PDA

Vis full versjon : Ryggelysbryter - hvor sitter den?



borges
27/08/20, 17:03
Hvor sitter ryggelysbryter / ryggesensor på V70 2004? Hos meg er det ikke liv i ryggelysene nå. Det kommer ikke spenning ut av REM.

Takk for svar!

Mvh
Børge

borges
27/08/20, 19:01
Fant sensoren oppå girkassa. Målte rett på den med multimeter. Uten motoren på var det uendelig motstand på den enten reversen var inne eller ikke.

jiha1968
27/08/20, 19:36
Anbefaler å skru løs bryteren og måle den ute av kassa, det har forekommet slitasje på brytertapp og på armen inne i kassa, isåfall kan dagen reddes med å slipe bort litt av huset på ryggelysbryteren slik at den "når ned" til armen inne i kassa. (ryggelyset ville ha vanligvis ha vært ustabilt en stund før det ble helt mørkt)

Måler bryteren brudd uansett, så byttes den ja.

Slitasjen på armen i kassa kan sjekkes visuelt, og med å skru en fungerende bryter nesten helt fast (ca 1/2 omdreining ifra?) og sjekke om ryggelyset fortsatt fungerer.
(er det svært lite å gå på før ryggelyset slokner, vurder å slipe den fungerende bryterkroppen, slik at den ikke blir stående og bare "nesten" koble inn ryggelysene. Varm og kald kasse gir også litt endringer i toleransene mellom armen i kassa og bryteren)

borges
27/08/20, 20:40
Takk for tips! Får se når jeg tar den ut.

Har ikke lagt merke til feil på lysene før EU-kontrollen i dag.

Stemmer det at bryteren kortslutter når revers er koblet inn? I så fall kan jeg debugge lyset uten å sette inn ny sensor.

Børge

jiha1968
27/08/20, 20:56
Bryteren skal kortskutte når kassa er i revers ja, og husk at tenningen må være på for å få ryggelys.

borges
28/08/20, 08:40
Takk! Da kan jeg gjøre noen enkle tester på det elektriske. Da jeg testet bryteren alene med motoren av, var det ingen respons på ohm-meteret.

Børge

borges
29/08/20, 21:02
Da var ny sensor på plass. Endte opp med å kjøpe et originalt kit fra Volvo med nyere type sensor og overgang til gammel kabel.

Nå går den som ei klokke :-)