PDA

Vis full versjon : Nivåsensor xenon-hvordan festes den til bærebrua?



xc90 Krokstadelva
06/08/21, 17:41
Plata som sitter på den bevegelige armen til denne sensoren som sitter på venstre side bak har to hull. Er det 2 bolter som skal dit? Noen som vet hvor de boltene skulle ha vært?7937

jiha1968
07/08/21, 08:12
Tja, om du rengjør litt der så finner du nok to små knekte skruer i tverrgående bærearm, eller hullene etter dem.
(sensoren må fysisk være koblet mellom chassis/subframe og en del i hjulopphenget som følger hjulets bevegelse ved inn/ut-fjæring)

Sjekk tilstanden på leddene i hundbeinet (lenkearmen) de er sannsynligvis blitt så trege at du bør du bytte det,
eller utsett det med å sette fast kuleleddbolten i chucken på en drill, prøv å få litt smøring under tetningen mens du kjører drillen til det omtrentlig ryker av kuleleddet:D
(pusser bort rust/smelter plastkoppen til leddkula)

xc90 Krokstadelva
07/08/21, 14:30
Jeg bytter hele greia inkl hundebeinet. Bare fint å vite hvor man skal lete etter knekte skruer. Da er de altså i nærheten av der plata er nå?

xc90 Krokstadelva
07/08/21, 14:38
Jeg bytter hele greia inkl hundebeinet. Bare fint å vite hvor man skal lete etter knekte skruer. Da er de altså i nærheten av der plata er nå?

jiha1968
07/08/21, 16:00
Ja, det skulle jeg mene, den når jo ikke noe særlig lengre heller;)

xc90 Krokstadelva
07/08/21, 16:34
Trengs det en kalibrering hos Volvo eller er det nok å justere xenonlampene manuelt?

jiha1968
07/08/21, 17:54
Det bør kalibreres ja. (vida, icarsoft el.l.)
Men i nødens stund...

xc90 Krokstadelva
07/08/21, 18:15
2er feil på Eu kontroll dette her så like greit å få kalibrert

Atanatar
29/11/21, 22:34
Trengs det en kalibrering hos Volvo eller er det nok å justere xenonlampene manuelt?

Ser jeg er sent ute til festen, men kanskje det kan hjelpe noen likevel:
Metallplaten du nevner er popnaglet fast i akslingen/brua/whatever. Tipper du ser hvor festet er om du bare børster bort litt rust. Tegning av del med nummer her: https://imgur.com/a/gtUpKoA

Bytter du denne hos Volvo så er kalibrering av sensoren med i jobben, men ikke innstilling av lysene. Kalibreringen er kun for sensorens del etter montering - ikke hvor lysene står. Sensoren stiller bevegelsesvinduet sitt etter hvordan den er montert sammen med armen. (Det er spesifisert at testen skal gjøres på flatt underlag med sjåfør på minst 75 kg sittende i førersetet.) Så lenge lysene står i riktig høyde, så ville ikke jeg ha stresset med å kalibrere sensoren. At de tar seg betalt 686,25 kr for å trykke på fire knapper i Vida er jo nesten litt søtt.

Hos meg ble sensoren byttet, men lysene stod altfor lavt selv etter kalibrering og skrudd helt opp. Vet ikke hvordan dette gjøres på verksted, men endte opp med å laste bagasjerommet med vekt og kalibrere sensoren på nytt. Funket bra for PKK, i alle fall.