PDA

Vis full versjon : Håndbrekk XC90 2006



xc90 Krokstadelva
05/05/21, 14:01
Byttet til originale Volvo bremsesko pga svak virkning på ded gamle. Etter en liten innkjøring med brekket på i lav fart var funksjonen veldig god for deretter å bli dårligere. Virker som wire blir slappere og nå er den justert maks på justeringa inni bilen. Alt av wire og strømper og mekanismen ved bremseskoa ser bra ut men er gammelt. Noen som har erfaringer? Barer å bytte komplett wire og strømper pluss mekanismen på hvert hjul?

locked
05/05/21, 19:23
Bytt ekspanderane. Det gjere underverker. Desse virkar relativt fine men kan gå tregt ved belastning.

Eg fekk i alle fall fantastisk brekk ved å skifte desse på V70, er no same på XC90 tru eg.

jerognal
06/05/21, 08:50
Vet ikke ang. XC90 men xc70 har ikke strammeskrue på bremsebåndene. Derimot har V70 slike. Kjøp to slike og monter da får du MYE bedre virkning på håndbrekket.

xc90 Krokstadelva
06/05/21, 13:22
Takk for tips. Er kanskje en ide å skifte ekspandere først. Men det virker som wire er for lang eller har blitt strekt siden jeg nå har maks stramming på mekanismen inni bilen og omtrent helt inn på fotbrekket for å få bra virkning siden jeg parkerer i en bakke hjemme

jiha1968
08/05/21, 08:42
Som regel skyldes problemet et uhell ved montering av ekspander-armen (den delen som wiren trekker i for å presse bremseskoene utover)
slik at ikke begge bremseskoene blir påvirket av ekspanderen.
Eller så mistenkes det feil på (bruk av) justeringsmekanismen ved midtkonsollen,
og isåfall er det ikke rart, det er en idiotløsning av rang og kunne vært løst så mye enklere. (slik den er på noen 3. parts wirer)

her er et par ulike fremgangsmåter på selve wire justeringen:
https://www.youtube.com/watch?v=dQgHx5nt1GI
https://www.youtube.com/watch?v=BCIt9eIAa24&t=336s

jiha1968
08/05/21, 17:38
Og her er et klassisk eksempel på ekspandertabbe (https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?p=1344782#p1344782) (lånt fra FroBe)
http://forum.vccn.no/

xc90 Krokstadelva
12/05/21, 16:22
Ser ut til at skjøten der 2 wirer blir til 1 også ligger ved sjåførsetet?

jiha1968
12/05/21, 16:32
Ser ut til at skjøten der 2 wirer blir til 1 også ligger ved sjåførsetet?
Under bakre del av midtkonsoll, mener du kan se dette på den ene videoen, og om en av wirene har klart å hoppe av, så blir det ikke mye brems.

René Fredriksen
13/05/21, 18:06
Under bakre del av midtkonsoll, mener du kan se dette på den ene videoen, og om en av wirene har klart å hoppe av, så blir det ikke mye brems.

Dette har jeg bevitnet opp til flere ganger på kunder som kommer inn og har skiftet brekket selv, spesielt det bilde du lånte av FroBe :D )

I utgangspunktet så er Xc90 håndbrekket sitt design noe herk. Må være designet av en person som må ha fått sparken og skulle bare tegne en siste tegning før han gikk ut dørene, med en tanke i hodet, å det var og lage et system som er så forbanna upålitelig og frusterende og holde på med som Xc90 håndbremsen...

Men til TS:

Ville kontrollert wirene som nevt at de ikke har hoppet ut av festet sitt bakom midtkonsollen, eventuelt demontert skiver og kontrollert at de feste fjørene som skal inn i siden på båndene ikke har løsnet og at expander beveger seg fritt og helst at det er litt "slakk" i den sidelengs så du vet at den ikke henger seg fast ved belastning. Om alt dette ser bra ut, så blir neste og få noen til og trakke for deg mens du titter og ser om det er like mye bevegelse i båndene på høyre og venstre side m.t.p om wire har strekt seg.

FroBe
14/05/21, 19:36
Jeg er glad bremsene mine ikke ser slik ut i dag som nå jeg kjøpte den.
De ble demontert, smurt opp, og remontert med nye originale bremsebånd og fjærer.
Vi må ha parkeringsbrems som virker i bakkene her på Vestlandet.
I ettertid er det også blitt bytte skiver.

locked
14/05/21, 20:31
Du treng ikkje å skifte wira dersom den bevegar seg fint i strømpa. Det er IKKJE noko problem at desse blir strekt, men at dei rustar/blir fulle i drit og går treigt. Typisk symptom er låg bremsevirkning i forhold til krafta på pedalen/spaken og bremser som heng på. Ein treig wire vil "alltid" få brekket til å henge på.

Det er ingen P2 bilar som har noko som helst justering i trommelen bak. Det er riktignok mange som ettermonterar justering bak tilsvarande som for 1.gen X70 serien men dette er ikkje nødvendig for å ha god parkbrems.

Parkbremsen er berekna for to ting, det eine er som ei rein nødbrems null eller en gong i løpet av bilen si levetid og å holde bilen stille ved parkering. Til all anna bruk er det kraftig underdimensjonert så berre antydning til heng på parkbremsen vil føre til prematur slitasje på bremsaband og skiver.

Eg vil anbefale deg å demontere alt av bremser bak og dele wiren under midtkonsollen slik at du får sjekka alle bevegelige delar at dei bevegar seg fint. Ekspanderane er som nevnt utsatt, BCB selge desse til ein rimeleg penge. https://bcb.no/bremsejusteringsmekanisme-til-volvo-se-info

Kontroller at alt er riktig montert, det kan vere noko skikkeleg herk å få alt heilt på plass. Pass godt på at wiren sitte skikkeleg i ekspanderen, det er ei låsing som skal sikre at wiren ikkje kan hoppe av inni der. Då kan den kile seg på eine sida og føre til at bremsa henge på - og blir veldig dårleg (lang vandring) på motsatt side.

Har du køyrt ei stund med hengande bremser er det berre å skifte bremsebanda, når dei blir slitt vert radien endra og det er uråd å få god bremsevirkning.

xc90 Krokstadelva
15/05/21, 20:17
Kikka på nytt, vasket alt med varmt vann. Wire beveger seg litt men ekspander rører seg ikke i hele tatt ser det ut til. Alt er montert og plassert riktig. Ser ut som festepunkter til bremseskoa i bremseskjold et er helt rusta og delvis ødelagt. Er vel bare å bytte begge wirere med strømper, ekspandere og bremseskjold?

xc90 Krokstadelva
30/05/21, 20:06
Da er alt byttet og brekket tar godt men bare ved maks stramming på justeringa ved midtkonsoll. Da tar den veldig bra når fotbrekket tråkkes omtrent 6 hakk inn. Da blir løsningen å montere disse ettermonterbare justeringene som settes inn ved hvert hjul for å få strammet der isteden for maks ved midtkonsoll. Har Volvo bomma litt og laget en oppgradering eller er det litt forskjellig indre diameter ved anleggsflater for bremsesko?

xc90 Krokstadelva
03/06/21, 17:20
Da er disse justeringsmekanismene montert på begge sider. Ble ikke så mye bedre egentlig. Det er rart at brekket tar bedre hvis fronten peker oppover bakken med brekket på enn med fronten nedover i en bakke. Likevel låser den ikke hjulene før på 6.hakk med fronten nedover bakken og 3 hakk med fronten andre veien. Justeringa ved midtkonsoll er strammet maks. Bytte wire fra fotbrekk til midtkonsoll??

jerognal
07/06/21, 16:46
Rart... byttet til V70 strammemekanisme på min xc70 i dag. Brekket ble 10x bedre. Nå står bilen kubb.

jiha1968
07/06/21, 21:34
Da er disse justeringsmekanismene montert på begge sider. Ble ikke så mye bedre egentlig. Det er rart at brekket tar bedre hvis fronten peker oppover bakken med brekket på enn med fronten nedover i en bakke. Likevel låser den ikke hjulene før på 6.hakk med fronten nedover bakken og 3 hakk med fronten andre veien. Justeringa ved midtkonsoll er strammet maks. Bytte wire fra fotbrekk til midtkonsoll??

Har vært borti at noen har tuklet så mye med fremre wire at stålspiralen i wire-hylsen har blitt "viklet ut" ved feilaktig dreining/skruing av wirehylsen ved justeringsmekanismen, og dermed så fjærer wirehylsen ved belastning slik at det blir umulig å justere bremsen slik at den både tar godt og slipper tilbake bremseskoene nok.
Så bytte av fremre wire kan hjelpe.
Men er du bombesikker på at ekspanderen sitter riktig på begge bremseskoene, og at wirene bak glir lett i wirehylsene?



Rart... byttet til V70 strammemekanisme på min xc70 i dag. Brekket ble 10x bedre. Nå står bilen kubb.
Anbefaler å slakke av noen hakk, slik at bilen blir flyttbar igjen:p

xc90 Krokstadelva
13/06/21, 22:20
Brekket låser hjula nå, på hakk 4 ene veien i bakken hjemme og 5 eller 6 hvis bilen står andre veien. Det er bra nok for godkjenning på EU-kontroll skulle jeg tro

jiha1968
14/06/21, 08:01
Ja det høres greit ut:)
Misstenker at mange av kontrollørene ganske enkelt tråkker på P-bremsepedalen til den "bunner", slipper opp hovedbremsen og noterer resultatet.