PDA

Vis full versjon : Mystisk feil



Silkefot
31/07/21, 22:06
Har en V70 fra 2000 som guttungen vil ta over. Den har tidligere hatt problemer med at den tapper seg for strøm i overkant fort uten at jeg noensinne har funnet ut hvorfor, men det har ikke vært et stort problem så lenge jeg har brukt den jevnlig. Nå har den stått en stund i påvente av at han får seg sertifikat, og selv om jeg ladet batteriet helt opp var den såpass dårlig at jeg måtte bytte den. Likevel får jeg problemer etter å ha kjørt en stund der bilen av og til påstår at batteriespenningen er lav og ganske brått forsvinner speedometer, ABS og Airbag varsel kommer opp. Hoved samt blinklys fungerer da ikke. Teksten i display blir også veldig svak. Forstår ikke helt hvorfor dette skjer brått og jeg får ikke opp noen DTC feilkoder når jeg leser av OBDII porten. Er det noen måte jeg gjennom OBDII kan sjekke hva generatoren leverer både mens jeg står stille og kjører?
Noen som har en ide om hva det kan være? Ikke spesielt glad i elektriske feil kjenner jeg...

jiha1968
01/08/21, 00:20
Mål batterispenning med et voltmeter, avslått bil.
Start motoren og mål ladespenning, både ved tomgamg og høyere turtall
Slå på fult lys, setevarme og bakrutevarme, vifta på full guffe, mål lade/batterispenning, både ved tomgang og høyere turtall.

Disse bilene liker ikke å stå så mye lengre enn en drøy måned uten bruk/lading, og blir batteriet ofte dyputladet så dør det.
De normale "strømtyvene" er feilkoblet uoriginal radio, generator og starter.

FroBe
04/08/21, 16:30
Det er dessverre vanlig med DIM som jukser pga dårlige loddinger på kretskortet:
http://forum.vccn.no/showthread.php?14177-Volvo-01-og-nyere-med-DIM-feil&highlight=dim+vevelstad

Hvis syre fra batteriet i sirenen har ødelagt kretskortet kan elektronikken i bilen nekte å gå i sovemodus etter man slår av tenningen, da tappes batteriet ned i løpet av dager istedenfor måneder.
http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul

Selv måtte jeg bytte generator i min 2001-modell XC70, men da var det ingen lading i det hele tatt mens motoren gikk.