PDA

Vis full versjon : Bensinvarmer, ingen klimaanlegg?



Morgis
15/10/20, 19:56
Hei. Har bensinvarmer på volvoen, varmer som bare det. Men på mine tidligere volvoer har da klimaanlegget startet for å faktisk varme kupeen og tine frontruta.
Selv når restvarme funksjonen aktiveres, starter sirkulaskonspumpen på "webastoen", men ikke kupeviften.

Tips?

locked
16/10/20, 22:36
Hei. Har bensinvarmer på volvoen, varmer som bare det. Men på mine tidligere volvoer har da klimaanlegget startet for å faktisk varme kupeen og tine frontruta.
Selv når restvarme funksjonen aktiveres, starter sirkulaskonspumpen på "webastoen", men ikke kupeviften.

Tips?
Alt dette foregår jo digitalt, einaste eg kan tenke meg til som kan vere problem her er dersom strømforsyning til vifteregulatoren er mata med +15 i staden for +30. Det virkar jo rart, men nokon kan jo ha kobla noko feil.

Morgis
17/10/20, 12:42
"webastoen" er ny ubrukt, så alt skal være i skjønneste orden, egentlig.

Testet i dag morges, satte parkeringsvarmer timeren på 07:00.
Da hadde kupeviften startet og bilen var is-fri og varm.
Så den funksjonen ser ut til å fungere.

Jeg var av den oppfatning at resirkvarme skulle starte kupevarmeren momentant så lenge det er god varme i kjølevannet?
Og direktestart skulle starte kupevarmen når kjølevannet ble varmt nok?

locked
17/10/20, 15:40
"webastoen" er ny ubrukt, så alt skal være i skjønneste orden, egentlig.

Testet i dag morges, satte parkeringsvarmer timeren på 07:00.
Da hadde kupeviften startet og bilen var is-fri og varm.
Så den funksjonen ser ut til å fungere.

Jeg var av den oppfatning at resirkvarme skulle starte kupevarmeren momentant så lenge det er god varme i kjølevannet?
Og direktestart skulle starte kupevarmen når kjølevannet ble varmt nok?
Restvarme: parkeringsvarmarens sirkulasjonspumpe startar og går sammen med kupevifta for å utnytte varmen i motoren når bilen står stille. Kupevifta går desverre berre så lenge tenninga er heilt av, i radiostille er det ikkje mulig å få på vifta og på hakk to kan du evt. køyre vifta manuelt frå klimapanelet. Ein funksjon som er grei å ha når ein følge ferge eller berre såvidt er innom butikken.

Direktestart: parkeringsvarmaren går i 60minutt. Kupevifta går når det er behov for det, men ikkje før kjølevatnet har oppnådd ein viss temperatur (ca 40grader tru eg)

Tidsur: bilen er varm (ofte i overkant) til innstilt tidspunkt. Når varmaren starta avheng av utetemperaturen og varmaren går totalt 60 minutt.

Morgis
22/10/20, 08:39
Flott, her kom alle svarene jeg trengte :D