PDA

Vis full versjon : Kjørelys s80 1999



Simen123
27/06/21, 19:45
Har ikke kjørelys foran og har sjekket alt av sikringer osv, eneste jeg ikke har fått sjekket er relé, fordi heg ikke vet hvilket av de det er..

Noen som vet om noen andre feil det evt kunne ha vært? Har sjekka bryteren, pærer og alle sikringer. Alt funker som det skal.

jiha1968
28/06/21, 18:51
Hvis du mener bilens originale Nærlys, så er det relé CMI-7 (på CEM, under dashbordet)
Men mer sannsynlig dårlig/brent kontakt til Shunt CSH-4 (på CEM, under dashbordet)

Sikring 2 (15A) i motorrom er den eneste felles sikringen for nærlyset, går utifra at du har målt* at det er spenning på begge sider av denne,
og at det ikke kommer spenning til de to i gavlen på dashbordet (nr 1 og 2) som er separate sikringer for høyre og venstre nærlyspære.

Koblingsskjema finner du f.eks her, inkl reléplassering på CEM (https://cardiagn.com/1999-volvo-models-s80-wiring-diagrams-online/)

*mangler du fornuftig måleutstyr, lag deg en prøvelampe av en blinklys/skiltlyspære (5W glass-sokkel) , et par ledningsstumper og en bit teip.

Simen123
28/06/21, 19:37
Hvis du mener bilens originale Nærlys, så er det relé CMI-7 (på CEM, under dashbordet)
Men mer sannsynlig dårlig/brent kontakt til Shunt CSH-4 (på CEM, under dashbordet)

Sikring 2 (15A) i motorrom er den eneste felles sikringen for nærlyset, går utifra at du har målt* at det er spenning på begge sider av denne,
og at det ikke kommer spenning til de to i gavlen på dashbordet (nr 1 og 2) som er separate sikringer for høyre og venstre nærlyspære.

Koblingsskjema finner du f.eks her, inkl reléplassering på CEM (https://cardiagn.com/1999-volvo-models-s80-wiring-diagrams-online/)

*mangler du fornuftig måleutstyr, lag deg en prøvelampe av en blinklys/skiltlyspære (5W glass-sokkel) , et par ledningsstumper og en bit teip.

Takk for svar :) har målt alt men får ingen spenning i selve kontakta til lysa, men når du sier «under dashbordet» mener du da den sikringsboksen på Venstre siden av rattet (den i «døråpningen»?) eller er det flere sikringer?

Fordi jeg har sjekket og målt de sikringene ved siden av rattet og de funker… og kan høre at detklikker når jeg vrir på bryteren, men er usikker på om dette bare er lyd fra kontakten eller et relé.

Men når jeg sjekker kontakten til lyset med testlampe, så tok jeg pluss fra sikringen (i motorrommet) og sjekka minusen i kontakta, og det lyste. Men det lyser også når jeg sjekker på plussen til kontakta.. og det skal jo ikke lyse når den har to plusser…

Simen123
28/06/21, 19:51
Var litt rask på avtrekkeren der, dobbeltsjekka nå og det er ikke spenning på noen av de sikringene ved siden av rattet…

Men de er hele.

Simen123
28/06/21, 20:02
Ser ut som du hadde rett, den ene kontakten på csh-4 var brent.

Fant en guide her inne for å fikse det men tusen takk for hjelp :)

jiha1968
28/06/21, 22:51
Men når jeg sjekker kontakten til lyset med testlampe, så tok jeg pluss fra sikringen (i motorrommet) og sjekka minusen i kontakta, og det lyste. Men det lyser også når jeg sjekker på plussen til kontakta.. og det skal jo ikke lyse når den har to plusser…
Her ble du nok lurt av at glødetråden i den andre nærlyspæra fungerer som jording for prøvelampen.
Til en annen gang: For å se om du har spenning til pæra, kobler du prøvelampen mellom karosserijord og nærlyspærens strømledning,
og ser om prøvelampen tennes når nærlyset er "tent". (på samme måte sjekkes begge sider av en sikring)
Eventuelt flytt deretter prøvelampens måleledning til jordingssiden av pæra for å se om jordingen der er hel.
(med ok strømtilførsel , hel pære og defekt jording vil prøvelampen lyse da)

Ser at du fant synderen på shunt-kontakten som antatt ja, og gratulerer deg herved med en lysere tilværelse:)