PDA

Vis full versjon : Nye sommerdekk til XC70, når er gunstig å handle og hva ?



kospaang
25/08/21, 22:08
Hei,

igjen tid for å tenke på nye sommerdekk måler jeg. I den forbindelse lurer jeg på hva som er best strategi mht pris og kvalitet.

Når er priskonkurransen i vår favør;
- Er det nå, når ev lagre skal tømmes på høsten ?
- eller når mange tilbyr 'ferskvare' til våren ?

Og, hvor mye taper 'høstdekk' seg om de må vente til våren(neste sesong) med å komme i bruk om en handler nå ?
Ev. andre momenter å tenke på.

---

Og, de varer kanskje ikke så lenge disse 4x4 oppsettene, under 30 000 er min erfaring for sommerdekk, så

-hvilke dekk anbefales og hvor mange km / sesonger kjører dere på XC70 sommerdekk ?


/mvh

Tomk
26/08/21, 11:20
Det er en myte at nye dekk er ferskvare, dekkene holder seg fint på lager i 5 år uten problemer.
Det er først når dekkene tas i bruk at alderdom får innvirkning.

Dekk i mine øyne er en forhandlingsvare, bestem deg for et dekk og ta en ringerunde, det som tilbyr billigst velger du.

En anbefaling på gode dekk er Maxxis Premitra HP5

Tenker at 30000 km på en tung 4wd er helt greit, med mitt kjøremønster er de ca 5-6 år når man trekker fra vinteren.

locked
27/08/21, 21:38
Sommardekk kan tenkast at dei blir meir slitesterke med åra?

Viktig for å spare diesel og dekkslitasje er å ikkje kjøpe breiare dekk enn du har bruk for. Ein XC70 blir aldri noko sportsbil, så det er ikkje nødvendig med breie lavprofilhjul. I tillegg er dei smale dekka ofte rimelegare og bedre å køyre med...

Ikkje sjå deg blind på den dekkdimensjonen du har, undersøk ulike dimensjonar - fortrinnsvis med større rulleomkrets enn orginalt. Fruen har noko Goodyear efficentgrip på ein BMW som går som drosje, dei har vist seg å vere meget slitesterke. Ser ut til at vi klarar nærmare 50.000km på eit sett no.

kospaang
02/09/21, 06:11
Det er en myte at nye dekk er ferskvare, dekkene holder seg fint på lager i 5 år uten problemer.
Det er først når dekkene tas i bruk at alderdom får innvirkning.

Dekk i mine øyne er en forhandlingsvare, bestem deg for et dekk og ta en ringerunde, det som tilbyr billigst velger du.

En anbefaling på gode dekk er Maxxis Premitra HP5

Tenker at 30000 km på en tung 4wd er helt greit, med mitt kjøremønster er de ca 5-6 år når man trekker fra vinteren.

Sjekket opp, og bestilte, Maxxis Premitra HP5, som i tillegg til å være blant de rimelige alternativene også var testvinner i MOTOR Sommerdekktest 2021 (https://motor.no/tester/motors-store-test-av-sommerdekk-2021/193784).
Venter på at de skal komme til dekkforhandler fra lager, for å bli tatt i bruk umiddelbart.

/mvh