PDA

Vis full versjon : Clutchpedal returnerer ikke



Klontis
21/02/21, 14:51
Har nettopp kjøpt en XC60 D3 2011mod.
Etter noen få dager har clutchpedalen sluttet å gå helt opp
igjen når jeg tar vekk beinet. Dette fenomenet kommer og går.
Synes clutchen går i inngrep tidlig, men får giret ok.
Siste gang stoppa jeg og holdt bremsen hardt inne og
trykka clutchen inn noen ganger. Da funka den normalt igjen

Hadde vært fint å finne ut av problemet mens 50/50 garantien
fortsatt gjelder...

sindreleander
21/02/21, 15:05
Høres ut som luft i clutchsystemet, bare å prøve å lufte clutchen

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Klontis
21/02/21, 15:11
Høres ut som luft i clutchsystemet, bare å prøve å lufte clutchen

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

HÃ¥per du har rett. Hvordan lufte clutche? Nippel noe sted??

sindreleander
21/02/21, 15:13
Nippel nede på slavesylinderen på girkassa, mener den skal stå frempå girkassa mot fronten av bilen

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Klontis
21/02/21, 15:17
Nippel nede på slavesylinderen på girkassa, mener den skal stå frempå girkassa mot fronten av bilen

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Så slavesylinderen sitter ikke inni kassa?? PUH😃

Klontis
21/02/21, 20:57
Nippel nede på slavesylinderen på girkassa, mener den skal stå frempå girkassa mot fronten av bilen

Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

Sikker på at slavesylinderen ikke sitter inni så kassa må ned??

jiha1968
22/02/21, 09:05
Slavesylinderen sitter inne i clutch-huset ja, men luftenippel og tilkobling for slangen fra hovedsylinder er på utsiden av clutch-huset, slik som "sindreleander" beskriver.
(Men skal man bytte slavesylinderen av en eller annen grunn, så må motor og kasse skilles)

Du bør fylle helt fult med bremsevæske før lufting, og holde nivået oppe.
Sjekk at slangen som går fra bremsevæskebeholderen til hovedsylinder ikke er fuktig/sprukket. (litt trøblete å komme til for å se)

Klontis
23/02/21, 14:15
Slavesylinderen sitter inne i clutch-huset ja, men luftenippel og tilkobling for slangen fra hovedsylinder er på utsiden av clutch-huset, slik som "sindreleander" beskriver.
(Men skal man bytte slavesylinderen av en eller annen grunn, så må motor og kasse skilles)

Du bør fylle helt fult med bremsevæske før lufting, og holde nivået oppe.
Sjekk at slangen som går fra bremsevæskebeholderen til hovedsylinder ikke er fuktig/sprukket. (litt trøblete å komme til for å se)

Fant luftenippelen og sugde med 0,75 kg fra håndpumpe etter å ha løsnet mutteren, men fikk ikke ut noe. Fylt beholder til Max.
Men problemet forsvinner alltid etter en serie med kjappe pump på pedalen og
jeg får alltid giret fint. Kan det være noe annet enn luft, eller er systemet
selvluftende ved pumping av pedalen?
Tenkte å prøve å smøre hovedsylinderen litt. Hva anbefales på tettinga mellom
pedalen og tettinga i hovedsylindern?

Klontis
24/02/21, 20:35
Slavesylinderen sitter inne i clutch-huset ja, men luftenippel og tilkobling for slangen fra hovedsylinder er på utsiden av clutch-huset, slik som "sindreleander" beskriver.
(Men skal man bytte slavesylinderen av en eller annen grunn, så må motor og kasse skilles)

Du bør fylle helt fult med bremsevæske før lufting, og holde nivået oppe.
Sjekk at slangen som går fra bremsevæskebeholderen til hovedsylinder ikke er fuktig/sprukket. (litt trøblete å komme til for å se)

Da har jeg fått lufta systemet med håndpumpe. Måtte bare skru ut nippelen mye
mer enn jeg har brukt å gjøre på bremser.
Ble bra en liten stund, men nå er det like ille igjen. Hvor kommer evnt luft inn??

jiha1968
24/02/21, 22:15
Siden du ikke har lekkasje av bremsevæske(?) ville jeg nok ha byttet hovedsylinder, som er kronglete, men adskillig enklere enn slavesylinderen, som kanskje blir neste trinn.

Men før du går til verks, hekt av hjelpefjæra oppe på pedalen, og se hva som skjer med pedaloppførselen. (trangt oppi der ja)

Klontis
26/02/21, 18:51
Siden du ikke har lekkasje av bremsevæske(?) ville jeg nok ha byttet hovedsylinder, som er kronglete, men adskillig enklere enn slavesylinderen, som kanskje blir neste trinn.

Men før du går til verks, hekt av hjelpefjæra oppe på pedalen, og se hva som skjer med pedaloppførselen. (trangt oppi der ja)

Fjær ok, så prøver å bytte hovedsylindern. Tatt ut batterikassa, så kommer greit til fra motorrommet, men hvordan er sylindern festa? Må jeg ut med selve pedalfestet?? Og hvordan er trykkrøret festa? En sort plastdings?

jiha1968
26/02/21, 19:48
Du kan ta en titt her: https://drive.google.com/file/d/11urI3GVIGAIPRumJDdt_w8RTAO5m-PIg/view?usp=sharing

PS: du har forøvrig havnet i feil forumavdeling... (mindre FoMoCo-deler her)

Se om noen i Admin kan flytte deg til http://forum.vccn.no/forumdisplay.php?17-x60-V70II-XC70II-S80II

Klontis
02/03/21, 20:20
Siden du ikke har lekkasje av bremsevæske(?) ville jeg nok ha byttet hovedsylinder, som er kronglete, men adskillig enklere enn slavesylinderen, som kanskje blir neste trinn.

Men før du går til verks, hekt av hjelpefjæra oppe på pedalen, og se hva som skjer med pedaloppførselen. (trangt oppi der ja)

Takk for link. Hovedsylinder bytta. Var bra ei stund, men nå henger pedalen igjen.
Har sprøyta silikonspray på festepluggen mellom pedal og sylinder, får se om det hjelper. Det rare er at clutchen virker som den tar på forskjellige steder fra gang til gang, noen ganger tidlig, andre ganger litt lenger ut...

Jakke
03/03/21, 21:51
Admin skulle bytta navn på underforumet til XC70/90 istedet for XC-serien. Er så mange XC60-tråder som dukker opp, flyttes eller slettes.