PDA

Vis full versjon : Volvo 740 rister på tomgang



V0lv0
22/07/10, 00:36
Volvo 740 rister forferdelig på tomgang, rister så mye at hele bilen "skjelver". Ble fortalt at det kunne være vakuumslanger som var ødelagt, men har satt på nye slanger men problemet vedvarer. Noen som har peiling på hva det kan være?

flarssen
22/07/10, 06:03
Høres ut som min gamle 245 med B230K. Det ble avliving så jeg fant aldri årsaken. Forgasseren var en het kandidat, men hvilket problem i forbrenningsprosessen som kan få en motor til å riste så vanvittig har jeg ikke funnet noen forklaring på.

V0lv0
22/07/10, 06:10
Høres ut som min gamle 245 med B230K. Det ble avliving så jeg fant aldri årsaken. Forgasseren var en het kandidat, men hvilket problem i forbrenningsprosessen som kan få en motor til å riste så vanvittig har jeg ikke funnet noen forklaring på.

nei, det er det som er problemet.. jeg klarer ikke å finne feilen, mange har sagt at det er kam-akseln, men det har jeg ikke noe tro på. skal sjekke om alle vacuum-slangene er i orden enda jeg, kan jo være det? ristingen stopper ved 2000rpm.

Langedal
22/07/10, 07:24
Går bilen jevnt på tomgang, eller fusker den?

V0lv0
22/07/10, 11:33
Går bilen jevnt på tomgang, eller fusker den?

nei, den fusker ikke. Det hender at den plutselig går veldig lavt på tomgang 800rpm, men den fusker ikke. den rister bare veldig mye.

gull pilen
22/07/10, 14:21
prøvd å spandere på den noen nye tenningsdeler?? (ikke biltema)

V0lv0
22/07/10, 14:24
prøvd å spandere på den noen nye tenningsdeler?? (ikke biltema)


var det noe spesifikt du tenkte på? jeg har fått hørt så mange teorier om hva det kan være. Tenning, Kam-aksel, Vacuum-slanger, Motorfester, er noen av de. Men enda ikke klart å funnet ut hva problemet er. Det som er litt rart er at den kun rister på tomgang, men den fusker ikke.

kermitt
22/07/10, 15:39
min rista og sånn, den gikk på 3 men gikk over til å gå på alle 4 ved å ruse den. prøv nye tenningsdeler. bytt ALT plugger, pluggledninger, fordelerlokk, rotor.

V0lv0
22/07/10, 15:43
min rista og sånn, den gikk på 3 men gikk over til å gå på alle 4 ved å ruse den. prøv nye tenningsdeler. bytt ALT plugger, pluggledninger, fordelerlokk, rotor.

Takker for svar. Men den går jo helt reint, men den rister forferdelig. Det er dette jeg ikke skjønner, har byttet plugger, å kjøpt nye pluggledninger. Blir det ikke bedre etter dette, blir det nok å prøve å bytte rotor og fordelerlokk. Og hvis den fortsatt rister, så må dere bare komme med innspill om hva det kan være..

kermitt
22/07/10, 17:23
sjekka tennings innstillingene? tenningsdeler skal byttes engang i året, så de kan du egentlig bare bytte uansett.

Mysemannen
22/07/10, 18:17
Motorfester? :confused:

V0lv0
22/07/10, 19:17
Motorfester? :confused:

motorfester er ok :-)

V0lv0
22/07/10, 19:18
sjekka tennings innstillingene? tenningsdeler skal byttes engang i året, så de kan du egentlig bare bytte uansett.


okei, skal prøve det. Hvis det da ikke blir bedre må jeg nok spørre etter nye teorier om hva dette kan være.

V0lv0
22/07/10, 19:22
Hvor er fordeler lokk og rotor og få kjøpt?

kermitt
22/07/10, 19:25
volvo, kjøp alt der. ikke noe biltema eller bilxtra dritt.

V0lv0
22/07/10, 19:44
volvo, kjøp alt der. ikke noe biltema eller bilxtra dritt.


Har mekonomen.no orginaldeler til volvo, eller er det bare dritt? kosta tilsammen 530kr for rotor og fordelerlokk.

kermitt
22/07/10, 19:46
går da vel greit, men de har mye skit de og.

Langedal
22/07/10, 22:07
Mekonomen er sjelden eller aldri billigere enn Volvo, så det er like greit å handle originalt. Da vet du hva du får.

V0lv0
23/07/10, 17:16
jeg har nettopp funnet ut at bilen har etter-tenning også, var ut å kjørte entur ista, å når jeg vridde om nøkkelen så sto bilen fortsatt å putra å gikk. Er dette ett hint om at fordeler-lokk og rotor bør skiftes? Eller har det ingen sammenheng?

V0lv0
24/07/10, 01:54
bumper opp

flarssen
24/07/10, 10:09
Kan du bekrefte ar det er K motor du har med forgasser?
I såfall skal den vel ha en ventil som stenger bensintilførselen for å hindre ettertenning.

John Walley Racing
24/07/10, 12:11
har du sjekka om tenninga er helt 100 ?? kan riste en hel del om den er litt ute av kurs... evt om girkasse festet ditt er/begynner å bli gåent... kan få istand endel risting det også...

V0lv0
24/07/10, 12:56
Kan du bekrefte ar det er K motor du har med forgasser?
I såfall skal den vel ha en ventil som stenger bensintilførselen for å hindre ettertenning.


det er K motor ja, det hender ikke så ofte men noen ganger.

V0lv0
24/07/10, 12:59
har du sjekka om tenninga er helt 100 ?? kan riste en hel del om den er litt ute av kurs... evt om girkasse festet ditt er/begynner å bli gåent... kan få istand endel risting det også...


Nei, har desverre ikke sjekket dette. Hvordan sjekker jeg tenninga da? Men motoren rister vell ikke på tomgang i nøytral hvis girkasse festet er gåent?

latsekken
25/07/10, 23:19
Nei, har desverre ikke sjekket dette. Hvordan sjekker jeg tenninga da? Men motoren rister vell ikke på tomgang i nøytral hvis girkasse festet er gåent?

kan riste en god del på tomgang vis girkassefestet er av, motoren vil da muligens prøve å "vri seg litt"

kermitt
25/07/10, 23:40
ettertenning er vanlig på K motor, kokser til i toppen og med litt slitt solenoid i gassern så står dem å går noen sekunder. girkasse feste er det også vanlig at er av, men du ser det ikke før du skruer det av. tenninga sjekker du med ei tenningslampe.

V0lv0
26/07/10, 00:15
ettertenning er vanlig på K motor, kokser til i toppen og med litt slitt solenoid i gassern så står dem å går noen sekunder. girkasse feste er det også vanlig at er av, men du ser det ikke før du skruer det av. tenninga sjekker du med ei tenningslampe.


hvordan får jeg sjekket at girkasse feste er ødelagt? må jeg skrue det av? Må jeg på verksted for å sjekke tenninga, eller er det noe jeg kan gjøre selv? :)


Takker for svar

kermitt
26/07/10, 00:19
ta ett spett under girkassa og over traversen, bryt så du løfter kasse oppover mot tunnelen. er det ødelagt så ser du det helt tydelig. du kan og dytte på kassa sidelengs. ikke noe problem å se om det er ødelagt. tenninga sjekker du med ei tennings lampe, det får du i på biltema. sett den på hver batteri pol og den 3. klemma på pluggledning til sylinder 1 med pila på klemma i rettning pluggen. så lyser du med den blinkende enden ned på reimhjulet og leser av om hakket på reimhjulet nede på veiva står på rett antall grader. sier seg litt selv når du begynner.

V0lv0
26/07/10, 00:35
ta ett spett under girkassa og over traversen, bryt så du løfter kasse oppover mot tunnelen. er det ødelagt så ser du det helt tydelig. du kan og dytte på kassa sidelengs. ikke noe problem å se om det er ødelagt. tenninga sjekker du med ei tennings lampe, det får du i på biltema. sett den på hver batteri pol og den 3. klemma på pluggledning til sylinder 1 med pila på klemma i rettning pluggen. så lyser du med den blinkende enden ned på reimhjulet og leser av om hakket på reimhjulet nede på veiva står på rett antall grader. sier seg litt selv når du begynner.


hva er rett antall grader da?

Takk for svar

kermitt
26/07/10, 00:47
husker det ikke i hodet akkurat nå. men rundt 10 grader fortenning på tomgang høres ca rett ut. du kan justere noen grader bort fra det. det viktigste er at den går reint og lett. skal ikke gå "tungt" og jobbe for å gå rundt. tenningsbank og puffing i gassern er heller ikke ønskelig. men det slipper du rimelig greit unna med det tennings systemet som står på K motorn.

V0lv0
13/08/10, 23:35
Hei! :) ble ikke noe kjøp av gasser, da K-gasseren var i topp stand sa de på verksted i sverige :) men det som var problemet med ristinga å slikt på tomgang var bare at innsugs-pakkningen var gåen. Værre enn det var det ikke :D Så nå er denne skiftet, og bilen går som en klokke :D

Takker for alle svar

xXturboXx
15/08/10, 19:56
har samma probleme på min. 87 740 me k motor. har hørt det kan væra choke`n som heng att litt for min stopper helt hvis je bære starter bilen å lar den gå ei stønn.

flarssen
17/08/10, 05:46
Hei! :) ble ikke noe kjøp av gasser, da K-gasseren var i topp stand sa de på verksted i sverige :) men det som var problemet med ristinga å slikt på tomgang var bare at innsugs-pakkningen var gåen. Værre enn det var det ikke :D Så nå er denne skiftet, og bilen går som en klokke :D

Takker for alle svar
Fint at du kommer med løsningen. Var sikkert det samme på min, men jeg var for fokusert på forgasseren :rolleyes:.