PDA

Vis full versjon : 2005 xc90, AWD fungerer ikke



Nyland
06/06/21, 17:11
Hei,

Kjøpte meg nettopp en 2005 Volvo Xc90.
Selger opplyste om at AWD ikke fungerte. I utgangspunktet ble det nevnt sensor, men ved henting forklarte han seg ytterligere; bilen hadde stoppet, og ville ikke starte. Etter en tur på verkstedet opplyste de at det var en styreenhet på bakakselen som var kaputt. De programmerte seg forbi denne, slik at bilen startet og gikk som normalt, men AWD fungerer ikke.

Forsøkte å søke litt rundt på denne vage beskrivelsen, men er det noen her som har vært borti dette og kan peke meg i riktig retning?

jiha1968
06/06/21, 23:56
Får gjette på at DEM (Haldex-modulen) har en alvorlig feil i CAN-bus, slik at den legger databussen "død".

Generell feilsøking av DEM: https://xemodex.com/us/dem-diagnostic-flowchart-for-2005-2010-volvo-s60-awd-xc60-xc70-xc90/

Men siden CAN-bus feil i DEM ikke akkurat er normalt er det utelatt fra feilsøkingsskjemaet.
Du finner masse info på CAN-bus feilsøking på Y.T.
Ut ifra det du skriver så trenger du ny DEM, men jeg ville hørt med verkstedet hva som virkelig ble gjort, og hva de anbefaler deg å gjøre,
hadde ikke stolt på info fra bilselgeren i dette tilfellet.

gaupe
07/06/21, 07:54
2005 er vel notoriske for å få vatn i DEM, så det er ikkje ein umogleg årsak. Av denne grunn er dei også vanskeleg å finne brukt, så overhaling er ei god moglegheit.

Nyland
07/06/21, 19:09
Takk for svar. Skal sjekke opp dette med verkstedet. Prøve å kjøre en diagnose med vida også, for å se hvilke feilkoder som ligger der.
Er det noen opplagte valg/firma for å få overhalt DEM om det blir nødvendig?

gaupe
08/06/21, 08:32
Takk for svar. Skal sjekke opp dette med verkstedet. Prøve å kjøre en diagnose med vida også, for å se hvilke feilkoder som ligger der.
Er det noen opplagte valg/firma for å få overhalt DEM om det blir nødvendig?

Xemodex som nemnt over. Ser det er fleire nærmare oss som reparerar, eg har ikkje brukt nokon av dei, så eg kan ikkje anbefale nokon. Eit svært godt alternativ til å la titusenlappane flagre på orginalverkstad.