PDA

Vis full versjon : Xc70 2006 rister



Daniel87
05/12/20, 16:51
Hei. Har en 2006 xc70 D5 185hk automat som plutselig begynte å riste voldsomt her om dagen. Dette skjedde mens bilen ble kjørt. Hele bilen rister helt vanvittig, rister også på omgang. Rett etter dette begynte så kom det opp ( Motor serv erfordras) å bilen sluttet å dra. Noen som vet hva dette kan være? Motorfester?girkasse?

Alfs80
05/12/20, 19:31
Sjekk abs ringen

Daniel87
05/12/20, 21:51
Meiner vi har byttet abs ring en gang før. Men rister bilen hvis abs ringen er ødelagt? Bilen ristet også på tomgang

Jimbojama
06/12/20, 01:14
Mange feilkoder som gir denne varslingen, så det beste er å få lest ut først som sist. Det hjelper veldig med videre feilsøking.

jiha1968
06/12/20, 01:22
Om vi skal forstå det slik at bilen (motoren) rister unormalt mye med stillestående hjul,
med motoren på tomgang, og verre ved eventuelt rusing, ja så er vibrasjonene relatert til motoren,
mest sannsynlig en dyse (injektor) som har problemer. Eventuell feil i balansering av Converter er lite sannsynlig, burde heller ikke gi store utslag på tomgang.
Motorfester gir endringer i vibrasjoner som overføres fra motor til karosseri, men får neppe bilen til å riste, og feilmeldinger skyldes nok ikke motorfester. (kan forekomme på Euro3 <2005 der turbotrykkreguleringen påvirkes ved vakuumlekkasje i festene)
Vibrasjonene kan f.eks ha skapt en følgefeil med å ha ristet løs trykkrøret fra turbo til intercooler, med påfølgende "dau" motor og feilmeldinger.

Siden du har feilmelding på motor, bør det (som Jimbojama sier) leses av feilkoder med Volvotilpasset diagnoseutstyr før gjetteleken tar av helt.

PS:
Om ristingen under kjøring er annerledes enn ved tomgang, gjelder det å sortere ut om vibrasjonene følger hjulhastighet eller motorturtall, bremsing/gassing/giring/svinging, opp/ned bakke, DSTC av/på, varm eller kald bil osv.

Daniel87
06/12/20, 01:34
Feilmeldingen kom opp før jeg rakk å stoppe bilen, å da slutten den helt å dra. Det er mimdre risting når jeg setter den i nøytral, eller slakker av. Å helt vanvittig når man gir på. Det bakre? Motorfestet der den stanga går over kjennes veldig løs ut.

Daniel87
06/12/20, 06:23
Dette her skjedde helt plutselig ved normal kjøring. Trodde først bilen hadde punktert. Bilen rister ganske mye ved rolig kjøring, å blir enda verre ved gasspådrag. Prøvde å starte opp igjen bilen dagen etter, å syns den høres ut som ei snekke.

jiha1968
06/12/20, 13:06
Du trenger fortsatt å få lest ut feilkoder, eventuelt i mellomtiden få noen med "motor-ører" til å lytte på bilen, for herfra "høres" det ut som den ikke går på alle sylindre. (det er normalt med noen millimeter slakke på motorens øvre momentfeste i bilens lengderetning)
Du kan jo eventuelt ta en videosnutt med u-lyd og legge på youtube/FaceB, eller hvor det måtte passe, for så å linke den her, til "underholdning" for oss andre som sitter her :)



PS: ADMIN må gjerne flytte tråd til riktig forumavdeling...

Daniel87
06/12/20, 16:08
Får nok flyttet den stanga på motorfestet mye mer enn noen mm. Ja vi skal på lest av feilkoder, men sist bilen fikk feilmelding på egr, så ble meldinga borte av og til å da fikk vi ikke lest av meldinga før den kom opp igjen

jiha1968
06/12/20, 16:52
Slakken på momentfeste har neppe noe med dette å gjøre, det skal som sagt være slakke der, men ikke flerfoldige cm.
Hadde alt vært stramt og stått i spenn der, så hadde du virkelig fått føle/høre det.
Ut av den beskrevne oppførselen på motoren tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for at symptomet forsvinner helt av seg selv. (dessverre)
Fortell oss gjerne hvordan det går etter hvert:)

Daniel87
06/12/20, 17:43
Var ute å starta bilen nå, å da får jeg ruset den opp som normalt. Det gikk ikke når den slutta å dra. Når man holder jevn gass, så høres det ut som at den ikke går reint. Har en lekasje under der oljepåfyllinga er. Het det virvelspjelld? Men den har vært der lenge. Det stagget som sitter der bruker å hoppe av.

jiha1968
06/12/20, 18:03
Lekkasjen er et tegn på at du trenger bytte av virvelspjeld, det samme tegnet har du fått med spjeldarmen som hopper av ;)
Når armen hopper av, settes det feilkoder og i mange tilfeller går ikke bilen normalt,
kan gå i delvis limpmode, og girkassa går heller ikke så raskt over i lockup,
og har du eventuelt problemer med lockup, kan du få lockup-shudder, som er skikkelig kraftige ristninger i hele bilen, som regel ved belastning i oppoverbakker.

Daniel87
06/12/20, 19:17
Vi byttet stagg, å da begynte den å hoppe av igjen etter ei lita stund. Men ikke fått opp no feilmelding når det har skjedd. Lockup er når bilen går i går å ikke slurer? Dette er første bilen vår med automat:) når bilen begynte å riste så syns jeg at bilen ikke gira når den skulle, men dette kan vel skyldes andre ting å.

jiha1968
06/12/20, 19:45
Kula og staget til virvelspjeldet slites mer eller mindre likt, og uten oljelekkasjen kunne det vært aktuelt med å modifisere kula, men vil ikke anbefale det om spjeldakslingen lekker olje. Da vil det heller være aktuelt å varme opp staget på grensen til smeltepunkt og klemme sammen hullet litt, for å holde det gående til det passer å bytte spjeld. (på egen risiko)
Om det settes feilkoder eller ikke, varier etter hvilken stilling spjeldet får ved avhoppingen og hvordan bilen kjøres, og det er langt fra alle feilkoder som det kommer direkte varsel om i DIM. (instrumentpanelet)

Når automaten er i lockup så er det "fast mekanisk forbindelse" mellom motor og hjul ja,
ute av lockup så slurer girkassa via en hydraulisk momentoverføring i converteren. (føles som å kjøre med gummistrikk mellom motor og hjulene :rolleyes: )
Og når du starter med kald girkasse/motor, så slurer kassa (går ikke i lockup) for å få oljetemperaturen hurtigst mulig opp på arbeidsnivå,
det samme kan skje når TCM (girkassestyringen) får beskjed fra ECM (motorstyringen) om at ikke alt er på stell.

Men hvordan var det med vibrasjonene når du startet opp motoren tidligere i ettermiddag? Kiler det bare litt i fingrene fra rattet, eller holder jekslene på å falle ut? :rolleyes:

Daniel87
06/12/20, 20:05
Bilen var helt vanlig å starte opp på morgenen, kjørte 10 min til barnehagen. Starta bilen igjen å kjørte ca 5 min, da begynte plutselig å riste skikkelig. Trodde først dekket var punktert, men merka jo at den rista når den stod stille på tomgang å. Kikka over bilen litt, før jeg skulle kjøre den forsiktig til en plass den kunne stå. Da merka jeg at ristinga ble enda verre ved gasspådrag, å noe mindre igjen når jeg slakket av. Så kom feilmeldinga opp å da sluttet bilen å dra. Måtte sette den i ‘manuell’ giring i 2 gir for å få kjørt. Så gikk den plutselig litt bedre igjen før det samme skjedde igjen.

jiha1968
06/12/20, 22:35
Tror ikke jeg kommer så mye lengre uten feilkoder, men høres ut som bilen havnet i Limp-mode (redusert effekt og turtall) pga feil på motor.
Får du levert bilen til en Volvokyndig mekaniker så blir nok bilen i orden igjen. Kom gjerne tilbake med feilkoder/verkstedets løsning.

Daniel87
12/12/20, 15:14
Nå har volvoen fått stått ei stund, å startet den raskt i dag for å sjekke om den rister i nøytral, noe den gjør. Gjør den det hvis girkassa er ødelagt?

jiha1968
12/12/20, 20:24
Jeg tror ikke girkassen din har noe med ristingen å gjøre,
jeg tror motoren ikke går rent på alle sylindre, pga feil på en dyse,
men som sagt så trenger du i det minste å få lest ut feilkoder.

Anbefaler deg å lete opp en privatperson i nærheten med Volvotilpasset feilkodeleser,
kjøpe en fra f.eks B-tema/Finn selv, eller levere bilen på verksted for diagnose.
Tror som sagt ikke at jeg kommer så mye lengre uten feilkoder/hands on, dessverre.

Daniel87
12/12/20, 21:24
Ja har en som skal komme å lese av feilkoden, bare at ting tar litt tid blir spennende å se

Daniel87
21/12/20, 19:59
Da har en vært her å lest av feilkoden, å kommer opp feil på en dyse. Han får ikke kommet inn på hver dyse å sett, da må den leses av med ordentlig feilkodeleser for volvo. Ser at rundt 3 av dysene så er det veeldig svart. Bilen ryker no vanvittig å.

jiha1968
22/12/20, 00:14
Da ser det dessverre ut til at jeg hadde rett med tanke på dysefeil,
men som du nevner selv, bilen trenger skikkelig feildiagnostisering, før videre reparasjon.

Og jeg vil tro at dette er bilens julegaveliste:

En ny/bedre brukt dyse, (ved høy km, vurder overhaling av alle dyser, nye dyser er ikke billig)
nye dysetettningsringer (5stk kobber) , muligens en lett dysesete-fresing
ny pakning til ventil-/insugs-deksel,
nytt virvelspjeld,
og mest sannsynlig nye O-ringer og ev. slanger til dyseretur om disse har begynt å sprekke opp litt.

Daniel87
22/12/20, 00:20
Ja har sett at dette er kostbart, men heller det enn girkassa som vi kanskje fryktet. Han som kikket på bilen sa at det vanvittige ristinga kommer nok av at bilen går veldig ureint. Virker som den går på bare 4.

afysjameg
22/12/20, 08:44
Jeg hadde en 2006 xc70 185HK med nesten samme symptomer som du skriver, jeg holdt på ramle ut av bilen, fra 25 km/t litt stigning og svakt pådrag.......HAVARI på Converter på den :(

men jeg hadde ikke risting å tomgang da,....

Daniel87
27/12/20, 17:41
Converter sitter på kassa?

jiha1968
27/12/20, 19:27
Converteren er i dette tilfellet den hydrauliske momentomformeren (innkapslet turbinkobling med lockup-clutch) mellom motorens veivaksel og inngående aksel på automat-girkassen.

Men glem girkassen din nå, den er nok i orden, du har problemer med en dyse, lekkasjer rundt dysene, m.m. som du bør få ordnet før du bekymrer deg for ikkeeksisterende feil;)
Ref. tidligere "julegaveliste", og få lest av feilkoder med en tilpasset kodeleser for å få mer info på hva som er galt med dysa/kabling.

Daniel87
28/12/20, 16:34
Leste av en gang til bare for å se, å da stod det at fet var feil på ferdelingskassa, men denne feilen ble borte igjen av seg selv når vi starta bilen

jiha1968
28/12/20, 16:59
Fordelingskasse hørtes spennende ut på et P2-chassis, det får vi kalle seriøs ombygging :p
Men det oppstår gjerne feilmelding fra automatkassen ved feil på motor, du kan i tillegg få ABS/BCM-feilmeldinger.

Men nå har jeg gitt samme forslag til løsning to ganger, så da får du heller oppdatere oss hvordan du vil løse problemet fremover.
Fortell gjerne hva dere leser feilkoder med, og selve feilkodene. Det gjør det lettere for andre med tilsvarende feil å finne løsning på sitt problem:)

Daniel87
12/01/21, 23:14
Stor Boch på den avleseren som ble brukt. Får man skrudd ut dysene å prøvd å rense dem selv uten noe spesialverktøy? Han som kikket på bilen har jobbet på volvo, å hørte med en gang at den bare gikk på 4. man ser på ledningene på kontakta til den dysa som vi fikk feil på at isolasjonen var ødelagt å sprø, å ikke umulig at det kunne være brudd der.

jiha1968
12/01/21, 23:51
Ikke anbefalt å tukle nevneverdig med dysen:rolleyes: bør ikke åpnes uten tilgang til testutstyr og momentverdier til sammensetting.
Du kan heller forsøke å rense kontakten på dysen og pluggen på ledningen,
og helst måle opp forbindelsen mot ECM (motorstyringen), eventuelt bytte pluggen om det ikke er dysen som er skadet.
Ved feil på elektrisk forbindelse til dysen, eller intern feil i den, så forventes det feilkode i ECM, slik du hadde ved første avlesning(?).

PS: fint om du noter deg feilkodene om dere gjør ny feilkodelesning. (det gjør det lettere å hjelpe deg, og som sagt lettere for andre med samme feilkode)

Daniel87
16/01/21, 18:44
Nå skal bilen på mekonomen i morgen for avlesing av feilkoder, for å se om dem finner det samme som vi fant. Bilen har nå stått ei stund å fikk start på den igjen i dag. Bilen ryker noe helt sinnsykt, å fikk opp feil på sotfilter. Da jeg skulle flytte bilen så merker jeg at den bare drar på høyre framhjul, å har en varsel på antisladd tillf avstand, eller no sånn. Den varselen har vi ikke hatt før

jiha1968
16/01/21, 19:29
Mest sannsynlig så lekker/pøser dysen ut diesel så det ryker, og/eller det ligger uforbrent diesel i DPF.
Og DPF har kanskje grodd igjen pga defekt dyse/motorproblem.

Frost/rust-sprengt ABS-ring kan lage lignende symptom, eller at en caliper henger og bremser det ene hjulet litt etter å ha stått,
og DSTC-problemet er et resultat av feilkode fra motorstyringen.

Men fiks Dyseproblemet først, deretter DPF (tvungen regenerering etter å ha undersøkt om det er forsvarlig) så feilsøk ABS/DSTC

Daniel87
16/01/21, 21:42
Ja vi fikk opp feil på dyse nr 3, så skal se over helga nå om dem får opp det samme. Så går det ann å skifte den først, å så ta virvelspjeldet

Daniel87
19/01/21, 18:41
Noen som vet om dyser fra xc90 d4244t sen 2006 passer i vår sen 2005 xc70?

jiha1968
19/01/21, 19:20
Øh, har 2006-XC70'en din blitt 2005?
Nåvel, isåfall nei, det burde stå en Euro 4 i XC90 2006, og Euro 3 i 2005 XC70.
Men det finnes unntak fra regelen på en og annen bil.
Om begge motorer har samme type toppdeksel (begge i metall, eller begge plast)
Så er det håp, men på Euro 3 bør dysene være av samme klasse, og på Euro 4 må dysens kode/verdi programmeres inn i ECM

Daniel87
19/01/21, 19:40
Står 2006 i vognkortet, men når man søker den opp på reg nummer så står det 2005. Våres toppdeksel er i plast iallfall. Finner ikke noe om euro?

jiha1968
19/01/21, 20:35
Pass på å ikke forveksle det løse pyntedekslet over motoren med toppdeksel (innsugsdeksel/kamdeksel)
f.eks Google "D5 euro 4 vs D5 Euro 3"

jiha1968
19/01/21, 23:01
Euro-X er miljøklassifiseringen på motoren.

D5252T 140hk Euro3 2000-2001 (VAG)
D5244T2 131hk Euro3 2002-2005
D5244T 163hk Euro3 2002-2005 (+noen få XC70 2006)

D5244T4 185hk Euro4 2006+
D5244T5 163hk Euro4 2006+
D5244T7 126hk Euro4 2006+

Leser tidligere i tråden at du har D5 med 185hk (D5244T4) , og dermed bør det være en Euro 4 med grått avtakbart pyntedeksel over motorens toppdeksel i plast. Og du burde kunne se Virvelspjeldmotor og arm ved siden av radiatorslangen/termostaten

Angående årsmodell, så kan du sjekke det tiende tegnet i VIN-nummeret, er det 6 så har du en 2006-modell, og er det 5 for 2005 så lurer jeg litt på oppgitt effekt...

XC90'en du nevner burde ha samme type motor og dyser, men du kan normalt sett ikke bare ta dysen(e) og sette dem inn, da de som sagt må kodes inn i motorstyringen.
Kodingen utføres med programvaren 31286167(?) "injector confirmation" fra Volvo med en online Vida/Dice hos nærmeste Volvoverksted, eller på egen hånd med Vdash/Dice. (det er kalibreringskoden som er stemplet på dysetoppen som skal programmers inn i ECM)

På Euro 3 er dette adskillig enklere og dyseverdiene har mere slingringsmonn.
(men også her kan man komme ut for dyser som ikke er "ombyttbare" uten omprogrammering)

Daniel87
20/01/21, 11:21
Ja vi har lysegrått pyntedeksel over motoren, å man ser godt den motoren som styrer stagget på virvelspjeldet. Har kommet over 5 dyser for 1500kr fra den xc90, så hadde passer bra om vi kunne bruke dem

jiha1968
20/01/21, 12:23
Det var jo en svært hyggelig pris såfremt de ikke har gått titalls runder rundt jorda...
Med samme motor i XC90, så burde det gå utmerket, men de må som sagt kodes inn i motorstyringen.
Men kommer de fra en D5244T (og ikke D5244T4) så passer de ikke.

Daniel87
20/01/21, 16:43
Nå har dem lest av feilkoder på mekonomen, å dem fikk opp samme feil som vi gjorde. Meen de fant en anna ting å, at turbodlangen var hoppet av, å dem sa at det var sannsynligvis det som skjedde den sagen bil begynte å riste.

jiha1968
20/01/21, 16:53
Separert trykkrør fra turbo er en gjenganger ja, men forbinder ikke risting med den feilen, heller luftlekkasjelyd, limp-mode og veldig sløv motor.
Men sett på plass trykkrør ev. med nye pakninger og sett i låseskrue gjennom slangeklemma og inn i indre rør,
og se hva som gjenstår av symptomer.

(verkstedet vet hva de skal gjøre, så dette er vel egentlig unødvendig av meg å nevne)

Daniel87
20/01/21, 17:02
Ja vi skulle få pris på jobben i mårra. Dem sa det var en plast tings på turboen der slangen sitter festet som var ødelagt

Daniel87
28/01/21, 18:32
Da var turboslangen på igjen, delen kostet egentlig 4500kr på bilia, men de fikset det selv. Bilen går normalt å bra nå, men fusker litt på tomgang, pga dyse nr3. Dyse å virvelspjeld skap byttes etterhvert. Men merker at bilen ikke blir skikkelig varm, tempen blir normal under kjøring, men blåser lite å lunkent. Hva kan dette skyldes?

jiha1968
28/01/21, 20:04
Kjekt at det fremdeles finnes noen som reparerer fremfor bare å bytte:)

Klassikeren ved dårlig varme er intern lekkasje mellom tur og retur på varmeapparatregisteret.
(en del av kjølevæsken tar en snarvei mellom inn og utløp pga forvitring av tettemiddel/skillevegg, istedenfor å passere gjennom hele registeret)
Eneste kur isåfall er å bytte register, rens hjelper ikke da.

Men det kan også være gjengrodd register, feilkalibrerte spjeld, bøyde/knekte/løse spjeldarmer,
delvis blokkert kjølevæskesløyfe til/fra register, temp-sensor i CCM.
(hvis kupétemp er bra ved temp.justering på max, men ustabil/kald ved lavere temp.valg)
Evap.temp-sensor (antifrys-sensor til AirCon) kan også lage trøbbel.

Skulle det bli bytte av register, anbefaler jeg deg å velge BEHR/Hella/Mahle,
da disse tre er identisk med Volvo Original, bortsett fra pris og emballasje. (og en nedslipet Volvo-logo)
Andre kan fungere ok, men svært mange av de andre produsentene har dårligere effektivitet enn originalen.
(effektiviteten merkes godt når tempen faller under 5'C)

EDIT: du sier det blåser lite, (liten luftgjennomstrømming) sjekk nedsnødd/nediset luftinntak under panseret,
frosset kupefilter, nediset fordamper til Aircon (ofte pga EVAP-sensorfeil).
Ellers ta ut kupéfilter og sjekk tilstand,
eventuelt forsøk å tine opp aircon-fordamperen med å sette på resirkulasjon,
mens du tilfører ekstra varme med en vifteovn/hårføner nede på gulvet på passasjersiden.
Får du mye bedre gjennomstrømming fra varmeapparatet ved å åpne dør/vindu,
så kan lufteventilene bak i bilen ha frosset fast. (sjeldent)

Daniel87
28/01/21, 22:02
Supert, da skal jeg sjekke det i mårra

Daniel87
29/01/21, 16:43
I dag når vi skulle kjøre bilen, så dro den bare på det eine framhjulet igjen, å var et varsel som het anti sladd erfordras teor jeg. Hva kan det være?

jiha1968
29/01/21, 16:58
Som nevnt tidligere så kan frost/rust-sprengt ABS-ring lage lignende symptom, rustflak på sensorring, spesielt bak, løs drivaksling men det er mye mer: en caliper henger og bremser det ene hjulet litt etter å ha stått, eller feil i SWM/SAS, BCM og YAW-modul, så et bør leses feilkoder...

Daniel87
29/01/21, 17:34
Før bilen stoppet så trakk den på alle 4 som vanlig, men den feilen kom etter at bilen stod ei stund. Når vi henta bilen i går som gikk den som vanlig, men ikke i dag etter den har stått i natt

jiha1968
29/01/21, 18:28
Ja det er kjedelige greier med periodiske feil.
Symptomet og feilmeldingen er tilsynelatende lik det du skrev 16.01., så det ser ut til at bilen har fått en periodisk feil i noen av de nevte modulene + ev. Haldex/DEM.
Det bør ligge lesbare feilkoder etter et slikt varsel i DIM (Instrumentpanelet)
Feilkodene må leses ut med Volvotilpasset utstyr.

Daniel87
29/01/21, 21:25
Slik det ser ut, så har den dratt på alle 4 etter at bilen har stått inne i varmen, å så fort den har stått ute i kulda så fungerer det ikke. De fant ikke noe feil på det på verkstedet

Daniel87
31/01/21, 14:04
Har kommet over veldig billige dyser fra xc70 163hk. Vil dem passe på 185hk?

jiha1968
31/01/21, 17:03
Har kommet over veldig billige dyser fra xc70 163hk. Vil dem passe på 185hk?

Det burde du kunne se utifra informasjonen du har fått tidligere;)
(HK-antall spiller ingen rolle her, samme dyser på Euro 4 motorer med 126/163/185hk) .

For å gjøre det enklere: hvis motoren på donorbilen (XC70-163hk) ser helt identisk ut med din, så kan de brukes.
Men har du funnet deg dyser fra en Euro3-motor, eller en 2010+ (Euro 5) så kan ingen av dem brukes til din motor.
Om du finner riktige dyser må de/den som sagt programmeres inn i ECM (motorstyringen) , da hver enkelt dyse er ulik, og "avvikene" må kompenseres av ECM.

Daniel87
31/01/21, 20:11
Den er grei Merket i dag at når jeg svingte godt til venstre, så kom det en lyd i vifta å den begynte å blåse mye mer, helt til jeg retta opp igjen

jiha1968
31/01/21, 21:38
Antar dårlige børster i viftemotoren, så hvis du vil slippe å kjøre i ring for å holde varmen, ligger det an til bytte av viftemotor.

Det er selvfølgelig også mulig med kontaktfeil i matestrøm/vifteregulator/CCM, men som oftest er det viftemotoren.
Viftemotoren kan testkjøres ved å koble fra viftens plugg på regulatoren, og kjøre 12V og jord direkte til motoren.
(en liten gnist ved slik tilkobling er normalt, vifta trekker ganske mye strøm)

PS: for nysgjerrighetens skyld tok jeg en titt på Finn.no etter dyser, og det er ikke alle som vet hva de selger eller hva det passer til,
og når de heller ikke skriver hvilken bil de kommer fra, så blir det ikke så enkelt å være deg:rolleyes:

Men du har et delenummer på dysene dine, og det kan du sjekke i div nettbutikker for å finne andre (ekvivalent-) dele-nr, om du ikke finner akkurat ditt delenummer på f.eks Finn.

Daniel87
01/02/21, 00:59
Takker for alle svar dysene jeg kikket på var allerede solgt desverre, men bilen går med feil på den ene dysa så det er ikke noe brå hast. Men at den plutselig bare trekker på et hjul må jeg finne ut av så fort som mulig

jiha1968
01/02/21, 01:35
Siden du ikke har feilkoder på Haldex, sjekk at ikke P-brems lampen eller bremselysene dine er på da... (Haldex/bakhjulene driver ikke da)

Daniel87
04/02/21, 07:28
Nå har vi prøvd bilen i noen dager å da har 4wd fungert hver dag bortsett fra dn gang, å da stoppet jeg bilen å starta igjen så var det i orden. Eneste som er er at bilen er veldig tungstartet når det er kaldt. Ladet batteri på bil i natt å det var 24-, laderen viste fullt batteri, men den dro nesten ikke rundt når jeg prøvde å starte den. Dårlig batteri?

jiha1968
04/02/21, 09:11
Dieselmotor, dårlig dyse og halvdårlig batteri er neppe oppskriften på suksess i 24 kalde nei,
i tillegg er batterier ofte dårlige til å ta til seg lading når det er skikkelig kaldt.
Så batteriet er sikkert greit nok i mildere strøk, men litt for slitent til å hamle opp med fimbulvinteren...

Finn deg et godt 100A batteri, og sett det til lading før du monterer det i bilen.
Husk å lade batteriet ukentlig i vintermånedene hvis du har en del småkjøring under 5 mil,
det vil forlenge levetiden på batteriet så lenge ladestrømmen ikke er for høy, og det brukes en "smart" lader.

Og når du tar virvelspjeld og dyse(r), bør du kanskje vurdere å bytte glødeplugger,
de er ikke så ille i pris, og kan være litt slappe uten at de setter feilkode.
(de har ikke noe med hastigheten på startmotoren å gjøre)

Daniel87
04/02/21, 15:34
Ja akkurat nå står det et 75A biltema batteri i bil, inntil vi får kjøpt et nytt. Nei hjelper nok ikke på med både dysa å spjeldet men den har alltid vært litt tungstarta

Daniel87
04/02/21, 18:29
Handlet et Exide 100ah batteri i dag, så får lade opp det fullt å teste

Daniel87
05/02/21, 17:14
Har nå fått kjørt bilen en del, å den blir fortsatt ikke helt varm. Før ble den alltid skikkelig varm, men etter bilen ble stående noen uker så har den blitt slik. Når vi fikk igjen bilen fra verkstedet så gikk den, men fusket litt på tomgang. Denne fuskinga er helt borte nå å bilen får fint.

Daniel87
05/02/21, 17:15
Kjør bilen ganske langt i dag, å da har det ialllfall kommet ut varm luft, men blir byner å blåse kaldt når man stopper å bilen står på tomgang

jiha1968
05/02/21, 17:31
Men hvor står temp.målerens nål når det kommer levelig med varme, og når det blir kaldt igjen?
Ved hvilken omgivelsestemp?
Virker dieselvarmeren? (hvis bilen har)

Daniel87
05/02/21, 17:48
Tempnåla går opp dit den skal, ganske fort. Nåla står der den skal når man stopper å bil går på tomgang men blåser da kald luft helt til man kjører igjen. Ja bilen har diselvarmer, å prøvde å stille den inn til et vis klokkeslett i fjor vinter men den starta aldri

jiha1968
05/02/21, 17:58
Timerinstillingen er slik at du velger avreisetid, ikke akkurat starttid for varmeren.
Varmeren starter bare om batteriet er ok, og nok diesel på tanken.

Det høres ut som om varmeren går når du har motoren i gang, (siden motoren blir rask varm og helder temp.) så jeg antar defekt sirkulasjonspumpe til D.varmeren og litt dårlig varmeapparatregister.

Daniel87
05/02/21, 18:31
Ja man kan stille inn på 2 tider såg jeg

Daniel87
05/02/21, 18:36
Er Tidsur1 og tidsur2. Og direktestart parkvarmer er også et valg

Daniel87
05/02/21, 19:37
Satte på direktestart nå men ingenting skjedde. Sjekket sikringa i motorrommet å den var ødelagt. Bytta denne å starta den, da hørte jeg en vifte i noen sek, men da hadde sikringa røket igjen

jiha1968
05/02/21, 20:15
Med defekt dieselvarmer finner jeg det litt merkelig at du får opp motortemp. raskt i kalde(?) omgivelser.

Og når du sier "Tempnåla går opp dit den skal, ganske fort", står den virkelig heeelt midt på "normal-streken"?

Det vanlige på en D52xx er at nålen faller under normal på tomgang når det er kaldt ute,
men nå kan det forsåvidt være at varmeapparatregisteret er så dårlig at du ikke klarer å "tømme" varmereservene i motoren når kjølevæsken sirkulerer sakte på tomgang.

En annen forklaring kan være skadet impeller på motorens vannpumpe,
da det var noen lyse hoder på 3.parts-markedet som trodde at plastimpeller var lurt. (den sprekker og mister deler som kan blokkere kjølevæskepassasjer.
Men som regel får man koking når impelleren går helt i stykker, så inntil videre går jeg for dårlig varmeapparatregister.

Sikringen går mest sannsynlig pga defekt/blokkert sirkulasjonspumpe til dieselvarmer.
Det er også mulihghet for kortslutning i glødeplugg, og begge deler er enkle å sjekke, men krever fjerning av frontplast for å komme til skikkelig.

Daniel87
05/02/21, 20:40
Ja har lest litt å ser at flere har hatt defekt glødeplugg på diselvarmeren, så tenker kanskje å prøve å kjøpe den først. Ja nåla står helt på midten, å den går opp normalt fort.

jiha1968
05/02/21, 21:17
Anbefaler deg å sjekke pumpe og glødeplugg** før du går til innkjøp, og heller "sparer" kronene for den av delene du ikke trenger å bytte, til et nytt register.
(og skulle du være på vei til å bestille register, så velg BEHR/Hella/Mahle da disse er identisk med Volvo €riginal, bortsett ifra eske og en bortslipt Volvo-logo)

Men reparer gjerne dieselvarmeren først, for med hjelp av sirkulasjonspumpen så vil du kanskje få brukbar varme i varmeapparatet på tomgang også,
selv om det muligens har begynt å lekke innvendig mellom tur/retur.

** den vanligste feilen i glødepluggen er brudd, ikke kortslutning.

Daniel87
08/02/21, 15:46
Skal sjekke dette. Har kommet over et brukt virvelspjeld, men der dette spjeldet sitter, er det ikke et spor bortover som denne skal legges nedi? På bildene i anonnsa ser jeg ikke noe spor, bare de runde hullene

jiha1968
08/02/21, 22:04
Du kan se litt på denne videoen (https://www.youtube.com/watch?v=lJu0swYT5XQ),
så ser du iallfall hvordan det ser ut når det er montert. Og her litt mer info (https://www.youtube.com/watch?v=u-M9-F2O1Jw)

Men med tanke på arbeidet som skal til for å bytte hvirvelspjeldet, så vil jeg ikke anbefale deg noe brukt spjeld, om det ikke kun er "prøvemontert".