lekker.
Synes såvidt å erindre der er en blindtarm en plass som også bruker å lekke? som er kødd å komme til å bytte.
Full tank, og eller parkering i bakke var ofte da man fikk bensinlukt når disse hadde lekkasje.

Bra, da har jeg mye mer å feilsøke på!

Det begynte å lukte rett etter at jeg fylte bensin på den sist. Så det rimer godt med det dere beskriver.