PDA

Vis full versjon : Bytte fjærer bak V70 2007



bjyng
16/06/21, 16:11
Jeg må bytte fjærene bak på min V70 2007. Standard fjærer. Er dette vanskelig å utføre selv? Må en bruke fjærklemme? Kan Biltema sin fjærklemme 19-1637 brukes kanskje? Noen som vet en god fremgangsmåte? :)

jiha1968
16/06/21, 18:02
En god fremgangsmåte kan være å søke i forumet, for det kan jo hende at noen har byttet fjærer bak i løpet av de siste 21 årene;)


Ta en titt her (http://forum.vccn.no/showthread.php?80122-Bytte-fj%C3%A6rer-bak-V70-D5-2004&highlight=fj%C3%A6rer+bak)

Jobben er enkel og grei med vanlig håndverktøy, selv om en god muttertrekker speeder opp arbeidet.
Jekk, pallbukker og kanskje en jekkstropp til å hjelpe til under montering av bærearmen trengs nok.

Og bytt gjerne støtdempere i samme slengen, vurder litt mer nøye hvis bilen har Nivomat pga pris...
Har du Nivomat, må bærearmen stå i normalposisjon for å få ut demperen, med god klaring under bilen
Nivomat har gummibelg nede på støtdemperen, mens standarddemper ser ut som en sykkelpumpe...
På AWD-biler ligner jobben mer på fjærbytte fram.

bjyng
16/06/21, 18:28
Takker for svar. Joda jeg har søkt på forumet og ser fremgangsmåten her nå. Utfordringen ligger vel mest på å få på plass igjen bærearmen med jekk og evt stropp skjønner jeg. Bare lurer på om den fjærklemma fra biltema kan brukes for å ta av spennet i fjæra for å lettere sette på plass bærearmen :)

jiha1968
16/06/21, 18:55
Ser ingen grunn til å bruke noen form for fjærspenner nei.