PDA

Vis full versjon : Volvo 245 L 1978

sveinh
26/02/21, 01:28
Har kjøpt en gammel 245, som jeg vurderer å redde fra huggern. Bilen har en B19A motor og 4 trinns girkasse er gått ca 275000 Km.
Så langt er vel alt normalt, men når jeg sjekker litt under panseret er der 2 batterikasser, en på venstre side foran, noe som vel er vanlig. Det jeg finner litt merkelig er at det er en identisk batterikasse på høyre side også. Noen som veit ?
Bilen har for øvrig også servostyring, dette var vel ikke standard på en 245 L ?

matrosen
26/02/21, 01:46
Helt sikkert vært varebil. Se under bilen ca der batteribrettene e om det er fester for blylodd. Varebilene ble også levert med forsterkningsstag som går fra fangerfeste og ca bak til girkasse travers.

Sent fra min ELE-L29 via Tapatalk

sveinh
26/02/21, 21:03
Stemmer nok det med varebil. Går to solide ståltraverser skrått bakover fra fangerfestene, med en solid stålplate mellom disse. Så nesten ut som et plogfeste :-)
Bilen har stått avskiltet siden 2004. Sprøytet WD 40 inn i sylinderne og nye tennplugger, samt ny forgassermembran og en morken bensinslange ble byttet. Ut med choken og dro noen omdreininger før den startet og gikk nesten klokkereint. Ikke verst etter 17 års stillstand. Nå gjenstår bare olje og filterbytte før den skal opp på løftebukken for nærmere inspeksjon. Ikke minst sjekke om det er byttet til ny type bærekuler, beregnet for servostyring. Deretter er det oljebytte på gir og bakaksel. Krysser fingrene for at bakaksling / diff. fungerer. Veit av erfaring at de kan havarere etter lengre stillstand, grunnet rust på halve solhjulet og de andre tannhjulene som har stått over oljenivået i bakakslingen. Et tips er å dreie litt på pinjongen under lengre lagring, for å få smurt tannhjulene som står over oljebadet i bakakslingen.

gaupe
28/02/21, 12:03
Usikker på korleis det var på desse tidlege varvognene, men du har kanskje anna oppbygging av fjørbeina også, spacer i toppen i det minste.

Tiger på tanken
10/03/21, 17:34
Varebilene hadde også andre fjører, dem var høyere enn std. 245 modeller. Har en varebil fra 76 selv med doble batterier, fester for blylodd (bilene ble så tunge foran at det ble vanskelig å komme frem om vinteren og ble fjernet, disse var der for å øke totalvekten på bilen for å få ned avgiftene ved import...), forsterket forstilling, servostyring og lav utveksling i bakakselen. Hvis jeg leter litt så har jeg prislisten og div. fra bilen var ny.

gaupe
11/03/21, 08:33
Her er prislista frå Isbergs i 1978:
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/03/20.jpg