PDA

Vis full versjon : Fjærbeinslager



pistian
12/05/21, 19:51
Hei.
Fjærbeinslageret på bilen min har teke kveld.
Verksted sa at det gikk fint å kjøre og at eg ikke trengte å bytte. Synest det var litt rart, så lurte på om dere anbefaler å få det byttet.

locked
12/05/21, 22:52
Hei.
Fjærbeinslageret på bilen min har teke kveld.
Verksted sa at det gikk fint å kjøre og at eg ikke trengte å bytte. Synest det var litt rart, så lurte på om dere anbefaler å få det byttet.
Dårleg verkstad.

Fjærbeinslageret skal gjere til at du kan rotere framhjula og fjæra foran når du svingar. Når dette blir dårleg blir fjæra utsatt for krefter den ikkje er berekna for og det kan føre til at bilen blir vanskeleg å svinge og at fjæra knekke. Det er ekstremt farleg når det skjer foran - så her er det berre å skifte.

jiha1968
12/05/21, 22:59
Tja, det spørs hvor kraftig/hvordan det har tatt kveld...?

Dårlig fjærbeinslager fører til sterkt økt risiko for fjærbrudd, ulyder i forstilling, dårlig selvoppretting av ratt og dermed neppe godkjent PKK.

Til forvirring kaller noen øvre fjærtallerken (fjærskål) feilaktig for fjærbeinslager,
så for å presisere så er fjærbeinslageret den øverste delen av fjærbeinet som er skrudd fast med tre skruer i fjærbeinstårnet,
og har et kulelager som fjærskålen kan svinge på når du dreier på rattet.

Jeg anbefaler å få byttet fjærbeinslagrene, og som regel tar man samtidig fjærskålen og gummimellomlegget mellom fjær og nedre fjærtallerken,
om ikke disse delene er byttet de siste årene.
Dette er forbruksvarer i forstillingen på disse bilene.
Tar ikke så mye ekstra tid med verkstedets fjærkompressor, når man allikevel er løs med fjærbeinet.
I tillegg gir det muligheten til å kontrollere støtdemperne litt enklere.

EDIT: "locked" tok innersvingen:rolleyes:

Terje Ek
04/06/21, 15:16
Ville byttet . Skjedde på min men der kom støtdemperen opp å lagde en kul på panseret.