PDA

Vis full versjon : braten1 - 1997 854R



braten1
20/03/21, 08:56
Hei alle sammen

Ny / Tilbake på forumet etter ca. 12-13år, da jeg solgte min første bil, min forrige 850.

I mai i fjord hadde jeg gleden av å få tak i en 850R. Det blir små og store prosjekter med Volvoen, eller «sjukdommen» som kjærringa kaller den, så jeg tenkte at jeg like gjerne kunne lage en prosjekttråd.

Bilen kjøpt jeg usett fra Sverige i mai 2020, det jeg viste var det som var kriteriene mine.
T-rød, sedan med mørkt interiør og manuell girkasse. At bilen var levert uten soltak var også er pluss.
Bilen har gått 209.000km, men kun ca. 10.000km de siste 11-12 årene, jeg tenkte først det var noe galt med km, men det var litt artig historikk som var grunnen til dette …. Kommer tilbake til det.

Bildene under er tatt på jobben, den første dagen, ca. 1.time etter jeg hentet bilen hos transportør på kaia i Drammen, da var den vist på biltilsynet og klar for et liv i Norge.

7843

7844

7845

7846

Litt om hva jeg har klarte å nøste opp i av bilens historie:

1997-modell, produsert i Belgia, levert ny sent 96 i Luxembourg.
Levert ny uten soltak som i utgangspunktet var standard på R etter hva jeg har fått opplyst.
Den er levert med GSM takantenne (antennen hatet jeg, men har begynt å like den litt :p )
Godkjent i Tyskland med Supersprint eksosanlegg da den var ca. 1Ã¥r gammel.
1 eier i Luxembourg, eksportert til Sverige i 2000, med ca. 60.000km stand.
1-2 eiere i Sverige frem til 2003. Kjent historikk etter det.
Aldri vinterkjørt etter 2003 og det er lett å se under og ved demontering av bilen.
1 kjent eier fra 2003-2006 (her hadde bilen gått ca. 150.000km
1 eier fra 2006 til ca. 2016, det er da Örjan som eier bilen, og han har gitt bilen et heftig liv.

I 2009 hadde bilen gått nesten 200.000km og det var da Örjan bygget den om for å bruke i drag racing. Han avsluttet kjøringen med bilen i ca. 2015-2016.
Da han avsluttet hadde han mange seiere i klassen for FWD, i den hadde han litt i overkant av 800hk og hans personlige rekord på 402m var 11,13 sekunder og 226km/t.
Ikke så verst med en forhjulsdreven bil :cool: Örjan solgte bilen, 2-3 eiere etter det og blitt bygget tilbake til tilnærmet original stand. Fått mye info fra dem også.

Link til en video, og litt bilder fra galskapen når Örjan hadde den.

https://www.youtube.com/watch?v=MzfCHKmzmWM


Planene mine er å ha bilen i overskuelig fremtid og at den skal fremstå tilnærmet original av utseende, men at alt som ikke syns skal forsterkes og forbedres.
I tillegg er jeg ute etter rariteter av originalt tilleggsutstyr man kunne få fra Volvo.

braten1
20/03/21, 23:31
Bilen har fått sin første vask i mitt eie, og er nå klar for de første gjøremål.

7854

Det jeg vet om bilen etter å få sett over den ved ankomst til Norge var følgende:

Noe småtteri i lakk, og noen klarlakk slipp, ikke antydning til rust noe sted.
Noe smånips som mangler / bærer noe preg av 20år+ på veien.
Lite slitasje på interiør til tross for alder, men noe småtteri som kan tas tak i.
Volans felgene trenger en overhalling.

B5234T4 motor med M59 kasse
Men godkjent i vognkortet med 2.435ccm som i utgangspunktet er fra 2.4T og 2000 V70R etc.
Td04hl-16t turbo, men riktignok fra S60 T5 ut fra delenummer.
BSR Stage 3
3" downpipe og eksos
Gule Koni med gule K.A.W. fjærer (40mm)
205/40-17 dekk derfor så lav.
En innføring nederst på torpedoveggen der fittings og bensinslanger har gått en gang i tiden.
Grøvre stab stag i bakstilling, 25mm, ingen synlig delenummer/info
Gul Powerflex foring øvre motorfeste på torpedovegg
Sorte Powerflex foringer i bærebruer
Slissede 280mm skiver foran
Borede skiver bak
S/V70 dørhåndtak
Uoriginal grill, litt tøff, men sliten.
Motivlakkerte speil hus (det eneste som så uoriginalt ut når Örjan brukte den i dragracing
USA blinklys i front
Auto Gauge Turbotrykksmåler på dashbordet


Planene er at den skal fremstå tilnærmet original av utseende, men mye skal forbedres og byttes.

HansOla
20/03/21, 23:32
Virkelig pen 850R! Jeg har fått mer og mer sansen for 850 og x70 bilene nå som de har blitt litt eldre og jeg har veldig lyst på 850R eller T5-R. Prisen er for alvor på tur opp, og det gjelder å handle før de blir for dyre [emoji27] Ser frem til å følge med her fremover. Er den motormessig tatt tilbake til originalt også?

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

braten1
20/03/21, 23:48
Hei Hans Ola

Takk for gode skussmål om bilen.
Ja, det var nå eller aldri for min del, mye på grunn av prisen på vei opp.

Det skal være nogelunde orginal motor, med BSR stage 3.
Den går bedre enn en helt standard 250hk, men det er ikke 320hk heller som er det BSR Steg 3 skulle tilsi.
Jeg tipper det er rundt 280-290hk i motor (220-230 på hjula) om jeg hadde bremset den i en litt streng benk .

Bilen skal dog noe opp i effekt, jeg er fan av å gjøre alt bedre å mere holdbart, men tings skal fortsatt fremstå nogelunde orginalt om man tar en titt i motorrommet.
Målet er 270-280hk på hjula med orginal 16t turbo eventuelt ca 310-330 på hjula med en 19t, større turbo enn det er ikke aktuelt. Det krever fortsatt mye av alt rundt
om jeg skal klare de tallene med de turboen i en benk og at turbo skal få nok kjøling.
Det blir også bli gjort mye med understell, men igjen det skal fortsatt mye orginale oppgraderinger inn der.

gaupe
22/03/21, 09:13
Gratulerer med flott bil :) Av ein eller annan grunn, syns eg desse bilane må ha den orginale chrome-grillen, XC-kopigrillen får dei til å sjå litt billigare ut.

braten1
22/03/21, 10:50
Takk for det Gaupe, jeg er helt enig med deg, jeg skal legge ut litt mere bilder av prsossesen, jeg satt først på en ny Xc-grill i sommer.
Men i går satte jeg faktisk på en helt ny orginalgrill, men med et R-emblem fra S70/v70 nederst i høyre hjørne.
Slik at nå fremstår den utvendig som orginal igjen :)

Bilde fra i går, driver med en skikkelig vinterrengjøring, og utskifting og reperasjon av slitte delr og litt oppgradering :

7855

Øygard
22/03/21, 22:01
Gratulerer med flott bil :) Av ein eller annan grunn, syns eg desse bilane må ha den orginale chrome-grillen, XC-kopigrillen får dei til å sjå litt billigare ut.

Enig i at rutegrill ikkje passar so godt på 850, men originalgrill som er lakka svart bortsett frå volvomerket og ramma rundt kan vera ganske fint.

braten1
26/03/21, 23:24
Vidre i sommer ble det er par store prosjekter. Først ut var det litt estetisk og litt motorrom.

Følgende ble gjort i denne runden:

Fikk på norske skilter
Nye speilkåper og lakkering av dem.
Nye glass i hovedlyktene
Ny xc grill med ny type logo og R-emblem
TWR emblem på bagasje lokk
Nye Volvo turbo plugger
Ny olje og filter
Nytt Bosch bensinfilter
Nytt Bosch fordelerlokk
Ny Bosch rotor
Ny TCV Pierburg fra Porsche 996 turbo
K&N insatsfilter
Do88 Intercooler
Do88 Radiator
Do88 Sorte silikonslanger
Do88 Silikon vaccum slanger
Custom Do88 luft inntak til orginal filterboks
Ny frostvæsketank
Nytt øvre motorfeste i polyuretan(motorsiden)
Volvo tårnstag foran
Ultra Racing tårnstag bak

7860

7858

7859

7862

braten1
01/04/21, 08:59
Først ut et lite bilde der jeg har fått tilpasset interiøret i bagasjerommet til staget fra Ultra Racing

7863

Andre runde med oppfriskning ble gjort utpå høsten,
bursdag hadde jeg samtidig så kjærringa bakte da kake med et passende tema :)

7864

Denne runden så var det bytte av travers som sto for tur da den gamle hadde en stygg smell.

Følgende ble gjort:
Brukt travers fra Ringstad Garasjen
Travers Sandblåst, syregrunnet og lakkert med lakk beregnet på lastebilramme
Kaplhenke Racing Delrin foringer
MPRE høyre nedre motorfeste
IPD 25mm stab stag foran med polyurethane fester
IPD støpt aluminium feste til girkasse med polyurethane foringer
IPD HD støttelager til fjærbeinslager foran
Nye Sachs fjærbeinslager foran
Steinjäger justerbare lenkarmer
Nye bolter til travers og div nye nips fra Volvo

7865
7867
7868
7869

gaupe
07/04/21, 08:24
Litt av ei oppdatering det, ikkje gjort i ei handvending å bytte motorrama. Spent på å høyre om alle desse delane som ikkje kom i kvit og blå boks, held standarden :p

Vurderte du den breie motorrama når du først skulle bytte?

braten1
14/04/21, 21:31
Litt av ei oppdatering det, ikkje gjort i ei handvending å bytte motorrama. Spent på å høyre om alle desse delane som ikkje kom i kvit og blå boks, held standarden :p

Vurderte du den breie motorrama når du først skulle bytte?

Joa det er litt jobb, men artig. Går rimelig greit når man har alt klargjort.

Sålangt skal MPRE festet byttes til fordel for orginalt i blå og hvit boks, det ble for stumt for motoren og passer nok utelukkende for banekjøring, eventuelt uten alt det andre jeg har byttet for å stive den av.

Brei motorramme til 850? Aldri hørt om, vet du får bredere bakstilling fra C70, det har jeg liggende som skal overhalles, men samtlig delenummer på ramme for 850 er kun erstatning av gamle nummer.

Hvor kommer den i fra da i såfall?

braten1
14/04/21, 22:06
Første vinteren ble første runden med litt skikkelig rengjøring der ting ikke syns, samt en del oppdateringer.

Første jeg måtte gjøre var demontering og få vasket skikkelig med citrus, bremserens, og litt polish.
Utrolig hva man får bort av gammel lakk etter diverse forsøk på å pynte i motorrommet. En runde med litt sort lakk på AC kondenseren så så den ny ut igjen også :)

7879

Vidre så var det demontering av alt under panseret og en grundig nedvasking og en runde med lakkboksen for å få det som strøkent som mulig da orginal isolasjon ser håpløst ut og finne.

7880

Reparasjon av ledningsnettet etter det har vært klippet og tvinnet litt i forbindelse med USA lampen/indikatorene som sto på. Det skal tilbake til Europeiske på denne.
Loddet med Certanium C34 så det aldri skal ryke i loddingene :)

788178827883

Etter dette fikk jeg et par hyggelig pakker. En helt ny i eske speile for høyre side med plastikk som aldri har sett dagslys :D
(Ser foresten etter orginale ubrukte plast deler om noen selger, alt av interesse.)
Nye fester til gulvmatter(typen i metall og ikke plast skruene)
Og orginal R-mappe til instruksjonsbok, noe som sikkert har blitt solgt for en "50lapp og en Japp" av en av de tidligere eierene.

7884 7885

Bestemte meg så for at alt skulle bli så orginalt som mulig ved første øyekast. Så grillen jeg akkurat hadde kjøpt fikk en ny eier, og en ny orginal grill med nye dekaler og clips ble handlet inn og montert.
Fikk også limt på R-emblemet fra nyere R-modeller her som en liten ekstra touch. Første runden med rubbing og polering av panser og forskjermer fikk jeg også unnagjort.

7886

Så startet litt oppdatering av motorrommet, turbo innsuget ble demontert og en lang rengjøringsjobb påbegynt :D

7887

gaupe
16/04/21, 09:00
Joa det er litt jobb, men artig. Går rimelig greit når man har alt klargjort.

Sålangt skal MPRE festet byttes til fordel for orginalt i blå og hvit boks, det ble for stumt for motoren og passer nok utelukkende for banekjøring, eventuelt uten alt det andre jeg har byttet for å stive den av.

Brei motorramme til 850? Aldri hørt om, vet du får bredere bakstilling fra C70, det har jeg liggende som skal overhalles, men samtlig delenummer på ramme for 850 er kun erstatning av gamle nummer.

Hvor kommer den i fra da i såfall?

Er ikkje motorrama lik på V70 førstegenerasjon og 850? AWD, TDI og C70 har den breie motorrama, her er det sikkert også nokre oppdateringar i løpet av åra, eg veit det er litt forskjellige delenummer. Men auka sporvidde er kanskje ikkje utan problem på 850, sidan den har litt problem med å svelge store hjul framme.

braten1
16/04/21, 22:39
Er ikkje motorrama lik på V70 førstegenerasjon og 850? AWD, TDI og C70 har den breie motorrama, her er det sikkert også nokre oppdateringar i løpet av åra, eg veit det er litt forskjellige delenummer. Men auka sporvidde er kanskje ikkje utan problem på 850, sidan den har litt problem med å svelge store hjul framme.

De tidligste chassinummerene er vell like, dem har i hvertfall den samme løsningen for bærebruer innfesting som 850, men dem fikk vell etter hvert den nye typen innfestinger for bærebruene, mulig de rammen er bredere. Ser det er et annet delenummer for ramme på V70XC fra 2000 enn vanlig V70 så mulig det er en bredere variant :) . Jeg kan uansett ikke bruke rammene med ny type infesting av bærebruer da jeg har restaurert et sett med de gamle aluminiums bærebruene med skrudd kule som kom på 92 til tidlig 94modeller. Også er jeg alltid på leting etter et sett med de avstiverene som er på rammen til C70 cab, både den som går bakover og den som ligger under ramma.

Jeg skal resturere en C70 bakstilling jeg har liggende etter hvert, så planen er å bytte til den for å øke sporvidden bak et par cm, mulig jeg da kompenserer med 5 til 10mm spacer foran, men det er som du sier 850 er ikke noe glad i noe store hjul foran.

braten1
16/04/21, 23:18
Mer arbeid denne vinteren, alu bærebruer fra tidlig 850 er ferdig slipt og bærekulene prøvemontert.
Nå står valget mellom og montere dem slik, lakkere med klarlakk eller lakkere dem i Volvo sin fargekode 170 som er Lorana Gold Metallic + klarlakk.

7896


Sliping av toppdekslet og rengjøring etter demontering av innsug har startet for fult. Det ryker fort noen timer på detta.

7897


Mer demontering av plastikk før rubbing og polering, og ikke minst får man tatt en skikkelig vask alle steder :)

7898


Undersiden av panseret er ferdig, synd ikke noe produserer orginale isolasjonsmatter,.
Med nytt SRS dekal, noen nye propper, delvis nytt og delvis restaurert panser krok og en ny list så blir det alikevell snasent fra undersiden.

789979007901


Sist men ikke minst, kom denne lekkerbisken inn døra. Orginalt carbondeksel fra slutten av 90-tallet :)
Fortsatt mange timer som gjenstår, men det går sakte men sikkert fremover :)

7902

Straydog
17/04/21, 10:25
Herrefred, så strøkent! Får meg til å savne T-5en jeg hadde. &#128514

braten1
18/04/21, 21:46
Herrefred, så strøkent! Får meg til å savne T-5en jeg hadde. 😂

Takk takk, Skjønner godt at du savner T-5'n, det er 15år siden sist jeg hadde en 850 så ble guttunge igjen når jeg fikk denna å skru på :)

Det er en lang vei til strøkent, men klarer jeg å komme ut på 90-95% + oppgraderinger løpet av noen år så er jeg fornøyd :D

gaupe
19/04/21, 07:52
De tidligste chassinummerene er vell like, dem har i hvertfall den samme løsningen for bærebruer innfesting som 850, men dem fikk vell etter hvert den nye typen innfestinger for bærebruene, mulig de rammen er bredere. Ser det er et annet delenummer for ramme på V70XC fra 2000 enn vanlig V70 så mulig det er en bredere variant :) . Jeg kan uansett ikke bruke rammene med ny type infesting av bærebruer da jeg har restaurert et sett med de gamle aluminiums bærebruene med skrudd kule som kom på 92 til tidlig 94modeller. Også er jeg alltid på leting etter et sett med de avstiverene som er på rammen til C70 cab, både den som går bakover og den som ligger under ramma.

Jeg skal resturere en C70 bakstilling jeg har liggende etter hvert, så planen er å bytte til den for å øke sporvidden bak et par cm, mulig jeg da kompenserer med 5 til 10mm spacer foran, men det er som du sier 850 er ikke noe glad i noe store hjul foran.

Den breie motorrama har bærebruer som ein festar med bolt frå innsida av motorrama, litt kødd å bytte desse. Den breie motorrama står altså på C70, AWD og TDI. Usikker på om du må ha denne rama for avstivingstaga som kom på C70 cab.

Motorrama på 99 og 00 er endra, sidan då kom RN-motoren, ny botnpanne, ny plassering av oljefilter osv.

braten1
19/04/21, 08:08
Den breie motorrama har bærebruer som ein festar med bolt frå innsida av motorrama, litt kødd å bytte desse. Den breie motorrama står altså på C70, AWD og TDI. Usikker på om du må ha denne rama for avstivingstaga som kom på C70 cab.

Motorrama på 99 og 00 er endra, sidan då kom RN-motoren, ny botnpanne, ny plassering av oljefilter osv.

Ja, stemmer. Nei jeg skal bruke de aluminims bruene fra tidlig 850 så kan ikke bruke den brede rammen uansett grunnet innfestingen.
Men den avstivninga fra C70 som ligger på traversen skal passe uansett eller med enkle modiffikasjoner, i hvertfall er det mange som bruker dem på 850 med orginal ramme har jeg sett.
Den bakre avstivninga bruker jo de samme festen som traversen i bakkant, men med lengere bolter og en innfesting i bakkant, så det skal også være relativt enkelt.

braten1
25/04/21, 20:54
Våtsliping og polering av doppdekselet skrider fremover, og benytter anledningen til å bytte til litt kaldere plugger (har et sett orginale turbo plugger som har gått kun ca 100km til salg)

7909



Ny kamreimskåpe må på plass, den gamle begynte å bli sliten.

7910



Mer arbeid opp i doppdekselet, prøvemontering av nye singel coiler. Ny ECU tilpasset COP skal på plass utover høsten så tilpasser det nå som jeg først går over alt.
Måtte frem med vinkelsliper for å få plass :cool: prøve la ledningsnett og bestilte skruene jeg trenger :)

7911 7912 7913



Artig og se hvor mye større NA spjeldet er enn turbo spjeld, en del rengjøring og litt modifisering står for tur her.

7914

gaupe
26/04/21, 07:39
Har du P2R også?

braten1
26/04/21, 07:49
Har du P2R også?

Nei, jeg delte noen bilder fra dropbox og av en eller annen grunn var det kommet noen andre.
Fjernet dem nå så får jeg nøste opp i det side :)

HansOla
26/04/21, 08:16
Jeg stusset på hvorfor det var bilder av en P2R og GMV sin 940 ja [emoji28]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

braten1
15/05/21, 23:51
Da har det kommet enda litt deler i hus, ekstra sett Volans kom på plass i høst. Felgene og dekkene var ok med ok dekk, så dagens slitte sett forsvant avsted til lakkereren for å få en litt mørkere antrasitt metallic farge.
187 en gammel kode fra 340, 360 så blir spennende å se hvordan det blir på bilen, ser ikke helt poenget med å ha to helt like sett så artig å teste ut en farge som ikke er orginalt også :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/86.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/1df4b397-1ba9-499c-a01b-999729ad62e0)


Ellers fikk jeg tak i en orginal solbrilleholder, så man er klar for cruising på solfylte dager :cool:

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/87.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/a306f824-fb50-4724-af44-b337bbffbed5)

og orinal kåpe til å tre over cd-veksler på sedan.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/88.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/1f361b8b-4ed9-4d20-bca3-e86de6c16bac)



Da har jeg gitt gasspjeldene en vask i ultralyd badet og montert dem igjen.

Fra venstre NA med 960 spjeldplate, den som skal brukes, NA med standard plate (om jeg syns den andre blir for nervøs på gassen) og orginal spjeld fra turbo til sist.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/89.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/d42f760c-f37f-4a10-a6a9-c66eda65ad1d)


Siden sist har jeg også fått unna litt småttri,

Nye strips fester bak innerskjermer foran, da det var brukt noen stripsputer på den ene siden

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/90.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/8042ea20-eff7-4f0e-9584-8bee1003b5d2)

Clipsa til taklistene har også fått en runde i ultralydvaskeren

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/91.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/cddac921-b6e7-44f0-8241-e85a7beda4cb)


Alt av våtsliping, rubbing og poering er nå ferdig, både utvendig og innvendig dørkarmer etc. også bak dørtrekkene foran :p , siden jeg måtte ha dem av da jeg skal bytte til helt nye speiler med fersk plastikk.
Det som nå er påbegynt er voksing av bilen, i første omgang blir det to lag med voks på alle utvendig flater og ett lag på innvendig flater.
Syns det blir ganske lekkert :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/92.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/737ade10-bc91-49f9-bf75-de59de445adf)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/93.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/e07967f5-13e8-4a5d-bb4d-6a259bea6b6c)



Fikk også tak i noe annet gøy som måtte på før taklistene skal tilbake.
Nemlig avrenningslister til frontruten :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/94.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/ca0f4d1d-0708-44e9-8b78-adc8db941da7)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/95.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/p/8d541c5c-f85f-41a3-a535-634540e5714b)


Fremmover så er det full fart med montering, også er det noe annet spennende på vei fra USA :D

HansOla
16/05/21, 16:30
Nydelig resultat etter polering [emoji2956]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

braten1
18/05/21, 23:11
Takk for det HansOla


Da er endelig tiden kommet for å legge inn et ekstra gir med montering, men først må litt mer av så man får gjort rent skikkelig
Av med dekselet under vindusviskerene, så man kunne plukke av litt lister og få sauset det inn med litt produkter som får opp fargen på det igjen, så vell som det å fått dratt opp alt av gammel møkk :)


http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/99.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/610015ee-7e82-4c8e-abca-0e29c9a16a02)

Så ble det litt skikkelig rengjøring i motorrommet i mellom alle mulig kriker og kroken man fikk skviset labbene i mellom.
Så var det blandt annet på med et orginalt carbon deksel jeg fikk kjøpt i fra England i vinter og montert tilbake dekselet nedenfor frontruten.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/100.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/0abfebe0-e481-4295-a9d7-ee1b73de99a4)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/101.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/d45dd6e1-7c1d-4ae4-a0cd-3f10b68d5c08)

Gasspjeldet er på plass :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/102.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/5e0d192d-7180-4e6f-b82f-a605b16bfc6e)



Så endelig litt mere montering på utsiden, men først måtte jeg knipse et bilde bak fra før jeg begynte.
Deretter jeg opp med nye innerskjermer foran på begge sider og nye skvettlapper som er sorte og fine :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/103.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/ac8b4457-9cc7-408d-b6fb-fef6480ab4f6)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/104.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/9d6bd660-961e-4c91-8259-da7d215db59e)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/105.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/5e4dd111-1fa5-4f88-8f67-c19966444c59)



Mer montering, nye speiler på plass, var heldig og fikk kapret et uåpnet et i Frankrike og det andre uåpnet på auksjon i Sverige :D
Noen nye og noen oppussede lister kom også på plass, samt helt nye blinklys i fremskjermene.


http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/106.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/2faf9591-640e-4548-a644-f759ed059009)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/107.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/b1b46ff1-ee37-43b6-8026-491b1f8b9ea8)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/108.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/698a94dd-056b-4a7e-9340-79e76eb9bf67)



Det har også kommet noe annet gromt inn døren helt i fra USA :D
Og det er nå lakkert opp igjen, ikke i sin orginale farge, som er gull lakk foran og gull eloksering bak
Men jeg slipte dem ned, fikk det syrevasket og grunnet og lakkert opp igjen i 170 Lorna gold Metallic i skikkelig tjukk og blank trailer lakk.
170 er en fargekode jeg har forstått at Volvo ikke har brukt fast på noe bil, men den har dukket opp på noen spesialutgaver og på noen lastebiler med tanke på lansering av nye modeller.
Her er i hvertfall forandringen på Öhlinsene fra jeg fikk dem og frem til de ble lakert, i disse dager så er dem til overhalling, så jeg gleder meg til at dem snart er klare for montering.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/109.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/534d7b32-e457-4997-a583-78ad91bda46a)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/110.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/441ccb40-6a50-467e-ad9c-cc0325c70f7d)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/111.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/6ad43287-86d0-4653-b0c9-caa626df59b8/p/399029a2-7f58-4d25-a820-f5cc5d869636)

HansOla
19/05/21, 10:10
Høy kvalitet over arbeidet her! Og ikke minst fine oppgraderinger. Masse fine tips å ta med seg til sin egen bil ser jeg

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

braten1
19/05/21, 17:18
Høy kvalitet over arbeidet her! Og ikke minst fine oppgraderinger. Masse fine tips å ta med seg til sin egen bil ser jeg

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk


Takk, begynte med en gjennomgang, så ble det gradvis mer pirk, også gikk det over til litt galskap tendenser, men det er artig også da, når det blir mer og mer som nytt :)

Ja, hvem av prosjektene er det du fokuserer på, ser du har flere på listen din :)

HansOla
19/05/21, 18:56
Takk, begynte med en gjennomgang, så ble det gradvis mer pirk, også gikk det over til litt galskap tendenser, men det er artig også da, når det blir mer og mer som nytt :)

Ja, hvem av prosjektene er det du fokuserer på, ser du har flere på listen din :)Hehe, det skjer fort [emoji28] Nei jeg skrur på mange av mine biler likt, men for øyeblikket er det S70en som får gjennomgå en runde før sommersesongen.

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

braten1
19/06/21, 10:57
Hehe, det skjer fort [emoji28] Nei jeg skrur på mange av mine biler likt, men for øyeblikket er det S70en som får gjennomgå en runde før sommersesongen.

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

Viktig med litt oppfrisking før sommeren. type er S70 da?

braten1
19/06/21, 12:24
Målet var å få kjørt 17.mai, men bommet grovt på estimatet mitt og er fortsatt ikke ferdig en måned senere, men her er i hvertfall det siste som ble gjort frem til 17.mai.


Først trengte frontfangeren sårt en ny overflate og med hjelp av Novatio sin Nova Structure Spray så ble fangeren som ny igjen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/54.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/e8219585-c976-435a-8958-3c606aa8fd98)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/55.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/b25d5f93-15f5-4315-83c2-e7db1e9a001b)


Vidre fikk jeg tak i et brukt frontstykke fra england som ikke var fult av gammel sort spraylakk og fikk montert på frontfangeren
Mått selvfølgelig ha på et nytt klistremerke på frontsykke også i tilegg til en ny vaier mellom panseråpnerene(ytterkappen på den gamle var fliset opp)

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/56.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/d28fb7c5-3f4a-4971-8aeb-36974676d064)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/57.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/9fe3c78b-f5bd-4584-abd0-e9a06fb6d2f2)




Full overhalling av tåklysene til R fangeren, satt senere inn nye Osram Night breaker Laser H3 pærer i dem.
Satt også inn helt nye plastikk detaljer i R fangeren.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/58.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/300415ff-4ba6-4fd1-8179-7ca5a7e0bca0)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/59.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/c80af0a4-4c97-4f11-897e-65a8ad74e9cc)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/60.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/fc9da249-4d86-42ce-8961-0b557733892f)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/61.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/fb84339c-73d4-46ab-bc68-f583e72cd4e8)





Ny sort folie til bakdørene og første del av luftstyringen/beskyttelsen under bilen lakkert med struktur og satt på plass.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/62.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/6579cbd6-0124-4e76-a526-53ed993f1317)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/63.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/717e62fb-6c57-44ba-828c-0df8778bfb87)




Kjøpte meg også et pulverlakk apperat i vinter og hadde en sliten stekovn jeg satt inn i garasjen for en stund tilbake, så fikk også testet dette.
Her ble tørkestativet til kjærringa et perfekt lakkstativ og 10-12 minutter på 200g i ovnen så ble alu bærebruene strøkene i en fin Audi grå metallic.
På med nye bærekuler så bar det en tur opp på jobben for å presse inn nye Powerflex foringer,

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/64.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/8e24ef2d-6a35-42fe-8569-23cb510d7f52)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/65.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/793c8a4a-8a39-4af0-8f2b-d752581be093)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/66.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/4a239e66-6b6b-4fbc-9ce9-f63eb8332ef3)




På med helt nye dørlister på høyre side og ny speile der også :) Frisk og ny plastikk.


http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/67.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/ccb00799-2a8d-40ac-934a-c50cfb64b090)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/68.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/be4b2628-d4e3-4c3b-8bdb-b47932144484)



Bilen min hadde bare et horn når jeg fikk den, og fikk tak i et nytt eksemplar av venstre horn, slik at det andre venstre har fått en midlertidlig plassering på høyre side til jeg klarer og lete opp et nytt eller ett som ikke har rustet på innsiden(føler alle har rustet på innsiden).

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/69.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/41e8a8ec-b3f9-4764-99ac-fb32c58084f2)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/70.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/f1817ee6-8039-4ea6-9af2-c5b632a534d4)




Så litt mere nede i motorrommet, tomgangsmotoren pusset over og montert. Fikk også på plass det justerbare staget til Sugemotor spjeldhuset, og et par nye klistremerker/dekaler så ting ser nytt ut :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/71.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/d9446ef8-a5d6-47fb-89ae-4b132b55c090)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/72.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/6acf5bb1-aeee-4c15-8134-3a60502b5109)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/73.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/772a6e6a-9072-4c46-9dcd-ff5db82c50cb)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/74.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/e043036a-3621-4c4a-97df-e0f0d82c269c)



Så tilbake med luftfilterboksen og røret inn jeg satte sammen i vinter, ble litt trangere denne gangen med grøvre slange inn på gasspjeldet, så en ekstra skrue ble satt inn for å holde det fremre feste til luftfilterboksen på plass.
Nytt orginal filter fra Volvo på plass og KN filteret jeg satt inn i vinter er solgt :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/75.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/b4e9a855-7f64-4289-99fe-126d243bb0e0)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/76.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/8da657e9-b9bb-4ad5-9943-4ce13d5c3abc)




SÃ¥ kom 17.mai og det var hvordan bilen fikk ta del i feiringen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/77.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/effa69c5-e7e9-4c4c-ab03-29de01691471)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/78.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/bec204fd-52ea-4c83-b35a-e8b020ecbd84)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/79.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/e0b70286-42b3-4e44-9e42-3b29e6b9f9c8)


Avsluttet 17.mai med å hente en prosjektmotor på kvelden. Den skal plukkes i molokyler og til Scimec om et par måneder for å gå over hva vi kan beholde og hva vi skal kjøpe inn til bygget. Så blir det nybygget motor til neste sesong også :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/80.jpg (https://app.photobucket.com/u/braten1/a/b33b78e7-8a20-4b19-8b11-935b39f1b49c/p/9c31e499-9064-4482-87ca-4d2e30dfbf3c)

HansOla
19/06/21, 14:53
Viktig med litt oppfrisking før sommeren. type er S70 da?Det er bare en 2.5 10v, men med mye utstyr og i bra stand. Har startet som smått med oppbygging av 2.5T motor til den.

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

HansOla
19/06/21, 14:54
Det er ikke mye som er overlatt til tilfeldighetene her nei! Flott resultat så langt [emoji2937]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

braten1
20/06/21, 01:04
Det er bare en 2.5 10v, men med mye utstyr og i bra stand. Har startet som smått med oppbygging av 2.5T motor til den.

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

2,5T bør jo bli en ny verden i forhold til 10V :) Artig med noe prosjekter.

gaupe
20/06/21, 22:05
Fantastisk oppdatering, mykje fine bileter :D