PDA

Vis full versjon : Blis nok en gang



xc90 Krokstadelva
13/08/21, 19:25
CEM dd-32 er feilkoden mitt enkle kodeleser leverer av feilkoder. Dette indikerer kommunikasjonsproblemer med LCM/blis. Er det mest vanlig med feil i sentralstyringen eller kameraene på disse? Xc90 fra 2006

jiha1968
14/08/21, 08:50
CEM-DD32 er vel høyre side (RCM), mens CEM-DD31 er venstre (LCM)
Har ikke dobbelsjekket i vida, men ser at f.eks dtcdecode.com har tull i beskrivelsen av hvilken side som feilmeldingene gjelder.

Feilmeldingen beskriver kommunikasjonsfeil på LIN-bus med høyre kameramodul, denne LIN-bussen er felles for begge kamera på CEM, (så CEM bør være ok)
dermed burde feilen ligge i kabelmatte et sted fra venstre dørs kontakt og på tvers gjennom bilen til passasjerdørens kontakt eller i høyre kameramodul.

Denne LIN-bussen (singel kabel) går altså fra høyre kameramodul, gjennom speilets kontakt, gjennom høyre dørkontakt, så over til førerdørens kontakt,
der den er spleiset inn på samme pinne som venstre speil kommer ut på, før de returnerer til CEM på felles kabel.
(hmm, undres på hvorfor ikke høyre speilmodul like godt kunne spleises direkte på LIN-buss pinnen på CEM...?)

Antar kabel/kontakt-feil eller speilmodul, og har du allerede byttet høyre kamera/speilmodul, ville jeg ha begynt med feilsøking på LIN-bussen.

xc90 Krokstadelva
14/08/21, 11:45
Jeg har bytta Venstre speilhus siden det blinker rødt her. Hjalp ingenting. Bør vel spandere en tur til Volvo hvis Vida kan fortelle noe mer, før jeg kjøper Høyre speilhus også.

jiha1968
14/08/21, 12:28
Tja, spørs om ikke bilen rett og slett bare må blinke "feil" med venstre, når den ikke klarer å blinke "feil" med høyre speilhus,
fordi CEM ikke kan kommunisere med den høyre modulen...? :rolleyes:

Har ikke sjekket oppførselen, men skulle modulen mot all formodning ha egen "nødblink" ved død data-bus så kan du jo dobbeltsjekke dette med å ta ut LIN-bus pinnen i/til førerdøren og se om den siden fortsetter å blinke uten bus-kommunikasjon, eller om du får en ekstra feilkode (CEM-DD31).

jiha1968
14/08/21, 15:06
Tok en titt i vida og feilkoden din CEM-DD32 er kommunikasjonsfeil med kameramodulen i høyre speil ja.

Antatte årsaker: (fritt oversatt)
Problem med spenning/jordingstilførsel
Kortslutning mellom LIN-bus kabel og andre kabler (isåfall ville du nok hatt CEM-DD31 også)
Brudd på LIN-bus (som tidligere beskrevet)
Intern feil i kameramodul eller annen enhet på LIN-bussen (mener det kun er LCM, RCM og CEM på denne)

Symptom: LED blinker ikke på det defekte kameraet

Ved feilkode CEM-DDxx skal ikke CEM byttes, om ikke feilsøking av LIN-bus klart indikerer intern feil i CEM


Så du bør nappe av dørtrekket på høyre framdør, sjekke om du har spenning på pinne 4 , blå-rød kabel på kontakt til speilet.
Jord på pinne 12, sort kabel på kontakt til speilet (ingen spenning på den)
Og spenningen på Lin-bus pinne 5, Grønn-hvit på kontakt til speilet.
(sammenlign spenningen på pinne 5 med spenningen du har i dørsprekken på førerdøren, pinne 12 , 2stk Grønn-hvit kabel)
Hvis alle spenninger er normale, sjekk for korrosjon i kontakter til/i speil, ev, bytt RCM (høyre speil)

xc90 Krokstadelva
15/08/21, 22:14
Takk for gode innspill!!

xc90 Krokstadelva
30/08/21, 19:38
Da har jeg målt 12 volt på pinne 4, jord ok og 7, 68 volt på pinne 5. Alt utført med motor igang og blis avslått. Prøvde for morroskyld å koble til det gamle Venstre speilet som da skal være i orden uten å blisadvarselen ble borte.

jiha1968
30/08/21, 21:49
Du har fortsatt feil i høyre speil/kameramodul i følge feilkodene, du bør se om du kan få tak i en høyre speilmodul, du har ingen feilkoder på venstre/førersiden...
(på din bil kan CEM prate med venstre modul, men den får ikke kommunikasjon med høyre)