PDA

Vis full versjon : Parklyspære volvo xc70



Marcus Cross
03/12/20, 19:36
Hei jeg har en xc70 som mangler parklys venstre side forran, ser ikke ut som at det er veldig lett å komme til for å få bytta den. Må jeg av med fangeren og ut med lykta for å komme til? og hvilken pære skal brukes? Finner ikke noe på nettet om det.

jiha1968
03/12/20, 20:08
Hei, av en eller annen merkelig grunn ser jeg ikke* hvilken årsmodell/lykttype du har:rolleyes: , (tipper 2005+ med Xenon)
men generelt må man ha myhank-hender eller en lang nebbtang, hjelper å fjerne luftfilterboks...
12V T10 W5W

*EDIT, ser i en annen tråd at du har en 2006, så da er det vanligvis Xenonlykter, og der er det meste trangt og godt ja.

Jimbojama
03/12/20, 21:18
Har selv en 07 med ABL lyktene, de er vel ennå trangere, men det går å bytte om man har fleksible håndledd og kan jobbe seg gjennom litt smerte. =p
Vil ikke anbefale å ta lyktene ut, da må du mest sannsynlig justere de i etterkant. Skal mye til å få festa de helt på samme plass som før du tok de ut dessverre.

Marcus Cross
06/12/20, 23:02
har tillgang på lysjusteringsapparat, men jeg prøver å la vær å ta de ut, skal på eu i februar og er usikker på om den går igjennom med de lyktene, har polert de men det er en skade inne i glasset på en av de.

jiha1968
06/12/20, 23:51
Da er du kanskje den heldige eieren av lykt med "Xenon-skygge"? (matt felt der lyset fra reflektoren treffer "glasset") Eller er det store sprekker i plastglasset?
Om reflektorene er fine (ikke brente rett over lampa) så anbefaler jeg å ta jobben med å bytte glass. (fra f.eks vparts)
Det er en skikkelig trasig jobb, da lykteglassene er limt med limet fra He_v_te (Perma-seal) Skal finnes noen tråder i forumet på dette.

Er det kun "xenon-skygge" som er problemet er det mulig å kappa lykta i to for å polere bort det matte feltet, enten ved å kappe på baksiden av lykta, eller rundt kanten på glasset. Men med tanke på varigheten på resultatet, og tiden det tar, så vurder like godt å bytte glass.


PS: Jimbojama har bare godt av litt ømme fingre ved pærebytte, det er rett og slett straffen for å flotte seg med ABL-lykter, men jeg skal sende noen gode tanker når jeg bytter P-lampe på 7 sekunder på mine ruglete 01 halogenlykter;) (neida, ikke det minste misunnelig:rolleyes: )

Jimbojama
07/12/20, 12:29
;)

Marcus Cross
08/12/20, 22:14
Takk for svar, skal sende den på kontroll som den er og se hva som skjer. Men når man bytter glass, hvordan er det å få det tett igjen for en som aldri har gjort det? Hørt at det er en del som ikke får de tett igjen (ikke nødvendigvis på akkurat disse lyktene).

Nå veit ikke jeg hvordan "xenon-skygge" ser ut men det kan høres ut som det er det det er, på plastglasset rett foran pæra er det en "matt" flekk som ikke gikk vekk ved polering, prøvde meg helt ned i 180 sandpapir tørt men hadde ikke sjans til å få det bort.

jiha1968
08/12/20, 23:05
Takk for svar, skal sende den på kontroll som den er og se hva som skjer. Men når man bytter glass, hvordan er det å få det tett igjen for en som aldri har gjort det? Hørt at det er en del som ikke får de tett igjen (ikke nødvendigvis på akkurat disse lyktene).
Nå veit ikke jeg hvordan "xenon-skygge" ser ut men det kan høres ut som det er det det er, på plastglasset rett foran pæra er det en "matt" flekk som ikke gikk vekk ved polering, prøvde meg helt ned i 180 sandpapir tørt men hadde ikke sjans til å få det bort.

Du skal slipe lenge før du blir kvitt Xenonskyggen ja:p
Den matte flekken er nok en begynnende Xenonskygge, den vil etter hvert få tilnærmet samme form som lysbildet fra reflektoren ("Batman" ?) og er på innsiden ja.

Så lenge man er nøye med å fjerne restene av det gamle limet, og ikke har mishandlet lampehuset fullstendig i kampen om hvem som skal beholde det gamle glasset, så blir det tett. Bruk gjerne Butyl på patrontube (eller i pølser som varmes om du har det travelt), ingen grunn til å spare på godsakene.
Føler du behov for å sjekke eget arbeide, spre såpeskum rundt skjøten mellom lyktehus og glass, bruk trykkluft gjennom en passende åpning med forsiktighet for å se om det bobler noe sted. (etter fugemassen har herdet/kjølnet)

Kapping av glass eller lyktehus for å polére gammelt glass, med påfølgende plastsveising m.m. krever litt mer av deg for å få tett ja.
Men det å fjerne lykteglassene før bytte til nye, er en prøvelse det også, gjenstridige greier...

PS: en liten Xenonskygge bruker å passere kontroll, iallfall lettere når utsiden av glasset er i god stand og reflektoren ikke er utbrent, men du mister ganske mye lysstyrke i det matte feltet for din egen del + at nye glass ser fantastisk bra ut!

FroBe
09/12/20, 07:43
For å redusere xenonskyggen skrudde jeg ut lyktene og gav dem en runde med Polytrol (https://bilpleiekongen.no/produkt/owatrol-polytrol) på det matte feltet på innsiden.
Brukte en lang tynn kost etter å ha skrudd vekk holderen for pæren, og tørket vekk overskytende væske med en fille på en stang etterpå.
Vanskelig å få gode bilder før og etter, men det var en klar forbedring. Lyktene mine ville nok ikke blitt stoppet i EU-kontroll, men nå taper jeg mindre lys, det er en fordel siden mørkesynet mitt blir dårligere år for år.
Deretter smurte jeg Polytrol på en del matte plastdetaljer på bilen slik at de nå ser ut som nye.