PDA

Vis full versjon : hvilken diff har du prøvd?



gull pilen
22/07/10, 10:03
lurte på om folk vil legge ut sine bruker erfaringer av forskjellige typer sperr differ her så jeg lettere kan bestemme meg for hva som passer mitt bruk..
helst ingen diskusjoner i denne tråden, hold den saklig og enkel å forstå..
på forhånd takk:D

Karl
24/07/10, 09:21
Vi har Detroit truetrack på vår 740tic (http://forum.vccn.no/showthread.php?t=6513). Var håpløst å kjøre på bane uten, mistet all fart ut av svingene pga etthjulspinn. Ble et helt annet skyv etter monteringen. Satte ikke på telleringen. Kjører fortere uten speedometer;)

Har ikke erfaring med andre merker/typer men har en originalsperre som skal på en annen bil etterhvert.

turb00le
24/07/10, 09:49
På 240n har jeg std lamelldiff fra 240turbo, den funker ganske greit.

Volvo360tic
24/07/10, 10:01
eneste diff jeg har prøvd er 20 sveisadiffer:)

Joakim-G_R
24/07/10, 10:47
Jeg har TrueTrack i den blå min, den fungerer utmerket til mitt bruk.

Og iforhold til andre (som det virker som stoler mer på internett-teorier og "har hørt atteee" istedenfor å teste ut og få erfaringer selv) så har jeg opplevd like mye "sperring" om vintern som om sommeren.

Fungerte også utmerket godt på Rudskogen.

Hva skal du bruke sperra til? Veldig mye sladding og herjing er jo locker egentlig best til.

Grunnen til at jeg valgte TrueTrac er pga planene med å bruke bilen til litt rundetider og autoslalom, kjøring på vei, og litt herjing/sladding. Med en locker kan du få understyrt bil, da den låser 100% når den låser, og kan låse om du f.eks kjører i krappe svinger.

asdf
24/07/10, 14:42
Jeg har truetrac i min bil, uten at jeg husker hvilken type det var nå i farta. Gammel er den iallefall.

Har også kjørt biler med overhalte orginale lamellsperrer, orginal og modda G80, og en bil med aussielocker, samt mye sveisavarer.

Jeg likte den orginale lamellsperra desidert best. Det skal være ganske spesielle forhold før du klarer å rive løst bare ett hjul med denne, og den er alltid konsekvent, så man vet hvordan bilen vil oppføre seg. Nydelig å sladde med.

aussie var liksom som å ha sveisasperre når man ville, og åpen når man hadde bruk for det. Enkelte, som sikkert sover med bind for øya og sov-i-ro i ørene, vil sikkert få milde problemer med psyken etter å høre på klakk-klakk-klakk-klakk i svinger.

Truetrac er jo et kapittel for seg selv. Det mest forunderlige var at det bakhjulet som er i yttersving rundt banen slites mye raskere enn hjulet som er i "innersving". Dessuten merker man godt at den flytter kreftene rundt mellom hjulene. Det kan virke som om hele bilen stives opp, før det plutselig slipper sideveis. Shiftlock er også et rimelig tragisk kapittel. Den låser ikke begge hjula men "bremser" hjula såpass at man (jeg iallefall) aldri får det til med mindre det er glatt nok ute.

På tørr asfalt fungerer den helt greit, og i krappe svinger så hyler faktisk det innerste hjulet da diffen ikke liker hastighetsforskjellen og svakt pådrag. Da skal den liksom prøve å holde igjen.. Om vinteren så hender det i enkelte spesielle tilfeller at man ender opp med etthjulstrekk. Stikkord her er: bratte bakker, veldig godt feste under ett hjul og veldig dårlig feste under et annet hjul. Hvis man da prøver forsiktig å snike seg fram så ender man opp med ett hjul som går rundt og et annet som står stille. Løsningen er da å stoppe, ta løst litt mer voldsomt slik at man river løs begge hjul, eller dra litt i håndbrekket så man får litt motstand på hjulet med veldig lite feste. Har også opplevd at den har gått over til etthjulstrekk i sladd, i sving der hjulet i innersving har havna på en isflekk mens ytterhjulet har vært på bar asfalt.

Og ja, dette er ikke noe jeg har lest på internett, eller hørt av andre, men noe jeg selv har opplevd.

Joakim-G_R
24/07/10, 14:46
Godt å høre egne erfaringer og ikke internett-helter sine. :)

Jeg hadde ingen problemer med min truetrack det lille jeg brukte min på vintern, men kan forstå bratt bakke og noe isete.

Shiftlock sier du, det fungerte på min, å "låse" i 2. gir f.eks. Men liker best en blanding av låsing på giret og forsiktig jukking i brekket..
Men noe ordentlig 2-veis "drifting-diff" er det ikke.

asdf
24/07/10, 15:18
Det kan jo være jeg som er helt ape til å kjøre da, men syns liksom shiftlock var mye enklere med org. lamellsperre og g80.

Men uansett så er ikke truetrac konsekvent nok til sladding/drifting, syns jeg. Det går helt fint å sladde flere svinger i slengen, men det er ikke helt det samme som å kjøre stram lamelldiff.

Engebretsen
24/07/10, 20:01
Kjører truetrack i 940in min. Syntes det fungerer knall til mitt bruk. Er god å kjøre med langs veien, og samtidig ikke noe problem å sladde litt med den;) Har heller ikke hatt noen problem med "shiftlock", da den "låser" i 2. gir når jeg vil:D

gull pilen
25/07/10, 20:39
Jeg har TrueTrack i den blå min, den fungerer utmerket til mitt bruk.

Og iforhold til andre (som det virker som stoler mer på internett-teorier og "har hørt atteee" istedenfor å teste ut og få erfaringer selv) så har jeg opplevd like mye "sperring" om vintern som om sommeren.

Fungerte også utmerket godt på Rudskogen.

Hva skal du bruke sperra til? Veldig mye sladding og herjing er jo locker egentlig best til.

Grunnen til at jeg valgte TrueTrac er pga planene med å bruke bilen til litt rundetider og autoslalom, kjøring på vei, og litt herjing/sladding. Med en locker kan du få understyrt bil, da den låser 100% når den låser, og kan låse om du f.eks kjører i krappe svinger.
her har det skjedd saker og ting ja... sperren skal i bruksbilen men er jo overhengende fare for at den går en stripe på banen, og vill ha økt fremkommelighet til vinteren.
bilen vil nok bli sladdet litt med men vil ikke ha en sperre som lager unødvendig mye lyd og plutselig sperrer om jeg kjører gjennom en litt skarp sving om dere kjønner hva jeg mener:D

asdf
25/07/10, 20:50
kjøp deg en failtrac og bli ferdig med det. Vanlige lamellsperrer er jo hatet som pesten her inne, bare fordi noen bønder klarer å ødelegge de med alt for mye etthjulsspinning pga allerde utslitte lamellpakker.

Ottoturbo
25/07/10, 20:56
De originale lamellsperrene er stort sett ødelagt på alle bilene, ihvertfall redusert funksjon. Akslene til planethjulene er feilkonstruert og stort sett alle knekker. Ihvertfall alle bakakslene jeg har åpnet har disse vært ødelagt.

Det er langtfra en diff som er egnet for trimming. Selv med standard effekt ødelegges de. Lamelleneskivene er også små sammenlinket med differensialer som er laget for bakaksler.

Joakim-G_R
25/07/10, 20:56
kjøp deg en failtrac og bli ferdig med det. Vanlige lamellsperrer er jo hatet som pesten her inne, bare fordi noen bønder klarer å ødelegge de med alt for mye etthjulsspinning pga allerde utslitte lamellpakker.

Får også locker nå som ikke tikker, eller er iallefall betydelig forbedret.

Også er det vel forksjell på "forspenn" i diffen (truetrac) også, mtp vinterkjøring og de nevnte problemene?

Og dessverre så er det like dyrt, om ikke dyrere, å overhale en lamelldiff istedenfor å montere en ny locker/trutrac..

asdf
25/07/10, 21:03
Dessverre er rett ord ja, for jeg liker lamelldiff mye bedre enn truetrac.

En truetrac er forresten ikke helt vedlikeholdsfri den heller. Man skal med jevne mellomrom etterstramme boltene rundt huset til truetrac'en, og kontrollere forspennet (det siste er jo egentlig ikke noe problem i en gammel volvoaksling som sannsynligvis er ferdig med å strekke/utvide seg)

Joakim-G_R
25/07/10, 21:15
Hva er "intervallene" på etterstrammingen egentlig?

Kanskje det går å gjøre det hver gang man skal skifte olje.

gull pilen
26/07/10, 07:45
har hørt truetrack ikke sperrer om bilen er for stiv..
vil jo ha en sperre som fungerer hver gang jeg ska dra en sladd...
bilen min er satt opp med bilstein sprint forran og cs bak med lesjøfors fjører som er orginal bak og kortet 1ring forran...
har jo mest lyst på en ordentlig lamell sperre men er jo så syk pris på de...

Joakim-G_R
26/07/10, 11:27
har hørt truetrack ikke sperrer om bilen er for stiv..
vil jo ha en sperre som fungerer hver gang jeg ska dra en sladd...
bilen min er satt opp med bilstein sprint forran og cs bak med lesjøfors fjører som er orginal bak og kortet 1ring forran...
har jo mest lyst på en ordentlig lamell sperre men er jo så syk pris på de...

Jeg har bilstein ClubSport, ca et halvt Lesjöfors-sett, polyforinger overalt, justert panhard og momentstag, og IPD 25/25 krenghemmere. Bilen min er veldig "stiv". Den sladder akkurat når jeg vil - sålenge motoren orker. :)

Hvem har du hørt det av? Er så mye piss som verserer, folk som kan fortelle noe som har vært synset lenge, også blir det ofte fremstilt som fakta.

gull pilen
26/07/10, 11:39
var med en jeg kjenner ut på bane med 945 turbo med 300 spesial oppsett og truetrack diff..
han måtte pryle diffen litt for at den skulle sperre med engang...

Joakim-G_R
26/07/10, 11:45
var med en jeg kjenner ut på bane med 945 turbo med 300 spesial oppsett og truetrack diff..
han måtte pryle diffen litt for at den skulle sperre med engang...

Jaha? Gå for locker da vel. Den nye som ikke tikker. :)

gull pilen
26/07/10, 12:27
vil jo egentlig ha lamell sperr så tenkte å vente litt å se om det kommer noe inn her som har prøvd en litt rimeligere type av det...
har kjørt litt bmw e34 m5 med lamellsperr så kunne tenkt meg noe som fungerer på den måten...

Joakim-G_R
26/07/10, 12:44
får du tak i en orginal kan du jo koste på den en overhaling. :)

gull pilen
26/07/10, 13:22
var egentlig det jeg hadde lyst til men folk ska jo ha like mye for en sarvet lamell diff som en ny truetrack koster...
så hvis det ikke kommer noen bedre forslag her så må jeg bare bite i det sure eplet å kjøpe truetrack:(

Joakim-G_R
26/07/10, 13:25
Finner sikkert noe i Sverige, evt på noe huggere noe sted.

gull pilen
26/07/10, 13:43
noen som har prøvd torsendiff?
koster 6500sek på bakaxel.se

Joakim-G_R
26/07/10, 13:48
TrueTrac er torsendiff.

www.torsen.com

henrik940
26/07/10, 15:11
Slyngdiff :D

gull pilen
26/07/10, 18:46
ska ha noe som virker hver gang og tåler å bli bruk...

Joakim-G_R
26/07/10, 19:24
Og ikke gir seg i 50km +..

asdf
26/07/10, 19:30
modifisert slyngdiff...

henrik940
26/07/10, 19:40
ska ha noe som virker hver gang og tåler å bli bruk...

Vel, du spørte i topicen: Hvilken diff har du prøvd?

Og jeg svarte :)

Ottoturbo
27/07/10, 00:25
http://www.racecar.co.uk/gripper/

Dette er den mest prisgunstige av lamelldifferensialene man får vil jeg tro.

SirKim
27/07/10, 01:57
Truetrack i 940n min au.
Fornøyd er iallefall jeg, men nå stiller ikke jeg så veldig strenge krav heller igrunn. Legger seg ut i sladd når jeg vil. Funker fint å ha på bruksbilen. Ingen fæle lyder eller noe på min iallefall. Treutrack er igrunn eneste erfaring jeg har selv :)

gull pilen
27/07/10, 09:27
ser ut til at folk er fornøyde med truetrack her..
noen som har opplevd etthjulstrekk på vinterstid med disse?

Joakim-G_R
27/07/10, 09:39
Ja, asdf .

Joakim-G_R
27/07/10, 10:15
http://www.racecar.co.uk/gripper/

Dette er den mest prisgunstige av lamelldifferensialene man får vil jeg tro.

Det er jo fort 8000 kr, pluss frakt, moms og toll da.

Denne er kanskje billigere, iogmed at man kan hente den i sverige selv.


Diffspärr Lamelldiff Dana 27 splints Dana 30 Lamelldiff modell Dana. Begagnad med nya lameller 27 splints till Dana 30. 7 500,00

asdf
27/07/10, 18:26
ser ut til at folk er fornøyde med truetrack her..
noen som har opplevd etthjulstrekk på vinterstid med disse?

Pågrunn av måten en torque sensing diff fungerer så kan man oppleve etthjulstrekk i scenarier hvor ett hjul har forsvinnende lite feste. Det må en viss motstand til (på begge sider) for at diffen skal klare å begynne momentflyttingen.

Det er bare å bruke håndbrekket hvis man står fast på glatta. Somsagt kan jeg stå med ett hjul på is og ett på tørr asfalt og spinne på det ene hjulet. Hvis man står slik og spinner og samtidig drar litt i håndbrekket (slik at begge hjul har en viss motstand) så blir det faktisk svartspor på asfalten. Så diffen fungerer knall hvis man vet begrensningene (og løsningene).

Men noen utpreget drifte-diff er det så absolutt ikke.

The Sven
27/07/10, 18:58
Er igrunn godt fornøyd med truetracen min, har kun opplevd 1 gang at den har spunnet på innerhjulet i en VELDIG krapp 180 graders sving i en bratt bakke, + at jeg selvsagt har prøvd det med speilblank is på ene hjulet og bra feste på andre (men med vilje).

Det beste med diffen er at den "ikke er der" når man bruker bilen vanlig.

Men det er som man sier, ikke en driftingdiff, krever litt satsing for å kjøre med kontrasladder.

Angående mye ytterhjulslitasje på banekjøring, er det ganske logisk da ytterhjulet må tåle mye mer vekt og friksjon enn innerhjulet. Det kommer man ikke fra uansett, stiv bakaksel gjør det hele litt værre ettersom man ikke får noe gunstig cambervinkel og ytterkanten får det.


Alt i alt: er det snakk om en bruksbil ville jeg lett valgt truetrac igjen og kommer nok sikkert til å gjøre det også.

The Sven
27/07/10, 19:01
Kan tillegge at problemet med innerhjulsspinn blir mer fremtredende om man har et oppsett som gir veldig lite marktrykk på innerhjulet bak, f.eks ved for korte dempere, for stivt krengestag i forhold til foran etc. Turbobjørn havarerte sin truetrac pga for korte dempere bak.

gull pilen
27/07/10, 20:18
har nå kjøpt meg en orginal lsd sperre..
ska åpne den i morgen å se hvordan den er inni...

Ottoturbo
27/07/10, 22:59
Det er jo fort 8000 kr, pluss frakt, moms og toll da.

Denne er kanskje billigere, iogmed at man kan hente den i sverige selv.

700 pund er ikke 8000kr. Dessuten koster Sellholm fort 15000kr. Truetrac kan ikke sammenliknes med denne. Kvalitet koster, men behøver ikke være Sellholmpenger. Den du har funnet frem der er den som sitter originalt fra Volvo, syk pris for skrot.

Da er stort sett alle differensialene til Volvo bakaksel nevnt. Er man mest opptatt av enkelt bilhold og komfort, er Truetrac det som passer. Er man opptatt av brutalitet og ikke plages av ulyd fra diff, er Locker-innsats riktig valg. Er man opptatt av begge deler, er Gripper eller Sellholm tingen. Org. Volvo diffbrems ville jeg ikke brukt til selv lett trimmende biler. Disse er laget for foraksler og er altfor spedt dimensjonert. Kvaliteten på drev, lameller og aksler er altfor dårlig til herjing og aktiv kjøring.

Frigstad Racing
27/07/10, 23:18
Jeg kjører med Torsen diff 3:54 fra bakaxeldelar.se
Koster 8500 sek,.
Kjempe bra sperre.

Joakim-G_R
28/07/10, 01:22
700 pund er ikke 8000kr. Dessuten koster Sellholm fort 15000kr. Truetrac kan ikke sammenliknes med denne. Kvalitet koster, men behøver ikke være Sellholmpenger. Den du har funnet frem der er den som sitter originalt fra Volvo, syk pris for skrot.

Da er stort sett alle differensialene til Volvo bakaksel nevnt. Er man mest opptatt av enkelt bilhold og komfort, er Truetrac det som passer. Er man opptatt av brutalitet og ikke plages av ulyd fra diff, er Locker-innsats riktig valg. Er man opptatt av begge deler, er Gripper eller Sellholm tingen. Org. Volvo diffbrems ville jeg ikke brukt til selv lett trimmende biler. Disse er laget for foraksler og er altfor spedt dimensjonert. Kvaliteten på drev, lameller og aksler er altfor dårlig til herjing og aktiv kjøring.

Nå har det seg slik at både locker og truetrack er til framaksler til Jeep'er også da.

700.00 GBP = 6,734.21 NOK, så jeg skal innrømme at jeg bomma litt der.

Isåfall er jo den gripperdiffen skitbillig, med mindre frakta er sykt høy.

Ottoturbo
28/07/10, 08:43
Truetracen får du spesielt til bakaksel. Lockern, ikke mye forskjell på de.

gaupe
28/07/10, 09:05
http://www.racecar.co.uk/gripper/

Dette er den mest prisgunstige av lamelldifferensialene man får vil jeg tro.

Produserar ikkje Dana noko haldbart til Dana 30 diff lengre?

gull pilen
28/07/10, 09:14
dana 30 er vel litt på vei ut.. eller egentlig stiv aksel generelt sett...

gaupe
28/07/10, 09:15
dana 30 er vel litt på vei ut.. eller egentlig stiv aksel generelt sett...

Er ikkje volvo 940 også det? Er mykje Dana 30 rundt om uansett.

Ottoturbo
28/07/10, 11:00
Produserar ikkje Dana noko haldbart til Dana 30 diff lengre?

Dana lager ikke lenger Power-lok til Dana 30. Dette er den Volvo kjøpte av Dana i sin tid og satte i sine bakaksler, eller produserte på lisens. Noen har kanskje new-old stock, men konstruksjonen på disse har vært uforandret.

Til min Power-lok lagde jeg nye aksler til planethjulene i ekstremt sterk stållegering med tilhørende herding. Dette er en av tre steg for å oppgradere denne. Pga konstruksjonen og funksjonen til differensialen har lamellene noe mindre diameter enn andre lamelldiffer. Dette gir en større kraftbelastning for samme hjulmoment. Når disse blir tynnslitt blir spenningen i det gjenværende tverrsnittsarealet for stor og disse ryker. Å bytte disse på en godt brukt differensial er da en god oppgradering. Det siste problemet er drevene. At det er fire planethjul taler til dens fordel da f.eks. noen ZF differensialer bare har to. Dette gir halve kraftbelastningen for samme hjulmoment (hvis diameter for plassering av disse er lik). Desverre virker det som kvalitet på både drev og aksler i disse differensialene er variabel. Å lage nye drev er en langt mer komplisert jobb enn å lage nye aksler.

Når en slik differensial fungerer er den god. Den kan fordele moment både på akselerasjon og oppbremsning (motordrift og motorbrems), desverre er den litt for spe for herjing.

Dana 30 konfigurasjonen er en amerikansk modell og så vidt jeg har fortstått er denne kun brukt i fremaksler, Jeep f.eks. Derfor er utvalget av "brutale" differensialbremser begrenset til mer spesiallagde greier til Volvo. Prisen blir da høyere.

Når Lockern min feiler, er neste steg for min del en Gripper differensial. Er man heldig har man kanskje en R-sport differensial som ble levert av ZF. Dette er skikkelig greier. Har selv åpnet en slik. Siden det er en stund siden R-sport greier var populært, blir ofte std. Volvo differensial solgt som R-sport. Flere eiere/selgere gir en mer utvasket historie til differensialens opprinnelse.

Ottoturbo
28/07/10, 11:13
Slik er tilstanden til stort sett alle de originale differensialbremsene som er levert til 240. Kanskje ble campingvognen litt for tung og campingplassen litt for ujevn?
http://lh3.ggpht.com/_x5NyhiDjs-E/S9qar4dJilI/AAAAAAAAARo/ZApspE1jlMw/s640/CIMG3653.JPG

Løsningen er da å lage slike da disse ikke lenger er å få tak i:
http://lh5.ggpht.com/_x5NyhiDjs-E/S-MBB7T6krI/AAAAAAAAATU/Myc3g31Kyls/s512/06052010%28002%29-001.jpg

gaupe
28/07/10, 11:39
Slik er tilstanden til stort sett alle de originale differensialbremsene som er levert til 240. Kanskje ble campingvognen litt for tung og campingplassen litt for ujevn?
http://forum.vccn.no/

Løsningen er da å lage slike da disse ikke lenger er å få tak i:
http://forum.vccn.no/

Har ein fungerande lamelldiff i den eine 240en min, er ein 92 modell, har vore brukt til å drage ganske mykje hengar og bilhengar (bilcrossbil). Men bilen har nok vore samvittigheitsfullt køyrt. Veit du om det vart noko forsterkingar på dei siste åra?

locked
28/07/10, 12:47
Eg hadde lamelldiff i 240'en min. Den fungerte heilt optimalt og hadde drift på begge hjul uansett føre, forutsigbarheten som en sveisa diff men køyrbarheten som en åpen diff i kryss og rundkjøringa. Ikkje en lyd...

Hadde en trimma FK motor nedi som gjekk godt ein gang i tida, her er en film fra en kjekk sommarkveld... motoren står med open wastegate so litt lite ladetrykk :p
Gnqag1Sd1pM

TvilsomRacing
28/07/10, 14:01
Her er enda en lamelldiff i action....

IcIbZS48xhw

kermitt
28/07/10, 14:31
når jeg ser disse klippene skjønner jeg hvorfor "alle" spærrene er ødelagte. spærra er jo solid som faen den :p

gull pilen
28/07/10, 20:54
har åpnet diffen nå å den var hel og fin...
så jeg har fått meg lamell diff til 1500kr i strøken tilstand:D

asdf
28/07/10, 21:12
hvor strøken den er vet du jo ikke før du begynner å bruke den, eller plukker den i biter.

pLetten
28/07/10, 21:48
hvor strøken den er vet du jo ikke før du begynner å bruke den, eller plukker den i biter.

Vi plukket den i biter. alt såg ut til å være i skjønneste orden. ingen sprekker eller biter som manglet.

Joakim-G_R
28/07/10, 22:54
har åpnet diffen nå å den var hel og fin...
så jeg har fått meg lamell diff til 1500kr i strøken tilstand:D

Hvor fikk du tak i den?

pLetten
28/07/10, 23:03
Den kjøpte han av en kar her i Bergen :)

Luigi
28/07/10, 23:09
k55YJJqt0Tc
LSD diff, denne tok kveld noen dager senere..

gull pilen
29/07/10, 07:06
men selvfølgelig når jeg har først åpnet den kjøper jeg forsterkede pinner inni og ny lamell pakke... så må jo det bli bra... kommer på under 3000 fra pedersen..

gull pilen
29/07/10, 07:16
k55YJJqt0Tc
LSD diff, denne tok kveld noen dager senere..

piruetter ja... derfor den døde kan jeg si deg:D

Ekren
29/07/10, 18:40
Har hadd 5-6 akslinger med lammediff, henta på den lokale skroten - kryr jo av slike akslinger..
så man trenger ikke være redd for og kjøre istykker her værtfall ;)

racing242
29/07/10, 20:56
Kan tillegge at problemet med innerhjulsspinn blir mer fremtredende om man har et oppsett som gir veldig lite marktrykk på innerhjulet bak, f.eks ved for korte dempere, for stivt krengestag i forhold til foran etc. Turbobjørn havarerte sin truetrac pga for korte dempere bak.

Her er resultatet av det Turbobjørn og jeg har klart å fått til med samme bilen og samme type diff.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2355.jpg

gull pilen
30/07/10, 07:05
Har hadd 5-6 akslinger med lammediff, henta på den lokale skroten - kryr jo av slike akslinger..
så man trenger ikke være redd for og kjøre istykker her værtfall ;)

har i reserve til meg du da om jeg sku være så uheldig å ødelegge noe:D

Mathisen
30/07/10, 10:03
Jeg kjøre med sveise sperre på en 240 engang. den funka utmerket til sitt bruk:P

gull pilen
30/07/10, 10:51
det tror jeg på...
men tror ikke det er noe på en vanlig bruks bil..
er jo et helvet å luke parkere med:D

asdf
30/07/10, 15:06
så er det bare å spørre seg selv... Hvor ofte er det helt nødvendig å lukeparkere? Hvis man bruker innsida av huet så er det mange lukeparkeringer som kan unngås.

Lukeparkering er fortsatt like enkelt som vanlig med sveisa diff. Det er bare å rygge og vri på rattet.

henrik940
30/07/10, 15:10
Men ikke like behagelig å kjøre med sveisa sperre. En jalla og billigløsning er det.

asdf
30/07/10, 15:14
gamle volvoer har vel aldri vært behagelig å kjøre. Selv ikke med hundrevis av gummiforinger og bladfjør under bagasjerommet...

henrik940
30/07/10, 15:15
gamle volvoer har vel aldri vært behagelig å kjøre. Selv ikke med hundrevis av gummiforinger og bladfjør under bagasjerommet...

Du ser poenget mitt, eller er du bare så trangsynt?

JonasS
30/07/10, 16:40
gamle volvoer har vel aldri vært behagelig å kjøre. Selv ikke med hundrevis av gummiforinger og bladfjør under bagasjerommet...

Akkurat den komentaren var vel liiitt ute av kurs vel?
For er det noe gamle Volvoer var kjent for så var det nettopp det at de var behagelige å kjøre..

asdf
30/07/10, 16:54
Nå lever vi i 2010.. Og vi snakker om 20 år gamle biler som egentlig ikke er verdt spesielt mye, hadde det ikke vært for avgiftshysteriet her til lands.

Jeg tror (ja, dette er bare noe jeg tror) det er mer avslappende å kjøre en gm g-body ( grand prix broughham f.eks) fra fra 80-tallet enn en 740/240 fra samme tid. Ihvertfall opplever jeg det slik ;)

kermitt
30/07/10, 19:29
må si med enig med asdf. kjøpte meg faktisk opel fordi jeg ville ha en behagelig bil å kjøre med til jobb, 7 mil hver vei. orket ikke tanken på å kjøre 740`en, dårlig komfort og høytforbruk. men nå er det vel nok avsporinger her :p

SirKim
31/07/10, 13:14
Slik er tilstanden til stort sett alle de originale differensialbremsene som er levert til 240. Kanskje ble campingvognen litt for tung og campingplassen litt for ujevn?
http://forum.vccn.no/

Løsningen er da å lage slike da disse ikke lenger er å få tak i:
http://forum.vccn.no/



Syntes denne fra pedersen ser ganske lik ut jeg?

http://www.pedersens-racing.no/bil/utveksling/ (nest nederst der)

Joakim-G_R
31/07/10, 13:38
Nå lever vi i 2010.. Og vi snakker om 20 år gamle biler som egentlig ikke er verdt spesielt mye, hadde det ikke vært for avgiftshysteriet her til lands.

Jeg tror (ja, dette er bare noe jeg tror) det er mer avslappende å kjøre en gm g-body ( grand prix broughham f.eks) fra fra 80-tallet enn en 740/240 fra samme tid. Ihvertfall opplever jeg det slik ;)


må si med enig med asdf. kjøpte meg faktisk opel fordi jeg ville ha en behagelig bil å kjøre med til jobb, 7 mil hver vei. orket ikke tanken på å kjøre 740`en, dårlig komfort og høytforbruk. men nå er det vel nok avsporinger her :p

Slike kommentarer har vel Admin sagt ifra om tidligere. Ingen vits i å komme på et Volvoforum å fortelle det her.

Om en gammal amerikaner er mer appelerende til deg asdf, kan du jo bare bytte til det?

Og at Opel fra samme årstall har bedre komfort enn Volvo. Ja, jeg bor kanskje på landet, men du må nok lenger ut..

Karl
31/07/10, 14:42
Helt enig med Joakim-G_R! Jeg er veldig flink til avsporing i tråder selv men fra hvilken diff man har prøvd til at Opel:eek: har bra komfort og forbruk kontra Volvo er jo helt villt. Det er bra at andre bilmerker har sine tilhengere men å komme med lovprisninger av dem på et volvoforum har ikke noe for seg.

Om man mener at sveisesperre er tingen og noen andre mener det er møkk så får man bare tåle det. Jeg har inntrykk av at de som sveiser diff på en bil er folk som driter i bilen og bare er ute etter å bruke den opp i stedet for å ta vare på den.

gull pilen
01/08/10, 18:26
helt enig...
sveise sperr er for de som ikke har råd til å kjøpe seg ordentlig sperre og driter i hvordan bilen blir å kjøre...
har vært med å kjøre 240 med sveist sperr å det var helt idioti spørr du meg..
siden det er snakk om sperr til bruksbil i denne tråden så er sveist ikke noe vits å diskutere noe mer om...
samme gjelder andre bilmerker......

session
03/08/10, 16:51
først må jeg bare si at jeg har prøvd slyngdiff og den tålte ikke mye før det kom noen ulyder bakfra etterfulgt knuss og knass og alt børrsto :p men nok om det. jeg må ha meg en sperre før vintern, jeg gidder ikke betale masse for trutrack og sånne ting, jeg skal bare sette inn en slyngdiff eller lammeldiff (bare for å ha noe) hva er og annbefale, hva er mest holdbart? er vel uvesentlig iogmed at jeg kommer til og skaffe en brukt og ikke har noe garanti for hva den har vært igjennom, men sett at di er kjørt like langt og slitt like mye, hvem er fortsatt best og satse på? :)

trur jeg har 1031 aksel, har ikke skjekka, men er hvertfall ikke noe sperre i den nå :p

Daruu
03/08/10, 17:12
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-240-242-244-245-260-Dana-30-Powertrax-Locker-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem413d45d2b1QQitemZ28020 0860337QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries

Noen som har prøvd denne da?

Joakim-G_R
03/08/10, 17:17
Kompis har den i 940'n sin. Fungerer fint den, og Powertrax er den lockern som skal lage mindre lyd enn DetroitLocker.

Passer også rett inn i orginaldiffen.

Daruu
03/08/10, 19:33
Trenger man ikke shimse eller noe?

Joakim-G_R
03/08/10, 19:37
Nei, fordi du plukker ut solhjulene og planetdreva INNI diffen, ikke bare klokka, men inni selve diffen. Og erstatter med locker'n.

Daruu
03/08/10, 19:40
Aha, kanskje det blir en sånn en etterhvert da :)

henrik940
03/08/10, 20:16
Åssen er lydnivået i en sånn? Tikker de? Bråker de?

Joakim-G_R
03/08/10, 21:30
Ja de tikker visst. Jeg kan ikke si at jeg la merke til noe MER tikking i 945'en hans enn før. Har jo trossalt senka bilen endel, Bilstein Sport, polyforinger her og der, og veldig lite gummi. Og JT 3".

Vet ikke hva du har, men er sikkert litt lyd i bilen din også.. :)
Skal jo ikke tikke annet enn i svinger da, så med mindre du kun kjører i rundkjøringer skal det vel endel til for at du blir gråhåra av det..

henrik940
03/08/10, 21:34
Stemmer, for jeg har hørt en sånn æsslocker, og den bråker meget!

kermitt
03/08/10, 21:36
syns ikke det gjør noe jeg. om det lager lyd vet jeg at det virker.

JonasS
03/08/10, 21:40
Så det dere sier er at powertrax locker er litt finere saker enn aussie?
Jeg vurderer aussie på min 240, da jeg har annen bruksbil, og vil ha litt futt i diffen på 240n.
Hvor selger de powertrax? Funker på samma viset som aussie?

Joakim-G_R
03/08/10, 21:52
Powertrax enten ebay eller summit racing.

Det fungerer på samme måte som aussie-locker ja, og Detroit Locker.

JonasS
03/08/10, 22:16
Kanskje like greit med aussie da, siden den kan handles fra sverige..? Kanskje litt enklere mener jeg..?

Joakim-G_R
03/08/10, 22:21
Blir vel billigere fra USA men.

Er ikke noe enklere enten eller, kommer på postkontoret uansett. :)

JonasS
04/08/10, 00:09
http://www.summitracing.com/parts/PWT-2210-LR/
kan det være denne jeg trenger til min 89 240?
Maser og skeier ut fra topic her ser jeg, men er litt nysjerrig på dette..:)

Joakim-G_R
04/08/10, 00:24
Ja det er det.