PDA

Vis full versjon : TurboNoobs -07 V70 D5 AWD



TurboNoob
15/08/20, 11:23
Da har det kommet en ny bil i gården her.
Var avgårde og hentet en ikke helt problemfri V70.
Hel og fin bil, ingen synlig rust.
Summum-utgave tilogmed.
Mørkt skinninteriør.
Takluke og masse utstyr.
Noe ulyder i forstilling og null turbotrykk.
Masse klistremerker er det også på den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/38.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/39.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/40.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/41.jpg

TurboNoob
15/08/20, 12:57
Rens av EGRhttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/42.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/43.jpg

Sendt fra min Samsung S9

Anders Dybvadsskog
15/08/20, 14:03
Må da gå ann å få bil av denne :)

TurboNoob
15/08/20, 14:54
Håper jo det da.

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
15/08/20, 16:00
Denne saken her, egr-spjeld, skal den være lukket eller stå sånn åpen hele tiden? Denne står åpen om tenning er på eller av.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/44.jpg

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
16/08/20, 13:10
Denne saken her, egr-spjeld, skal den være lukket eller stå sånn åpen hele tiden? Denne står åpen om tenning er på eller av.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/44.jpg

Sendt fra min Samsung S9

Utan straum skal den vere open. Så når du slår av tenninga, lukkar den seg, for å kvele motoren, så går den tilbake til å opne. Utover det, så driv den og struper lufta litt for å tvinge det gjennom EGR-systemet.

Når du først har begynt med dette, så napp også av loket på spjeldet og sjå korleis det står til der. Olje pressar seg også inn der og då vert plastdreva til slutt øydelagde.

Det står sannsynlegvis like ille til i innsuget på toppen, så det kan vere ein idé å bytte det også om det ikkje er for dyr. På vår xc90, så låg innsuget i delevasker i tre dagar for å verte reint.

TurboNoob
16/08/20, 13:19
Har montert det sammen igjen nå. Spjeldet gikk tilbake til åpent når jeg lukket det manuelt og slapp det. Hørtes ikke ut som noen drev var ødelagt.
Røret som gikk til innsuget var ikke så veldig grodd, men renset det likevel. Kikket opp i innsuget og der var det egentlig ganske greit så langt jeg kunne se med speil og lys.

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
16/08/20, 20:39
Har montert det sammen igjen nå. Spjeldet gikk tilbake til åpent når jeg lukket det manuelt og slapp det. Hørtes ikke ut som noen drev var ødelagt.
Røret som gikk til innsuget var ikke så veldig grodd, men renset det likevel. Kikket opp i innsuget og der var det egentlig ganske greit så langt jeg kunne se med speil og lys.



Det er forresten ikkje EGR-spjeld, men det vanlege gasspjeldet. Dette var ikkje på Euro III, men kom på Euro IV-motoren. Dette gjer at ein ikkje er utsett for dieseling og at motoren går på sin eigen motorolje via lekkasje i turbo.

EGR-kjølaren og EGR-systemet er det lange røret som går bakover, og er kobla på eksosmanifoldet.

TurboNoob
25/08/20, 16:06
Var en tur på Volvo i dag og hadde en feilsøk/diagnose på bilen. Den sa at egr-ventil sto i åpen stilling, når den skulle være lukket. Dette beyr at den ikke vil gi noe turbotrykk.
Nå har jeg demontert luftflterboks og gasspjeld igjen, og det ser egentlgi ikke ut at egr står åpen. Kan ta en tang og bevege stempel ut og og slipper så går det tilbake...

TurboNoob
25/08/20, 19:24
Fra begge sider
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/71.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/72.jpg

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
26/08/20, 18:40
Endelig fått fjernet klistremerkene....
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/73.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/08/74.jpg

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
26/08/20, 19:26
Jeg er helt grønn på diesel motorer. Sa til meg selv en gang at jeg aldri skulle ha dieselbil som "min" bil. Men det var en så god kombinasjon av fin bil, masse utstyr og fin pris. Har hatt dieselbil før og har dieselbil nå, men det er familiebiler som blir sendt på verksted når det er noe. Og det har ikke vært ofte.

En kompis mener jeg burde få programmert vekk både egr og partikkelfilter. Er det bedre på lang sikt? Eller er det bedre å bytte egr-ventil?
Hva må jeg gjøre med disse før programmering? Må jeg fjerne eller blende egr? Må jeg fjerne eller tømme partikkelfilter?

Hansi86
28/08/20, 11:26
Jeg har en V70 07 mod, med 2,4 D. 126 hk.

Når jeg chippet bilen, fikk jeg de til og programere egr til og alltid stå lukket.
Det har fungert bra nå i ca 2 år. Legger merke til at det bygger seg opp mindre avleiringer i trykk rør opp mot innsuget.

Kan legge til at det ikke var noe galt med min egr i utgangspunktet, så vidt jeg vet.

TurboNoob
29/08/20, 21:19
Jeg har en V70 07 mod, med 2,4 D. 126 hk.

Når jeg chippet bilen, fikk jeg de til og programere egr til og alltid stå lukket.
Det har fungert bra nå i ca 2 år. Legger merke til at det bygger seg opp mindre avleiringer i trykk rør opp mot innsuget.

Kan legge til at det ikke var noe galt med min egr i utgangspunktet, så vidt jeg vet.

Og du har ikke gjort noe med partikkelfilteret?

Hansi86
30/08/20, 08:53
Nei har ikke gjort noe med partikkel filteret enda, men har fått opp melding ett par ganger om vinteren at det er fult.

Sålangt har motoren gått som normalt, men antar at det må gjøres noe med filteret på sikt. Min er gått 203 000 km.

gaupe
31/08/20, 09:33
Eg gjorde ikkje noko med partikkelfilter eller EGR då eg jobba på motoren sist. Uvisst om det hadde nokon samanheng, så måtte eg også bytte aktuatormotoren på EGR-blandaren i fjor sommar. Det kan tenkast at denne har hatt eit hardt liv, når det har mykje "EGR-gjørme" i systemet. Er redd denne runddansen kjem til å fortsette, og såg det hadde bygd seg litt opp med ny gjørme inni der.

Det er ekstremt viktig at dieselvarmar virkar på desse bilane og alle helst mest mogleg drift med skikkeleg motorvarme, og at ein har kortare oljeintervall enn dei anbefalte 30k.

Har køyrt gjennom ei runde med Alron-dieseltilsetning no, det er påstått å gjere underverk, skal opne og sjå om det har hatt betydning. Er spent på å sjå om det har vorte endring på dieseldysene.

TurboNoob
31/08/20, 23:12
Eg gjorde ikkje noko med partikkelfilter eller EGR då eg jobba på motoren sist. Uvisst om det hadde nokon samanheng, så måtte eg også bytte aktuatormotoren på EGR-blandaren i fjor sommar. Det kan tenkast at denne har hatt eit hardt liv, når det har mykje "EGR-gjørme" i systemet. Er redd denne runddansen kjem til å fortsette, og såg det hadde bygd seg litt opp med ny gjørme inni der.

Det er ekstremt viktig at dieselvarmar virkar på desse bilane og alle helst mest mogleg drift med skikkeleg motorvarme, og at ein har kortare oljeintervall enn dei anbefalte 30k.

Har køyrt gjennom ei runde med Alron-dieseltilsetning no, det er påstått å gjere underverk, skal opne og sjå om det har hatt betydning. Er spent på å sjå om det har vorte endring på dieseldysene.

Kjørte dieselvarmeren litt i dag, og det ser ut til at den fungerer som den skal.
Det blir nok endel hyppigere oljeskift på denne, da jeg kjører ca 6000 km i året. Regner med at det blir 1 oljeskift i året. Har blitt sånn på de siste bilene mine.

Når finner du ut om Alron-tilsetningen har fungert? Blei nysjerrig nå...:)

TurboNoob
31/08/20, 23:21
Måtte bytte hensle på tanklokket da begge fjærfestene var knekt...
Gamle..http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/1.jpg

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
31/08/20, 23:52
Kjørte dieselvarmeren litt i dag, og det ser ut til at den fungerer som den skal.
Det blir nok endel hyppigere oljeskift på denne, da jeg kjører ca 6000 km i året. Regner med at det blir 1 oljeskift i året. Har blitt sånn på de siste bilene mine.

Når finner du ut om Alron-tilsetningen har fungert? Blei nysjerrig nå...:)

Skal ta å hekte på diagnosa på xc90en i morgon, så skal eg sjå kva den seier om returmengde på diesel :)

TurboNoob
02/09/20, 17:20
Egr-ventilen er sannsynligvis ødelagt. Diagnose sier at den står åpen og selv bortprogrammering av egr gjør ingen forskjell på hvordan bilen går. Så jeg må blende egr-ventilen.
Er det noen måte å skru fra hverandre ventil og kjøler uten å ta hele greia ut? De skruene som holder disse sammen sitter jo ganske utilgjengelig til...

gaupe
03/09/20, 12:43
Egr-ventilen er sannsynligvis ødelagt. Diagnose sier at den står åpen og selv bortprogrammering av egr gjør ingen forskjell på hvordan bilen går. Så jeg må blende egr-ventilen.
Er det noen måte å skru fra hverandre ventil og kjøler uten å ta hele greia ut? De skruene som holder disse sammen sitter jo ganske utilgjengelig til...

Nei, trur du må ut med heile miksaren, er ei stund sidan eg demonterte, men tenkte at dette var ikkje optimalt.

Er aktuatoren/servoen din i orden?

TurboNoob
03/09/20, 13:02
Vet ikke. Hvor sitter den?
Mekanikeren på Volvo mente på at motoren som beveger spjeldet sikkert er brent...

gaupe
04/09/20, 09:08
Vet ikke. Hvor sitter den?
Mekanikeren på Volvo mente på at motoren som beveger spjeldet sikkert er brent...

Vi snakkar om det same, den ligg i framkant av EGR-blandaren, den trykker på kammen på spjeldet og opnar den på den måten. Men om du får feil på den, så får du nødmodus.

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/11.jpg

TurboNoob
04/09/20, 21:27
Er ventilen åpen når den er strømløs og lukker seg når motoren startes?

martinstranden
05/09/20, 13:09
Hei! Jeg har samme bil med samme motor og kan virkelig anbefale deg å blende EGR + fjerne innmaten i partikkelfilteret først som sist.
Hvis du har små hender og lange bits, så er det mulig å dele EGR ventilen fra kjøleren for å blende den. Det tar sikkert 1 time å få ut de innerste skruene med lang bits og fastnøkkel på enden av bitset, men det går.

Jeg kjøpt dette blendelokket: https://www.ebay.com/itm/113-EGR-valve-Blanking-Plate-Gasket-for-Volvo-D5-2-4D-2nd-series-V70-S60-XC70/173173847673?hash=item2851f73679:g:QJwAAOSwk~Fajt-5

Vær obs hvis du kjøper denne at det ikke passer helt. Det er 4 ekstra skruer som det må slipes plass til i dette blendelokket, men det er en utrolig smal sak hvis du har tilgang på en elektrisk slipestein. Eventuelt skrustikke kombinert med vinkelsliper m/slipeskive.

Partikkelfilteret var greit å få ut innmaten fra. Jeg løsnet det i bakenden, og tok ut sensoren som sitter i framkant. Så er det bare å gå på med slagdrill for å knuse massen inni der, og spett, og en "krok" for å dra ut det som er inni. Greit å være to personer, så en kan holde igjen med noe i framkant imens den andre kjører spettet inni der, slik at man avlaster fleksibendet lengre opp.

Det er sikkert enklere å demontere hele filteret, men hos meg var alle skruene rustet fast. Brukte dremel for å fjerne de to skruene bak, og da fristet det lite å fjerne de foran også.

Bortprogrammering av EGR og DPF + Effektøkning til 215hk/460nm kostet 4900 igjennom tuningservice.no :-)

Gjenstår å se om jeg får mangel på avgass når jeg skal på EU kontroll 30.09.2020, men flere som har gjort det samme mener det ikke skal være noe problem så lenge jeg leverer bilen driftsvarm.

TurboNoob
05/09/20, 14:53
Hei! Jeg har samme bil med samme motor og kan virkelig anbefale deg å blende EGR + fjerne innmaten i partikkelfilteret først som sist.
Hvis du har små hender og lange bits, så er det mulig å dele EGR ventilen fra kjøleren for å blende den. Det tar sikkert 1 time å få ut de innerste skruene med lang bits og fastnøkkel på enden av bitset, men det går.

Jeg kjøpt dette blendelokket: https://www.ebay.com/itm/113-EGR-valve-Blanking-Plate-Gasket-for-Volvo-D5-2-4D-2nd-series-V70-S60-XC70/173173847673?hash=item2851f73679:g:QJwAAOSwk~Fajt-5

Vær obs hvis du kjøper denne at det ikke passer helt. Det er 4 ekstra skruer som det må slipes plass til i dette blendelokket, men det er en utrolig smal sak hvis du har tilgang på en elektrisk slipestein. Eventuelt skrustikke kombinert med vinkelsliper m/slipeskive.

Partikkelfilteret var greit å få ut innmaten fra. Jeg løsnet det i bakenden, og tok ut sensoren som sitter i framkant. Så er det bare å gå på med slagdrill for å knuse massen inni der, og spett, og en "krok" for å dra ut det som er inni. Greit å være to personer, så en kan holde igjen med noe i framkant imens den andre kjører spettet inni der, slik at man avlaster fleksibendet lengre opp.

Det er sikkert enklere å demontere hele filteret, men hos meg var alle skruene rustet fast. Brukte dremel for å fjerne de to skruene bak, og da fristet det lite å fjerne de foran også.

Bortprogrammering av EGR og DPF + Effektøkning til 215hk/460nm kostet 4900 igjennom tuningservice.no :-)

Gjenstår å se om jeg får mangel på avgass når jeg skal på EU kontroll 30.09.2020, men flere som har gjort det samme mener det ikke skal være noe problem så lenge jeg leverer bilen driftsvarm.Har fått programmert bort egr og tunet den opp litt. Ble fortalt ca 40hk og 80nm opp.
Ble gjort hos OBD Performance i Porsgrunn.
Men egr står åpen så får ikke turbotrykk.
Skal få tømt partikkelfilter senere.
Ble det noe forandring motor-/eksoslyd i din bil etter tømming av dpf?
Har ikke små hender.
Har fått ut 3 av 4 M8 skruer som holder ventil og kjøler sammen. Den siste sitter nederst og inn mot motor og er nesten helt utilgjengelig.
Tror ikke det er nødvendig å ta ut de 4 M6 skruene.
Det lokket du linket til ligner veldig på et som en fyr selger på finn.no.


Sendt fra min Samsung S9

martinstranden
05/09/20, 15:40
Ble litt «hardere gange» etter jeg gjorde dette.
Lyden minner nå veldig mye om min 2003 modell S80 med første generasjons D5 motor.

Men er fortsatt stille og behagelig inni bilen.

Korrekt som du sier at man kun trenger å ta ut 4 av 8 skruer.

Den nederste er den verste ja, tok den fra undersiden med langt bits som jeg hadde en fastnøkkel på. Går kun en kvart runde av gangen, helt jævlig.

TurboNoob
05/09/20, 19:55
Ble litt «hardere gange» etter jeg gjorde dette.
Lyden minner nå veldig mye om min 2003 modell S80 med første generasjons D5 motor.

Men er fortsatt stille og behagelig inni bilen.

Korrekt som du sier at man kun trenger å ta ut 4 av 8 skruer.

Den nederste er den verste ja, tok den fra undersiden med langt bits som jeg hadde en fastnøkkel på. Går kun en kvart runde av gangen, helt jævlig.

Fikk til slutt ut alle skruene. Laget en blendeplate selv med pakningen som mal. Og har fått skrudd alt på plass igjen.
Men bilen går fortsatt like dårlig.
Spørs om ikke dpf må taes først som sist.

martinstranden
05/09/20, 20:25
Godt jobba! Da er du ferdig med det verste.
Jeg fikk først melding om tett sotfilter i infopanelet ved speedometeret på min, og hadde fortsatt turbotrykk.
Sikker på du ikke har noen andre feilkoder som stikker kjepper i hjula?
Merk deg at du må programmere vekk DPF om du tar det vekk, ellers får du umiddelbart feilkode som setter bilen i nødmodus etter du starter den.

TurboNoob
05/09/20, 23:56
Godt jobba! Da er du ferdig med det verste.
Jeg fikk først melding om tett sotfilter i infopanelet ved speedometeret på min, og hadde fortsatt turbotrykk.
Sikker på du ikke har noen andre feilkoder som stikker kjepper i hjula?
Merk deg at du må programmere vekk DPF om du tar det vekk, ellers får du umiddelbart feilkode som setter bilen i nødmodus etter du starter den.

Har funnet feilkode på Turbokontroll, for lavt turbotrykk.
Har funnet feilkode på egr, ventil åpen.

Får "Motorservice erfordras" i infopanel

Syns også turtallet stiger litt seint nå jeg trår på gassen, men dieselmotorer er vel kanskje ikke så kjappe som bensinmotorer. Husker ikke helt åssen den gamle V70 D5 vi hadde var.

martinstranden
06/09/20, 07:41
Min 2007 er hvertfall mye raskere på gassen enn min 2003.
2007 har jo elektrisk aktuator på turboen, imens 2003 opererer med vakum.

Dette igjen fordrer vel sikkert at man har litt turbotrykk.

Jeg har aldri sett bak motoren min, men du ser kanskje om wastegaten på turboen flytter på seg hvis det sitter en inni bilen med bremsen på som gir litt gass i revers eller drive?

Burde vel heller ikke ha feilkode på EGR hvis det er programmert vekk. Da skal du jo i teorien kunne koble av kontakta uten å få feilmelding.

TurboNoob
06/09/20, 07:54
Den oppfører seg helt likt enten kontakten til rgr er i eller ikke. Prøvde også å ta av kontakten som står på røret ut fra luftfilter. Det er vel luftmassemåler? Ingen endring. Men hvis bilen er i nødmodus allerede så er det vel det samme?

martinstranden
06/09/20, 10:40
Så lenge feilkoder er slettet så burde den jo gå tilbake til normalmodus. Hadde det vært min bil så hadde jeg nok tatt med bilen til de som programmerte den og gitt de en høvding for å feilsøke litt.

EGR feilmelding setter ihvertfall normalt sett nødmodus. Og på min får jeg ikke feilmelding selv om jeg napper ut kontakta.

TurboNoob
06/09/20, 17:01
Så lenge feilkoder er slettet så burde den jo gå tilbake til normalmodus. Hadde det vært min bil så hadde jeg nok tatt med bilen til de som programmerte den og gitt de en høvding for å feilsøke litt.

EGR feilmelding setter ihvertfall normalt sett nødmodus. Og på min får jeg ikke feilmelding selv om jeg napper ut kontakta.

Han som programerte den fant ikke noen feilkoder.
Volvo fant flere feilkoder som ikke var aktive lenger. Det var bare aktiv feilkode på egr-ventilen, at den sto åpen.

gaupe
07/09/20, 08:09
Han som programerte den fant ikke noen feilkoder.
Volvo fant flere feilkoder som ikke var aktive lenger. Det var bare aktiv feilkode på egr-ventilen, at den sto åpen.

Kabling til EGR-ventil kan også vere ein syndar då.

TurboNoob
07/09/20, 10:25
Kabling til EGR-ventil kan også vere ein syndar då.

Hvordan da? Hvis egr er programmert bort så er vel drt problemet løst?

gaupe
07/09/20, 11:37
Hvordan da? Hvis egr er programmert bort så er vel drt problemet løst?

Eg har ingen anelse korleis ein programmerar vekk EGR og DPF. Eg tippar dette er det eg vil kalle hacking, det som vi styrte med i gamle dagar når ein skulle få dataspel til å oppføre seg litt annaleis, ein går inn i binær-filene og endrar på verdiar, utan å heilt vite kva ein styrer med. Derfor så er eg svært skeptisk til å installere software som ikkje kjem frå dei som kjenner maskinvara skikkeleg.

Det at du får ei feilmelding på ein funksjon som er "vekkprogrammert", tydar på at dette er fikling.

Ja, bilane har vorte til datamaskiner.

Eg veit det finnast ein skikkeleg måte å gjere dette på, det er få Volvo til å lage ein ny software, basert på ei profilfil, dette vil dei ikkje gjere, utan at du har gode kontakter. Det kan også hende at det finnast ein softwarepakke frå Volvo som koblar vekk desse funksjonane, som ikkje er lovleg å installere i Norge.

TurboNoob
07/09/20, 11:49
Eg har ingen anelse korleis ein programmerar vekk EGR og DPF. Eg tippar dette er det eg vil kalle hacking, det som vi styrte med i gamle dagar når ein skulle få dataspel til å oppføre seg litt annaleis, ein går inn i binær-filene og endrar på verdiar, utan å heilt vite kva ein styrer med. Derfor så er eg svært skeptisk til å installere software som ikkje kjem frå dei som kjenner maskinvara skikkeleg.

Det at du får ei feilmelding på ein funksjon som er "vekkprogrammert", tydar på at dette er fikling.

Ja, bilane har vorte til datamaskiner.

Eg veit det finnast ein skikkeleg måte å gjere dette på, det er få Volvo til å lage ein ny software, basert på ei profilfil, dette vil dei ikkje gjere, utan at du har gode kontakter. Det kan også hende at det finnast ein softwarepakke frå Volvo som koblar vekk desse funksjonane, som ikkje er lovleg å installere i Norge.Det er nok fikling ja.
Har ikke lest ut feilkoder etter programmering. De feilkoder som er nevnt er fra tidligere.
Men får fortsatt opp "Motorservice erfordras" i infopanel.

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
07/09/20, 12:11
Eg vil anta at motorstyringa søker etter å få ei tilbakemelding på pwm-signalet den sender til EGR-aktuatoren, at posisjonen vert endra. Dette vert brukt for å kalibrere funksjonsområdet, slik at den veit kva signal som skal sendast for å styre spjeldet. Om EGR-ventilen er øydelagd eller kabling kortslutta eller av, så vil dette føre til feil signal motteke, og ein set nødmodus. Eg skal ta å sjekke kva som står om signalet som EGR-aktuatoren skal ha og gi. Styring av EGR skal gjerast saman med styring av gasspjeldet, for å leie eksos inn i innsuget, då stengar ein spjeldet litt for å mikse inn i eksosen. Så spjeld og EGR skal spele saman. Godt mogleg at VNT skal vere med på dette også, det er usikker på. Om du ikkje har gjort det, så kan du hekte av arma på VNT-aktuatoren og sjå om du kan bevege spjeldet, dette koksar seg ofte til, og fører til at motoren brenn seg fast.

TurboNoob
07/09/20, 12:28
Eg vil anta at motorstyringa søker etter å få ei tilbakemelding på pwm-signalet den sender til EGR-aktuatoren, at posisjonen vert endra. Dette vert brukt for å kalibrere funksjonsområdet, slik at den veit kva signal som skal sendast for å styre spjeldet. Om EGR-ventilen er øydelagd eller kabling kortslutta eller av, så vil dette føre til feil signal motteke, og ein set nødmodus. Eg skal ta å sjekke kva som står om signalet som EGR-aktuatoren skal ha og gi. Styring av EGR skal gjerast saman med styring av gasspjeldet, for å leie eksos inn i innsuget, då stengar ein spjeldet litt for å mikse inn i eksosen. Så spjeld og EGR skal spele saman. Godt mogleg at VNT skal vere med på dette også, det er usikker på. Om du ikkje har gjort det, så kan du hekte av arma på VNT-aktuatoren og sjå om du kan bevege spjeldet, dette koksar seg ofte til, og fører til at motoren brenn seg fast.
VNT-aktuatoren, er det det som kalles virvelspjeld? Som sitter på andre siden av innsuget?

gaupe
07/09/20, 13:09
VNT-aktuatoren, er det det som kalles virvelspjeld? Som sitter på andre siden av innsuget?

Nei, VNT-aktuatoren er den motoren som står på turboen, den flyttar på eit spjeld innvendig i turboen, som endrar på geometrien. Det er ikkje wastegate på desse turboane.

Virvelspjeldet har nok også noko med heile denne avgassrensinga å gjere, den kan strype ned lufttilgangen på innsuget, for å få til ein swirl-effekt på innsuglufta, slik at innhaldet i forbrenningskammeret vert miksa bedre. Dette gjeld såvidt eg veit, berre tomgang og lavt i registeret.

TurboNoob
07/09/20, 13:46
Nei, VNT-aktuatoren er den motoren som står på turboen, den flyttar på eit spjeld innvendig i turboen, som endrar på geometrien. Det er ikkje wastegate på desse turboane.

Virvelspjeldet har nok også noko med heile denne avgassrensinga å gjere, den kan strype ned lufttilgangen på innsuget, for å få til ein swirl-effekt på innsuglufta, slik at innhaldet i forbrenningskammeret vert miksa bedre. Dette gjeld såvidt eg veit, berre tomgang og lavt i registeret.

Ok, da skal jeg sjekke VNT-spjeld.
Har også funnet ut at armen til virvelspjeld detter ut av spor i indre del. Er det noen enkel måte å fikse så den holder seg i spor?

gaupe
07/09/20, 16:23
Ok, da skal jeg sjekke VNT-spjeld.
Har også funnet ut at armen til virvelspjeld detter ut av spor i indre del. Er det noen enkel måte å fikse så den holder seg i spor?

Det er ein fiks på dette frå Volvo, ei slags hette du set over. Det var også vanleg å bore opp nytt hol i desse, men no trur eg der var den ekstra hetta. Eg oppgraderte til den seine designen på vår, den er meir robust.

TurboNoob
07/09/20, 16:30
Det er ein fiks på dette frå Volvo, ei slags hette du set over. Det var også vanleg å bore opp nytt hol i desse, men no trur eg der var den ekstra hetta. Eg oppgraderte til den seine designen på vår, den er meir robust.Må det byttes mye for å få den oppgraderte designen?

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
08/09/20, 09:13
Må det byttes mye for å få den oppgraderte designen?


Nytt virvelspjeld, arma knakk til slutt hos meg syns eg å huske. Når eg opna opp toppdekselet, var eit halv spjeld vekke:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/25.jpg

TurboNoob
08/09/20, 16:10
Aiai, der var det mye grums gitt :eek:

TurboNoob
08/09/20, 17:32
Slangen fra intercooler til gasspjeld blir flat når turtallet stiger over 2000-2500. På videoen er turtallet oppe i ca 3000 og da blir slangen nesten helt flat.
Skal vel ikke være sånn??

http://cloud.tapatalk.com/s/5f57b207821f6/20200908_182812.mp4

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
08/09/20, 18:13
Slangen fra intercooler til gasspjeld blir flat når turtallet stiger over 2000-2500. På videoen er turtallet oppe i ca 3000 og da blir slangen nesten helt flat.
Skal vel ikke være sånn??

http://cloud.tapatalk.com/s/5f57b207821f6/20200908_182812.mp4



Bytt den, då er du straks nærmare mål :)

gaupe
08/09/20, 18:13
Aiai, der var det mye grums gitt :eek:

Og då var motoren berre gått så vidt over 160k

TurboNoob
08/09/20, 18:15
Og då var motoren berre gått så vidt over 160kÅssen ser det ut på min som har gått 260k da tro? [emoji15]

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
08/09/20, 18:46
Åssen ser det ut på min som har gått 260k da tro? [emoji15]

Sendt fra min Samsung S9

Slik ca? http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/26.jpg

TurboNoob
08/09/20, 20:43
Slik ca? http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/26.jpg

Det var ikke mye lekkert nei...

Skrapet ut ganske mye gørr fra egr-ventilen på min også. Har ikke hatt av innsuget, men det så ikke så gæernt ut det jeg kunne se med speil og lys opp i der.

TurboNoob
09/09/20, 07:07
Er dette staget til VNT?
Det beveger seg når det tråkkes på gasspedalen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/28.jpg

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
09/09/20, 10:27
Er dette staget til VNT?
Det beveger seg når det tråkkes på gasspedalen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/28.jpg

Sendt fra min Samsung S9

Ja, plukk det gjerne av for å kjenne om det går lett. Pass for all på at du ikkje mistar det klipset, det er ikkje hyllevare.

martinstranden
09/09/20, 20:45
Den slangen du sendte video av er jo etter turboen og skal blåse seg opp når du gir gass. Det vil derfor være lite sannsynlig at det hjelper å skifte denne. Det som sannsynligvis skjer i akkurat ditt tilfelle er at motoren suger i seg all lufta den klarer, og turboen gir lite eller ingenting slik at slangen klapper sammen.

Du nevner at staget på virvelspjeldet har detti av, og dette medførte i mitt tilfelle at bilen gikk i nødmodus. Det går an å quickfixe dette ved å montere volvo sitt reparasjonssett på armen. Det finner du bilde av her: https://www.volvopartshop.com/swirl-throttle-service-repair-kit-31293291-12423-p.asp Det er i praksis en spiker med en skive som du bare får dratt på den ene veien, så sitter den. For å montere den varmer du en nål eller ståltråd som er like stort som spikeren helt til det er rødglødene, så skyver du det igjennom armen og kula. Vipps så har du hull du kan montere spikeren i uten å plukke opp toppen.
Kan samtidig lønne seg å kjøpe ny "arm" da denne ikke koster all verden hos Volvo og blir slarkete der den skal sitte fast på kula til virvelspjeldet.

Etter du har gjort dette så må du stoppe og starte motoren noen ganger. Jeg husker ikke om det var 3, 5 eller 10 ganger. Det som da skjer er at servomotoren til virvelspjeldet kalibrerer seg ved å gå i endeslag (fullt åpent virvelspjeld). Først da vil feilmelding på virvelspjeld bli borte.

Jeg syns det er meget rart at aktuatoren på turboen din beveger seg uten at du får noe turbotrykk. Min far hadde samme problem med sin mercedes V6 diesel, og der var partikkelfilteret så fullt at det ikke ble nok eksostrykk til å få turboen til å rotere. Men da burde du jo fått feilmelding om tett sotfilter. Oppsummert så lurer jeg virkelig på om EGR ventilen din ikke er skikkelig bortprogrammert, og at feilkoden på EGR som ikke burde vært der i utgangspunktet tvinger bilen din i nødmodus så du ikke får turbotrykk.

Har du foresten tatt batteripolen en halvtime for å fjerne feilkoder etter det ble programmert bort? Det kan jo hende det er programmert vekk slik at den feilkoden ikke lengre blir trigget, men at den fortsatt er aktiv fordi den aldri ble slettet etter programmeringa.

Håper noe av dette kan være til hjelp...

TurboNoob
09/09/20, 21:14
Den slangen du sendte video av er jo etter turboen og skal blåse seg opp når du gir gass. Det vil derfor være lite sannsynlig at det hjelper å skifte denne. Det som sannsynligvis skjer i akkurat ditt tilfelle er at motoren suger i seg all lufta den klarer, og turboen gir lite eller ingenting slik at slangen klapper sammen.

Du nevner at staget på virvelspjeldet har detti av, og dette medførte i mitt tilfelle at bilen gikk i nødmodus. Det går an å quickfixe dette ved å montere volvo sitt reparasjonssett på armen. Det finner du bilde av her: https://www.volvopartshop.com/swirl-throttle-service-repair-kit-31293291-12423-p.asp Det er i praksis en spiker med en skive som du bare får dratt på den ene veien, så sitter den. For å montere den varmer du en nål eller ståltråd som er like stort som spikeren helt til det er rødglødene, så skyver du det igjennom armen og kula. Vipps så har du hull du kan montere spikeren i uten å plukke opp toppen.
Kan samtidig lønne seg å kjøpe ny "arm" da denne ikke koster all verden hos Volvo og blir slarkete der den skal sitte fast på kula til virvelspjeldet.

Etter du har gjort dette så må du stoppe og starte motoren noen ganger. Jeg husker ikke om det var 3, 5 eller 10 ganger. Det som da skjer er at servomotoren til virvelspjeldet kalibrerer seg ved å gå i endeslag (fullt åpent virvelspjeld). Først da vil feilmelding på virvelspjeld bli borte.

Jeg syns det er meget rart at aktuatoren på turboen din beveger seg uten at du får noe turbotrykk. Min far hadde samme problem med sin mercedes V6 diesel, og der var partikkelfilteret så fullt at det ikke ble nok eksostrykk til å få turboen til å rotere. Men da burde du jo fått feilmelding om tett sotfilter. Oppsummert så lurer jeg virkelig på om EGR ventilen din ikke er skikkelig bortprogrammert, og at feilkoden på EGR som ikke burde vært der i utgangspunktet tvinger bilen din i nødmodus så du ikke får turbotrykk.

Har du foresten tatt batteripolen en halvtime for å fjerne feilkoder etter det ble programmert bort? Det kan jo hende det er programmert vekk slik at den feilkoden ikke lengre blir trigget, men at den fortsatt er aktiv fordi den aldri ble slettet etter programmeringa.

Håper noe av dette kan være til hjelp...
Takk for mye god info.
Fant faktisk en video på youtube rett i stad om quickfix av virvelspjeldarm. Han varmet opp en sveisetråd og tredde gjennom kula og tvinnet tråden slik at armen holdt seg på plass. Tenkte å prøve det i morgen.

Jeg har ikke sett noen feilmelding om sotfilter, hverken i infodisplay eller ved feilsøking hos Volvo.

Har prøvd å koble fra batteriet i 10-15 minutter, men det var kanskje ikke lenge nok? Får prøve lenger i morgen.

martinstranden
09/09/20, 21:39
Takk for mye god info.
Fant faktisk en video på youtube rett i stad om quickfix av virvelspjeldarm. Han varmet opp en sveisetråd og tredde gjennom kula og tvinnet tråden slik at armen holdt seg på plass. Tenkte å prøve det i morgen.

Jeg har ikke sett noen feilmelding om sotfilter, hverken i infodisplay eller ved feilsøking hos Volvo.

Har prøvd å koble fra batteriet i 10-15 minutter, men det var kanskje ikke lenge nok? Får prøve lenger i morgen.

Sveisetråd er gull! Er tullete å bytte hele virvelspjeldet så lenge det ikke spruter olje ut av gjennomføringa inn til toppdekselet.

For å være helt ærlig aner jeg ikke om det er lenge nok. Jeg kjøpte meg Vida samtidig som jeg kjøpte meg Volvo og bruker den til slikt.
Ingen i nærheten av deg som har Vida? Da finner man garantert alle feilkoder og får slettet de ordentlig.

Jeg ser at Biltema har en feilkodeleser som er rettet mot Volvo: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-volvo-2000036593?gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-Ud_Vh-V4iXgiXkMFtrKCN1wdHvavesA951SMPimkRssowLk1rL3pOEaA hruEALw_wcB
Koster jo litt mer enn Vida, men går jo an å kjøpe den for å lese av og slette feilkoder for så å returnere den. Litt kjipt kanskje, men fullt mulig.

TurboNoob
09/09/20, 23:30
Sveisetråd er gull! Er tullete å bytte hele virvelspjeldet så lenge det ikke spruter olje ut av gjennomføringa inn til toppdekselet.

For å være helt ærlig aner jeg ikke om det er lenge nok. Jeg kjøpte meg Vida samtidig som jeg kjøpte meg Volvo og bruker den til slikt.
Ingen i nærheten av deg som har Vida? Da finner man garantert alle feilkoder og får slettet de ordentlig.

Jeg ser at Biltema har en feilkodeleser som er rettet mot Volvo: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/testinstrument/feilkodelesere/feilkodeleser-volvo-2000036593?gclid=Cj0KCQjw-uH6BRDQARIsAI3I-Ud_Vh-V4iXgiXkMFtrKCN1wdHvavesA951SMPimkRssowLk1rL3pOEaA hruEALw_wcB
Koster jo litt mer enn Vida, men går jo an å kjøpe den for å lese av og slette feilkoder for så å returnere den. Litt kjipt kanskje, men fullt mulig.


Får prøve å ha batteri koblet fra i minst 30 min i morra,
Hva slags kabel bruker du til Vida?
Vet ikke om nioen i nærområdet som har Vida. Men det er sikkert noen.
Har en kompis som har pc med Delphi som vi har brukt på bilen før jeg var hos Volvo og fikk lest ut feilkoder. Volvo fant mange gamle og inaktive feilkoder, men kun 1 aktiv. Det var egr som sto åpen.
Burde kanskje prøve Delphi'n på bilen igjen...

martinstranden
10/09/20, 11:08
Jeg bruker Dice (Kabel med boks) Kjøpt på eBay.
Har hørt mye bra om delphi, så den får sikkert slettet koden. Får den ikke det så er vel neste steg å spørre han som programmerte bort EGR.

TurboNoob
10/09/20, 18:38
Nå har jeg hatt batteriet bortkobler i over 1 time.
Jeg har også "fikset" armen til virvelspjeld.
Startet og stoppet motoren 10-12 ganger.
Fortsatt kommer "Motorservice erfordras" opp og bilen går like dårlig.

Hra du kjøpt Dicen fra Kina eller USA eller Europa?

martinstranden
10/09/20, 20:55
Den jeg kjøpte var fra Kina mener jeg.

Anbefaler å kjøpe den varianten som har gummibeskyttelse rundtom og "krok". Jeg kjøpte en som er en stor aluminiumskladd, og den har veldig lett for å lage riper i alt den kommer borti.



For å holde motivasjonen din oppe kan jeg legge til at du kan glede deg til den dagen den går ordentlig! Det sparker godt i en chippet D5! :-)

TurboNoob
11/09/20, 11:33
Den jeg kjøpte var fra Kina mener jeg.

Anbefaler å kjøpe den varianten som har gummibeskyttelse rundtom og "krok". Jeg kjøpte en som er en stor aluminiumskladd, og den har veldig lett for å lage riper i alt den kommer borti.



For å holde motivasjonen din oppe kan jeg legge til at du kan glede deg til den dagen den går ordentlig! Det sparker godt i en chippet D5! :-)

De jeg finner på ebay og alixpress tar jo bortimot 1 måned i postgang... kan jo hende at det går fortere..

Nå kjører jeg 850R med manuell til daglig, så jeg er vant til at det skjer saker og ting når jeg tråkker på gassen :)

martinstranden
11/09/20, 16:55
Kult!
Fikk du gjort noe nytt forsøk med kompisen sin Delphi?

TurboNoob
11/09/20, 17:07
Kult!
Fikk du gjort noe nytt forsøk med kompisen sin Delphi?Har ikke fått tak i han ennå.

Sendt fra min Samsung S9

martinstranden
21/09/20, 17:07
Fått noe greie på bilen din enda?
Tidligere i tråden lovte jeg å gi tilbakemelding på hvordan EU kontroll gikk uten DPF og EGR. Det gikk bra!

TurboNoob
21/09/20, 17:20
Fått noe greie på bilen din enda?
Tidligere i tråden lovte jeg å gi tilbakemelding på hvordan EU kontroll gikk uten DPF og EGR. Det gikk bra!Så bra at det gikk bra på eu. Veldig greit å vite at det ikke har noe utslag.

Hsr fortatt ikke fått bilen i gang, men har kommet nærmere problemet.
Jeg har skrudd av røret fra turbo til intercooler.
Det suger som bare det i røret til intercooler, og motoren stopper med en gang hvis jeg legger handa over åpningen. Så det er tydelig at det er full gjennomstrømning og ingen lekkasjer der.
Det kommer ingenting ut fra turbo ved rusing av motor, så jeg tror turbo er kaputt.
Jeg har fått tak i en nesten ny originalturbo som jeg tenkte å sette inn.
Så nå må jeg bare dra opp ermene og begynne å skru...

Sendt fra min Samsung S9

locked
21/09/20, 19:11
En kompis mener jeg burde få programmert vekk både egr og partikkelfilter. Er det bedre på lang sikt? Eller er det bedre å bytte egr-ventil?
Hva må jeg gjøre med disse før programmering? Må jeg fjerne eller blende egr? Må jeg fjerne eller tømme partikkelfilter?
Både EGR og partikkelfilter kan du med stor fordel fjerne.

Felles for dei begge er at dei er med på å forureine oljen med henholdsvis sot og diesel. Derfor ser vi store problemer med alt som er smurt av motorolje på bilar som går på lange serviceintervall, oljeforbruk, ventilløftarar, turboar osv.

Bilar som har desse tinga MÅ ha hyppige oljeskift dersom du skal eige bilen etter at garantien går ut. Dei fleste bilar går garantitida gjennom utan problem, men ex. taxi er utsatt pga. lang køyrelengde, då dukkar mykje av desse problema opp. Godt eksempel er VW 2.0tdi 180hk.. Her blir det skifta mykje motorar. Og det til tross for at taxi har mykje mindre kaldstart og småkøyring enn den jevne familiebil - så du kan tenke deg til korleis det står til der.

Vi har en BMW som går som taxi, der blir det skifta olje når det passar, prøvar å gjere det for kvar 12-15.000km og slik har det vore første dag. Gått nærmare 220.000km og går like fint (hardt) som då den var ny. VW Caravelle begynner å slite hardt på motor nr.2 ved denne km.standen ... 40.000km/2år serviceintervall...

TurboNoob
21/09/20, 20:08
Både EGR og partikkelfilter kan du med stor fordel fjerne.

Felles for dei begge er at dei er med på å forureine oljen med henholdsvis sot og diesel. Derfor ser vi store problemer med alt som er smurt av motorolje på bilar som går på lange serviceintervall, oljeforbruk, ventilløftarar, turboar osv.

Bilar som har desse tinga MÅ ha hyppige oljeskift dersom du skal eige bilen etter at garantien går ut. Dei fleste bilar går garantitida gjennom utan problem, men ex. taxi er utsatt pga. lang køyrelengde, då dukkar mykje av desse problema opp. Godt eksempel er VW 2.0tdi 180hk.. Her blir det skifta mykje motorar. Og det til tross for at taxi har mykje mindre kaldstart og småkøyring enn den jevne familiebil - så du kan tenke deg til korleis det står til der.

Vi har en BMW som går som taxi, der blir det skifta olje når det passar, prøvar å gjere det for kvar 12-15.000km og slik har det vore første dag. Gått nærmare 220.000km og går like fint (hardt) som då den var ny. VW Caravelle begynner å slite hardt på motor nr.2 ved denne km.standen ... 40.000km/2år serviceintervall...

Egr er blendet og programmert bort.
Når jeg nå skal skifte turbo så må jeg ha bort katalysator og dpf, så da tror jeg at jeg skal få "fikset" dpf i samme slengen.

Regner med at det blir 1 oljeskift i året på denne bilen, altså ca hver 6000km.
Tror dieselvarmeren kommer til å bli brukt en del også...

TurboNoob
22/09/20, 21:19
Da er en slik bestilt, med slangeklemmesett.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/110.jpg

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
24/09/20, 15:24
Da har jeg fått tak i en slik, nå må jwg få tak i en pc som kan brukes med den..

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/111.jpg

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
28/09/20, 15:38
Kom en liten pakke i posten i dag [emoji106]

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/09/113.jpg

Sendt fra min Samsung S9

martinstranden
01/10/20, 16:33
Nå må vel både turbo og slange være byttet? :-)

TurboNoob
05/10/20, 22:24
Nå må vel både turbo og slange være byttet? :-)

Ikke bare bare. Har ikke hatt tid de siste dagene, og bare drittvær. Bilen står på ramper ute. Fikk skrudd litt i dag. Fått av det meste over turboen, og fått løsnet eksos fra turbo. Aksel i turbo sitter fast. Ikke rart det ikke skjer stort når man trykker på gassen...
Men fy flate så godt muttere på flenser på eksos sitter...:( Tror det må kappes litt der.

martinstranden
07/10/20, 18:52
Ikke bare bare. Har ikke hatt tid de siste dagene, og bare drittvær. Bilen står på ramper ute. Fikk skrudd litt i dag. Fått av det meste over turboen, og fått løsnet eksos fra turbo. Aksel i turbo sitter fast. Ikke rart det ikke skjer stort når man trykker på gassen...
Men fy flate så godt muttere på flenser på eksos sitter...:( Tror det må kappes litt der.

Herlig å ha funnet en skikkelig feil da! Ett skritt nærmere mål.
Jeg har god erfaring med å varme slike skruer til de er helt rødglødende, løsner som regel da. Men, når det er sagt så måtte jeg bruke dremel for å fjerne skruene foran partikkelfilteret når jeg fjernet det... (Var ikke igjen noe hode på skruen, tror de har sitti der 485.000km)

Fortsatt lykke til!

TurboNoob
07/10/20, 19:26
Herlig å ha funnet en skikkelig feil da! Ett skritt nærmere mål.
Jeg har god erfaring med å varme slike skruer til de er helt rødglødende, løsner som regel da. Men, når det er sagt så måtte jeg bruke dremel for å fjerne skruene foran partikkelfilteret når jeg fjernet det... (Var ikke igjen noe hode på skruen, tror de har sitti der 485.000km)

Fortsatt lykke til!Joda, fint å ha funnet feilen.
Men han fjotten som designet denne løsningen på turbo burde vært slått hardt og lenge...[emoji2955] så trangt og hjernedøde plasseringer av skruer....
Fått løsnet nesten alt på turbo nå, utenom den ene skruen på oljereturen. Den sitter jo så knotete til... [emoji849]

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
08/10/20, 19:50
Og endelig, turboen er ute. Detvar litt av et prosjekt å få den ut. Men det blir også et lite helvete å få den nye på plass...
Gamle nederst.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/36.jpg

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
10/10/20, 19:31
Nå er den nye turboen og slangen på plass.
Bilen går bra i noen minutter og så kommer det feilmelding på lavt turbotrykk og den går i nødmodus igjen.
Men den går bedre i nødmodus nå enn før turbobytte...

TurboNoob
11/10/20, 14:38
VNT funket ikke på den nye turboen. Satt over den fra gamle turboen og da skjedde det saker og ting. Nå går bilen som et uvær, og ingen feilmelding fra motor lenger.

martinstranden
12/10/20, 08:19
Her har det skjedd saker og ting ja! Gratulerer så mye med bil som går skikkelig!
Hva er neste prosjekt? Fjerne DPF?

TurboNoob
12/10/20, 08:26
Her har det skjedd saker og ting ja! Gratulerer så mye med bil som går skikkelig!
Hva er neste prosjekt? Fjerne DPF?Takk for det [emoji16]
Fjerne dpf får jeg ta senere. Nå må jeg bytte høyre demper foran og få tak i nye skiltlys så jeg kan få eu-godkjent bilen.

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
12/10/20, 17:34
Idag har jeg vært og loppet litt deler fra en bil som selges i løs vekt.
4-C dempere til begge sider foran og trekk til innsiden av panser
Fikk også med meg skiltlys da mine led-skiltlys hadde skilt seg fra ledningene sine...
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/46.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/51.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/47.jpg

TurboNoob
14/10/20, 18:21
Støtdemperen sin det [emoji1787]
Skal ikke stort til for å bli bedre enn denne...
http://cloud.tapatalk.com/s/5f8733a4a43e8/20201014_191711.mp4

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
23/10/20, 17:18
Lurer litt på om jeg skal beholde vinterhjulene til 850'n og ha de på V70'n....
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/92.jpg

TurboNoob
26/10/20, 20:17
Endelig fått EU-godkjent bilen i dag. Så nå kan jeg endelig kjøre lovlig med den o)
Liten merknad på bærekule på venstre foran. Begynte visst å bli moden for utskifting... og brems på høyre foran henger litt på.
Lurte på om jeg skulle bytte bærebrua på venstre side også, siden det ble bytta på høyre i sommer.
Kikket litt på Bildeler.no og eurodel.no etter bærekule og bærebru. Det er jo en hel armada å velge mellom... Hvilket merke er å foretrekke tro? Greit å gå for de litt dyrere kanskje? Stål eller alu? Ser ut som den nye på høyre side er alu.

martinstranden
28/10/20, 19:39
Gratulerer med EU godkjent bil!
På min V70 har det ikke blitt skiftet en eneste forstillingsdel de siste 10! årene. Regner med at når noe ble skiftet for 10 år siden så ble det kjøpt originaldeler hos Volvo.
Motorfester derimot har jeg alltid kjøpt Lemförder på eBay. Kjempefornøyd. Kjøpte også komplett Lemförder forstilling til en VW passat jeg hadde, og det fungerte knallbra så lenge jeg hadde bilen.

Når det kommer til bremser så har jeg kjøpt nye calippere og sportsskiver (slissede og ventilerte) rundt hele bilen fra biltema og det fungerer helt fint. En merknad er at klossene fra biltema støver en del, men det er ikke noe jeg bryr meg om da felgene mine er stygge uansett. Jeg googlet en del før jeg kjøpte skiver fra biltema, og sportsskivene er visst veldig bra. Billigskivene dems har dessverre en tendens til å slå seg så det blir kast i dem og de ruster lett.

TurboNoob
07/11/20, 01:01
Fått på "nye" vinterhjul...

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/11/11.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/11/14.jpg

TurboNoob
05/01/21, 23:17
Typisk at når kulda først kommer, så streiker dieselvarmeren....:p

CEM-5F46 Glow plugs. Faulty signal.
Etter litt søking rundt på nettet og forumet, så bør vel hvertfall glødepluggen byttes. Men er det noe sted å få tak i sik utenom hos Volvo? Finner ikke annet enn glødeplugger til motoren hos Skruvat.no, Bildeler.no og Eurodel.no.

Thorvaldsen
06/01/21, 00:19
Typisk at når kulda først kommer, så streiker dieselvarmeren....:p

CEM-5F46 Glow plugs. Faulty signal.
Etter litt søking rundt på nettet og forumet, så bør vel hvertfall glødepluggen byttes. Men er det noe sted å få tak i sik utenom hos Volvo? Finner ikke annet enn glødeplugger til motoren hos Skruvat.no, Bildeler.no og Eurodel.no.

Romnes på Rødmyr er forhandler av dette, de har vel både Webasto og Eberspächer. Volvo har noen hinsides priser på dette med påslaget, har handlet flere deler til min der oppe for 1/3 av prisen hos Volvo, ingenting å lure på:)

TurboNoob
30/01/21, 17:19
Byttet glødeplugg på varmeren i dag.
Så nå virker den igjen [emoji16]
Det var faktisk lettere å få av støtfangeren enn jeg trodde....
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/01/89.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/01/90.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/01/91.jpg

gaupe
01/02/21, 09:36
Å få av støtfangerdeksel er berre vanskeleg første gangen :) Etter ei stund så plukkar du nesten ned dieselvarmer i søvne på desse. Men bank i bordet, eg har ikkje røyrt vår på nokre år no, og den går trufast kvar einaste morgon, sparar motoren for mykje kaldstartar.

TurboNoob
01/02/21, 09:48
Veldig godt å komme ut til varm bil i morges ja [emoji16]

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
06/02/21, 12:34
Holder på og skal sette inn HU-850 radio igjen i bilen. Etter å ha koblet fra alt, virket ikke fjernkontrollen på nøkkelen lenger... er dette vanlig?
Fikk ikke låsen i døra til å virke heller, så fikk ikke låst bilen. Mens jeg klargjorde midtkonsollen for å sette den inn, måtte jeg flytte bilen så den kunne stå ulåst mens jeg var inne. Da kom det opp melding om airbagservice snarest. Er det noe bak midtkonsoll som har med airbag å gjøre?
Etter å ha klargjort midtkonsoll for å sette i bilen igjen, koblet jeg til alle kontakter jeg kune finne.

Feilmelding på ryggesensorer forsvant.
Airbag sevice var der fortsatt.
Knapper på ratt til stereo virker ikke.
RTI responderer ikke.

Kan RTI ikke virke pga sikringer? Deaktivert med Vida? Finner forsåvidt ikke noe andre kontakter til RTI enn den store runde.

locked
06/02/21, 13:47
Klimapanelet styrer setebeltekontaktene (eller noko slikt) og vidarebringe dette via CAN til Airbag, så er berre å slette feilkoden så forsvinn lampa.

TurboNoob
06/02/21, 14:26
Klimapanelet styrer setebeltekontaktene (eller noko slikt) og vidarebringe dette via CAN til Airbag, så er berre å slette feilkoden så forsvinn lampa.
Ok, takk skal du ha.

Nøkkelfjernkontroll virker igjen etter at jeg koblet til alle kontakter igjen, btw.

Ser nå at feilmeldinga på ryggesensorer ikke forsvant likevel. Må vel kanskje slettes med vida det også.

Stusser fælt på rattknapper og RTI da. Det lyser i eject-knappen i RTI-enheten i bagasjerommet, men ingenting skjer når jeg trykker på eject. Det er kanskje ikke noe plate i den. Men RTI skulle vel startet opp likevel...

locked
06/02/21, 17:00
RTI har eg aldri vore borti, så det kan eg ikkje hjelpe deg med desverre.

Når det kjem til rattknappar kan det vere du må laste noko programvare, usikker faktisk. Eg skifta frå HU650 til 850 på min bil og alt virka umiddelbart der.

TurboNoob
06/02/21, 18:16
RTI har eg aldri vore borti, så det kan eg ikkje hjelpe deg med desverre.

Når det kjem til rattknappar kan det vere du må laste noko programvare, usikker faktisk. Eg skifta frå HU650 til 850 på min bil og alt virka umiddelbart der.

Sto jo HU850 i den tidligere. Tidligere eier har satt inn en JVC dobbeltdin spiller.

Har du noe peil på bytting av DIM? Tekst i info-panel nede til venstre kommer og går. Har fått tak i makent DIM, men den bilen det kom fra har ikke alle funksjoner som min har. Vil de funksjonene fortsatt virke med "ny" DIM?

FroBe
06/02/21, 23:41
DIM bestemmer ikke hvilke funksjoner du kan bruke, men jeg la merke til når jeg prøvde DIM fra en diesel i min bensin XC70 var det mange blanke displayvalg.
Den plukket opp fra CEM at bilen var US-modell, og kilometertelleren begynte å telle i miles. Derfor byttet jeg tilbake til US-DIM, men med europeisk speedometerskive.

Jeg måtte bytte HU-850 i min V70 pga dårlige loddinge (mye ulyder), men på den nye kom aldri lys i knappene. Mulig det var annen årgang på spilleren enn 2006, men knappene på rattet virker. 2007-årgangen av HU-850 var vel den eneste som hadde AUX-inngang.

Hvis din HU-850 har valget "Television" kan du på en enkel måte bruke RTI-skjermen til ryggekamera og ekstra AUX-inngang:
http://forum.vccn.no/showthread.php?78688-Billig-ryggekamera-og-AUX-for-biler-med-TV-tuner-for-RTI

TurboNoob
07/02/21, 19:16
DIM bestemmer ikke hvilke funksjoner du kan bruke, men jeg la merke til når jeg prøvde DIM fra en diesel i min bensin XC70 var det mange blanke displayvalg.
Den plukket opp fra CEM at bilen var US-modell, og kilometertelleren begynte å telle i miles. Derfor byttet jeg tilbake til US-DIM, men med europeisk speedometerskive.

Jeg måtte bytte HU-850 i min V70 pga dårlige loddinge (mye ulyder), men på den nye kom aldri lys i knappene. Mulig det var annen årgang på spilleren enn 2006, men knappene på rattet virker. 2007-årgangen av HU-850 var vel den eneste som hadde AUX-inngang.

Hvis din HU-850 har valget "Television" kan du på en enkel måte bruke RTI-skjermen til ryggekamera og ekstra AUX-inngang:
http://forum.vccn.no/showthread.php?78688-Billig-ryggekamera-og-AUX-for-biler-med-TV-tuner-for-RTI

Mulig det har noe med årsmodell å gjøre? Den jeg satte inn var fra en 2005, bilen min er 2007. Kjøpte en hel komplett midkonsoll med klimaenhet, radio og telefon fra en 2005 modell. Fikk med originalradioen til bilen når jeg kjøpte den, men ikke telefonenheten. Har satt i den som hører til bilen nå, og nå funker hvertfall rattnkappene. Kan ikke si at jeg har funnet noen AUX-inngang på spilleren. Finner heller ikke noe "Television" valg på den.
Men RTI er fortsatt død. Har sjekket sikringer og de ser hele ut.
Har også slettet alle feilkoder uten at det hjalp på RTI.
Har også feil på ryggesensor nr 2, hvilken side starter tellingen fra? Førersiden?
Airbag-feilkoden ble borte.

locked
08/02/21, 14:51
Mulig det har noe med årsmodell å gjøre? Den jeg satte inn var fra en 2005, bilen min er 2007. Kjøpte en hel komplett midkonsoll med klimaenhet, radio og telefon fra en 2005 modell. Fikk med originalradioen til bilen når jeg kjøpte den, men ikke telefonenheten. Har satt i den som hører til bilen nå, og nå funker hvertfall rattnkappene. Kan ikke si at jeg har funnet noen AUX-inngang på spilleren. Finner heller ikke noe "Television" valg på den.
Men RTI er fortsatt død. Har sjekket sikringer og de ser hele ut.
Har også slettet alle feilkoder uten at det hjalp på RTI.
Har også feil på ryggesensor nr 2, hvilken side starter tellingen fra? Førersiden?
Airbag-feilkoden ble borte.
Ganske (ikkje heilt) sikker på at radio frå 2005 ikkje passar med 2007. Det er nokre forskjellar i CAN-bussen på bilar som tilsynelatande er heilt like..

Meinar det er nr.1 frå førarsida ja.

gaupe
09/02/21, 12:05
Ganske (ikkje heilt) sikker på at radio frå 2005 ikkje passar med 2007. Det er nokre forskjellar i CAN-bussen på bilar som tilsynelatande er heilt like..

Meinar det er nr.1 frå førarsida ja.

Er vel ikkje CANBUS mot radioen, men MELBUS, var det endringar her då?

Angåane lys som ikkje virkar, så er det eit vanleg problem på HU-850, og var sikkert derfor den vart tatt ut av bruk, tvilar på at dette har med årsmodellen å gjere.

TurboNoob
09/02/21, 19:09
Er vel ikkje CANBUS mot radioen, men MELBUS, var det endringar her då?

Angåane lys som ikkje virkar, så er det eit vanleg problem på HU-850, og var sikkert derfor den vart tatt ut av bruk, tvilar på at dette har med årsmodellen å gjere.

Det er ikke noe galt med lysene på noen av spillerne. Men det var rattknappene som ikke ville virke med 2005-spilleren. Funker med den som. Hører til bilen. Antageligbis byttet ut for å få dab og bt.

Men jeg lurer fælt på hvorfor ikke RTI virker. Skjerm skal vel komme opp selv om det ikke er noen plate i boksen i bagasjen?

locked
09/02/21, 19:38
Rattknappane er forbundet med SWM, som kommuniserar med CEM (Truleg LIN bus). Så er det i alle fall ein CAN forbindelse med radioen. Det er også teikna inn melbus, men anar ikkje kva det er brukt til.

TurboNoob
13/02/21, 22:03
Endelig fått montert og koblet opp Blåtann adapter på originale HU-850'n.
HR også AUX, USB og Handsfree.
Funker som bare det.
Funker tilogmed å skippe sang med rattknappene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/52.jpg

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
14/02/21, 13:39
Byttet instrumentpanelet i dag.
Var mektig irriterende at info-skjermen nede til venstre ikke virker. Litt vanskelig å få satt på timer, og umulig å få stilt timer når man ikke ser noe på skjermen.

Originalt
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/53.jpg
RIKTIG km.stand
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/54.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/55.jpg
Alle nummer er like, bortsett fra det i mellom strekkodene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/56.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/57.jpg
IKKE RIKTIG km.stand. Dett er fra bilen DIM kommer fra.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/58.jpg
Fra Vida i dag....
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/59.jpg

Trodde faktisk at km.stand ville bli oppdatert på DIM, ikke i bilens system. Har lest noen plasser at den høyeste km.stand ville trumfe den laveste....

locked
14/02/21, 20:54
Er det ingen spor etter feil km.stand/instrument som ikkje er programmert til bilen?

I so fall er det jo litt i overkant enkelt å jukse med km.standen på ein slik bil.

TurboNoob
14/02/21, 21:24
Det kom en linje på første fanen med feilmelinger om "Milage manipulated", men den forsvant etter sletting av feilkoder. Kan hende den kommer tilbake igjen...

gaupe
19/02/21, 09:50
Endelig fått montert og koblet opp Blåtann adapter på originale HU-850'n.
HR også AUX, USB og Handsfree.
Funker som bare det.
Funker tilogmed å skippe sang med rattknappene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/52.jpg

Sendt fra min Samsung S9

Kina-sak dette? Det som hadde vore ekstra stas, hadde vore eit slik med DAB-radio i, kan umogleg vere vanskeleg, men det er berre Norge som brukar det omtrent.

TurboNoob
19/02/21, 11:48
Kina-sak dette? Det som hadde vore ekstra stas, hadde vore eit slik med DAB-radio i, kan umogleg vere vanskeleg, men det er berre Norge som brukar det omtrent.Tror det er Kina- sak ja. Kjøpt på ebay fra Tyskland.
Hadde vært fint med Dab også. Men det kan jo streames fra telefonen. Vet ikke helt hvor fort datamengden brukes opp men....

Fikk også prøvd handsfree-funksjonen her om dagen. Funker bra det også.

Sendt fra min Samsung S9

gaupe
19/02/21, 12:46
Tror det er Kina- sak ja. Kjøpt på ebay fra Tyskland.
Hadde vært fint med Dab også. Men det kan jo streames fra telefonen. Vet ikke helt hvor fort datamengden brukes opp men....

Fikk også prøvd handsfree-funksjonen her om dagen. Funker bra det også.

Sendt fra min Samsung S9

Er jo ein del DAB-adapterar som kan ein bruke via AUX, men å få med seg displayet hadde vore fint, gjerne på RTI-skjermen.

TurboNoob
19/02/21, 18:53
Er jo ein del DAB-adapterar som kan ein bruke via AUX, men å få med seg displayet hadde vore fint, gjerne på RTI-skjermen.Liker ikke de DAB-adapterene som er å få kjøpt nå.
Display på RTI-skjermen hadde vært fint ja. [emoji2]

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
19/02/21, 18:59
Fått tatt et skift av olje og filter i dag.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/79.jpg

Sendt fra min Samsung S9

TurboNoob
25/02/21, 17:41
Pakke til bilen i dag...
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/118.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/119.jpg
Blinklys til speilene
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/120.jpg
Ryggesensor
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/121.jpg
Skvettlapper til foran
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/122.jpg
Skvettlapper til bak
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/123.jpg
Hyggelig å handle hos Vparts, en hilsen og en sjokolade :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/02/124.jpg

TurboNoob
27/03/21, 17:43
Vasket bilen og lagt om til sommerdekk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/03/76.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/03/77.jpg
Nye senterkopper fra Wish, spent på hvor lenge de varer..
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/03/78.jpg
Ventilhetter med Volvo-logo, fra Wish.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/03/79.jpg

TurboNoob
02/04/21, 16:24
Dagens lille økt.
Satt på skvettiser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/4.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/5.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/6.jpg

Blir vel ikke for gubbete dette?

På tide med nye blinklys....
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/8.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/9.jpg

Navhullet i felgene var visst ikke 65,1. Det ristet littegrann når man kom opp i 50-60km/t
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/10.jpg
De var 67,1
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/11.jpg
På plass med nye fine senterringer, 67,1-65,1
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/12.jpg
Nå ble ristingen borte...:)

Og sist, men ikke minst, nye blanke hjulbolter.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/13.jpg

locked
02/04/21, 20:15
Dagens lille økt.
Satt på skvettiser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/4.jpg





Blir vel ikke for gubbete dette?


På ingen måte, det burde vore umulig å nyregistrere bilar og passere ein PKK uten skvettlappar faktisk.

TurboNoob
07/04/21, 20:54
Syns det blei ganske bra med skvettiser på.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/04/27.jpg

Kunne trengt å kommet litt nærmere bakken.

TurboNoob
06/06/21, 14:13
Digg med nyvasket bil
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/10.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/11.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/06/12.jpg

TurboNoob
11/08/21, 18:29
Oppdaget flatt hjul venstre bak på mandag. Pumpet opp dekket og hørte det seiv ut luft. Så da ble det el. sparkesykkel på jobb…
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/45.jpg

Har ikke hatt tid til å få sett på det før i dag.
Fikk i dag pumpet opp hjulet og jekket opp bilen og skrudde av hjulet.
Her fant jeg fort ut at dekket var ikke punktert, men det har kommet en sprekk i felgen.
Den har blitt sveist en gang tidligere og det er her det har sprukket igjen. Så da får jeg vel prøve å sveise den igjen da.
Går det an å få presset dekket såpass vekk at det går an å få sveist opp igjen, tro?
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/46.jpg


Så har jeg sett at det har begynt å krype litt rust ut fra plastinnerskjermene på hjulbuene bak.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/47.jpg

Så jeg tok ut plastinnerskjermen…
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/48.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/49.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/50.jpg

På høy tid å få gjort noe her ja…[emoji33]
Ser ut som jeg må fjerne mye av kittet her for å få slipt vekk så mye rust som mulig. Ser også ut som overflaterust for det meste. Ser ikke ut som det er noen hull her ennå.
Er det noe problem å skru av den braketten på det siste bildet, tro? Ser ut som den sitter med 4stk skruer…

gaupe
12/08/21, 09:23
Dessverre er ikkje heller desse bilane immune mot rust :(

Øygard
12/08/21, 23:02
Dessverre er ikkje heller desse bilane immune mot rust :(

Men dei rustar lite i forhold til dei fleste andre bilar. Bortsett frå dempartårna framme, men det virkar som det ikkje er alle som får det.

gaupe
13/08/21, 08:21
Men dei rustar lite i forhold til dei fleste andre bilar. Bortsett frå dempartårna framme, men det virkar som det ikkje er alle som får det.

Ja, dei er ganske motstandsdyktige mot rust, men no er no dette gamle bilar. Usikker på korfor enkelte får rusta i tårna framme, kan det vere knekte fjører som skrapar opp rustbeskyttelsen?

TurboNoob
13/08/21, 10:11
Denne bilen ser faktisk veldig bra ut ellers. Har ikke funnet noe rust ellers, bortsett fra noen få steinspruter.

Fått pusset litt i dag.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/54.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/55.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/56.jpg

Må sandblåse litt også. Men jeg tror ikke jeg får vekk all rusten.
Hva bør jeg bruke på det som blir igjen av rust? Jeg har Brunox, er det bra nok?

Det er i grunn forferdelig tynt med grunning og lakk inni hjulkassa… det er jo såvidt det er et tynt lag av hvert der…[emoji15]

TurboNoob
15/08/21, 17:59
Brunox
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/76.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/77.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/78.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/79.jpg

Fy flate så mye rust det var. Heldigvis ingen hull ennå. Et par steder var det litt gravrust…

TurboNoob
13/09/21, 21:37
Begynte å pipe og skrape fra bremsene her forrige dagen. Kom fra høyre forhjul.
Klossene slitt ut og gått litt på jernet.
Fikk ikke presset stempelet inn igjen. Løftet litt på gummipakningen over stempelet, og der var det rustent. Tror nok den bremsen har hengt på litt…

Kjøpte ny calipper og nye klosser og monterte. Nå bremser den lydløst igjen [emoji846]
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/53.jpg

TurboNoob
24/10/21, 22:28
Lagt om til vinterdekk i dag.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/30.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/31.jpg

Litt tidligere enn jeg hadde ønsket, men når slikt som dette skjer med sommerhjula så…..
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/32.jpg
Sprekk i en felg, igjen..[emoji849] og den lekker luft.

locked
24/10/21, 22:43
Lagt om til vinterdekk i dag.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/30.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/31.jpg

Litt tidligere enn jeg hadde ønsket, men når slikt som dette skjer så…..
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/32.jpg
Sprekk i en felg, igjen..[emoji849] og den lekker luft.
Kjøpte to nye felgar ein gong. Akkurat samme feil og akkurat same felgane.

TurboNoob
24/10/21, 22:53
Kjøpte to nye felgar ein gong. Akkurat samme feil og akkurat same felgane.

Samme felgen som har sprekt igjen, men en annen plass. Kan ikke huske å ha kjørt noen plass som skulle ha påført felgen et såpass slag at den skulle sprekke. Men det er kanskje bare en risiko man må ta når man skal ha 19’’ billigfelg med lav profildekk…[emoji3166]

locked
25/10/21, 11:54
Samme felgen som har sprekt igjen, men en annen plass. Kan ikke huske å ha kjørt noen plass som skulle ha påført felgen et såpass slag at den skulle sprekke. Men det er kanskje bare en risiko man må ta når man skal ha 19’’ billigfelg med lav profildekk…[emoji3166]

Åå, det var dei originale 17toms felgane. Thor heiter dei vel.

TurboNoob
25/10/21, 11:59
Åå, det var dei originale 17toms felgane. Thor heiter dei vel.

De heter Thor ja.
Det er 19’’ R-felg (replica) jeg har fått sprekk i. Andre gang i samme felg…. og den sto bak.

gaupe
26/10/21, 15:06
De heter Thor ja.
Det er 19’’ R-felg (replica) jeg har fått sprekk i. Andre gang i samme felg…. og den sto bak.

Slik var det for mange år sidan med dei eg hadde også, mistenker det var berre lakken som forsegla desse felgane og legeringa var stort sett berre omsmelta brusbokser.

TurboNoob
31/10/21, 20:40
Fikset løst trekk på deksel til A-stolpene.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/55.jpg

Har sett at noen har satt på nytt trekk på slike. Noen som vet hva slags trekk de bruker, og hvor det går an å få tak i?

TurboNoob
06/01/22, 20:26
Spesielle tall i dag http://forum.vccn.no/img-dump/2022/01/3.jpg

Travellingman
08/01/22, 11:32
Spesielle tall i dag

Du har vel levert inn lotto til helga? :cool:

TurboNoob
08/01/22, 11:33
Du har vel levert inn lotto til helga? :cool:

Det har jeg helt glemt…. Takk for tipset [emoji3]

TurboNoob
18/02/22, 00:52
Byttet ABS-ring i dag.
En liten sprekk var nok til at ABS og Traction Control ikke virket…
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/43.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/44.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/02/45.jpg

gaupe
21/02/22, 10:36
Ja, tippar på at den sprekken er nok til at ringen "flyt", at den gir signal som har feil format. Var det rust under ringen?

TurboNoob
21/02/22, 14:37
Ja, det var litt rust. Det er vel det som har gjort at den sprakk.
Ser ut som den har vært løs og spinni rundt, for den var ganske så slitt.
Greit å få fikset det så abs funker. Kjekt å ha på denne årstiden [emoji12]

gaupe
23/02/22, 11:47
Ja, det var litt rust. Det er vel det som har gjort at den sprakk.
Ser ut som den har vært løs og spinni rundt, for den var ganske så slitt.
Greit å få fikset det så abs funker. Kjekt å ha på denne årstiden [emoji12]

ABS var ute av drift på XC90en her, bilen blei svært upraktisk å køyre, sidan den skulle ta to testar ved kvar oppstart på om den fekk signal. Så to gangar så mista du nesten all framdrift, er ikkje det slik på V70en?

TurboNoob
11/04/22, 01:13
ABS var ute av drift på XC90en her, bilen blei svært upraktisk å køyre, sidan den skulle ta to testar ved kvar oppstart på om den fekk signal. Så to gangar så mista du nesten all framdrift, er ikkje det slik på V70en?

Tror ikke det er sånn på V70. I begynnelsen var det bare i høyresvinger at lampen begynte å blinke og da mistet bilen fremdriften. Men så fort bilen gikk rett frem igjen var fremdriften tilbake. Den trodde sikkert at bilen spant.
Etter hvert gikk den over til at ABS kuttet ut og da var det ikke noe problem å kjøre, bortsatt fra ingen ABS…

TurboNoob
11/04/22, 01:14
Sommerhjul på
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/20.jpg

TurboNoob
20/04/22, 15:36
Tid for oljeskift igjen

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/40.jpg

TurboNoob
23/04/22, 19:15
Vært ute og handlet et sett felger igjen da….[emoji849]
Neste vinters felger.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/04/54.jpg
Tethys

TurboNoob
15/07/22, 18:30
Etter noen måneder på 18’’ R-felger
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/32.jpg

…prøver i 19’’ igjen
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/33.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

TurboNoob
20/08/22, 15:44
Har nå fått tak i «ny» dvd-enhet til RTI i bilen, siden det var en feilmelding på den gamle og ejecten virker ikke.
Den nye ser ut til å virke, men jeg fikk ikke opp skjermen.
Skrudde denne løs og så at begge kontaktene var plugget ut.
Plugget dem inn og nå virker jaggu skjermen også.
Nå virker RTI som bare det. [emoji3]
Litt kjipt med gammel kartplate fra 2006 da men…[emoji3525]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/21.jpg

Noen som har nyere kartplate til overs?


Sent from my iPhone using Tapatalk

TurboNoob
25/08/22, 18:44
Fikk pakke fra Vparts i dag
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/27.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/08/28.jpg

Ny Bluetooth adapter.
Det jeg hadde som var kjøpt fra AliExpress eller eBay eller hva det var fungerte men det kom støy fra dynamoen og blinklys slo inn på bassen. Veldig irriterende..[emoji3166]

Nå er det ingen forstyrrelser lengre.


EDIT: med den gamle kunne jeg skifte sang fra rattknappene, det kan jeg ikke med den nye...:( Heller ikke fra spilleren. Det må gjøres fra telefonen :O Skuff!

TurboNoob
17/09/22, 10:18
Høyre side bak….[emoji30]
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/12.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/13.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/14.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/15.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øygard
17/09/22, 18:07
Eg og monterte sånn bluetoothadapter no nylig, godt fornøgd so longt, men fekk det berre til å virka med AUX-ledningen første dagen, neste dag virka BT og, og har fungert perfekt etter det.

Eg mistenker at eg og har sånn rust på S60en, bør ta tak i det før det blir for gale eg og, men året har for få godversdagar (spesielt detta året), døgnet har for få timar og eg prioriterer sikkert feil.

Merka du stor forskjel på å kjøra med 18 og 19 toms?

TurboNoob
17/09/22, 22:09
Eg og monterte sånn bluetoothadapter no nylig, godt fornøgd so longt, men fekk det berre til å virka med AUX-ledningen første dagen, neste dag virka BT og, og har fungert perfekt etter det.

Eg mistenker at eg og har sånn rust på S60en, bør ta tak i det før det blir for gale eg og, men året har for få godversdagar (spesielt detta året), døgnet har for få timar og eg prioriterer sikkert feil.

Merka du stor forskjel på å kjøra med 18 og 19 toms?

Har du BT-adapter fra Vparts?

Bedre å få tatt rusta før det blir hull... må også ta av bakfangeren for det er rust bortover kanten på skjermen. Da kan jeg få byttet en parkeringssensor i samme slengen..:)

Merka ingen forskjell på 18" og 19". Nå var det veldig liten forskjell på dekkene da. 225/40-18 og 235/35-19.

Øygard
18/09/22, 10:49
Ja må nok demontera ganske myjhe for å komma til alt på min.

Kjøpte frå vparts ja. Eg og må trykka på telefonen for å ytta song, men det kan eg leva med.

gaupe
19/09/22, 09:09
Den rusta du finn der er nok symptomatisk på at desse bilane har gått på salt i mange år no. Og om din bil har gått heile livet på vestlandet, nær sjø, så bør du nok sjå over straks, då har du salt heile året.

TurboNoob
19/09/22, 21:00
Den rusta du finn der er nok symptomatisk på at desse bilane har gått på salt i mange år no. Og om din bil har gått heile livet på vestlandet, nær sjø, så bør du nok sjå over straks, då har du salt heile året.

Jeg bor på Østlandet, og bilen har etter det jeg kan se av serviceheftet gått hele sitt liv her på Østlandet etter st den ble importert fra Sverige i -08. Men det blir jo saltet som bare det her på vinteren også.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220921/f0e3b2a47edb60c73c24260add32a1e7.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220921/13dd69b0146cb42ab6457d86bef6459c.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220921/a4b3c2fefd8ba24dcdcc6e39f978daee.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220921/fbb434de56d8d1650d35087420743d62.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220921/4340ab3c0ede7bb4968d2dc3cfb1ce85.jpg

Ble litt mer demontering enn først antatt. Men nå kan jeg få byttet en gåen parkeringssensor i samme slengen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220921/83abd3d7c7cac53c22de626f8b517638.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/25.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/26.jpg

Prøvde å skru av selve kroken på hengerfestet for å lettere få av bakfanger, men den ene bolten knakk. Resten av bolten sitter dønn fast, så må ha av hele hengerfestet for å prøve å bore ut resten av bolten så jeg kan få satt i en ny. Tør ikke trekke henger med en knekt bolt i kroken.

TurboNoob
21/09/22, 18:24
Da er man snart ferdig…
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/28.jpg

Og holder på med bytte av en gåen parkeringssensor…
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/29.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/30.jpg

Har også fått ut den knekte bolten av hengerfestet
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/31.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/09/32.jpg

Øygard
22/09/22, 15:00
Korleis ser dempartårna framme ut då? Av og til rustar dei på bilar som er bra ellers, andre gongar er dei heilt fine på bilar som ikkje egentlig er i spesielt god stand.

gaupe
23/09/22, 09:42
Korleis ser dempartårna framme ut då? Av og til rustar dei på bilar som er bra ellers, andre gongar er dei heilt fine på bilar som ikkje egentlig er i spesielt god stand.

Kan minne om eit problem som stammar frå produksjonsprosessen.

TurboNoob
23/09/22, 14:18
Ser at det er litt rust langs kantene inni dempertårna. Ingenting synlig fra motorrom.

Øygard
23/09/22, 17:21
På min 03 s60 var det sånn som du beskriver der, men når eg demonterte fjørbeina viste det seg at det var grov rust oppi der og på eine sida måtte eg sveisa i litt nytt stål på utsida. Her er det viktig med forebyggande arbeid. Det går an å skifta dempartårna og eg trur ikkje det er so vanskeleg heller, men det er nok mykje arbeid.
Kan godt henda det er nåke som har gått gale i produksjonen, mulig det var ein tidlegare Alfa Romeo-ansatt som fekk ansvaret for dempartårna.

TurboNoob
15/10/22, 21:45
Tid for vinterhjul allerede…
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/10/13.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

TurboNoob
06/11/22, 13:33
Skiftet skiver, klosser og håndbrekksko bak i dag.
Gammelt
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/2.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/3.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/4.jpg

Nytt
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/5.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/6.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2022/11/7.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

gaupe
07/11/22, 09:52
Kva produsent er det du har brukt av bremsedelar? Ser det at bakbremser lever hardt, dei vert ikkje brukt nok og som regel alltid blir ramma av rust før dei er utslitne.

TurboNoob
10/11/22, 23:30
Kva produsent er det du har brukt av bremsedelar? Ser det at bakbremser lever hardt, dei vert ikkje brukt nok og som regel alltid blir ramma av rust før dei er utslitne.

Det ble budget deler denne gangen.
Skiver og klosser er fra Biltema, håndbrekksko er Vector fra Thansen. Håndbrekksko fra Biltema passet ikke til min bil, de hadde for liten diameter...

Det er vel rusta som tar knekken på de aller fleste bakbremser ja... hvertfall på biler med lav til normal bruk.

TurboNoob
13/11/22, 14:54
Da har bilen blitt godkjent, uten merknader, for 2 nye år :)

Thorvaldsen
16/11/22, 11:02
Ser bra ut mister! Alltid en god følelse det:cool:

TurboNoob
21/02/23, 23:52
Byttet calipper på venstre side foran. Den hang på.
Stempel satt godt fast. Fikk ikke trykket det inn i det hele tatt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/02/41.jpg
Glemte å ta bilder underveis…


Sent from my iPhone using Tapatalk

TurboNoob
16/04/23, 15:35
Tid for sommerdekk

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/11.jpg
Fortsatt vinterdekk

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/12.jpg

Nyvasket bil … [emoji3]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/04/13.jpg
Helt nye sommerdekk på.
235/35-19 Sailun Atrezzo ZSR.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TurboNoob
02/07/23, 15:55
Ny olje og oljefilter
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/1.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

TurboNoob
04/07/23, 19:37
Fått pakker i posten, ble levert på døra…[emoji3]
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/11.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/12.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2023/07/13.jpg

Nye dempere til alle hjørner [emoji3]

Thorvaldsen
04/07/23, 21:52
AutoDoc er fint sånn. Det der blir bra;)

TurboNoob
26/11/23, 16:52
Fått montert nye dempere og fjærer bak nå
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/11/14.jpg
Blitt fin høyde nå, men skræver noe forferdelig nå….
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/11/15.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk