PDA

Vis full versjon : SKIFTE 4 C DEMPERE FREMME.



lars otto skiftesvik
21/06/20, 13:07
Skal skifte 4c dempere fremme i neste uke, er det noe spesielt jeg skal tenke på i den forbindelse.
Tenkte å koble fra batteri før bytte er det ellers noe med elektronikken som bør tenkes på?
TAKKER FOR TIPS.

jerognal
23/06/20, 11:48
Plugg and play. Koblet ikke av batteri heller....

Men no har eg byttet 2 ggr på 4 år.... og har satt på Monroe-sjiten for siste gang. Møkkadempere.
Løsningen neste gang er følgende:
Åpne gamle dempere og ta ut chip med ledningsnett. Plugg dette i bilen som vanlig. (gjerne støp chipen/sensor inn i noe epoxy så den tåler fuktighet). Sett på skikkelige dempere. (Bilstein f.eks).
Tutu og kjør. Null feilkoder.

4C demperne er svindyr og dritdårlig mtp levetid. Mine nye begynte å lekke olje etter 2 år.... kjøpt på e-bay så reklamasjon gadd eg ikkje bale med.

lars otto skiftesvik
23/06/20, 12:34
Plugg and play. Koblet ikke av batteri heller....

Men no har eg byttet 2 ggr på 4 år.... og har satt på Monroe-sjiten for siste gang. Møkkadempere.
Løsningen neste gang er følgende:
Åpne gamle dempere og ta ut chip med ledningsnett. Plugg dette i bilen som vanlig. (gjerne støp chipen/sensor inn i noe epoxy så den tåler fuktighet). Sett på skikkelige dempere. (Bilstein f.eks).
Tutu og kjør. Null feilkoder.

4C demperne er svindyr og dritdårlig mtp levetid. Mine nye begynte å lekke olje etter 2 år.... kjøpt på e-bay så reklamasjon gadd eg ikkje bale med.

Skal huske det du forteller her.

TurboNoob
25/06/20, 22:24
Så Four-C er oppskrytt, helst styr unna på biler fra -05-07 f.eks?

FroBe
26/06/20, 06:06
Jeg vet ikke om/når mine dempere er byttet, men jeg er glad jeg har dem, og når jeg kikker på nyere XC70 så siler jeg vekk dem uten 4-C.

jerognal
26/06/20, 08:23
4C er bra når demperne er i orden. Problemet er at demperne fra Monroe er sjit. De holder ikke. Og du har ikke andre alternativ om du vil ha 4C.
Det skal være mye tynnere stempel på 4C enn standard-demperne. Om dette er årsaken til at de svikter aner eg ikkje, men kommer ikke til å kjøpe flere 4C dempere. Kan liksom ikkje bare gå ut i hagen og plukke tusenlapper fra et tre....

Og du får like stiv bil med noen gode alternativ....

FroBe
26/06/20, 08:46
Du kan få like stiv bil uten 4-C, men den vil ikke bli myk igjen på ujevn vei ved å trykke på en knapp.
I svingene vil en bil med vanlige dempere legge seg mer, med mindre man setter på stivere fjærer.