PDA

Vis full versjon : Termostathus/bytte



Thor-Egil
13/02/21, 18:24
Hei, noen som har en link til å bytte termostathus på en 2007 XC70 D5. Ser ut som man må ut m hele servopumpa for a komme til? Tips taes imot med stor takk, og om noen kan dette kan jeg gjerne betale for hjelp med a bytte denne. Bor i Lillestrøm området og kan kjøre noen mil for a få
hjelp til å bytte

jiha1968
13/02/21, 19:58
Om du vil skru selv, så trenger du en lang Torx 40, utover vanlig håndverktøy

Ta bort aggregateim fra servopumpen (reimstrammehjul T55?, kan låses med 3mm splint/bor)
Løsne servopumpen (3 skruer igjennom reimhjulet)
Sjekk om T40-verktøyet er langt nok til nedre skrue på termostathuset, gjennom brakett til S-pumpe
Tapp av minimum 2L kjølevæske fra radiatorens tappeskrue (Unbrako)
Løsne øvre radiatorslange fra termostathus
Skru ut de to T40 skruene til termostathuset
Bytt termostathus (rengjør pakningsoverflater, flytt over sensor om nødvendig)

Monter sammen...
Kjølevæsken kan gjenbrukes om du jobber renslig + filtrerer den.

locked
13/02/21, 21:09
Det finst òg ein Gates termostat slik at du kan skifte termostaten i staden for heile huset. Eg har endå ikkje forstått poenget med å skifte huset og sensoren, det er ikkje slitedeler akkurat.

Desverre hugsar eg ikkje delenummeret på denne termostaten, finst nok her eller på Google.

Eg gjorde dette på min '07 D5. Har køyrt ca 200.000/10år sidan utan problem!

locked
13/02/21, 21:25
https://m.autodoc.co.no/gates/1238564

Dette er termostaten, Gates TH35991.

Thor-Egil
15/02/21, 12:48
Bestilt hele huset i dag, og har time på verksted på torsdag. Orker ikke stå ute i kulda nå og skru

Thor-Egil
21/02/21, 10:27
Hei, da er termostat og føler byttet.Det hjalp på motor temperaturen. Både termostat og føler var rimelig fulle av irr. Sannsynligvis første bytte nå.
Dette hjalp desverre ikke på temperatur inne i bilen. Blåser konstant lunkent, normalt står tempen min på 22 grader, og før, når jeg har satt temp på full har det jo blitt varmere. Nå øker bare viftehastigheten, men ikke temperaturen. Skrur ned til 22 igjen og hastighet avtar, men blir ikke 22 i bilen. Skrur jeg av fra auto, så står vifta på 4(grønne lys). For har hastigheten på viften gått ned når cupen har blitt 22,men det skjer ikke nå. Tips til hva annet som sannsynligvis må byttes? Varmeveksler, reguleringsenhet radiator vifte, tempsensor i cupe, vifte (den kvitterer litt) eller bytte alt? Har time på Bilia Åråsen 4 mars...
Tips taes imot med stor takk

jiha1968
21/02/21, 10:48
Slik som du beskriver symptomet nå, ville jeg ha byttet registeret (varmeveksleren) i varmeapparatet.
Bruk BEHR/Hella/Mahle, eller samme registeret i "Volvo €riginal" eske.

Varmeapparatvifta kan du bytte når kvittringen har irritert deg lenge nok.

Straydog
21/02/21, 11:10
Som han over her sier, prøv med nytt varmeregister. Bytt samtidig all kjølevæske. Har skiftet mange av disse, er en helt vanlig feil nå som disse bilene begynner å bli 15-20 år gamle. Husk å luft kjølesystemet skikkelig etterpå, så skal du nok få varme i bilen igjen.

Thor-Egil
21/02/21, 11:45
Tusen takk for svar, bytter det meste tenker jeg. Høre litt med gutta på Bilia også. Den vifta koster jo ikke mere enn 1 lapp, om det er inne i samme jobben for a si det sånn. Jeg vet dog ikke

jiha1968
21/02/21, 12:08
Man er nok nærmere viften ved bytte av kupéfilter, enn ved bytte av register.
Men teknikkeren kan ta med seg Torx-jernet fra den ene siden av bilen til den andre i det minste:rolleyes:

Thor-Egil
21/02/21, 12:12
Okey, takk for info. Da blir det fortsatt litt linerle lyd iblandt

Thor-Egil
22/02/21, 11:13
Da er nytt orginalt varmeregister bestilt på Bilia, samt 2 O-ringer og 5 liter orginalkjøleveske.
Innhentet tilbud fra flere verksteder nå, så da blir det bytte av varmeregister iløpet av uken håper jeg. Krysser fingrene for at det blir varmt og godt i kupeèn etter dette :)

Og deler mottat. 7827 7828

Blir spennende, byttes på verksted i morgen.

Thor-Egil
26/02/21, 16:05
Og da var varmen tilbake og alt funker som det skal. Takk for tips og tilbakemeldinger

jiha1968
26/02/21, 16:20
Gratulerer med ny badstue :p

Thor-Egil
26/02/21, 16:34
☺️☺️☺️

Thor-Egil
19/08/21, 15:45
Og nå har termostat huset begynt å lekke. Verkstedet som byttet, byttet ikke hele huset, men skrudde kun ut toppen av huset, byttet termostaten og på med ny termostat topp. Klaget til dem, men nå får de ikke tak i den pakningen som de trenger ( der de splittet huset)
Noen her som vet hvor man kan få tak i den?
Har googlet meg ihjel i dag men uten hell.

René Fredriksen
19/08/21, 17:10
Regner med en god pakning sement ( flytende pakning kan gjøre susen der) Men siden dette er et verksted som har gjort og de mente at denne jobben fikset de og det nå lekker, så vil jeg pent si de har med og bestille en ny termostat i hus og montere denne på reklamasjon for deg.

locked
19/08/21, 20:27
Og nå har termostat huset begynt å lekke. Verkstedet som byttet, byttet ikke hele huset, men skrudde kun ut toppen av huset, byttet termostaten og på med ny termostat topp. Klaget til dem, men nå får de ikke tak i den pakningen som de trenger ( der de splittet huset)
Noen her som vet hvor man kan få tak i den?
Har googlet meg ihjel i dag men uten hell.
Herregud det er mykje rart rundtom.

Det er då ikkje ditt problem som kunde vil eg no påstå. Berre å gjere so han seier han over her.

Thor-Egil
23/08/21, 07:32
Er i dialog med verkstedet nå, men jeg er ikke imponert så langt over det de sier, oppdatering følger.

Straydog
26/08/21, 19:36
Tror ikke den pakningen leveres løst, da Volvo kun selger hele termostathuset, og ikke løs termostat. Metallpakninga som sitter der er nok ikke ment for gjenbruk. Pakningssilikon tetter fint om man rengjør ordentlig og legger den riktig.

Thor-Egil
17/09/21, 09:07
Byttet hele huset på Bilia Åråsen i går. Nå er alt på stell igjen, super service der og kommer nok til å bruke dem til alt jeg ikke fikser selv fremover :cool: