PDA

Vis full versjon : Kombinasjon clutch og girkasse B230FK M45



Brisendal
27/06/21, 20:31
Hei, Jeg driver og pusler sammen en B230FK for montering i en 1978-modell 245, og har nå strandet litt på clutchoppsettet. Motoren blir original, og tankene var egentlig å bruke original clutch og kasse, siden jeg har nytt clutch-sett liggende til denne. Men nå stopper det.

FK'n har et dypt svinghjul, og jeg ser at den trykkplaten jeg har da blir montert for langt ute. Det blir ikke trykk på lamellen.

For å gjøre ting vanskeligere har min girkasse grove splines, så kjøper jeg komplett clutchsett for en 940, så passer ikke dette på inngående aksel i kassen.

Er det noen kloke hoder som vet om det holder med en trykkplate fra 940, eller er det en ny kombinasjon som må til?

Holck
27/06/21, 21:52
Hei, Jeg driver og pusler sammen en B230FK for montering i en 1978-modell 245, og har nå strandet litt på clutchoppsettet. Motoren blir original, og tankene var egentlig å bruke original clutch og kasse, siden jeg har nytt clutch-sett liggende til denne. Men nå stopper det.

FK'n har et dypt svinghjul, og jeg ser at den trykkplaten jeg har da blir montert for langt ute. Det blir ikke trykk på lamellen.

For å gjøre ting vanskeligere har min girkasse grove splines, så kjøper jeg komplett clutchsett for en 940, så passer ikke dette på inngående aksel i kassen.

Er det noen kloke hoder som vet om det holder med en trykkplate fra 940, eller er det en ny kombinasjon som må til?Hvilket svinghjul satt på gamle motoren du henta girkasse fra, det flate med 215mm clutch?
Regner med det er brønne svinghjulet som sitter på B230FK'en? Altså ikke dobbelt masse svinghjul ?



Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Brisendal
27/06/21, 22:33
Den gamle motoren var en B21A, med flatt svinghjul, og 215 mm lamell. Delene til denne var allerede kjøpt inn, da det viste seg at både sylindere og topplokk var i dårligere stand enn forventet. Så dukket det opp en fristende sak med sneglehus på siden...

På FK'en sitter det enkeltmasse ja, eller brønn.

Jeg lurer på om denne trykkplaten kanskje kan være det manglende mellomleddet?
https://www.autodoc.co.no/sachs/783892?search=SACHS%20Trykkplate,%20clutch%20%20(3 082%20204%20033)

Holck
27/06/21, 22:45
Når du først skal kjøpe ny trykkplate så er 763 trykkplate greit å ha når du etterhvert kommer til å justere turbotrykket opp [emoji6]

https://www.speeding.no/p/clutch-208/clutch-svinghjul/trykkplate/sachs-763-volvo-b230-m46m47.html?gclid=CjwKCAjww-CGBhALEiwAQzWxOuFimKoJELR8fqDVDXkRIKRm-eZI_H78tJFLsti0hkHDgH8Ihv5UhBoCmqcQAvD_BwE



Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Brisendal
02/07/21, 13:02
Høres ut som noe folk har vært plaget med før :D

Hvor stor er forskjellen på 763 og standard plate, med tanke på trykket på pedalen? Er det noe man tenker mye over i det daglige?

Holck
02/07/21, 13:41
Høres ut som noe folk har vært plaget med før :D

Hvor stor er forskjellen på 763 og standard plate, med tanke på trykket på pedalen? Er det noe man tenker mye over i det daglige?Nei, er nok litt hardere men ikke boe du ikke blir vant til fort

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk