PDA

Vis full versjon : V50 1.6 starter ikke



FrodeS
23/05/21, 22:01
Jeg har en 2011-modell V50 1,6 diesel som ikke starter. Det er byttet motor til en med samme delenummer. Motorledningsnett er det samme som satt i bilen fra før.

Bilen prøvde først noen veldig korte startforsøk før den ga opp. Den klaget på veivakselsensor, som ble byttet til den som satt på motoren som ble tatt ut. Slettet koden, og så ikke mer til den.

Den kinner nå ganske lenge (10 sekunder eller så?) før den gir opp. Det er ingen koder på motor eller fuel nå.
Koblinger på det meste av dieselslanger er tatt opp og diesel blåst frem med trykkluft på tanken. Skrudde også løs røret inn på en dyse, og ser at det kommer diesel der når den kinner. Fortsatt er det ikke antydning til snev av antenning.

Dette er faceliften, med motor uten eolys rensevæske til DPF.

Diagnosen er en Ancel x6. Det ligger også en Volvo-spesifikk sak her, som det er håp om å få litt hjelp med i morgen.
Dette er første erfaring med å skru noe på «nyere» Volvo. Alt av tips til hva som bør prøves er kjærkomment.

FrodeS
24/05/21, 18:06
Oppdatering.
I dag er det luftet inn på dysene. Det kommer plenty diesel der. Trykk er lest av ved kinning. Det var litt vanskelig å se eksakt, men var i hvert fall oppe i 335.000 hPa, som jeg antar er plenty.

Ingen tegn til start, eksos eller snev av eksoslukt.

Straydog
24/05/21, 18:18
Står registeret riktig? Er dyser lagt inn i motorstyringa? Vet ikke om det er påkrevd på disse bilene. Starter bilen med startgass/silikonspray?

FrodeS
24/05/21, 20:36
Hei. Takk for svar.

Registeret har ikke vært demontert, men er sjekket og ser riktig ut. Dysene er ikke kodet, men skal visstnok ikke være sjekket. Startgass er foreløpig ikke testet. Bytte dysene over fra originalmotoren og startgass står som neste punkter på lista.

FrodeS
30/05/21, 18:07
Ny oppdatering.

Dysene er byttet til de originale. Ingen hjelp. Silikonspray er testet. Da tente den såvidt, men startet ikke.

Straydog
31/05/21, 16:19
Om du ikke får noen feilkoder, og registeret står riktig, så er det jo rart. Sjekket kompresjon?

Forøvrig kan det være lurt å sette på en toppladet booster, i tillegg til toppladet batteri. Noen av disse Peugeot/Citroën-dieselene er veldig tungstartet ved luft i dieselsystemet, og da er det viktig å ha nok startstrøm tilgjengelig, i tillegg til startgass/silikonspray. Holder ikke å kinne i 10 sekunder, for å si det slik.

FrodeS
01/06/21, 11:51
Takk for tips.

Batteriet er bra, og det står på en lader. Den kinner med ganske høyt turtall, så jeg tror ikke problemet er der. Den tente såvidt med startgass, men startet ikke. Noen ganger tente den såpass at den nok oppfattet å være "i gang", så den kuttet starteren. Vi har trykk på railen, det høyeste jeg har sett var 768.000 HPA , som vel skulle tilsi 768 bar. Den øker ganske fort i trykk ved kinning, og synker gradvis ned igjen før den gir seg. Anslagsvis 3-400.000 HPA når den kutter. Jeg vet ikke om det er innenfor normalt, eller om det er for lite? Skrur vi av et dyserør, så kommer et diesel der under kinning, og tar vi av returen, så kommer det der også. Jeg vil jo "tro" at det skulle være godt nok, men kanskje det ikke er?
Burde vi prøve å slepe den i gang?