PDA

Vis full versjon : Nilsson’s 05 V70 D5 awd og XC90 konebil



Nilsson
28/10/21, 18:12
Ettersom vinterhjula til 240n er fra 2011, og utslitte, så var det lettere å kjøpe ny bil med gode dekk[emoji2273][emoji28]

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/47.jpg
I
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/48.jpg

2005mod, D5, awd og 6trinns manuell.
Gått 250000, men bærer preg av utrolig godt vedlikehold. Det er ett par filleting som jeg må/vil utbedre:
Airbag lampa lyser
Stoffet på a-stolpe dekslene har sluppet litt
Trekket rundt brekket sitter ikke skikkelig
Og ledbaren skal få ett strøk lakk
Ellers bærer den preg av utrolig godt vedlikehold, og er godt påkostet. Morsomt og kjøpe gammel bil når den er så ivaretatt.

Business utgave, så er ikke voldsomt med utstyr, men det ser jeg på som et pluss på en gammel bil[emoji4]
Kikka på finn bare for moroskyld 2-3dager før jeg dro og kikka på denne. Hadde krav om diesel, svart delskinn eller skinn og 4hjulstrekk, så timinga var perfekt at denne lå ute og ikke var solgt. Litt impulskjøp, men utrolig fornøyd.
Nå skal 240n vaskes skikkelig ned og settes bort til våren, så kan den nyte pensjonist tilværelsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
28/10/21, 18:53
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/49.jpg

Der var forresten a-stolpe dekslene iorden[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

HansOla
29/10/21, 09:40
Pen bil, fin fargekombo [emoji106]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

TurboNoob
31/10/21, 12:18
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/49.jpg

Der var forresten a-stolpe dekslene iorden[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Åssen får man ut disse? Må lime litt på mine også.

EDIT: Fant ut av det. Tok en sjanse og nappet til i toppen av dem. Fikk begge ut hele.

Nilsson
31/10/21, 20:41
Åssen får man ut disse? Må lime litt på mine også.

EDIT: Fant ut av det. Tok en sjanse og nappet til i toppen av dem. Fikk begge ut hele.

Ja, fant en annen tråd her på forumet at det bare var å røske[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
04/12/21, 01:44
Flott bil! Grattis! Kan det stemme du var litt heldig med å ramle over en med 6trinns manuell? De fleste v70 og xc70 kommer med automat.

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk

Nilsson
14/12/21, 22:57
Flott bil! Grattis! Kan det stemme du var litt heldig med å ramle over en med 6trinns manuell? De fleste v70 og xc70 kommer med automat.

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk

Takk[emoji4]
Ja, er 6trinns manuell ja. Men det var ikke så avgjørende for min del, noe begrenset utvalg av disse med diesel og awd i utgangspunktet[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
02/01/22, 14:40
Konverterte til 2hjulstrekk denne nå, nokså sikker på at det er den berømte hylsa. Ser vparts har 2 typer, med forskjellig splines, er det noen måte å finne rett type uten å demontere noe?
Samne med fremre leddet på mellomakslingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
10/01/22, 19:38
Da er den oppe å går igjen med ny hylse[emoji106]
Er nok noe begrenset levetid igjen på splines på vinkelsrevet, men går nok ei stund hvis man ikke prøver å ta livet av det[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
07/03/22, 07:12
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/9.jpg

Får vel bjuda på ett bilde i dårlig kvalitet.

Har tatt stor service på den, med alle filter untatt haldex da det var rimelig nytt ved innkjøp. Girolje og olje på vinkelkassa tok jeg når jeg bytta hylse.

Har også irritert meg over at den bremser for lite bak, og brekket ikke var som det skulle, så har gått over bremser på alle hjul, smurt opp glidere, rengjort klaver og løsnet ekspandere på brekket, ble helt andre bremser nå. Må ha nye band til brekket og skjold bak, men det virker nå.

Hadde også ei runde med å rydde opp i litt jalla kobling til bla tåkelys foran, så nå virker alt utenom hornet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
14/03/22, 19:31
Så nå nettop at jeg har høyttaler i nakkestøtta, er det noe mulighet for å få det til å virke som handsfree igjen når man har ettermarkeds spiller?


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
14/03/22, 20:01
I feil tråd.. ;) :'D

2førr10
14/03/22, 20:14
Lørdag ble det utvendig vask. Det gjorde seg, da ble jeg påminnet på hvor fin i lakken den egentlig er.

Har fått montert panserbeskytter, det var utslolgt en stund men så kom det på lager igjen. Synes det ser bra ut, likte montasjen da det ikke går utover bilen negativt på noe. Det er bare noen klemmer og det følger med silikonklisterlapper som hindrer skade på lakk der det monteres.

Har et par andre ting som skal komme på plass etterhvert. Nye sommerdekk, nytt dieselfilter, ekstra oljekjøler, innvendig vask og støvsuger, og dør og dørkarm vask.

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/22.jpgFeil tråd! xD Admin kan slette :)

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk

2førr10
14/03/22, 20:37
Så nå nettop at jeg har høyttaler i nakkestøtta, er det noe mulighet for å få det til å virke som handsfree igjen når man har ettermarkeds spiller?


Sent from my iPhone using TapatalkDet går vel via original spiller, altså telefonen sitter i dashbordet/center console ved siden av radio, men begge de har du vel fjernet? Går kanskje an å finne tegning/diagram på ledningsnett i bilen og finne ut hvilken farge på ledninger det er og hvor de ender opp. Ikke umulig de ender opp i kontakten i bakkant til telefon/radio ved dashbord. Så er det bare å koble de lederene som er fra mic inn på spiller.

Jeg har mic på A-stolpe deksel, en klemme som sitter på dekselet og kabel går bak deksel ned til radio, det er 3,5mm minijack.

Sorry jeg feilposta av min bil i din tråd, går litt i surr på denne appen, jeg går til en de postene jeg har posta på tidligere for å finne min egen tråd men så klikka jeg visst på din[emoji28]

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk

Nilsson
15/03/22, 20:19
Det går vel via original spiller, altså telefonen sitter i dashbordet/center console ved siden av radio, men begge de har du vel fjernet? Går kanskje an å finne tegning/diagram på ledningsnett i bilen og finne ut hvilken farge på ledninger det er og hvor de ender opp. Ikke umulig de ender opp i kontakten i bakkant til telefon/radio ved dashbord. Så er det bare å koble de lederene som er fra mic inn på spiller.

Jeg har mic på A-stolpe deksel, en klemme som sitter på dekselet og kabel går bak deksel ned til radio, det er 3,5mm minijack.

Sorry jeg feilposta av min bil i din tråd, går litt i surr på denne appen, jeg går til en de postene jeg har posta på tidligere for å finne min egen tråd men så klikka jeg visst på din[emoji28]

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk

Ingen problem, fint med litt påfyll i tråden[emoji23]
Får forske litt mer på det etterhvert.
Radio og tlf var borte når jeg kjøpte bilen ja, luree på å få tak i org og montere[emoji848]

Fikk cfe fra deg idag, prøvd så smått og veldig fornøyd sålangt! Takk for handelen[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
15/03/22, 20:47
Får forske litt mer på det etterhvert.
Radio og tlf var borte når jeg kjøpte bilen ja, luree på å få tak i org og montere[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Legg fra deg den tanken med en gang... Det er så drastisk forskjell i lydkvalitet på originalt vs hva som helst annet [emoji14]

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Nilsson
15/03/22, 21:08
Legg fra deg den tanken med en gang... Det er så drastisk forskjell i lydkvalitet på originalt vs hva som helst annet [emoji14]

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Men ser så utrolig jalla ut med 2din ramme som nesten passer osv[emoji85] Fant noen i tyskland da, men hull for telefondelen, koppholder eller hva man måtte ønske. Mulig den har bedre passform enn det som er å få her til lands. Men skal jeg beholde 2din vil jeg ha en enhet med skjerm og mulighet for ryggekamera osv. Vi får se[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
15/03/22, 21:22
Men ser så utrolig jalla ut med 2din ramme som nesten passer osv[emoji85] Fant noen i tyskland da, men hull for telefondelen, koppholder eller hva man måtte ønske. Mulig den har bedre passform enn det som er å få her til lands. Men skal jeg beholde 2din vil jeg ha en enhet med skjerm og mulighet for ryggekamera osv. Vi får se[emoji106]


Sent from my iPhone using TapatalkDet er litt varierende passform på de rammene, ja... Heldigvis er ramma i V70'n min av en bedre sort [emoji16] dog dytta jo forrige eier inn en billig og fæl 1din da, med ei billig plastlomme under...
Selv har jeg lyst til å få inn en nyere pioneer 2din, de ser faktisk ganske pene og simple ut, også får man mulighet for navigasjon, carplay/Android auto og ryggekamera, blant annet.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Nilsson
15/03/22, 22:41
Det er litt varierende passform på de rammene, ja... Heldigvis er ramma i V70'n min av en bedre sort [emoji16] dog dytta jo forrige eier inn en billig og fæl 1din da, med ei billig plastlomme under...
Selv har jeg lyst til å få inn en nyere pioneer 2din, de ser faktisk ganske pene og simple ut, også får man mulighet for navigasjon, carplay/Android auto og ryggekamera, blant annet.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Kikka litt på pioneer jeg og, enkle og greie ser det ut som[emoji106]

Har fått unna litt som skulle vært tatt for lenge siden ikveld, skulle bare bytte ei bærebruforing foran og justere spissing pga skeivt ratt. Endte men en bråtur på tema etter ei bærekule, lenkearm og en caliper.
Nå er forstillinga justert fra 4,7 i spredning til 0,7 spissing. Også skulle jeg fått tak i to halvslitte dekk. De bak går fint en sesong eller tre til.

Da gjenstår det regreim, termostat og svinghjul. Moro med bil[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
15/03/22, 22:47
Jeg personlig ville nok ikke montert org spiller og telefon, heller 2 din med oppbevaringslomme, det er det jeg har. koppeholdere har jeg i midtkonsollen, og i tillegg finnes det koppeholdere i midtarmlene :confused:

Jeg vil anbefale mic ved A-stolpe med minijack, det som måtte passe for baksiden av 2din spiller, da slipper du det mic i nakkestøtte-styret. Ryggekamera fåes kjøpt på ebay som erstatter ene skiltlyset (det erstatter der et av skiltlysene sitter, MEN kamera kommer også med skiltys, så vidt jeg mener å huske er det 2 stk dioder), og ikke sånn flommbelysning som LED skiltlysene fra vparts osv.

Jeg skal legge ut et bilde og link på min tråd.

Nilsson
15/03/22, 22:59
Jeg personlig ville nok ikke montert org spiller og telefon, heller 2 din med oppbevaringslomme, det er det jeg har. koppeholdere har jeg i midtkonsollen, og i tillegg finnes det koppeholdere i midtarmlene :confused:

Jeg vil anbefale mic ved A-stolpe med minijack, det som måtte passe for baksiden av 2din spiller, da slipper du det mic i nakkestøtte-styret. Ryggekamera fåes kjøpt på ebay som erstatter ene skiltlyset (det erstatter der et av skiltlysene sitter, MEN kamera kommer også med skiltys, så vidt jeg mener å huske er det 2 stk dioder), og ikke sånn flommbelysning som LED skiltlysene fra vparts osv.

Jeg skal legge ut et bilde og link på min tråd.

Så bilde av kameraet nå, diskret og fint!

Ang radio så forblir det nok 2din, men skal ha en annen ramme. Sett noen som sentrerer radioen, det er jo og en finere løsning enn den jeg har idag. Er uansett ikke første prioritet[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
15/03/22, 23:16
Kikka litt på pioneer jeg og, enkle og greie ser det ut som[emoji106]

Har fått unna litt som skulle vært tatt for lenge siden ikveld, skulle bare bytte ei bærebruforing foran og justere spissing pga skeivt ratt. Endte men en bråtur på tema etter ei bærekule, lenkearm og en caliper.
Nå er forstillinga justert fra 4,7 i spredning til 0,7 spissing. Også skulle jeg fått tak i to halvslitte dekk. De bak går fint en sesong eller tre til.

Da gjenstår det regreim, termostat og svinghjul. Moro med bil[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

De er veldig brukervennlige og pene, også har jeg inntrykk av at pioneer er blant merkene som får til menyer/innstillinger best [emoji106] forrige eier satt inn en Grundig i min, den ender jeg nok med å slå i hjel...

Har du noe godt triks på bærebru/bærekule eller?! Driver å bytter bærekule på en selv, å jeg kan fint stå på brua uten å bøye den nok til å få inn kula [emoji23]


Så bilde av kameraet nå, diskret og fint!

Ang radio så forblir det nok 2din, men skal ha en annen ramme. Sett noen som sentrerer radioen, det er jo og en finere løsning enn den jeg har idag. Er uansett ikke første prioritet[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hmm, jeg har tilgode å se en som sentrerer stereo [emoji848] men om man ikke bruker plassen på siden er det jo klart det peneste... Selv tenker jeg det er en fin plass å henge mobilen.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Nilsson
15/03/22, 23:34
De er veldig brukervennlige og pene, også har jeg inntrykk av at pioneer er blant merkene som får til menyer/innstillinger best [emoji106] forrige eier satt inn en Grundig i min, den ender jeg nok med å slå i hjel...

Har du noe godt triks på bærebru/bærekule eller?! Driver å bytter bærekule på en selv, å jeg kan fint stå på brua uten å bøye den nok til å få inn kula [emoji23]



Hmm, jeg har tilgode å se en som sentrerer stereo [emoji848] men om man ikke bruker plassen på siden er det jo klart det peneste... Selv tenker jeg det er en fin plass å henge mobilen.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Virker som det kommer ann på humøret på bilen om man får ned brua nok eller ei[emoji23] Løsne kula fra spindelen først også få dratt det ned, gikk nokså greit både på denne og xc90n.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/25.jpg

Preface og elendig bilde, men mener jeg fant til facelift også. På en annen side, når jeg ser det montert så var det ikke så pent alikevel[emoji23]
Mobilholder er en god ide ja, men nå kom abs lampa på vei hjem fra jobb, så detta radio greiene havner lenger og lenger ned på lista[emoji2357]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
16/03/22, 19:09
Byttet abs ring nå, så håper det gjorde susen.

Ordnet også ettpar irriterende filleting.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/26.jpg


http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/27.jpg

Flyttet inn obd kontakta litt for å få igjen lokket med cfe plugget i.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/28.jpg

Plukket ut radioen siden den var løs. Ramma bak var montert bakfram og alt var bare stappa på plass, nå ser det jo mye mindre jalla ut enn tidligere[emoji2357]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
17/03/22, 10:35
Driver å feilsøker litt på airbag, har feilkode
srs0014, motstand i førerairbag for høy.
Noen som vet hva motstanden skal være? Tenkte å sette motstand i kontakta fra rattet for å se om koden lar seg slette før jeg begynner å kjøpe inn deler[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
17/03/22, 21:26
Fikk en brilliant idé om å prøve airbagen fra XC90’n til frua, fortsatt samme feilkode så da får jeg finne en ny srs modul tenker jeg.

Kan forsåvidt inkludere nevnte XC90 i tråden her og.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/03/30.jpg

Her sammen med 240’n og V40’n (som ble solgt i sommer)

2005mod, D5 Executive, gått 215000km som vel er forholdsvis lite. Vi har hatt den halvannet års tid nå, uten nevneverdige problemer. Byttet ett endeledd, bakre bærebruforinger foran og bremser foran. Og hylsa på vinkelkassa tok kvelden omtrent 14dager etter jeg byttet på V70’n.
Den fikk en liten service idag med oljeskift, dieselfilter, luftfilter og kupefilter samt en forstillingskontroll. Skal få oljeskift på automatkassa litt nærmere sommeren.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
20/03/22, 23:33
Har vært på litt lengre turer siste to helgene, forrige helg nå gjennomsnitts forbruket på 0,54 på mila, denne helgen, etter forstillingskontroll og en ny caliper krøp den ned på 0,43. Dette ifølge kjørecomputeren, men dog.
Også superfornøyd med cfe, komfort blink og drl er litt atig[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

2førr10
21/03/22, 00:36
Har vært på litt lengre turer siste to helgene, forrige helg nå gjennomsnitts forbruket på 0,54 på mila, denne helgen, etter forstillingskontroll og en ny caliper krøp den ned på 0,43. Dette ifølge kjørecomputeren, men dog.
Også superfornøyd med cfe, komfort blink og drl er litt atig[emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kor nøyaktig er egentlig kjørecomputer?

"nuvarande forb" som leser forbruk fortløpande, men du noterer kva kjørecomputer viser ved 80km/t med aktivert CC på en helt flat vei uten særlig sving?

Det mest nøyaktig er vel å fylle like masse 1. og 2. gang, notere ned km-stand 1. og 2. gang og finne ut forbruket på kor langt ein har kjørt. Men eg har aldri gjort dette.

Bra du er fornøgd med cfe, komfort blink ved kryss og ut av rundkjøring er fint.

Det andre eg liker er
extended wipe etter spyling av frontrute.
Tåkelys slår på saman langlys
Approach lys når du åpner, låser, tar ut nøkkel og åpner ei dør.
Gauge sweep
Velkomsttekst og hadetekst
All infoen ein får på display i instrument

Eg har lenge kjørt med digital km/t som viser mindre enn analoge nåla. Og automat oljetemp i C°. Sjølvsagt fint med all den andre infoen ein kan få fram også, einaste som mangler er oljetemp på motor, men det er egentlig ikkje nødvendig.

Eg har forresten nokre el innfelbare speil eg skal få testa på ultraen, prøvde på plus men funka ikkje då, håpet er at Ultra kan gjer jobben.

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk

Nilsson
21/03/22, 07:08
Kor nøyaktig er egentlig kjørecomputer?

"nuvarande forb" som leser forbruk fortløpande, men du noterer kva kjørecomputer viser ved 80km/t med aktivert CC på en helt flat vei uten særlig sving?

Det mest nøyaktig er vel å fylle like masse 1. og 2. gang, notere ned km-stand 1. og 2. gang og finne ut forbruket på kor langt ein har kjørt. Men eg har aldri gjort dette.

Bra du er fornøgd med cfe, komfort blink ved kryss og ut av rundkjøring er fint.

Det andre eg liker er
extended wipe etter spyling av frontrute.
Tåkelys slår på saman langlys
Approach lys når du åpner, låser, tar ut nøkkel og åpner ei dør.
Gauge sweep
Velkomsttekst og hadetekst
All infoen ein får på display i instrument

Eg har lenge kjørt med digital km/t som viser mindre enn analoge nåla. Og automat oljetemp i C°. Sjølvsagt fint med all den andre infoen ein kan få fram også, einaste som mangler er oljetemp på motor, men det er egentlig ikkje nødvendig.

Eg har forresten nokre el innfelbare speil eg skal få testa på ultraen, prøvde på plus men funka ikkje då, håpet er at Ultra kan gjer jobben.

Sent fra min SM-G780F via Tapatalk

Skal prøve og huske å måle eksakt med tripteller på neste tur. Men den går nå uansett nokså rimelig[emoji4]

Aporoach lys, gauge sweep og velkomst tekst bruker jeg og. Tåke sammen med langlys bruker jeg ikke, lyser så dårlig så det er ikke noe ekstra hjelp[emoji28]
Ekstra infoen er kjekk ja, bruker på å stå på batterispenning og motortemp, har en liten mistanke om at jeg må ha ny termostat da det varierer veldig og bilen blir voldsomt sent varm selv med dieselvarmeren.
Fjernstyring av varmer er også flittig brukt, min «kvitterer» med ett par lange blink med blinklysene, så det er enkelt å se st den starter.


Tenker litt på å skaffe meg elektrisk innfellbare speil selv, så det var eget valg for det om de var ettermonterte[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
21/03/22, 13:51
Driver å feilsøker litt på airbag, har feilkode
srs0014, motstand i førerairbag for høy.
Noen som vet hva motstanden skal være? Tenkte å sette motstand i kontakta fra rattet for å se om koden lar seg slette før jeg begynner å kjøpe inn deler[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kan tenkast at du får ny airbag gratis med Volvo, det får dei i det minste i USA på desse bilane no.

Nilsson
21/03/22, 13:56
Det kan tenkast at du får ny airbag gratis med Volvo, det får dei i det minste i USA på desse bilane no.

Jaha[emoji848] Men nå virker det som det er srs styreenheten feilen ligger i, prøvde airbagen fra xc90n til fruen uten hell, fortsatt samme feilen og lar seg ikke slette. Men usikker på om jeg skal prøve ny styreenhet eller om det går å bare laste om den som er der. Kjedelig å legge igjen mere kroner enn man må hos Volvo og. Feilen kom akkurat idet bilen bikka 250000km.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
10/04/22, 00:21
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/11.jpg

Litt utbedringer på xc90 ikveld. Frua syntes den har vært treig til å gire og har brukt mer diesel enn vanlig i det siste. Og at det lukta brent av bakhjula. Dro såvidt rundt hjula for hånd [emoji2357] Tok en snikoverhaling av begge caliperene bak, hadde ikke noe pakningssett liggende, pakningene så bra ut og fikk smurt godt opp med ate bremsefett. Må bestille nye støvmansjetter da fjæra inni dem består av kjeks. Stemplene ble nesten som nye og nå triller bilen på «flatt» garasjegulv av seg selv, så tenker det hjelper på både giring og forbruk.

Satte også på sommerhjul på V70n da korden snart titter fram på vinterhjula og byttet tanklokk hengsel.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/12.jpg

Hentet hjem en annen goding også, skal straks på eu, så skal få litt småstell iløpet av uka.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
10/04/22, 15:35
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/16.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/17.jpg

Fått en god vask idag, ble betydelig penere med sommerhjula enn de forferdelige vinterfelgene. Må si jeg er veldig fornøyd med farge, interiør og drivverk kombo på denne, passer meg veldig godt[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
13/04/22, 14:50
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/24.jpg

Dagens fangst[emoji108]
Ikke strøkne, men mer enn bra nok som vinterhjul istedenfor de fæle som var med bilen. Må bare få tak på 2 greie dekk, da framhjula er helt nedslitt på innsida.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
22/04/22, 18:25
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/43.jpg

Merker godt at ac’n ikke alltid fungerer når det er så godt vær om dagen, så det ble en ac service igår. Systemet var ikke helt tomt heldigvis, så er nok bare lenge siden det har vært fyllt gass. Blåser kaldt og godt igjen nå[emoji41][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
15/05/22, 22:57
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/29.jpg

Ble en vask på svenskene ikveld. 240n ble eugodkjent på første forsøk, så V70’n har en avslappet hverdag for tida, venter på ny regreim og termostat.
XC90’n får nytt varmeapparatregister og oljeskift på kassa iløpet av uka tenker jeg. Vi er litt i tanker om salg av den, siden den blir litt dyr i drift på kun småkjøring, men det er jo en digg bil så vi får se. Nærmer seg tid for eu på den også, men vil tro den går rett gjennom.


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
15/05/22, 23:05
stor og tung bil er jo deilig å kjøre da, å på grunn av alder er vel XC90'n "verdiløs"... uansett om den bruker 1-2dl mer på mila enn en V70 tipper jeg det er en deilig bil å ha stående til sitt :D om grunnlaget er økonomi er vel eneste alternativet å selge XC90, også beholde 240 og V70? høres ut som et steg bakover :p behold den om den er i grei stand...

Nilsson
15/05/22, 23:37
stor og tung bil er jo deilig å kjøre da, å på grunn av alder er vel XC90'n "verdiløs"... uansett om den bruker 1-2dl mer på mila enn en V70 tipper jeg det er en deilig bil å ha stående til sitt :D om grunnlaget er økonomi er vel eneste alternativet å selge XC90, også beholde 240 og V70? høres ut som et steg bakover :p behold den om den er i grei stand...

Måtte kjøpt igjen noe annet da, men prøver å si at suv og småkjøring ER uøkonomisk[emoji28] Kunne tenkt meg å prøvd en med 6trinns automaten, mulig den oppfører seg mere brukbart, for det er i hovedsak girkassa som drar opp forbruket på denne vil jeg tro. Hadde den gått i lockup ved 10km/t lavere fart og holdt girene litt lenger hadde nok forbruket fallt til ett nivå som er helt innafor. På langkjøring er den rimelig i drift syntes jeg.
Vil si den er forholdsvis bra, har ikke hatt noe store problemer sett bort ifra awd hylsa som jeg bytta i vinter. Er jo executive utgave, 2 eiere før oss og gått rett over 200000 nå, så er masse bil igjen her.


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
18/05/22, 08:50
Måtte kjøpt igjen noe annet da, men prøver å si at suv og småkjøring ER uøkonomisk[emoji28] Kunne tenkt meg å prøvd en med 6trinns automaten, mulig den oppfører seg mere brukbart, for det er i hovedsak girkassa som drar opp forbruket på denne vil jeg tro. Hadde den gått i lockup ved 10km/t lavere fart og holdt girene litt lenger hadde nok forbruket fallt til ett nivå som er helt innafor. På langkjøring er den rimelig i drift syntes jeg.
Vil si den er forholdsvis bra, har ikke hatt noe store problemer sett bort ifra awd hylsa som jeg bytta i vinter. Er jo executive utgave, 2 eiere før oss og gått rett over 200000 nå, så er masse bil igjen her.



XC90 D5 185 hk med 6 trinns automaten brukar mellom 0,8 og 1,0 på det meste av køyring.

Nilsson
18/05/22, 09:28
XC90 D5 185 hk med 6 trinns automaten brukar mellom 0,8 og 1,0 på det meste av køyring.

Akkurat som denne da med andre ord. Er jo kjempeførnøyd med bilen ellers, og nesten ingen andre utgifter på den, så regnestkket totalt sett er nok ikke så ille.


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
18/05/22, 09:46
Akkurat som denne da med andre ord. Er jo kjempeførnøyd med bilen ellers, og nesten ingen andre utgifter på den, så regnestkket totalt sett er nok ikke så ille.




Forskjellen på desse to kassene, er at sekstrinnskassa har to gir der femtrinnskassa har berre eitt, og det er førstegiret. Så alt glir lettare med sekstrinnskassa då, og det blir mindre sluring.

Nilsson
18/05/22, 09:55
Forskjellen på desse to kassene, er at sekstrinnskassa har to gir der femtrinnskassa har berre eitt, og det er førstegiret. Så alt glir lettare med sekstrinnskassa då, og det blir mindre sluring.

Ja, riktig. Selve kassa i seg sjøl er jo grei nok, men skulle hatt en converter med mye lavere stall speed og program med tidligere lockup og holdt girene litt lenger.


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
20/05/22, 19:01
Stall speed er nok for å treffe på momenttoppen, men det blir nok slitsom å køyre på den måten ja.

Nilsson
23/05/22, 19:02
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/34.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/35.jpg

Vle nytt regreim sett og termostat på v70 idag. Den gamle termostaten satt fast litt åpen. Ble forferdelig seint varm, og for varm i lange oppoverbakker. Nå ble den forholdsvis raskt varm på tomgang og ligger på mellom 89 og 91 grader både oppover og nedover[emoji106]

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/36.jpg

Sveiste også sammen og forsterka bakre eksosopphenget som var knekt. Er jo deilig med rustfritt anlegg da[emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
11/07/22, 10:41
Da har endelig xc90 fått nytt varmeappratregister. Knakk såklart ett stag som trolig har blitt veldig sprøtt av varm frostvæske, men fikk nytt fra Volvo dagen etterpå så nå er alt i skjønneste orden.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/22.jpg

Nytt register og stag på plass

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/23.jpg

Tatt og og spylt golvteppet, var rimelig gjennomtrekt av frostvæske[emoji2357]
Var veldig kurrant jobb, løsnet førersetet og bare løftet det lemger bak, tok ut dvd leseren til navi, tok ut dekslet langs midtkonsollen og løsnet innstegslista så var gulvteppet bare å løfte ut. Lettskrudde biler [emoji3526]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
25/07/22, 00:09
Fått gjort unna endel på V70’n ikveld, endelig ferie så da er det godt å få skrudd litt bil til en forandring[emoji13]


http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/46.jpg
Nye bremseskjold, band, justeringsskruer og fjører til brekket. Sausa skjoldene godt inn med tectyl, så satser på de varer en stund.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/47.jpg
Skifta skiver foran, var nesten nytt fra før, men fått voldsomt kast så lot klossene gå ei runde til.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/48.jpg
Nye fjørbeinslager, dynka fjørtårma med fluidfilm.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/49.jpg
Nye bærekuler. Satte på ei tema kule i vinter, men var det ikke nok vandring på, så sleit med full sving hvis bilen sto litt skakt[emoji2357] ble bedre med skf[emoji106]

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/50.jpg
Enda en hjulstillingskontroll og balansert hjula. Ingen av dem var bra, og lodd på opptil 3 plasser på samme felgen[emoji2357]
Ble som natt og dag nå iallefall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
27/07/22, 08:27
Ooog bilen knirker like fordømt i forstillinga[emoji2357] Noen som har gode tips til hva det kan være da? Knirker ved sving og noen ganger i dumper. Indre stabstagforinger?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
27/07/22, 21:33
Ble en tur på bukken igjen ikveld. Har justert forstillinga til den store gullmedaljen nå, uten og få rattet beint. Slo meg at problemet kanskje er bakstillinga[emoji2357]
Spissinga var rett, men hjula pekte endel mot venstre. Justert igjen og nå står rattet dønn rett[emoji123]
Knirkinga må ha vært fra svingstopperene. Fora dem ut litt i vinter pga litt for store vinterdekk. Plukka bort skivene nå og da ble det lydløst, enn så lenge. Mulig det fortsatt er en liten knirk i en lenkearm.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
29/07/22, 19:11
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/63.jpg

Ble en tur på mjøsmarkedet idag. Eieren av Corollan jeg står ved siden av kjøpte 240n min i 1993 og hadde den som bruksbil fram til 2007 viste det seg. Eieren mellom han og meg hadde den kun ett par måneder. Og helt tilfeldig at jeg perkerte der[emoji28][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
12/08/22, 20:45
Begynner å bli sånn passe fornøyd med V70 om dagen, forstillinga knirker fortsatt, mindre enn før men det er knirk.
Fikk feilkode på abs dagen før vi skulle på ferie, trykkføler på hovedylinder.
Så over kontakter og aktuelle verdier som alt så fint ut, fikk slettet kodene og det har gått bra en ukes til frem til idag da det kom igjen.

Ac’n fant ut at den ikke ville mere igjen, sannsyligvis tom for gass. Ble fyllt i vår[emoji2357]

Fått en forferdelig slranglelyd, som ble borte av seg selv dagem etterpå (betryggende)

Og svinghjulet jamrer seg voldsomt nå.

Fikser jeg en ting på denne bilen så ryker 2 andre[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
13/08/22, 21:28
godt det er flere som plages med V70 om dagen :p selv banner jeg over bremserør/slanger bak... merkelig konstruksjon hvor det ikke er plass til verktøy. jeg har heller ingen stereo, å svinghjulet mitt kjenner også på alderdom :rolleyes:
men AC'n er kald da!

Nilsson
14/08/22, 04:43
godt det er flere som plages med V70 om dagen :p selv banner jeg over bremserør/slanger bak... merkelig konstruksjon hvor det ikke er plass til verktøy. jeg har heller ingen stereo, å svinghjulet mitt kjenner også på alderdom :rolleyes:
men AC'n er kald da!

Kan bli så irritert atte fy![emoji23]
Ja, stereo ja, den lever også litt sitt eget liv. Hender spilleren svartner og da må jeg ta ut og inn sikringa for å få fart på den igjen[emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øygard
14/08/22, 12:03
Kjenner meg litt igjen, har ikkje hatt veldig mykje problem med S60en, men det dukkar alltid opp nåke. Det knirkar og dunkar litt i forstllinga, men det som irriterer meg er når andre ting enn slitedelar, ting som skal kunna vara lika lenge som bilen heilt ut av det blå sluttar å virka, som lysbrytarpanel, vindusbrytarpanel, utetemperatursensoren viser feil og div andre sånne heilt unødvendige ting. Har aldri hatt sånne problem på 940en på mine 10 år og 120000 km eller den 32 år gamle Toyotaen som eg har hatt i 5 år og 80000 km, men har vore fleire sånne feil på S60en på litt over 1 år og 15000 km.

vangsfreaken
14/08/22, 16:40
Kan bli så irritert atte fy![emoji23]
Ja, stereo ja, den lever også litt sitt eget liv. Hender spilleren svartner og da må jeg ta ut og inn sikringa for å få fart på den igjen[emoji13]


Sent from my iPhone using TapatalkHvilke sikring tar du? Jeg er overbevist om at det er enda en sikring jeg ikke er klar over, fordi jeg får ikke strøm til spilleren...

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Nilsson
14/08/22, 19:03
Kjenner meg litt igjen, har ikkje hatt veldig mykje problem med S60en, men det dukkar alltid opp nåke. Det knirkar og dunkar litt i forstllinga, men det som irriterer meg er når andre ting enn slitedelar, ting som skal kunna vara lika lenge som bilen heilt ut av det blå sluttar å virka, som lysbrytarpanel, vindusbrytarpanel, utetemperatursensoren viser feil og div andre sånne heilt unødvendige ting. Har aldri hatt sånne problem på 940en på mine 10 år og 120000 km eller den 32 år gamle Toyotaen som eg har hatt i 5 år og 80000 km, men har vore fleire sånne feil på S60en på litt over 1 år og 15000 km.

Ja, er latterlig bortskjemt med 240n[emoji23] En oljeskvett og kikke litt over den så er den fornøyd. Har hatt den i 14år nå og kjørt over 200000km med den. Har byttet girkasse og bakaksel, men det er jo sjølforskyldt. Bremseskiver byttet jeg rundt om i 2011 og ca 150000km siden, har gått ett kloss sett i mellomtida. Bytta én foring i forstillinga og satte inn polyforinger på momentstagene siden det var endel burning før i tiden[emoji85] Byttet høyre caliper foran to ganger. Men bærekuler og dynamoer har den vært glad i.


Hvilke sikring tar du? Jeg er overbevist om at det er enda en sikring jeg ikke er klar over, fordi jeg får ikke strøm til spilleren...

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Eeh, ble brått litt usikker, men er en i sikringsboksen i døråpningen. Skal sjekke.

Skulle en kjapp tur til gjøvik og hente en delemoped idag, så tok turen opp til Ringstad garasjen og fikk med meg isofix til venstresida bak siden jeg bare fikk tak i høyre i vinter. Ble visst med en elefantjekk også[emoji23][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
18/08/22, 22:39
Ja, er latterlig bortskjemt med 240n[emoji23] En oljeskvett og kikke litt over den så er den fornøyd. Har hatt den i 14år nå og kjørt over 200000km med den. Har byttet girkasse og bakaksel, men det er jo sjølforskyldt. Bremseskiver byttet jeg rundt om i 2011 og ca 150000km siden, har gått ett kloss sett i mellomtida. Bytta én foring i forstillinga og satte inn polyforinger på momentstagene siden det var endel burning før i tiden[emoji85] Byttet høyre caliper foran to ganger. Men bærekuler og dynamoer har den vært glad i.
sånn føles det med 940'n :D iløpet av 3 år/60k km har jeg fylt AC-gass første sommeren jeg hadde den, bytta forstilling etter det bare fordi jeg fikk tak i komplett med poly (den var egentlig bra med unntak av klunk i lenkearmer) og toppakning etter det siden forbruket gikk fra noen DL i måneden til L/pr. dag når jeg begynte å pendle motorvei... men etter alt det har den gått daglig og uten bekymring de siste 2 år :cool: 940 med B230 må være verdens seigeste bil <3 <3 <3




Eeh, ble brått litt usikker, men er en i sikringsboksen i døråpningen. Skal sjekke.

Skulle en kjapp tur til gjøvik og hente en delemoped idag, så tok turen opp til Ringstad garasjen og fikk med meg isofix til venstresida bak siden jeg bare fikk tak i høyre i vinter. Ble visst med en elefantjekk også[emoji23][emoji106]


Sent from my iPhone using Tapatalk
at det var i den boksen var alt jeg trengte :D den har jeg dessverre sjekket, uten å finne en løsning &#128514 faens møkk, lei V70 allerede...

Nilsson
19/08/22, 08:39
sånn føles det med 940'n :D iløpet av 3 år/60k km har jeg fylt AC-gass første sommeren jeg hadde den, bytta forstilling etter det bare fordi jeg fikk tak i komplett med poly (den var egentlig bra med unntak av klunk i lenkearmer) og toppakning etter det siden forbruket gikk fra noen DL i måneden til L/pr. dag når jeg begynte å pendle motorvei... men etter alt det har den gått daglig og uten bekymring de siste 2 år :cool: 940 med B230 må være verdens seigeste bil <3 <3 <3



at det var i den boksen var alt jeg trengte :D den har jeg dessverre sjekket, uten å finne en løsning &#128514 faens møkk, lei V70 allerede...

Kan ikke nekte for at jeg sterkt vurderer en 240 vogn neste gang jeg skal bytte bil[emoji28] 89-93 mod. Om den bruker litt mer på daglig kjøring så er det verdt det mot for alle irriterende småfeil som popper opp i tide og utide[emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
19/08/22, 13:37
Kan ikke nekte for at jeg sterkt vurderer en 240 vogn neste gang jeg skal bytte bil[emoji28] 89-93 mod. Om den bruker litt mer på daglig kjøring så er det verdt det mot for alle irriterende småfeil som popper opp i tide og utide[emoji13]


Tok i bruk 92 240 som pendlar, som hadde levd eit veldig roleg liv dei siste åra, det var noko som måtte gjerast på den heile tida, men etter 20k og eit år hadde den roa seg ned, då var så dum at eg solgte den, fekk den tilbake, då er det alt som må gjerast igjen, sjølv om den hadde berre gått 14k til. Hadde ein 2004 S80 2,5T AWD før det som pendlarbil, trur ikkje eg løyste ein skru på den i løpet av 20k og eit år.

Øygard
19/08/22, 15:59
Kan ikke nekte for at jeg sterkt vurderer en 240 vogn neste gang jeg skal bytte bil[emoji28] 89-93 mod. Om den bruker litt mer på daglig kjøring så er det verdt det mot for alle irriterende småfeil som popper opp i tide og utide[emoji13]



Det forstår eg godt, og eg trur det kan vera fornuftig. Foreløbig har nok S60en vore billigare enn 940en per km totalt sett for meg, men ikkje store forskjelen. Og det er jo verdt å betala litt ekstra for å ha ein bil du veit virkar.
Eg har ein ganske bra 89-modell 245 ståande, men gjenstår litt arbeid før den er klar for veien.

Nilsson
27/08/22, 16:10
Tok i bruk 92 240 som pendlar, som hadde levd eit veldig roleg liv dei siste åra, det var noko som måtte gjerast på den heile tida, men etter 20k og eit år hadde den roa seg ned, då var så dum at eg solgte den, fekk den tilbake, då er det alt som må gjerast igjen, sjølv om den hadde berre gått 14k til. Hadde ein 2004 S80 2,5T AWD før det som pendlarbil, trur ikkje eg løyste ein skru på den i løpet av 20k og eit år.

Ja, er klart man kan jo være uheldig med hva som helst. Vurderte bensin motor med tanke på all småkjøringen jeg har, men kom fram til at det bør gå greit allikevel med en euro3 d5 uten for mye dill.


Det forstår eg godt, og eg trur det kan vera fornuftig. Foreløbig har nok S60en vore billigare enn 940en per km totalt sett for meg, men ikkje store forskjelen. Og det er jo verdt å betala litt ekstra for å ha ein bil du veit virkar.
Eg har ein ganske bra 89-modell 245 ståande, men gjenstår litt arbeid før den er klar for veien.

Ja, vi får se hva det blir til. Kan ikke nekte for at awd er godt oppi høgget her jeg bor, men har jo alltid klart meg med bakhjulstrekk fra før. Så ut som prisene på 240 hadde fallt litt siste året, men har vært mye fantasi priser igjen siste tiden på finn. Har ikke noe imot å gi litt for rette bilen, men 70-80+ for en helt std bil med biltema ratt og for store hjul kommer ikke på tale[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
29/08/22, 08:47
Ja, er klart man kan jo være uheldig med hva som helst. Vurderte bensin motor med tanke på all småkjøringen jeg har, men kom fram til at det bør gå greit allikevel med en euro3 d5 uten for mye dill.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Begge delar er gode bilar, men ein er veldig avhengig av tidlegare eigarar, og dei er ofte berre interessert i å reparere det som går i stykker, ikkje å drive vedlikehald som om det hadde vore eit fly.

Nilsson
29/08/22, 12:57
Begge delar er gode bilar, men ein er veldig avhengig av tidlegare eigarar, og dei er ofte berre interessert i å reparere det som går i stykker, ikkje å drive vedlikehald som om det hadde vore eit fly.

Absolutt. Fikk med en haug med kvitteringer på alt mulig rart som var byttet på denne, mye ekstra som ikke var nødvendig også, bilen var/er absolutt godt vedlikeholdt av tidligere eier, det er bare tida for at ting ryker akkurat nå. Bør uansett ikke klage, har sikkert vært veldig heldig med det meste av bil jeg/vi har hatt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
13/11/22, 01:12
Har holdt på litt med disse to ikveld.
På XC90’n så åpna plutselig takluka seg av seg selv og lot seg ikke lukke igjen samt at det skrapa og låt fælt. Leste ut feilkoder og det lå koder på sirena som jeg har skjønt er nokså vanling.
Plukket ut taklukemotoren og det jeg går utifra er posisjonsensoren/modulen til den. Den rant det vann ut av og luka fungerte helt fint med strøm rett på motoren. Byttet modul og alt iorden, ingen feilkoder pp noe som helst.


Har hatt airbaglampe som lyser på V70en siden jeg kjøpte den og ikke fått slettet koda som var der, eller nye koder jeg har provosert fram. Kjøpte «ny» srs modul og monterte idag, da lot de nye kodene seg slette, men ikke den som alltid her vært der. Målte motstand i rattsnella og der var det ett brudd. Plukket hele greia i småbiter og lodda opp igjen defekte kontaktpunkt, monterte det sammen, sletta koder og niks mere airbaglampe[emoji41][emoji106]


Edit:
Prøvde forresten å slette feilkodene med cfe’n, og det fungerte helt utmerket. Litt tungvint å bruke den som feilkodeleser, iogmed at man må lese ut feilkoder med den i bilen for så og plugge den i datan. Men slette funksjonen var fin[emoji4]

Nilsson
19/11/22, 08:11
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/16.jpg

Vinterhjul på. Kjøpte felgene tidlig i vår for å ha god tid på å få lakkert dem opp, gikk som det pleier[emoji23] Felgene er akkurat like stygge som når jeg kjøpte dem, prøver igjen neste år.

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/17.jpg

Og nå har jeg kjørt 20000km med den siden innkjøp, nesten akkurat ett år siden[emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
20/11/22, 20:29
Høres ut som meg det der.. kjøpte 19" for å ha på vinteren på Carvellen, skulle lakke de før det kom dekk på. Felgene ble glemt, sommer og høst gikk og så kom snøen. Da ble dekk montert og kjørt gjennom vinteren. Skulle lakke de i sommer, det ble glemt igjen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

HansOla
20/11/22, 23:07
Samme problem her... Kjøpte odysseus til s70'en, de er like kantkjørte og flasset som for 2år siden[emoji23]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

Nilsson
24/11/22, 07:25
Høres ut som meg det der.. kjøpte 19" for å ha på vinteren på Carvellen, skulle lakke de før det kom dekk på. Felgene ble glemt, sommer og høst gikk og så kom snøen. Da ble dekk montert og kjørt gjennom vinteren. Skulle lakke de i sommer, det ble glemt igjen..


Sent from my iPhone using Tapatalk


Samme problem her... Kjøpte odysseus til s70'en, de er like kantkjørte og flasset som for 2år siden[emoji23]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

Godt jeg ikke er aleine[emoji23] er endel høydekast i hjula også, men det merkes ikke. Får se om det dukker opp noen bedre felger eller om de får ett lakkstrøk nedte år. Ender vel helst opp med å bruke dem som dem er flere år[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
21/12/22, 07:10
Bytte glødeplugger på begge bilene igår, det gikk nesten smertefritt. Den ene pluggen på v70en renska seg for gjenger og ville hverken ut eller inn, og gikk lett rundt, noe som gjorde det unulig å bore den ut ogsp. Brøyt den oppover med ett spett og brukte muttertrekker tilsutt og da kom den. Lånte xc90en en tur på jobb og hentet repsett for glødeplugggjenger, men holdt heldigvis med å friske opp gjengene.

0 av 10 plugger var iorden, så nå er det nok ikke heeelt krise om vi skulle glemme dieselvarmeren en morgen[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
29/12/22, 02:20
wow, 0/10 er jaggu trist :eek: her er det 2/5, det er kjipt nok når man passerer 10 blå &#128514 det går, men jeg får litt dårlig samvittighet...

Nilsson
04/01/23, 19:12
wow, 0/10 er jaggu trist :eek: her er det 2/5, det er kjipt nok når man passerer 10 blå &#128514 det går, men jeg får litt dårlig samvittighet...

Kunne bare glemme å få liv under 5 kalde uten 5-6minutter med dieselvarmer først[emoji28] Men nå driver dieselvarmeren på xc90n å takker for seg[emoji854] Og v70n går så kort hver dag så den er strømtom etter 3 dager med jobbkjøring og varmer før hver tur[emoji13]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
07/01/23, 00:51
Kunne bare glemme å få liv under 5 kalde uten 5-6minutter med dieselvarmer først[emoji28] Men nå driver dieselvarmeren på xc90n å takker for seg[emoji854] Og v70n går så kort hver dag så den er strømtom etter 3 dager med jobbkjøring og varmer før hver tur[emoji13]


Sent from my iPhone using TapatalkDu er i samme båt som meg... Skulle egentlig gitt F i moderne diesel å heller kjørt 2/7/940 med B230 [emoji23] ikke like komfortabelt, men så lenge man har råd til bensin bare går det...

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Nilsson
08/01/23, 19:18
Du er i samme båt som meg... Skulle egentlig gitt F i moderne diesel å heller kjørt 2/7/940 med B230 [emoji23] ikke like komfortabelt, men så lenge man har råd til bensin bare går det...

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Nå fikk frua opp låg spenningsnivå på xc90n, så var kvikkfiks med varmeren der heldigvis[emoji28] Men ja, syntes nå ikke det er sååå stor forskjell på komfort heller jeg men[emoji85] Skulle jeg bytta ut v70n nå, så hadde jeg heller lagt penga i en 240 ja, med gode dekk og diffbrems så hadde jeg klart meg mer enn godt nok på kjøringa mi. Men på en annen side, så er det jo greit med noe nyere når en ska dra med seg hele familien ut på noe, begynner jo å bli en stund siden 240 var sikkert[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øygard
08/01/23, 22:56
940en min er minst lika komfortabel som S60en, og med gode dekk pleier ikkje framkommeligheten vera eit problem.
Sjølv har eg fått meir og meir sans for 850 som eit kompromiss mellom "ny" og gammal Volvo. Den er veldig komfortabel, ganske sikker, rustar lite, god framkommelughet, stort sett grei å skru på, billig i innkjøp og fin å sjå til (som sedan).
Det er jo blitt gamle bilar etter kvart det og, men eit bra eksemplar kan nok gje eit rimeleg bilhald.

vangsfreaken
09/01/23, 22:05
Nå fikk frua opp låg spenningsnivå på xc90n, så var kvikkfiks med varmeren der heldigvis[emoji28] Men ja, syntes nå ikke det er sååå stor forskjell på komfort heller jeg men[emoji85] Skulle jeg bytta ut v70n nå, så hadde jeg heller lagt penga i en 240 ja, med gode dekk og diffbrems så hadde jeg klart meg mer enn godt nok på kjøringa mi. Men på en annen side, så er det jo greit med noe nyere når en ska dra med seg hele familien ut på noe, begynner jo å bli en stund siden 240 var sikkert[emoji28]


Sent from my iPhone using TapatalkBruksmønster er avgjørende [emoji28] skal man reise et par timer (eller mer...) er P2 langt bedre enn noe som helst rwd, men til daglig bruk med lokal kjøring rekker jeg ikke å bli lei av å kjøre gammel bil, så da tar jeg heller 940 eller 740 (turbo+)++) bare fordi det er sjarmerende og artig [emoji7] å så lenge man bare bruker det sånn setter man mer pris på at det er sjarmerende, enkelt og driftsikkert enn noe annet [emoji41] V70 er fint de dagene man ikke egentlig vil ut av huset, men utover det er 740 med sperre og ei sint rødblokk overlegent alt annet [emoji16] til nød 940 classic.

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Nilsson
27/01/23, 23:50
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/55.jpg

Bytta ut noe slitne bremser på v70’n ikveld, på med nye brembo skiver og klosser, men det ble det ikke noe bilder av såklart. Da står det igjen horn så er det vel klart for en eukontroll [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
28/01/23, 23:53
Ble nedtur ved prøvekjøring idag, subbelyd utav en annen verden. Reiv fra hverandre bremsene igjen ikveld, viste seg at skivene tok i bremseskjoldene[emoji2357] en runde med messingdor og hammer så ble det stille[emoji28]
Plukka også ut varmeapperatvifta og dryppa på litt olje i den siden den har lagd litt misfornøyde lyder i det siste. Ble helt stille, men så at både børster og anker er forholdsvis slitt, så bør vel ha en på lager snart. Ser både nissens og valeo har rimelige viftemotorer, noen som har erfaring med noen av dem?

Tok ei runde med sjekk og sletting av feilkoder også, er kjapt og lettvint med cfe montert[emoji16] På med tenning, sett bilen i revers, trykk på read for å lese ut koder og reset for sletting[emoji108] Den tar også srs koder som jeg har skjønt endel testere ikke tar.

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/59.jpg

Skjermbilde av kodene, bare for å legge ut noe annet enn kun tekst[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
30/01/23, 22:22
Bremser er lydløse og fine, så da ble det «nye» horn ikveld.

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/60.jpg

Fikk noen fra en Citroen c5 på jobb idag, var egentlig klar for å klippe å lime litt ledninger meen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/61.jpg

Vippa av kontaktstykkene på begge to, org til venstre.

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/62.jpg

Litt filing på kontaktstykkene så smatt org kontakta rett på. Fyllte de med favorittlimet mitt (biltema multibond) før endelig montering og klaska de på bilen igjen. Da skulle alt være på stell med tanke på pkk iallefall[emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

vangsfreaken
30/01/23, 22:51
jeg hadde også en sånn morsom runde med bremser i høst... bytta 3 kalipere, alle skiver og klosser og slanger bak for EU... :eek:
hvor sitter horna på disse forresten? har ikke tenkt over det hittil, men greit å vite...

Nilsson
30/01/23, 23:22
jeg hadde også en sånn morsom runde med bremser i høst... bytta 3 kalipere, alle skiver og klosser og slanger bak for EU... :eek:
hvor sitter horna på disse forresten? har ikke tenkt over det hittil, men greit å vite...

Bytta en caliper i fjor vinter og skiver foran i sommer (kast i skiver pga caliperen[emoji2357])
Hadde overhalt caliperen om ikke det hasta[emoji28]
Alltid like gøy med bruksbiler og eu[emoji23]
Horna sitter rett bak grillen[emoji106]

Har forresten hatt motorservice erfordras i tide og utide også, spesielt når det er rått i bilen. Feil på clutchpedal bryter. Siden jeg er litt over gjennomsnittet nysgjerrig så plukka jeg den opp, rengjorde alt, gikk over loddepunkter og hadde på litt nytt fett, so far so good iallefall. Satser på det funker ei stund igjen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/63.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/64.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/65.jpg
Loda ut kretskortet for å komme skikkelig til. Moro og reparere hvis det lar seg gjøre istedenfor å bare kjøpe nytt[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
02/02/23, 16:16
Clutchpedalsensoren ble ikke bra[emoji28] kommer å går litt som den har gjort før.

Men idag merka jeg att varmeapparatvifta gikk så ujevnt. Kikka på voltmeteret og joda, veksla mellom 11 og 14 volt, så da er det vel en dymamo på tur. Ser det er å få løs likeretter, noen som veit hva som pleier å gå på disse? Lader jevnt over 14 etter å ha kjørt litt nå, men er vel begrensa levetid igjen på den uansett[emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
12/02/23, 00:59
Diodebroen røk på første v70en jeg hadde. Bytta over fra en med lagerhavari. Litt kjipt når feilen oppstod skjærtorsdagen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
20/02/23, 07:10
Fikk tatt ett oljeskift på lørdag og sett over bilen på bukken på jobb, så ut som at alt skulle være på stell til eu idag. Så var jeg ute en tur igprkveld, og da sto nærlysene rett ned[emoji2357] Fikk lurt på en skikkelig strips på nivåsensoren så får vi se hva dem sier på kontrollen.

Angående ladinga så har den vært normal etter jeg tok ut børstene og satte dem inn igjen[emoji2273]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
28/02/23, 15:31
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/50.jpg

Ble godkjent uten mangler, men fikk kommentar på ett yttre endeledd. Merket det var noe slakke på noe men dreiv aleine så fikk ikke sjekket skikkelig, trodde egentlig det var tannstanga. Tenker uansett jeg bytter indre og yttre ledd på begge sider så er jeg sannsynligvis ferdig med det sålenge jeg har bilen iallefall. Fremre leddet på mellomakslingen skulle jeg også gjort noe med, er nokså skranglete.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
08/06/23, 09:29
Skal bestille nye fjørskåler til V70en, men fått tips om at de passer fra xc90 og tåler mer, noen som bet om det er tilfelle?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øygard
09/06/23, 21:35
Ja, det er tilfelle

Øygard
09/06/23, 22:18
Men om du søker brukar registreringsnummeret på v70en din eller ein xc90 får du opp begge typane uansett, for dei passar om kvarandre, forskjelen er berre at xc90 sine er forsterka. Derfor må du studera bilda og sjå om det er forsterka type eller ikkje. Trur det er ein tråd om det hrr på forumet ein plass. Er du usikker, semd meg ei pm, eg trur eg kan sjå forskjel på dei. Fekk i alle fall tak i forsterka til s60en i fjor.

Nilsson
28/06/23, 09:13
Men om du søker brukar registreringsnummeret på v70en din eller ein xc90 får du opp begge typane uansett, for dei passar om kvarandre, forskjelen er berre at xc90 sine er forsterka. Derfor må du studera bilda og sjå om det er forsterka type eller ikkje. Trur det er ein tråd om det hrr på forumet ein plass. Er du usikker, semd meg ei pm, eg trur eg kan sjå forskjel på dei. Fekk i alle fall tak i forsterka til s60en i fjor.

Fant tråden nå, da ble det nye fra sachs og ac radiator fra delphi. Da er det håp for ferietur uten knirk og svette[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
11/08/23, 10:15
Da var 150mil ferietur unnagjort i passe temperert, knirkefri bil[emoji28]
Derimot så knaker det i drivknuter når man begynner å kjøre, samt rister ved pådrag. Og ene hovedlampa er full av dugg og ble mørk på turen.

Regner med det er yttre knutene som lager lyd, er de greie å bytte på disse?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nilsson
15/11/23, 22:37
Er utrolig dårlig til å ta bilder når jeg holder på med noe, men XC90’n hat fått litt kjærlighet siste månedene. Fikk nye skiver, klosser og brekkbånd bak her for litt siden, overhalte ene caliperen samtidig.
Nye topplager foran har den også fått.

Dieselvarmeren på den har lagd endel leven siden vi kjøpte bilen og siste uka ville den ikke alltid gå.
Nye lager til vifta ble innkjøpt for ett år siden og ny overopphetingsføler kom i posten idag.
Så nå har den blitt plukket i småbiter, rengjort, fått nye lager på vifta og bytta den føleren.
Vifta ble stille, men ville fortsatt ikke fyre. Nå fikk jeg feil på sirkulasjonspumpa. Fant en brukt på jobb og alt iorden[emoji16] Godt med varmer som ikke høres ut som den skal eksplodere når som helst[emoji28]


Sent from my iPhone using Tapatalk