PDA

Vis full versjon : Turteller-sensor. Hvor?



Petz
22/07/10, 19:42
Har fått vite av forige eier av bilen, at sensoren på turtelleren er gåen.
Så nå lurer jeg på hvor denne sensoren er? Ville trodd det er på/rundt svinghjulet, men finner ikke noe :p

Har nå kjøpt meg ny sensor, og skulle bytte den idag, men fant ikke ut hvor den gamle er :p

Hadde vært fint med tips og/eller bilder :)

Sebbe
22/07/10, 19:51
den sitter oppå svingehjulet helt bak på motoren, men jeg tror ikke den gir signal direkte til turtelleren. så om det kun er turtelleren din som ikke virker så er det noe annet galt

Petz
23/07/10, 08:35
har jo kjøpt den nå, så prøver i allefall :p

På svinghjulet? Altså der clutchen/girkassa er? :p
Når man tak i denne uten å ta ut motor osv?

Sebbe
23/07/10, 10:24
er mulig å komme til den uten å ta ut motor ja

Swissman
23/07/10, 10:35
Turtelleren får signal fra klemme 1 på coilen.

gull pilen
23/07/10, 11:42
enig med swissman... coilen som gir signal til turteller...
føleren bakpå svinghjulet forteller bare styre enheten hvortid den ska tenne..

Petz
23/07/10, 11:59
enig med swissman... coilen som gir signal til turteller...
føleren bakpå svinghjulet forteller bare styre enheten hvortid den ska tenne..

Jaha? Fikk vertfall beskjed om at det var føleren på svinghjulet som var defekt. Og nå er den uansett kjøpt, så jeg tenkte å bytte den for så å se om det hjelper noe.

Men den føleren har altså ikke noe med turtallviseren å gjøre?
Skal visst være to følere der? Den ene forteller styreenheten hvor øvre dødpukt er(?), og den andre på turtallet?

Eller er jeg helt på jordet nå? :p

Aartun
23/07/10, 12:27
På turtellere jeg har montert har det vært som Swissman og gull pilen sier, turteller skal ha pluss og minus, og "styrestrøm" fra coil.

riktignok på en 240.

A.Finstad
23/07/10, 12:49
høres ut som du snakker om et motronic nett da det er det eneste som har to sensoerer i bak kant av motoren, de er til hjernen og sier i fra når den skal tenne og når den skal gi bensin etter det jeg husker og når det gjelder turtelleren så er det som Swissman og gull pilen sier. de følera i bak kant er ganske lette å komme til fra fører sia av bilen sitter fast med en umbrako som er endten 6 eller 8 mm og dem sitter som regel som faen nerri hullet overaska over at dem sitter så jævelig når de umbrako skruene ikke sitter i det hele tatt.

Swissman
23/07/10, 13:12
Jaha? Fikk vertfall beskjed om at det var føleren på svinghjulet som var defekt. Og nå er den uansett kjøpt, så jeg tenkte å bytte den for så å se om det hjelper noe.

Men den føleren har altså ikke noe med turtallviseren å gjøre?
Skal visst være to følere der? Den ene forteller styreenheten hvor øvre dødpukt er(?), og den andre på turtallet?

Eller er jeg helt på jordet nå? :p

For å få det helt klart først. Går motoren? For ellers for du ikke noe på turtelleren heller. :D
Hvis motoren går er følere p svinghjulet ok. Om du skifter dem vil ikke det hjelpe på turtelleren!
Sjekk om det står 2 ledninger på klemme 1 på coilen, kanskje bare den har fallt av eller noen har frakoblet den?

Petz
23/07/10, 13:51
For å få det helt klart først. Går motoren? For ellers for du ikke noe på turtelleren heller. :D
Hvis motoren går er følere p svinghjulet ok. Om du skifter dem vil ikke det hjelpe på turtelleren!
Sjekk om det står 2 ledninger på klemme 1 på coilen, kanskje bare den har fallt av eller noen har frakoblet den?

Aha! Motoren går ja, men den går ikke rent. Innbiller meg at det er bare en ledning på klemme 1 på coilen ja :p Det skal jeg sjekke ikveld!

Er det bare den ledninga som har falt av, så leverer jeg inn den sensoren igjen xD

Petz
27/07/10, 10:11
Sjekka coilen igår kveld, og det gikk bare en ledning fra klemme en, og en ledning fra klemme to derifra. Det var heller ikke ledning som gikk inn til turtelleren i dash'en. Så ut som om ledninga var fjernet faktisk.

Er det bare å legge opp en ny?

Aartun
27/07/10, 12:34
Bare å legge inn en ny ledning ja,