PDA

Vis full versjon : Henger på 2500-3000 omdreininger.



Daruu
07/01/10, 15:58
Nå i kulda har volvoen begynt å henge på mellom 2500-3000 omdreininger på "tomgang", eller når du ikke rører gassen om du vil.

Det første som slår meg da er at den greia som regulerer tomgangen har hengt seg opp, evt at kaldstartsdysa har det?(hvis det er det på disse?)

Får ingen feilkoder, og bilen det gjelder har f motor og lh2.4, 89 modell 740.

Noen som har noe innspill til hva det kan være? Vil helst oppholde meg minst mulig ute i 30 kuldegrader :p

Edit: dette skjedde når bilen var varm, mens jeg kjørte. Er ingen forskjell på varm og kald motor såvidt jeg vet

vol760
07/01/10, 16:19
hører du et klikk i det gasspjeldet stopper på vei tilbake?

Shaiko
07/01/10, 17:19
opplevde det samme selv idag. men det var cruisecontroll belgen som ikke er noe glad i 20 minus.

Kan være vacumlekasje, men da er den stor, typ slangen til br.kraft forsterker.

Kan også være såklart at gasspjeldet ditt fryser fast. det er ganske mange minusgrader med den farta lufta får inn i innsuget i disse dager.

Janus
08/01/10, 00:20
sprut litt startgass på røra og se om du finner lekkasje.

Daruu
08/01/10, 00:26
Skal feilsøke litt i morgen, har forhåpentligvis fått tak i oppvarmet verksted som det går ann å stå.
Kan ikke si jeg hørte noe klikk, så kan være noe med gasspjeldet som har frosset.
Skal prøve med startgass også.
Sitter forøverig "powerfilter" på bilen, er ikke sikkert det er noe særlig nå i kulda...

Takk for svar ihvertfall

Eldste Haugerud
08/01/10, 20:34
kan også være is i spjeldet så det ikke lokker seg helt igjen.. det problemet har iallefall jeg pga oljeåndinga som gjør at det kondenserer og fryser..

jonass
08/01/10, 21:27
Hvis du har "powerfilter" så er det det som er problemet

Daruu
10/01/10, 21:39
Var en isklump mellom filteret og innsuget...
Rart at bilen gikk i det hele tatt!

Aldri mere jallafilter ihvertfall!

Eldste Haugerud
10/01/10, 23:32
Var en isklump mellom filteret og innsuget...
Rart at bilen gikk i det hele tatt!

Aldri mere jallafilter ihvertfall!

Hehe.. fikk gassheng ut av villeste helvette i går, fikk stoppa bilen å går foran for å sjekke spjeldet.. å da knuser jeg en stoor is klump når jeg vrir spjeldet tilbake i lukket stilling!:eek: lurer på om det ikke blir originalt filter på vinteren fra nå av!

jonass
11/01/10, 16:07
på turbo biler så er det ikke noe problem, men på suge motor kan det være litt små farlig tilogme

Eldste Haugerud
11/01/10, 21:14
på turbo biler så er det ikke noe problem, men på suge motor kan det være litt små farlig tilogme

Hehe.. merka det!:P har hatt det problemet de tre vintrene jeg har hatt bilen på veien.. men har alltid bare tina det en gang i blant, men no vart æ skræmt!

Team-BønnÆr
23/06/10, 23:54
Hvis du har "powerfilter" så er det det som er problemet

Står på filtera, ihvertfall fra biltema at de kan jukse/ikke funke, det må vel være fordi motoren får altfor kald luft, derfor det går rør fra grenrøret som blåser på filteret når det er kaldt ville jeg tro...

ChrML
24/06/10, 15:37
Står på filtera, ihvertfall fra biltema at de kan jukse/ikke funke, det må vel være fordi motoren får altfor kald luft, derfor det går rør fra grenrøret som blåser på filteret når det er kaldt ville jeg tro...
Nei, jo kaldere luft motoren får jo bedre er det. Forstyrrelser kan komme hvis luftfilteret står rett på LMM pga turbulens.