PDA

Vis full versjon : 240 start problem. Null gnist.



Sjemek
15/11/20, 20:56
HalloiS! Fikk skaffa meg en 240 etter en lang pause. Bilen starter ikke. Har målt spenning til coiler. Kontrollert og byttet tennings modul. Scopet signalet ut i fra veivaksel sensoren. For videre feilsøking lurte jeg på om noen har noe kart i forhold til spenninger og signaler ut av begge hjernene. Det som også er litt merkelig er at, bilen lader ut coilen i det du setter på tenninga og i det du slutter og dra på starteren. Sjekka Bensinpumpe relee. Som dere sikkert veit så er det 2 veis relee. Den ene siden slår inn i det jeg setter på tenninga men selve siden til bensin pumpa slår ikke inn. Når jeg kjører det manuelt begynner bensin pumpa å gå. Men som jeg husker i fra gamle dager så skal vel ikke den pumpa starte før du drar på starteren ? . Dette er en 1990 240 b230F. Takk på forhånd!

B230
17/11/20, 16:06
Iallfall det siste mener jeg stemmer. Har også 90' 240 med B230F, og hører ikke noe lyd fra pumpene med bare tenninga på. Bilen starter og går greit.

Sjemek
20/11/20, 21:52
Tja.... Er det noen som holder til i nærheten av nesodden?.Lurer på om det kan være noe med hjernen til tenninga. hadde vært morro og bare prøvd. Fant ut idag at jeg ikke hadde motstand i veivaksel føleren. Bytta den. Hjelp ikke.

Batland
21/11/20, 12:25
Svinghjulsensor og LH2,4?

Sett nedi en stiftefordeler fra en god gammel B19 eller B21.
Denne klarer å gjöre akkurat samme jobben som det den formentlig tomme fordeleren du har i dag gjör. Så i tillegg kan den fungere som "stand alone" tenningsanlegg.

1. Du trenger en coil designet for bruk med stiftefordeler.
2. Så trekker du en ledning mellom batteri + og coil +.
3. Så trekker du en ledning mellom coil minus og stiftefordeleren.

TA-DA = gnist og sukesess. Funker HVER ENESTE gang. ;)

Hvis motoren ikke starter, så er det altså noe mer galt enn kun tenningsanlegget, men da VET du det. ;)