PDA

Vis full versjon : Kan hjullager bli dårlig over natten, eller skjer det normalt gradvis?



FroBe
07/06/21, 21:00
Måtte kjøre en tur med Volvoen i dag, og hørte med en gang at noe var galt.
Typisk hjullager med at det er avhengig av hastighet, og blir kraftigere eller svakere alt etter hvilken vei svingen går.
Lyden er sterkere enn jeg har opplevd tidligere med hjullagre, og jeg kan ikke huske å ha hørt noe da jeg kjørte den for to uker siden.
Det høres ut til å komme fra venstre forhjul.
Har ikke hatt tid til noen grundig feilsøking, men finner ingen løse deler eller noe som er borti dekket.
Kona hører aldri noe, så det hjelper ikke å spørre henne om det var ulyder når hun har kjørt bilen.

Jeg har byttet bærebruer i fjor, og demper og bremseskive tidligere i år, men det burde ikke ha noe å bety for hjullageret.
Kan det være noe annet enn hjullager, eller er det bare å bestille nytt?

jiha1968
07/06/21, 21:24
Normalen er gradvis ja, men om den faste sjåføren ikke har ører for mekanikk så kan du jo være glad for at bilen fremdeles ruller:p
Hjullagerlyd varier fra at man såvidt aner en ulyd i enkelte hastigheter, til at man lurer på om man blir forfulgt av en C-130 Hercules.
Men har også vært borti slitte dekk som lager så mye dekkstøy at man kan tro hjullagrene har gått i oppløsning.

Ikke glem å bytt tettningsringen mellom drivaksel og hjullager om den har begynt å sprekke opp.
Og velg gjerne FAG hjullager. (utifra beskrivelsen din, så trengs det nytt lager)

gaupe
08/06/21, 10:43
Når det gjeld desse hjullagera, dei som kom i 88 på 700-serien og hang med heilt til P3 kom, så syns eg symptoma har vore forskjellig kvar einaste gang. Enkelte gangar har det oppstått som humming, altså dur i bilen, som kan pågå i åresvis. Ved inspeksjon kan det også vere veldig vanskeleg å kjenne. Og ja, det kan høyrest ut som ytterkanten på dekk som er trappa. Har også vore borti at tilstanden har brått vorte verre, til omtrent å låse seg, på få kilometer.