PDA

Vis full versjon : Radiatorvifte på fullt i 5 min etter stans - LØST!



jerognal
11/06/20, 21:10
Min 2006 XC70 D5 har denne irriterende paniske radiatorvifta som starter når motor stanses. Noe gale? Under drift går den IKKE merkelig nok.
Kona sin 2004 har ikke dette.... samme motor....

Ingen feil i Vida. Normal temp. (Har en ørliten kjølevannslekkasje som eg alltid har hatt og ikke klare å lokalisere. Kanskje 1 DL i mnd....)
Bilen har alltid vært slik, men bare lurer på om dette er normalt......

locked
11/06/20, 21:57
Første som slo meg var at dette skjedde om du stoppa motoren midt i ei regenerering av partikkelfilteret, men om det skjer kvar gong uavhengig av temperaturen blir det noko anna.

jerognal
12/06/20, 08:13
Har ikke part. filter.
Dette skjer konsekvent om sommeren.
Om vinteren har den ikke slike nøkker. Så har noe med temp å gjøre ja...

Jimbojama
12/06/20, 10:31
Sakset fra instruksjonsboka: Bear in mind that the radiator fan may start
automatically some time after the engine
has been switched off.

jerognal
20/08/21, 19:58
Da er løsningen å bytte radiator. Har lekket mer og mer og nå tok eg jobben med å bytte radiator. I tillegg til at den gamle lakk så var den full av størknet gugge på utsiden..
Nå går ikke radiatorviften etter stans. Deilig.

PetterDale
30/08/21, 07:31
Jeg stjeler denne tråden litt. Jeg har skadet min radiator etter at gjekken skle av subframen (amatør!), presset radiatorvifta opp og forårsaket sprekker i plasten på radiatoren der vifta festes til radiatoren. På Eurodel har de mange forskjellige radiatorer til rundt 1200kr, men på de billigste (f eks denne (https://www.eurodel.no/radiator-thermotec-d7v010tt)) så er koblingene for gassen på høyre side, mens det på min bil (og på f eks denne (https://www.eurodel.no/radiator-nrf-53946)) på venstre side. Den siste presiserer heller ikke manuell/automatkasse. Er dette fordi de har tatt bilde av den første opp ned?? Jeg har automatkasse og 2.0t -- hva må jeg tenke på når jeg skal kjøpe radiator?

jiha1968
30/08/21, 08:34
Bilde (https://www.eurodel.no/radiator-thermotec-d7v010tt) er nok opp ned ja, men forhåpentligvis er det ikke mye gass i disse radiatorene, heller oljekjøling av automaten.
Om du punkterte Kondensoren ("radiatoren" for AC) slik at gass strømmet ut, så trenger du den også, + tørkefilter og en kjøletekniker til å fylle gass inkl en liten skvett kompressorolje.

Mål tykkelsen på radiatorelementet, mener det er tre ulike tykkelser, 23, 33 og 41mm.

PetterDale
30/08/21, 08:52
Nei, du har selvfølgeig rett, det er ATF i de rørene jeg tenkte på og ikke gass! Det er radiatoren som lekker, kondensoren har jeg ikke skadet. Jeg skal måle opp bredden og få sjekket originalnr i VIDA.

gaupe
30/08/21, 13:54
Orginalleverandør meiner eg er Valeo på desse, var det på P80. Har brukt Nissens, ser ut til å vere av bra kvalitet, einaste var forskjell på tappepluggen, det var litt irriterande.

jiha1968
30/08/21, 15:53
Mahle/Behr/Hella og Valeo er å foretrekke fremfor alt annet ja... (Nissens holder absolutt ikke OEM-nivå på varmeapparatregister iallfall)

jerognal
30/08/21, 17:29
Kjøpte Nissens. 1750,- kostet den hos Eurodel. Lokale delepusheren skulle ha oppunder 4K MED mine 30%!!!!!!
Nissens skal være OEM kvalitet(nå syns eg ikkje alltid Volvo borger for kvalitet spesielt på varmeregistre og radiator).

OBS! Kjøp nye klips og o-ringer til automatoljekoblingene før du begynner. De plastklipsene er kipa-greier. Nede var det rusta ganske godt fast så herpet klipset fullstendig før røret kom ut....

gaupe
31/08/21, 08:05
Ser enkelte klagar over Nissens, vi får sjå korleis den held.

Handlar du hos Eurodel, husk Trumf, er mykje rabatt der :) Klips og o-ringar er veldig lurt ja, sjølv om klipsa brukar å løsne ved skånsom demontering.

locked
31/08/21, 09:36
Eg har kjøpt ein Nissens radiator til XC90'en.. rekna med det helde, viss ikkje er det berre å klage.