PDA

Vis full versjon : V70-stereo som faller ut hele tiden



vovvo
25/10/20, 09:26
Hei. Jeg er helt fersk her og har nylig gått til anskaffelse av en Volvo, nærmere bestemt en 2010mod V70 2.0 Momentum. Den er utstyrt med High Performance Sound lydanlegg med original Volvo ettermontert DAB løsning.

Først trodde jeg problemet var isolert til DABen da den stadig faller ut, i form av at den kutter i 1-3 sek for å så komme tilbake igjen. Andre ganger virker det som hele stereoen restartet seg da skjermen blir hvit, det blir stille i 4-5 sek før det står "Laster inn.." og så begynner den å spille av igjen. Sånn holder den på og dette skjer 1-2 ganger i minuttet.

Så prøvde jeg FM og USB og der er det samme problem. Den detter ut med jevne mellomrom, rundt 1-2 ganger i minuttet og av og til virker det som hele stereoen restartet seg.

Er litt rådvill her og vet ikke helt hvor jeg skal starte feilsøking. Har en mistanke om at det kan være uniten selv, men hvordan er den å skifte og må ny evt programmeres?

jiha1968
01/11/20, 20:12
Hei, kan være greit å lese ut feilkoder før du begynner å bytte på måfå, og det ikke trenger å være rare feilen i MOST-nettet før det blir stille.
Så vidt jeg vet kan ingen av modulene i MOST-nettet på Europeiske Volvoer byttes uten å programmere/gifte inn modulen i bilen/CEM (MOST safety)
Vil tro at Vdash m/DICE kan være et alternativ til Volvoverkstedet.

vovvo
05/11/20, 21:51
Takk for svar. Glemte jo å nevne i første post at Bluetooth / handsfree heller ikke virker, denne er helt død. Får ikke til å aktivere den engang, får ei heller lys i PHONE-knappen. Kom over en PDF-fil med koblingsskjema for V70 II / XC70 og der ser jeg jo at det finnes blandt annet en egen Bluetooth modul. Da kan det kanskje likegreit være denne som skaper problemer?

Da regner jeg med at Volvo-verksted er neste stopp :confused:

jiha1968
05/11/20, 23:18
Godt mulig du er inne på noe der ja, men kan like godt være nabomodulen på fibernettet. Bør sjekke om boksen får spenning iallfall, og om noen har vært uforsiktige med de oransje fiberkablene, som ikke liker å bli bøyd for hardt.
En kjapp sjekk kan være å se om du får lys i ene fiberkabelen inn til modulen, og på den andre fiberutgangen fra modulen. (ingen absolutt test)
En feilsøking med tilpasset diagnoseutstyr vil kunne fortelle hvor langt i MOST-ringen signalet går før det stopper.

vovvo
08/11/20, 10:17
Har prøvd å gjøre litt research og det viser seg at bilen har ettermontert DAB en eller annen gang etter 2017 (kabelmatten er produsert i 17, og fikk bekreftet fra tidligere eier at dette er ettermontert). Forrige eier kunne også bekrefte at radioen "kan miste signal" noenganger, og at Bluetooth hadde han aldri brukt. Så tanken er at det muligens har skjedd noe i etterkant av at DAB-en ble ettermontert, det vel ikke akkurat noe vanlig problemstilling dette her. Er det relativt nylig så kanskje det går an å kjøre en reklamasjon på jobben eventuelt.

SagaPer
08/11/20, 14:18
Har prøvd å gjøre litt research og det viser seg at bilen har ettermontert DAB en eller annen gang etter 2017 (kabelmatten er produsert i 17, og fikk bekreftet fra tidligere eier at dette er ettermontert). Forrige eier kunne også bekrefte at radioen "kan miste signal" noenganger, og at Bluetooth hadde han aldri brukt. Så tanken er at det muligens har skjedd noe i etterkant av at DAB-en ble ettermontert, det vel ikke akkurat noe vanlig problemstilling dette her. Er det relativt nylig så kanskje det går an å kjøre en reklamasjon på jobben eventuelt.

Hei, anbefaler deg å lese gjennom hele tråden min fra min tidligere Volvo XC70 2009 D5 der jeg ettermonterte original DAB+ og fikk dette til å fungere 100%. Det er en lang tråd men jeg vil tro at du kan notere deg punkt som må sjekkes mht din egen bil. Du bør nok blant annet sjekke at følgende er på plass i bilen din:

1. Riktig tuner-modul (DABM) med riktig varenummer til din bil (sitter bak bakseteryggen)
2. Fiberkabler med 100% gode skjøter og uten skader
3. Riktig software installert i bilen (Infotainment, Volvo-verksted)
4. Tyverisikring i Infotainment deaktivert (utføres med software hos Volvo, Infotainment Theft Protection, ITP)
5. Original antenne i bilen (bakrute) og antenneforsterker DAB i taket bak venstre)
6. Biler med original SUB har en original DAB-splitter mellom SUB og DABM (DAB-modul)
7. Haifinnen på taket har ingen betydning for motak av DAB-radio i bilen

Link original DAB-ettermontering-tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel

vovvo
09/12/20, 17:47
Liten oppdatering / oppsummering her, i tilefelle noen skulle ramle over denne tråden eller slite med samme feil eller symptomer.
Bilen er nettopp kommet fra verksted og det viser seg at det var Bluetooth-modulen som var årsaken og skapte problemer. Ikke bare var Bluetooth / handsfree-funksjonen helt død, men denne forårsaket også at lyden forsvant jevnlig og stereoen restarter av seg selv.