PDA

Vis full versjon : xc70 2004 D5 272000km Fastrustet mellomaksel og medbringer



Steinar_xc70
27/10/20, 11:57
Trenger gode råd/tips. Min nykjøpte 17 år gamle volvo skulle få ny olje på drivlinjen: vinkelgear - haldex- bakdiff. Aldri blitt skiftet tidligere. Vinkelgear og bakdiff gikk som smurt. Ante uråd med haldex. Dro derfor innom MECA i Sverige/Charlottenberg for å få skiftet filter og olje på haldex. Her må jo eksos, mellomaksel og medbringer løsnes for å komme til filterlokket, samt ta ut pumpen for å tømme olje. Måtte reise hjem med uforrettet sak.

Mellomaksel var rustet fast i medbringer. Er det noen triks for å få løsnet dette. Er prøvd med M8 bolter på baksiden av medbringer for å presse ut mellomaksel. De 2 unge mekanikerne i sverige var redd for å ødelegge medbringer så de ga opp. Mente jeg måtte få tak i ny medbringer før de kunne gjøre noe mer.

Straydog
27/10/20, 18:05
Har demontert mange av disse, og trikset er stort sett å slå (gjerne med feks kobberhammer) rundt hele medbringeren, så løsner de til slutt.

Firsttime
27/10/20, 20:07
Noen drypp med "Jamaika-oil" og la få trekke inn og så banke løs som tips ovenfor....
Oljen er ekstrem bra og koster også der etter.. Men varer vel "livet ut" da det er kun dråper som skal til...
Fås bl.annet hos Mekonomen....http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/99.jpg

Sent fra min HTC U11 plus via Tapatalk