PDA

Vis full versjon : B230K - "Slange" mellom bunnpanne og veiv..?



JohnCmannen
07/01/10, 16:52
Hei.
Jeg overhaler atm en B230K av årgang 1987.
Imellom bunnpanna og veiva så ligger en "slange" av noe gummi/plast.
Min er knekt, og henger i en flenge.
Materialet er middels hardt, litt sprøtt.
Noen som har noe peiling hva dette er og hva det heter?
Jeg trenger navnet for å bestille ny.

Mvh,
JC

kermitt
07/01/10, 17:00
er ikke det til veivhusventilasjon?

ArneR
07/01/10, 17:18
Jo, det stemmer..

VolvoR-Sport
07/01/10, 18:02
trenger den ikke egentlig.. jeg kappa den så den stakk bare 1cm ned i blokka.. skal jo bare ta opp olje damp.

kappa pga at slangen revna tidligere og blokkerte oljepumpa, som førte til skjært motor.

JohnCmannen
07/01/10, 18:40
Så det er rett og slett big waste av penger å kjøpe ny?

kermitt
07/01/10, 19:21
ikke big waste, den koster jo ikke stort, men så lenge du får vakum inne i blokka så er funksjonen der.

JohnCmannen
07/01/10, 20:00
aha, tusen takk :)

jonass
08/01/10, 18:37
kjørte uten selv en stund og den oljen som blir kasta opp i boksen klarte ikke og renne ned i bunnpanna så det lakk litt olje rundt boksen, når jeg fikk ny slange så ble problemet borte

kermitt
08/01/10, 21:45
er det nødvendig med en boks der da? det holder ikke med ei alu plate med passelig rørstuss til slange i ca samme diameter som den orginale? tenker bare på at jeg ikke orker den boksen lenger, speiker hele tiden.

Fighter
12/01/10, 17:30
Jo det bør fungere bra det. Bare du har undertrykk der så gjør den jobben sin.

ChrML
12/01/10, 17:46
Den boksen har en veldig viktig funksjon. Det er en såkallt flammefelle som skal gjøre at hvis du får tilbakeslag i innsuget (innsugsgasser som eksploderer), som kan skje fra tid til annen, så skal ikke flammene forsvinne ned veivhusventilasjonen og antenne veivhusgassene og! Den skal også sørge for oljen som forsvinner opp kan renne tilbake ned igjen.

Sikkert ikke så viktig på turbomotor da veivhusventilasjonen ligger til sugesiden av turboen hvor det ikke skjer så mye eksplosjoner, men på sugemotor ville jeg hvertfall ikke fjernet den. Veit om flere hvor det smeller i innsuget støtt og stadig så det kjennes i gasspedalen.

Fighter
12/01/10, 18:05
Det har jeg faktisk ikke tenkt på. Men sant som du sier. I BC bobla til en kamerat av meg skjedde dette. Veivhuset ble til en bombe og blokka eksploderte:P
Vil tro det bør fungere bedre da om man bruker toppdekselet fra B17/21/23 motorene, med utlufting på.