PDA

Vis full versjon : Svetting fra tannstang



jcs47
07/07/21, 09:11
Hei

Har en S60 `04 modell gått 190K km.
I det siste har det begynt å svette fra tannstang, det lekker ikke. Men det sprer seg over et større område under motor pga fartsvinden, og ser verre ut enn det er.
Volvo teknikker mente jeg kunne fortsette å kjøre så lenge det ikke lakk, og nivå i eksp.tank var under kontroll.

Er litt usikker på om jeg skal vurder utskifting av tannstang, det er jo ingen billig fornøyelse?

jerognal
07/07/21, 13:31
Nå er tannstagene nærmest en slitedel på Volvo. Skiftet på min XC på 290.000.
Kona sin er rullet 350.000 nå og tannstaget er helt utslitt. Må bytte før neste EU. Spørs om hennes ikke blir min delebil....
Men ingen av tannstagene våre har lekket. Kun slark.....

jiha1968
07/07/21, 18:52
Lekk tannstang er ikke noe nytt nei, og i min verden er ZF verre enn de første årene med tannstang fra SMI.
SMI får oftere radialslakke på førersiden, mens mange ZF får "venstresving-nykker" i tillegg til slakke og ikke minst lekkasjer...

Lekkasjen kommer ikke til å bli bedre av seg selv, men om man betrakter tannstangen som "defekt" uansett,
så koster det jo ikke så mye å prøve noe lurium på flaske fra LiquiMoly (https://products.liqui-moly.com/power-steering-oil-leak-stop-2.html) eller lignende (https://lucasoil.com/products/problem-solvers-utility/lucas-power-steering-stop-leak)
Om du skulle prøve med en flaske lurium, så er det jo kjekt om du kommer tilbake med eventuelt resultat etter noen uker.

jcs47
07/07/21, 22:13
Har prøvd å fylle på Omega 917, og har kjørt over 2000 km siden påfyll uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig

gaupe
16/07/21, 12:57
Har prøvd å fylle på Omega 917, og har kjørt over 2000 km siden påfyll uten at det ser ut til å hjelpe noe særlig

Om det er plast/nylonforingar som er slitne, vil ikkje slikt lurium hjelpe. Det virkar på uttørka gummipakningar, og der virkar det bra.
jerognal, var ikkje dette mest eit problem rundt 2004? Har inntrykk av alle merker med ZF-tannstenger desse åra, har liknande problem.

jerognal
16/07/21, 15:15
Aner ikkje om eg har zf eller noe annet. Fikk nytt Bosch Tannstag utfra delenummer i Vida. 2006 mod. Stoooor slark og gikk ikke gjennom EU. 12500,- for del og arbeid.
Kona sin er en 2004. Samma slarken der nå....