PDA

Vis full versjon : Justere spissing nogenlunde korrekt



henrik940
22/07/10, 15:12
Hoisann.

Spissingen min gnager på hjula mine. Har ringt rundt om på folka som har utstyr til å justere detta optimalt, men de har jo ferie stengt.
Skal til Sverige til uka, og skulle hatt grovjustert spissinga.

Par kjappe spørsmål:

1. Når jeg skrur endeleddet rundt, og hele stanga innover, endrer jeg lengden på noe da?

2. Hvordan er det greiest måle seg fram til skeivheten?

pLetten
22/07/10, 15:19
Jeg har brukt å gjøre det på den måten at jeg henger en bit med papirtape på hvert fremhjul og så tar jeg målebånd og strekker det mellom tapebitene og lager en strek på f. eks 2 meter eller 2.10 (hovedsakelig bare å finne ett rundt tall), viktig at du ruller bilen litt fremover før du foretar målingen. så ruller du bilen en halv hjulomdreining frem og måler når tapebitene er kommet på fremsiden av hjulet. da vil du få en forskjell. skal være ca 1 mm spissing. når du skal justere lar du bare kulen stå montert, og løsner festemutteren og bruker en tang til å vri på selve styrestaget. du bør ta noen kontrollmål før du sier deg fornøyd og når du triller bilen tilbake bør du trille den litt ekstra så du får trille fremover før du måler på nytt i bakkant.

KAN være jeg har glemt noe her nå, men sånn har ivertfall jeg gjort det tidligere og det har fungert helt ok. Håper dette var sånn høvelig rå og forstå :p

s4nd3r
22/07/10, 15:21
Det beste er og ta mål før du skrur bort dei gamle.. enten med og måle styrekule og endeledd, eller måle mellom dekka. still dei beint framm, og ta ett kosteskaft som ett eksempel... og mål i frammkant på hjula. og du har grav, kan du sette ett merke på dekka, og måle i framm kant, og trille bilen fram, så dekka har flytta seg 180 grade, og mål. og trill til bake, juster, mål att og framm....

mange bilverskted som gjør det på denne metoden...