PDA

Vis full versjon : klima anlegg volvo v70



acer
02/06/21, 07:52
Hei jeg har problemer med klimaanlegget i min volvo v70 2011 er fylt på ny gass men blåser bare varmt
er det noen som har noen tips?

jiha1968
04/06/21, 20:07
Hei, ja tipset er feilsøking:p
Sjekk at temperaturen som evaporatorens temp-sensor rapporterer er normal. (Volvotilpasset diagnoseutstyr)

Deretter sjekkes trykk i klimaanlegget, altså hvordan LT/HT-sidene reagerer på oppstart av kompressor,
og om trykket utjevner seg normalt ved stans av kompressor)
Dette for å avekke eventuelle feil i kompressor, og ikke minst TXV (ekspansjonsventilen rett ved fordamperen)
Men dette er vel kanskje mest en diagnosejobb for en Kjøletekniker, om du ikke har tilgang til utstyr da.

Jeg gjetter på ekspansjonsventilen, med gardering på evap-tempsensor, så kom gjerne tilbake med info hvordan det går:)

acer
06/06/21, 10:02
i følge verksted så var det for mye trykk på den ene siden og de sa at de mistenker ac kompressoren

jiha1968
06/06/21, 19:19
i følge verksted så var det for mye trykk på den ene siden og de sa at de mistenker ac kompressoren
Får gå utifra at de mente lavtrykkssiden var for høy, og det kan skyldes intern lekkasje i kompressoren ja, men du får samme symptom med en åpen TXV, så jeg regner med at det er deres erfaring som tilsier at det er kompressoren når AC har det symptomet.
Men siden du har bilen på verksted, så slipper vel både du og jeg å spekulere på dette:rolleyes:

Som sagt, kom gjerne tilbake med hvordan det går:)