PDA

Vis full versjon : Vibrasjon i motorl - kan ødelagt katalysator være årsaken?



Monsen
11/04/21, 20:13
Har demontert eksosanlegg, og modifiert det p.g.a. dårlig tilpassing. Var nok litt brutal når jeg monterte det tilbake da passninger mellom potte og rør var innsnevret. Så spør jeg kan vibrasjon være forårsaket at innmaten i katalysatoren har løsnet p.g.a. slag mot enderør? NB! dette er ikke på min Volvo, men på en Jeep, men det skulle vel ikke spille noen rolle.

jiha1968
11/04/21, 23:33
Du bør kanskje rette spørsmålet her: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php

Men for morsomhets skyld:
vibrerer det i karosseriet, rister motoren synlig, skrangler det noe sted?
Kan du beskrive når/hvor/hvordan, eller filme symptomet?

Monsen
12/04/21, 08:51
Har også rettet spørsmålet dit, men ved en skade på katalysatoren så vil det temmelig sikkert få samme symptom enten det er en Caddilac eller BMW.

jiha1968
12/04/21, 10:29
Avventer svar på mine kontrollspørsmål,
men skrangler det om du rister/banker på eksosanlegget?
Om Cat'n mot all formodning er pulverisert så kan det sjekkes med verdier fra bakre O2-sensor.
Så ta gjerne en diagnose på motoren, om du ikke ser at eventuell EGR eller andre ting har løsnet i motorrommet.

Med misstanke om at noe har blokkert eksosanlegget, så går som regel motoren noenlunde greit på tomgang,
men bare rauter/brummer ved forsøk på å få opp turtall/belastning.


Grunnen til at du ble anbefalt å kontakte Jeepforumet er at det sannsynligvis strider mot forumreglene med diskusjoner om annet enn Volvo-P3 chassis-relaterte emner i denne avdelingen. ...og at medlemmene der har mer peiling på bilen du spør om, mye som er likt mellom hest og hund men:rolleyes: