PDA

Vis full versjon : Rens av turbo på D5 uten demontering av turboen



jerognal
11/06/20, 21:20
Har slitt lenge med motor som går i nødmodus grunnet kokset turbo.
Prøvd mye lurium i innsug og på tanken men feilen kommer igjen.

Nå kjøpte eg en stor sprayboks med et skum som skulle sprayes inn i turbo på eksossiden.
Demonterte varmeskjold, skrudde av de to øverste muttrene på eksosen og løsnet den underste nesten helt ut. Da har du rikelig klaring til å spraye inn guffen. Boksen leveres med lang tynn slange.
Som sagt guffa på. Ventet 30 min og skrudde sammen. VOILA: Null nødmodus..
Leste så på boksen(ja vet en skal normalt lese bruksanvisning FØR en gjør noe)......
Skummet skal sprayes på varm turbo......
JAJA da er det bare å gjøre det på nytt. (husk gode hansker folkens for det er svinvarmt der nede).
SKummet ivei og det freste og boblet som bare fanden inni der....
HAr kjørt nå 3 uker uten tull... selv med fullt gasspådrag.

Boksen er stor så skulle holde til iallefall 2-3 biler....

https://www.billigbilpleie.no/pi/Bell-Add-turborens-550-ml-_2640231_146397.aspx

Eneste helvete var de idiotiske boltene på varmeskjoldet. De to nederste gav eg opp å få på igjen. Så her ble det vanlige bolter med store skiver.

locked
11/06/20, 21:53
Har slitt lenge med motor som går i nødmodus grunnet kokset turbo.
Prøvd mye lurium i innsug og på tanken men feilen kommer igjen.

Nå kjøpte eg en stor sprayboks med et skum som skulle sprayes inn i turbo på eksossiden.
Demonterte varmeskjold, skrudde av de to øverste muttrene på eksosen og løsnet den underste nesten helt ut. Da har du rikelig klaring til å spraye inn guffen. Boksen leveres med lang tynn slange.
Som sagt guffa på. Ventet 30 min og skrudde sammen. VOILA: Null nødmodus..
Leste så på boksen(ja vet en skal normalt lese bruksanvisning FØR en gjør noe)......
Skummet skal sprayes på varm turbo......
JAJA da er det bare å gjøre det på nytt. (husk gode hansker folkens for det er svinvarmt der nede).
SKummet ivei og det freste og boblet som bare fanden inni der....
HAr kjørt nå 3 uker uten tull... selv med fullt gasspådrag.

Boksen er stor så skulle holde til iallefall 2-3 biler....

https://www.billigbilpleie.no/pi/Bell-Add-turborens-550-ml-_2640231_146397.aspx

Eneste helvete var de idiotiske boltene på varmeskjoldet. De to nederste gav eg opp å få på igjen. Så her ble det vanlige bolter med store skiver.
Dette er av dei få sprayprodukta som skal gjere underverker for alt mulig som faktisk fungerar.

Problemet med desse turboane med variabel geometri er at dei kviler i fullast stille, og etterkvart som ladetrykket nærmar seg settpunktet i motorstyringa begynner denne å regulere ned. Problemet er så enkelt at sot/koks får det til å gå tregt med for høgt ladetrykk og derav nødmodus.

For å få dette produktet dit det skal anbefalar eg noko plast (lok til isboks?) mellom turbo og eksos slik at all guffa havna i turboen i staden for i eksosanlegget. Så slepp ein å demontere heile bilen.

jerognal
11/06/20, 22:33
Bøyde slangen til slik at den gikk inn i turbo. Tror ikke det gikk noe overhodet i eksosen. Sprayet til det tøt ut turboen.

René Fredriksen
12/06/20, 23:02
Det jeg har gjort noen ganger er at jeg har kjøp MR.Muschle ovnrens skum, demontert eksos fra turboen og sprayet eksos siden av turboen full i dette og latt det jobbe. Samtidig som jeg demonterer vacum slangen til VNT skovlene fra aktuatoren på blokken og kobler vacumpistol eller en sprøyte og oppererer VNT skovlene manuel når turboen er full i skum. Gjennta dette noen ganger i en time eller to mens du etterfyller skum vært 15 min eller noe. Blir god som gull somregel :)

Torsen67
17/06/20, 20:43
Bruk automatkassa manuelt og dra på med mer turtall. Men turbo funker 100 prosent etter at jeg begynte å gi bilen mer turtall. Motoren går finere også. Drive på småkjøring kverker turboen etter min erfaring.

locked
18/06/20, 07:13
Bruk automatkassa manuelt og dra på med mer turtall. Men turbo funker 100 prosent etter at jeg begynte å gi bilen mer turtall. Motoren går finere også. Drive på småkjøring kverker turboen etter min erfaring.
Det blir rikeleg med turtal i D. Desse girkassene nøklar ikkje med å strekke strikken langt oppover turtallsregisteret ved moderat akselerasjon. Det er faktisk så mykje turtal at det er plagsomt. Noko av det eg mislikar mest med heile bilen...

René Fredriksen
18/06/20, 18:30
Det blir rikeleg med turtal i D. Desse girkassene nøklar ikkje med å strekke strikken langt oppover turtallsregisteret ved moderat akselerasjon. Det er faktisk så mykje turtal at det er plagsomt. Noko av det eg mislikar mest med heile bilen...

Dette er jeg helt enig med. og unødvendig er det å, selvom det ligger mye krefter tiljengelig lang LANG der nede, så skal de aboslutt opp og titte over kanten om det er noen ekstra ponnier der... Spesiel på xc90'ene..

Torsen67
28/07/20, 15:50
Nå er min tunet fra 131 hk til 197 hk. Ligger jeg i 3 gir (automat) i ca 35-40 kmt og gir flatt jern, så drar den som fy uten å gire ned. Masse bunndrag. Kjenner turbo jobber bra da. Ingen chip, men tunet hos Bra-bil i Sverige.

locked
28/07/20, 20:57
Nå er min tunet fra 131 hk til 197 hk. Ligger jeg i 3 gir (automat) i ca 35-40 kmt og gir flatt jern, så drar den som fy uten å gire ned. Masse bunndrag. Kjenner turbo jobber bra da. Ingen chip, men tunet hos Bra-bil i Sverige.
Min har Rica tuning, 240hk/480nm. Akserelasjon frå stilleståande er noko av det verste for desse. Spesielt når motoren/girkassen er kald så er det problem å kome opp i fart utan å vere med i motorsprengeklubben. Eg har 200m bort til hovudvegen der det er 80 sone og å kome opp i 80 er ein lidelse.

Sambo har ein BMW 220d med 190hk og den sprintar så lett og fint opp i fart at den stiller Volvoen i eit svært dårleg lys. Fordelen til BMW'en er at den har lik girkasse som dei nye Volvoane brukar.