PDA

Vis full versjon : Kjøpte S80-2001- Motor skar seg på vei hjem.



eriktog
10/05/21, 09:58
S80-2001 - B5244T3 med automatkasse. (ca 255k km) Ved henting av bil opplyser eier at oljebytte var gjort noen få dager før vi hentet bilen. Ikke utført av verksted. Etter mindre enn 2 timer med normal kjøring på vei hjem, smeller det i motoren (i en tunnell). Motoren stopper ikke. Ved inspeksjon i avkjøring etter noen hundre meter, viser det seg at det er hull i blokka i sylinder nr 5. Eier inspiserer bilen et par ganger med mekanikere og konkluderer med at den mest sannsynlige årsak er at bilen har vært utsatt for høyt turtall. De brukte en OBD leser men fant ingen feilkoder annet en Knock sensor? Kjøpte bilen for gutta mine på 18-19 år. Spørsmålet er - hva gjør jeg nå? Er det sannsynlig at motoren er skadet pga høyt turtall. Det er vel mer sannsynlig at den er dårlig vedlikeholdt og eller benyttet feil olje eller at den har blitt varm?
Bør jeg bytte motor ? eller kjøpe en annen bil ?
Bilen er i ok stand ellers.

Erik

Vatnehol
10/05/21, 12:32
høres ut som noen har utført oljerens av motoren under oljebyttet. Har vært flere tilfeller der folk har "flushet" med rensemiddel for å få ut all gammal gunk og olje, der rensemiddelet har ført til lagerskålene på veiva har vridd seg.

Men siden der er feilkode på bankesensor så kan det mistenkes er om det er køddet med wastegaten eller byttet turbo. 2.4t motorene har svake råder( i trim sammenheng ) og for mye ladetryk på for tidlig turtall vil føre til skjeive eller brudd i råder.
Feil tennplugger/feil pluggap kan også føre til banking.

Hadde min 2.4t som var godt trimmet med original innmat i motoren i 11 år, og kjørte på den over 150k km trimmet med mye hardkjøring. Det som er svakheten med dissse motorene er om man ikke bytter kjølevæske og får tæring på sylinderforing derav sprekk i foringer. Første tegn på for sjeldent bytte av olje er at kamakselsensoren er byttet. Den originale hadde en sil som tettet seg med en gang.

Jeg synes 2.4t er en fantastisk flott motor kontra mange andre. Og du får lett tak i en ny en. Dette skal jo ikke skje, så jeg tror jeg ville prøvd å heve kjøpet. Men her mistenker jeg dårlig/feil vedlikehold som har vært årsaken.

FroBe
10/05/21, 16:24
Hvis du vil bytte motor så må du være oppmerksom på at Volvo byttet gasspjeld og endret motorstyringen i 2002, men mekanisk er motorene antagelig like frem til 2003.

eriktog
10/05/21, 16:55
Takk for svar. Jeg tror ikke tidligere eiere har gjort noe aktive i forhold til trimming. Det er nok heller vedlikeholdet av motor som har vært for dårlig. Jeg må se litt mer på motoren før jeg kan konkludere. Jeg får uansett finne en motor og begynne å planlegge motorskifte - . Er det ok hvis jeg finner en B5244T3 - men med manuell kasse - vil den passe på automat kassen som jeg har?

gaupe
11/05/21, 08:02
Hadde min 2.4t som var godt trimmet med original innmat i motoren i 11 år, og kjørte på den over 150k km trimmet med mye hardkjøring. Det som er svakheten med dissse motorene er om man ikke bytter kjølevæske og får tæring på sylinderforing derav sprekk i foringer. Første tegn på for sjeldent bytte av olje er at kamakselsensoren er byttet. Den originale hadde en sil som tettet seg med en gang.

Denne sila ligg vel i pakninga?

Er jo 20 år gamle motorar dette, ein kan ikkje vente at det er ny bil lengre, ting skjer.

Vatnehol
11/05/21, 15:03
Denne sila ligg vel i pakninga?

Er jo 20 år gamle motorar dette, ein kan ikkje vente at det er ny bil lengre, ting skjer.

det har du helt rett i. Men det er en god motor. o-ringene på oljesug sila i blokka blir dårlig på femmerene og, det og kan vere dårlig så motoren har fått luft emulert olje til smøring og.

locked
11/05/21, 22:41
S80-2001 - B5244T3 med automatkasse. (ca 255k km) Ved henting av bil opplyser eier at oljebytte var gjort noen få dager før vi hentet bilen. Ikke utført av verksted. Etter mindre enn 2 timer med normal kjøring på vei hjem, smeller det i motoren (i en tunnell). Motoren stopper ikke. Ved inspeksjon i avkjøring etter noen hundre meter, viser det seg at det er hull i blokka i sylinder nr 5. Eier inspiserer bilen et par ganger med mekanikere og konkluderer med at den mest sannsynlige årsak er at bilen har vært utsatt for høyt turtall. De brukte en OBD leser men fant ingen feilkoder annet en Knock sensor? Kjøpte bilen for gutta mine på 18-19 år. Spørsmålet er - hva gjør jeg nå? Er det sannsynlig at motoren er skadet pga høyt turtall. Det er vel mer sannsynlig at den er dårlig vedlikeholdt og eller benyttet feil olje eller at den har blitt varm?
Bør jeg bytte motor ? eller kjøpe en annen bil ?
Bilen er i ok stand ellers.

Erik
Bil med automatgir og turtallssperre er nærmast uråd å ødelegge.

Forutsatt at du ikkje har kjøpt ein grisebillig bil som rep.objekt så er det åpenbart ein mangel ved bilen som du kan reklamere på - og kreve feilen utbedra eller heve kjøpet.

Dette er solide motorar, skal ikkje skje slikt på orginal motor.

FroBe
12/05/21, 06:34
Det er svært sjelden man leser om ødelagte motorer i Volvo årgang 2000-2007, med mindre man ser på R-modeller med sprekk mellom sylindrene.
Automatkasser jukser, slanger og virvelspjeld ryker, coiler ryker, Magneti Marelli ETM slites ut, men motorene går og går.

gaupe
12/05/21, 11:44
det har du helt rett i. Men det er en god motor. o-ringene på oljesug sila i blokka blir dårlig på femmerene og, det og kan vere dårlig så motoren har fått luft emulert olje til smøring og.

Burde ein ta av botnpanna og ta den for sikkerheits skuld på desse? Vart dette fiksa nokon gong?

Vatnehol
13/05/21, 08:20
Burde ein ta av botnpanna og ta den for sikkerheits skuld på desse? Vart dette fiksa nokon gong?

Jeg ville gjort det. Vet ikke om o-ringene ble revidert med bilene var i salg forsatt, men siste gangene jeg har byttet så har jeg fått grønne hos volvo istedet for svarte.

Enkel test er å få noen til å ruse motoren, å samtidig peile olja å se hvordan den ser ut på peilepinnen. Er ikke en helt trygg måte, men gir en god indikasjon om det er veldig gale.

gaupe
13/05/21, 09:44
Jeg ville gjort det. Vet ikke om o-ringene ble revidert med bilene var i salg forsatt, men siste gangene jeg har byttet så har jeg fått grønne hos volvo istedet for svarte.

Enkel test er å få noen til å ruse motoren, å samtidig peile olja å se hvordan den ser ut på peilepinnen. Er ikke en helt trygg måte, men gir en god indikasjon om det er veldig gale.

Viton O-ring då, det er det som er i bruk på automatkassekoblingane og ac.

FroBe
14/05/21, 19:32
Hva skal man da se etter på peilepinnen under rusing?
Er det skum, eller er det lavt/høyt nivå?

Vatnehol
15/05/21, 07:51
Hva skal man da se etter på peilepinnen under rusing?
Er det skum, eller er det lavt/høyt nivå?

skum og bobler.
Her er bildet av ny olje, denne ville jeg bekymret meg for selv om dem i tråden ikke gjør det.
http://i.imgur.com/MsWB3j7.png
https://www.swedespeed.com/threads/lifter-noise-tiny-air-bubbles-new-oil-pan-o-rings.228981/

her er bobler som er normalt
https://www.swedespeed.com/threads/bubbles-on-my-oil-dipstick.243489/

Har du ny olje så kan du sjekke ett kvarter etter bilen har stått om det forsatt er skum/mange små bobler på peilepinnen, om det er så er det en indikasjon. Men som sagt å sjekke peilepinnen for dette er en veldig dårlig måte. har du olje til max merket så vil det vere litt bobler og slikt etter rusing. Det er anti skum additiver i oljen for dette.

FroBe
15/05/21, 11:35
Så olje med bobler i er et dårlig tegn, mens ren olje med antydning til litt skum er normalt.

Jeg opplevde å få rød varsellampe for oljetrykk etter en forbikjøring med gassen i bånn opp bakkene mot Haukeli.
Stoppet, fant ut at det fortsatt var olje på peilepinnen, og kjørte videre uten flere varsel.
Nå har jeg satt opp CFE+ til å vise oljenivå, må sikkert etterfylle en liter per 5000 km.

eriktog
31/05/21, 09:34
Hei, nei bilen var solgt som en pent holdt og fungerende bil. Saken er ikke ferdig enda. Men parallelt så holder jeg på å ta ut motoren i garasjen. ifbm med dette sliter jeg med å få ut venstre drivaksel. Har forsøkt alt fra - forskjellig typer spett, kiler, rustløser, kjøpte en glidehammer.. den sitter stuck. Er det noen som kan leien ut en Driveshaft Fork ? https://www.lasertools.co.uk/Product/8103/Inner-Drive-Shaft-Extractor-Fork har snart sluppet opp for ideer. den er vel rustet fast etter å ha sittet der siden bilen var ny.

Daruu
31/05/21, 18:42
Hei, nei bilen var solgt som en pent holdt og fungerende bil. Saken er ikke ferdig enda. Men parallelt så holder jeg på å ta ut motoren i garasjen. ifbm med dette sliter jeg med å få ut venstre drivaksel. Har forsøkt alt fra - forskjellig typer spett, kiler, rustløser, kjøpte en glidehammer.. den sitter stuck. Er det noen som kan leien ut en Driveshaft Fork ? http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/155.jpg har snart sluppet opp for ideer. den er vel rustet fast etter å ha sittet der siden bilen var ny.

Fra fjørbeinet/hjullageret? Måtte presse av på en 850 en gang, 30t trykk + varme så slapp den til slutt...

eriktog
01/06/21, 10:40
Hei, forsøker å få ut venstre drivaksel fra automatkassen - på enden sitter det freset splines. Med tight tilpassing og rust så skal det vel en del krefter til for å få den ut.. ( ikke ute enda..) men jeg lager til en ny hjemmelaget glidehammer med lengre shaft og så får vi se om vi kan bruke litt mer krefter :)

eriktog
19/07/21, 09:25
Hei, prøver å last opp noen bilder av verktøyet jeg laget for å få ut drivakselene - men finner ikke ut hvordan jeg laster opp ?

TurboNoob
23/07/21, 11:40
Hei, prøver å last opp noen bilder av verktøyet jeg laget for å få ut drivakselene - men finner ikke ut hvordan jeg laster opp ?

Bruk Tapatalk og knytt den til kontoen her, så kan du legge inn innlegg og bilder fra Tapatalk.

eriktog
06/01/22, 06:03
Avdrager - gjengestag og en slaghammer gjorde susen. Fint til å dra av drivaksel som sitter fast http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/1.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

eriktog
06/01/22, 06:07
Nå er den nye motoren ( også en B5244T3 ) som jeg byttet, gått ca 10000 km. Jeg skal demontere den havarerte motoren og sette den i stand igjen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

eriktog
06/01/22, 06:43
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/2.jpg
Den havarerte motoren B5244T3- skal overhales


Sent from my iPhone using Tapatalk

Travellingman
06/01/22, 08:58
Hei, nei bilen var solgt som en pent holdt og fungerende bil. Saken er ikke ferdig enda. Men parallelt så holder jeg på å ta ut motoren i garasjen. ifbm med dette sliter jeg med å få ut venstre drivaksel. Har forsøkt alt fra - forskjellig typer spett, kiler, rustløser, kjøpte en glidehammer.. den sitter stuck. Er det noen som kan leien ut en Driveshaft Fork ? http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/155.jpg har snart sluppet opp for ideer. den er vel rustet fast etter å ha sittet der siden bilen var ny.

Regner med saken ikke kom noen vei? ;)

Travellingman
06/01/22, 08:59
Nå er den nye motoren ( også en B5244T3 ) som jeg byttet, gått ca 10000 km. Jeg skal demontere den havarerte motoren og sette den i stand igjen [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Vet du hva årsaken til havariet var?

eriktog
06/01/22, 09:21
Hei, jeg har ikke åpnet motoren enda, så jeg har ikke nok info til å ta det videre. Det viktigste var å få bilen opp å gå med ny motor. Jeg måtte bytte fjærbenslager og litt annet småtteri i forstilling. Jeg har en brukt B5244..blokk som jeg kan få, så jeg tenker å overhale motoren og så kan den stå i st
andby :). Jeg skal åpne den til helgen. Skal bli spennende å se. Legger ut her etterhvert. Erik

eriktog
27/01/22, 15:48
Lurte på noe annet ifbm problemer med Turbo- jeg har 2 stk Pierburg PA6-GF30 ventiler i min bil - 1 sitter montert på kjøleviftene og ser ut til
Å regulere luft til Innsug - mens den andre er wastegate Controller ? De har 2 forskjellige produkt nummeret - har noen av dere en tegning over all vakuum
Kontroll ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

jiha1968
27/01/22, 19:22
Lurte på noe annet ifbm problemer med Turbo- jeg har 2 stk Pierburg PA6-GF30 ventiler i min bil - 1 sitter montert på kjøleviftene og ser ut til
Å regulere luft til Innsug - mens den andre er wastegate Controller ? De har 2 forskjellige produkt nummeret - har noen av dere en tegning over all vakuum
Kontroll ?

Den toveis solenoidventilen (9470775) som er festet på kjølevifteskjoldet, er EVAP-solenoiden for å føre fordampet bensin fra drivstofftanken til forbrenning.
(det sitter et par enveisventiler under innsuget i forbindelse med slangene mellom EVAP-solenoid - innsug - friskluftrør til turbo, ta en sjekk av disse samtidig som du tar service på PCV-systemet)

Den andre solenoiden som vanligvis henger på kort-enden av luftfilterboksen er tre-veis, (9473212) altså TCV-solenoiden for Waste Gate ja.

Her er TCV-koblingen (https://drive.google.com/file/d/1GJKtrTmZXvP7mLD6qVd57PLB1b2WNybK/view?usp=sharing) EVAP har jeg ikke for øyeblikket men her er delenummer på slangesett med enveisventiler: 1270480 (google for bilder)

PS: en ting som bør sjekkes på disse motorene er banjoskruen under innsuget,
rett over generatoren, der to kjølevannslanger og et tynt rør fra PCV-systemet er koblet på.
Inne i banjoskruen er det en kule eller sylindrisk metallbit som fungerer som tilbakeslagsventil, på tidlig utgave av skruen forekommer det at kula/sylinderen rømmer fra sitt oppholdssted, havner inn i innsuget og tar turen inn i en av sylindrene, og spiller Ping-Pong der til ett eller annet er pulverisert, eller at man har så mye flaks at delen klarer å komme seg ut eksosventilen før noe mer havarerer... (nja, skal vel passere turboen også)

eriktog
27/01/22, 21:08
Hei, tusen takk for svar - dette var veldig bra info [emoji3][emoji2321]


Sent from my iPhone using Tapatalk