PDA

Vis full versjon : V60 2012 - clutch sluttet å funke 45 minutter etter service....



snokken
16/10/20, 18:47
Hei

Har en V60 2012 som jeg er superfornøyd med. Hadde den på service idag. Da jeg kjørte hjem, stoppet jeg innom treningssenteret en tur og påvei derfra så sluttet plutselig clutchen å fungere... fikk ikke bilen ut av 3. gir etter jeg svinge av på veien. Stoppet bilen, og da kunne jeg gire inn og ut. Vamgte 2. gir/, startet bilen og fikk lurt meg hjem de siste km hjem i snegle-fart med nødblink på.

Så den er nå altså umulig å få inn/ut av gir sålenge motoren er igang. Hva kan være årsaken til dette?
Ser at de på servicen har byttet bremseveske, så trodde først at det bare var fylt på for lite, men beholderen ser full og fin ut.

Noen som har tipps til hva som er greia? Skal få ringt verkstedet på mandag men hadde vært veldig kjekt å ha bil i helga om det er en quick fix...


Hjelp...

Christian
17/10/20, 13:09
Tipper du har defekt slavesylinder, står clutchpedalen i gulvet eller føles den som vanlig?
Forholdsvis vanlig feil, er helt tilfeldig at det skjedde samtidig som service.

snokken
17/10/20, 13:31
Nei clutchpedalen kjennes helt vanlig ut... trodde at defekt slavesylinder hadde gjort at pedalen ville ligget «inntil gulvet» hele tiden. Er det riktig?

snokken
17/10/20, 13:35
Oppsummert liste symptomer:
-Pedalen kjennes vanlig ut
-Kan starte bilen i gir med clutchpedalen inne (bilen står inro) uten at motoren kveles
-Får ikke satt bilen inn/ut av gir sålenge motoren er i gang
-Girkassen kjennes helt normal og fin ut når motoren ikke er igang

TurboNoob
17/10/20, 23:41
Vår V60 fikk lignende problem for noen år siden. Clutch sluttet å virke, men mener å huske at vi ikke fikk den i gir. Der var det enten clutchlamellen eller trykkplata som hadde gått i stykker. Tror det var trykkplata. Og bilen hadde ikke gått 50K km engang...

mafian
27/10/20, 18:33
Oppsummert liste symptomer:
-Pedalen kjennes vanlig ut
-Kan starte bilen i gir med clutchpedalen inne (bilen står inro) uten at motoren kveles
-Får ikke satt bilen inn/ut av gir sålenge motoren er i gang
-Girkassen kjennes helt normal og fin ut når motoren ikke er igang

Er det en 1,6 Diesel du har? I såfall rimer det med trykkplate.
Fjærringen i trykkplata har røket på en del av disse dessverre.