PDA

Vis full versjon : Motorstyringssystem krever service



Klontis
04/04/21, 00:03
Får MOTORSTYRINGSSYSTEM KREVER SERVICE som infomld på Xc60en,
og dritdårlig trekkraft, antagelig nødmodus. Får en feilkode med nuller og
tekst som varsler om for mye luft.
Nullstilte feilminne, alt ok, men kom tilbake.

Eneste jeg la merke til under panseret er at luftslangen til spjeldet
foran luftfilteret mangler etter bytte av clutch-slavesylinder.

Noen som har noe forslag???

jiha1968
04/04/21, 08:31
Får en feilkode med nuller og
tekst som varsler om for mye luft.
Noen som har noe forslag???

Ja, skriv feilkoden(e) her:rolleyes:

Klontis
04/04/21, 09:39
Ja, skriv feilkoden(e) her:rolleyes:

P00B00 Tilstand: Ingen.
Massemengde eller volum Luftmengde Et
kretsområde/ytelse - Luftmengde for høyt,
informasjon om generell feil, Ingen informasjon om
undertype.


Dette er nøyaktig hva som kom opp på iCarsoften. Ingen motorsymbol, bare infomld. Prøvd bilen idag. Alt ok nå. Kan bare virke som motoren går litt hardt.
Lukta råttent egg så det holdt etter at jeg hadde tatt ei runde og dratt på litt, så kanskje regenerering? Skal ta meg en lengre tur etterpå.

jiha1968
04/04/21, 12:10
Sikker på at det var P00B00 og ikke f.eks P00BD00?
Uansett så ser det ut som at ECM mener luftmengden MAF rapporter har høyere verdi enn beregnet/normalt.
Og om feilkoden kommer tilbake, så får man sjekke hvordan det ligger an med MAF-verdiene.
(sjekk gjerne MAF-verdier når bilen ikke har feilkoder for å ha gode tall å sammenligne med)
Siden du hadde bare en kode så er det mulig at MAF har intern feil,
men koden vekker misstanke om luftlekkasjer på trykksiden av turbo, eventuelt problem med ETA/ASV og EGR.
Sjekk også at temperaturmålerne i luftinntak viser fornuftige verdier.

Sulfat/egg-lukten kom forhåpentligvis fra regenereringen, selv om den som regel lukter mer brent og "syntetisk/kjemisk"

Har du nylig fylt diesel på annen stasjon enn vanlig, eller tømt noe fint lurium i tanken?

Klontis
04/04/21, 13:08
Sikker på at det var P00B00 og ikke f.eks P00BD00?
Uansett så ser det ut som at ECM mener luftmengden MAF rapporter har høyere verdi enn beregnet/normalt.
Og om feilkoden kommer tilbake, så får man sjekke hvordan det ligger an med MAF-verdiene.
(sjekk gjerne MAF-verdier når bilen ikke har feilkoder for å ha gode tall å sammenligne med)
Siden du hadde bare en kode så er det mulig at MAF har intern feil,
men koden vekker misstanke om luftlekkasjer på trykksiden av turbo, eventuelt problem med ETA/ASV og EGR.
Sjekk også at temperaturmålerne i luftinntak viser fornuftige verdier.

Sulfat/egg-lukten kom forhåpentligvis fra regenereringen, selv om den som regel lukter mer brent og "syntetisk/kjemisk"

Har du nylig fylt diesel på annen stasjon enn vanlig, eller tømt noe fint lurium i tanken?
Når du nevner det så tømte jeg en delstrek med Alron i nesten full tank, dvs ikke for sterk blanding...

Fikk samme feilen 3ggr på en t/r Vikersund-Kongsberg. Ser ut til å komme særlig ved seigdrag i 6 gir. NB Ikke tullete lavt turtall, ca 100 km/t.

Og ja, var P00BD00. Du hadde rett. Beklager blingsa.

Klontis
04/04/21, 13:33
Den slangen som mangler på spjeldet foran luftfilteret, hvor skal den komme fra og er den nødvendig? Clutchmekkera har tydeligvis glemt den...

Ang massemåler, fornuftig å spyle med rens???

jiha1968
04/04/21, 14:14
Tror ikke du har noe feil på MAF slik som du beskriver årsak til feilkoden,
men heller en slakk slangeklemme mellom turbo og innsug, eller liten skade på slange/rør.
Mest pga at du får feilkode når ladetrykket er som høyest, og at du ikke(?) hadde feilmeldingen før motorarbeidet.

Om det er den fingertykke slangen som mangler, så fungerer ikke spjeldet for kaldluft/motorromsluft slik det er tiltenkt.
Slangen leder friskluft i front av bilen til luftinntaks-termostat.
Uten slangen åpnes det opp for "direkte kaldluft" tidligere (ved lavere temp) enn beregnet.
Systemet skal forhindre kveling av luftfilteret i snøvær. (mangler på noen importbiler...)
Den tykke slangen for friskluft til filteret/spjeldet går i samme retning.

Her er noen bilder på termostat m.m. (https://www.drive2.ru/l/464808096355582768/)

Ligg unna MAF'n inntil videre;)

Klontis
04/04/21, 14:36
Tror ikke du har noe feil på MAF slik som du beskriver årsak til feilkoden,
men heller en slakk slangeklemme mellom turbo og innsug, eller liten skade på slange/rør.
Mest pga at du får feilkode når ladetrykket er som høyest, og at du ikke(?) hadde feilmeldingen før motorarbeidet.

Om det er den fingertykke slangen som mangler, så fungerer ikke spjeldet for kaldluft/motorromsluft slik det er tiltenkt uten denne.
Slangen leder friskluft i front av bilen til luftinntaks-termostat.
Den tykke slangen for friskluft til filteret/spjeldet går i samme retning.
Systemet skal forhindre kveling av luftfilteret i snøvær. (mangler på noen importbiler...)
Her er noen bilder på saken (https://www.drive2.ru/l/464808096355582768/)

Ligg unna MAF'n inntil videre;)

Meget mulig med en monteringsglipp etter clutchrep, ja. Slangeklemma på massemålern hang og slang (selvsagt stramma) , men har ikke sjekka resten. Må vel under også for å få full oversikt..
Måtte plukke ned omtrent hele fronten for å få ut slavesylindern sa de på Mekonomen...

jiha1968
04/04/21, 15:40
Da synes jeg faktisk at du skal levere tilbake bilen til Mekonomen og be dem fullføre jobben de startet på.
(Du har jo allerede rettet en feil etter dem, observert en annen, og har feilmeldinger på den tredje)

Klontis
05/04/21, 18:38
Da synes jeg faktisk at du skal levere tilbake bilen til Mekonomen og be dem fullføre jobben de startet på.
(Du har jo allerede rettet en feil etter dem, observert en annen, og har feilmeldinger på den tredje)

Enig, men prøver litt først. Kan ikke se noen mekaniskfeil/lekkasjer. Får prøve å trykksette mellom Massemåler og Innsug. Har noen saker liggende fra Saaben og kompressor.

Klontis
06/04/21, 19:32
Da synes jeg faktisk at du skal levere tilbake bilen til Mekonomen og be dem fullføre jobben de startet på.
(Du har jo allerede rettet en feil etter dem, observert en annen, og har feilmeldinger på den tredje)

Mye oljesøl fra en slange som går ned fra innsugs-røret rett til høyre for oljefilteret.
Sitter en elektrisk dings midt på. Veivhus-ventilasjon? Kan den ha noe med dette å gjøre?? Har ikke fått trykksatt ennå...
Tenkte også på evnt nedsota innsugstrykk-sensor.

jiha1968
06/04/21, 20:22
Du har funnet varmeelementet til veivhusventilasjonen, og det svetter gjerne litt olje der ja.
Jeg tror ikke feilen ligger der, om det ikke er veldig mye våt olje som kan tyde på løs/sprukket indre PCV-slange.

Rens av TMAP sensor skader neppe.

Klontis
06/04/21, 21:06
Du har funnet varmeelementet til veivhusventilasjonen, og det svetter gjerne litt olje der ja.
Jeg tror ikke feilen ligger der, om det ikke er veldig mye våt olje som kan tyde på løs/sprukket indre PCV-slange.

Rens av TMAP sensor skader neppe.

Er så mye olje der at det henger dråper i kablinga.
TMAP er det trykkfølern på innsuget?
Hvor sitter den?

Jobb inatt, men tenkte å bruke iCarsoften og følge med på trykket på vei hjem i morra. Ser ut til at enheten er hPa. Hva er det i Bar og hvor mye bør den maks være??

jiha1968
06/04/21, 21:39
Et par dråper er ikke så ille/unormalt, men henger det nye dråper der når du kommer hjem så er det litt drøyt.

TMAP er trykk og temperaturføler for "innsugsluften" ja, sitter ved utløpsslangen på intercooleren.
1 Bar = 1000hPa
Vil tro at den kjører på 1,4-1,5 Bar (1400-1500hPa) over normalt lufttrykk. (1013hPa ved havnivå)
Du bør også følge med på MAF-verdier.

Klontis
06/04/21, 21:50
Et par dråper er ikke så ille/unormalt, men henger det nye dråper der når du kommer hjem så er det litt drøyt.

TMAP er trykk og temperaturføler for "innsugsluften" ja, sitter ved utløpsslangen på intercooleren.
1 Bar = 1000hPa
Vil tro at den kjører på 1,4-1,5 Bar (1400-1500hPa) over normalt lufttrykk. (1013hPa ved havnivå)
Du bør også følge med på MAF-verdier.
Oi, trodde det var den som sitter på innsugsmanifolden, rett foran oljepåfyllinga.

jiha1968
06/04/21, 22:01
Bakpå der var det nok kamakselsensoren du fant:)

Klontis
07/04/21, 06:52
Et par dråper er ikke så ille/unormalt, men henger det nye dråper der når du kommer hjem så er det litt drøyt.

TMAP er trykk og temperaturføler for "innsugsluften" ja, sitter ved utløpsslangen på intercooleren.
1 Bar = 1000hPa
Vil tro at den kjører på 1,4-1,5 Bar (1400-1500hPa) over normalt lufttrykk. (1013hPa ved havnivå)
Du bør også følge med på MAF-verdier.

Fikk max 0,9 bar overtrykk på vei hjem. Er vel bare å begynne å lete etter lekkasjer da...
Max 0,3 med feilkode.

jiha1968
07/04/21, 07:56
0,9 Bar hadde vært saker på en passe sint bensinmotor, men høres litt sløvt ut på en noenlunde moderne diesel.
0,3 Bar er nok grunntrykket på turboen i safe/limp mode.

Det er jo en mulighet for at TMAP-sensoren underrapporter ladetrykk også,
på samme måte som MAF kan overrapportere luftmengde,
men i og med at feilen kom rett etter motorjobben så peker misstanken fremdeles mot sprekker i rør/IC.
Men ved neste runde kan du jo også se litt på MAF-verdiene, om de øker normalt med økende turtall/ladetrykk,
eller om den finner på noe annet å fortelle deg.

Sveingk
07/04/21, 17:17
Jeg fikk nødmodus på min forrige bil (2004 XC70 D5), kom opp motorservice erfordras og bilen gikk i nødmodus, da var det varmeelementet til veivhusventilasjonen som var røket. Kjøpte nytt på Vparts.se og bilen ble så god som ny(eller så god som en D5 som har rullet 380000km kan bli :-) )

jiha1968
07/04/21, 19:46
Absolutt verdt å sjekke, men problemet med kald PCV-nippel er adskillig verre på gamlere D5 pga veldig mye lengre rør fra oljefellen til nippelen/innsugsrøret til turbo.
I utgangspunktet får man i beste fall feilkode* på forvarmingskretsen,
men når den får være kald lenge nok, spesielt om vinteren, så bygger problemet seg opp med gjengrodd PCV,
og resulterer gjerne i oljelekkasjer på valgfritt sted pga økt trykk, og kanskje en utblåst simmerring på kamaksel, eller oljegalleriplugg på de tidligste D5'ene,
og eventuelle feilkoder på MAF, pga tilskuddsluften fra PCV blir borte.

* EDIT: PCV-varmeelementet er ikke overvåket av ECM på 5 cyl. motorene og vil dermed ikke sette feilkode direkte, (har ikke sjekket de andre motorene)
og dermed blir rådet fra Sveingk enda bedre, spesielt på P2-D52xx motorene med laaangt PCV rør og mer uteilgjengelig nippel/varmeelement.

Klontis
07/04/21, 20:30
Bakpå der var det nok kamakselsensoren du fant:)

Renset både trykksensor ved utgangen av intercoolern og den nede i høyre hjørne på plast-innsuget. Tok av plastrøret fra massemåler til turbo. Ingen lekkasje der heller. Fortsatt samme feil, så i morra blir det å trykksette fra massemåler og lytte etter lekkasjer...

Undrer meg litt over at bilen virker veldig kvikk med bare 0.9 bar ladetrykk. Kansje det ikke skal være høyere på D3? Eller rapporterer trykksensoren for lavt trykk og så får jeg feil verdi i Icarsoften?

jiha1968
08/04/21, 00:34
Ja, som sagt tidligere så er underrapportering fra TMAP på listen over misstenkte,
på samme måte som overrapportering fra MAF.
Men det er også viktig å sjekke temperaturer i MAF og TMAP.
Men min misstanke er fremdeles rettet mot følgefeil av motorjobben, (sprekk i X)
selv om det selvsagt er mulig at feilen har dukket opp tilfeldig.


Har funnet noen videoer som kan være av interesse for deg:

Turbo boost pressure Volvo D3 - Car Scanner:

https://youtu.be/-eCBh0T7AdE

Turbo in 100 km trip, higway and main road driving (filmed in VIDA)

https://youtu.be/UwgxZGGBWHY

Turbo boost pressure - Volvo D3

https://www.youtube.com/watch?v=9NCWjd11ews

Klontis
08/04/21, 17:09
Tror ikke du har noe feil på MAF slik som du beskriver årsak til feilkoden,
men heller en slakk slangeklemme mellom turbo og innsug, eller liten skade på slange/rør.
Mest pga at du får feilkode når ladetrykket er som høyest, og at du ikke(?) hadde feilmeldingen før motorarbeidet.

Om det er den fingertykke slangen som mangler, så fungerer ikke spjeldet for kaldluft/motorromsluft slik det er tiltenkt.
Slangen leder friskluft i front av bilen til luftinntaks-termostat.
Uten slangen åpnes det opp for "direkte kaldluft" tidligere (ved lavere temp) enn beregnet.
Systemet skal forhindre kveling av luftfilteret i snøvær. (mangler på noen importbiler...)
Den tykke slangen for friskluft til filteret/spjeldet går i samme retning.

Her er noen bilder på termostat m.m. (https://www.drive2.ru/l/464808096355582768/)

Ligg unna MAF'n inntil videre;)

Da tror jeg feilen er funnet. Et reimhjul har skåret hull i slangen inn til intercoolern.
Men indre klemma vanskelig å komme til. Usikker på hvor mye som må ned.

jiha1968
08/04/21, 18:04
Ser man det ja, spørs om ikke noen mekkegnomer har løsnet slangen og montert den med feil vridning:rolleyes:
Hvis du vil spare deg jobben og utgiften med slangen, så kan du jo konfrontere Mekonomen med skaden,
for siden de "måtte plukke ned omtrent hele fronten" så vil jeg tro de har løsnet på litt av hvert...

Klontis
08/04/21, 19:11
Ser man det ja, spørs om ikke noen mekkegnomer har løsnet slangen og montert den med feil vridning:rolleyes:
Hvis du vil spare deg jobben og utgiften med slangen, så kan du jo konfrontere Mekonomen med skaden,
for siden de "måtte plukke ned omtrent hele fronten" så vil jeg tro de har løsnet på litt av hvert...

Meget mulig, ja. Men tror ikke den er snudd. Men må kanskje vris litt i enden mot intercoolern. Bare letta over at det ikke var intercooler eller innsug. Puh

Monsen
08/04/21, 23:06
Nivåsensor motorolje dårlig kontakt var feilen. Ikke noe stort med andre ord. Skal ta ned bunnplaten for å få ut kontakten og spraye på elektronikkrens, da håper jeg at det tar tid før feilen på ny dukker opp igjen.

Klontis
09/04/21, 10:49
Ser man det ja, spørs om ikke noen mekkegnomer har løsnet slangen og montert den med feil vridning:rolleyes:
Hvis du vil spare deg jobben og utgiften med slangen, så kan du jo konfrontere Mekonomen med skaden,
for siden de "måtte plukke ned omtrent hele fronten" så vil jeg tro de har løsnet på litt av hvert...

Da var slangen ute. Ser helt fin ut, bortsett fra et 3cm kutt etter reimskiva. Satt riktig vei, men må den vris på en spesiell måte ved montering?? Er en hvit strek i hver ende. Skal de stå i en spesiell retning?

Ringte Bilia Hønefoss og oppga nr 31338092. De skjønte ikke noe. Nr gikk over til nytt nr som ikke var til min bil. Bestillt del har nr 31370705. Snakka om del til amerikansk bil.

Kan reimhjulet stå for langt framme pga slitt kilereim?

Jimbojama
09/04/21, 10:59
Jeg regner med han mener selve klemma, ikke røret i seg selv?

jiha1968
09/04/21, 11:31
De hvite endestrekene på slangen skal enten være øverst,
eller mot utsparing/merke ved rørstuss.
Det kan du se på bilens andre slanger vil jeg tro,
men det er lov å bruke sunn fornuft ved monteringen...

Ingen av reimhjulene kan flyttes på, unntatt reimstrammeren. (såfremt ikke servo eller AirCon holder på å falle av)
Men sjekk at røret fra turboen ikke har løsnet under motoren,
slik at slangen rører seg mer enn normalt.

jiha1968
09/04/21, 11:38
Slange
31293511
31338092
31370705
er ganske så identiske i praksis...

jiha1968
09/04/21, 16:52
Slange
31293511
31338092
31370705
er ganske så identiske i praksis...

@Klontis : Lurer meg på om det ikke er slange 31293562 du egentlig burde ha...?
(har ikke sjekket eventuelle ulikheter, men de tre første dukker opp som D5 og ikke D3, muligens pga ulikt trykkrør)

Klontis
09/04/21, 19:52
@Klontis : Lurer meg på om det ikke er slange 31293562 du egentlig burde ha...?
(har ikke sjekket eventuelle ulikheter, men de tre første dukker opp som D5 og ikke D3, muligens pga ulikt trykkrør)

Slangen fra Bilia Hønefoss passa greit, den. Hadde strømpe rundt, så mindre risk for at den blåser seg opp og kommer inntil reimhjulet. Hvitt merke på slangen vridd til merke på røret, men på intercoolern så jeg ikke merket. Skrudde ikke den ut. Men uansett betydelig bedre avstand til reimhjulet nå.
Prøvetur i oppoverbakke på 5 gir gikk bra

jiha1968
09/04/21, 20:11
Gratulerer med friskmeldt bil:)

Klontis
09/04/21, 20:46
Gratulerer med friskmeldt bil:)

Takk, men tror du ikke den lekker gearolje fra høyre drivaksel. Merka det når jeg så over turbo slangene...

Men tusen takk for alle tips!!!

jiha1968
09/04/21, 20:53
neida, det er bare gledestårer:rolleyes:
Lykke til med neste prosjekt:cool: