Vis full versjon : Lite varme i varmeapparat
Hei jeg har en xc70 d5 163 hk 2010. Problemet er at det kommer for lite varme i varmeapparatet . .når jeg bruker diselvarmer når det er kaldt så blir bilen varm. Når bilen er varm og varmeapparatet på full varme men det kommer ikke full varme,så vidt vidt det kommer litt lunket luft. Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hva som er galt??? Varmeapperatregister??? Hilsen per kr
Thorvaldsen
18/05/20, 18:43
Hei jeg har en xc70 d5 163 hk 2010. Problemet er at det kommer for lite varme i varmeapparatet . .når jeg bruker diselvarmer når det er kaldt så blir bilen varm. Når bilen er varm og varmeapparatet på full varme men det kommer ikke full varme,så vidt vidt det kommer litt lunket luft. Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hva som er galt??? Varmeapperatregister??? Hilsen per kr
Ville nesten tippet tett register. Har du kjent etter temperatur på rør ut fra register?:)
Nja, burde ikke hatt noe særlig varme i kupéen med dieselvarmer om registeret var tett.
(Om jeg har forstått det rett med at "Percha" klarer å få god varme i bilen under kjøring, så lenge dieselvarmeren brukes)
I og med at Volvo syntes det var en god ide å ikke vise temperatur på kjølevæsken i DIM (uten tilleggsutstyr), så vil jeg tro at sjansen er stor for at termostaten står åpen/åpner for tidlig, slik at kjølevæsken ikke blir varm nok til å gi noe futt i varmeapparatet uten hjelp av dieselvarmeren.
Få målt temperaturen på kjølevæsken ved normal kjøring uten dieselvarmer, med passende diagnoseutstyr. (selv en simpel Kina Bluetooth OBDII-modul klarer den jobben, eller i verste fall: teip fast et steketermometer på øvre kjøleslange til radiator)
Skulle kjølevæsken mot all formodning ha normal temp, burde problemet være dårlig sirkulasjon, når dieselvarmerens pumpe ikke sørger for dette.
Hei! Jeg har akkurat samme problem med min V70 III D5 fra 2008. Ikke nok varme når den står på temperatur Hi Hi. Jeg har en kina bluetooth obdII. Skal jeg sjekke temperaturen på kjølevæsken når motorn er varm? Dette er for å sjekke om termostaten er bra eller dårlig?
Ja, sjekk gjerne kjølevæske-temp (for å sjekke om termostaten fungerer) ,
og sjekk om dieselvarmeren går ved utetemp under 5+ og kald motor.
(om din bil har Webasto, så vil den ofte både høres og luktes)
Jeg har diselvarmere og den fungerer som den skal når det er kaldt ute...det høres og luktes.
Når jeg sjekker kjølevæsketempen når motorn er varm...hvis kjølevæsketempen er normal er det da varmeregistret som er dårlig (tett) eller termostaten som er gåen?
Hvis termostaten er defekt, vil den som regel stå åpen, slik at motoren blir aldri blir skikkelig varm, og webastoen går tilnærmet konstant.
Eller så står den stengt, slik at motoren oppnår arbeidstemp. som vanlig, med bra varme i varmeapparatet, men motoren koker over/varsler høy temp etter hvert.
Når det ikke blir varme i kupèen selv om kjølevæsken har god temp, og bilen ikke koker/varsler høy temp,
så bør det enten være feil med styring av begge temp-spjeld i varmeapparatet, eller mer sannsynlig defekt varmeregister.
(mer sannsynlig med lekkasje mellom tur-retur på registret enn at det er gjengrodd)
Test gjerne varmeapparatet uten at Aircon står på, slik at det ikke overkjøler pga en eventuell feil i fordamper-tempsensor
Har hatt bilen i to måneder og kjørt to langturer allerede. Motor overkoker ikke og får ikke varsel på dashbordet. Når jeg endrer fra kaldt til varm og så hører man spjeldet som åpner/lukker seg som den skal. Og hastigheten på kupevifta fungerer også. AC prøvde jeg for ett par dager siden og det blåser skikkelig kaldt. Er det lurt kanskje prøve å rense kun varmeregistret med radiatorrens først for å se om den blir bedre, før man bytter ut den med en ny eventuelt??
Sjekk kjølevæsketemp før du fortsetter, jeg tviler på at det er noe galt med varmeapparatregistret.
Og så kan du støvsuge litt i åpningen til kupétemp.sensoren i midtkonsollen...
Men om jeg skulle ta feil, så bør du heller organisere deg med en større balje, slanger, en god pumpe og kokende varmt vann,
(eventuelt varmeelement) for å kunne pumpe varm rensevæske begge veier gjennom registret, og uansett om du velger kaustisk soda, oppvaskmaskintabletter, eller radiatorrens så bruk verneutstyr...
Og når du eventuelt skal bytte termostat (31293699) , kan du prise deg lykkelig over at du ikke har nyere bil,
for på 2010+ kan den beskrives som termostaten fra H*lv*te, noe jeg regner med at TS ( Percha ) har fått erfare nå:rolleyes:
Takk for info. I dag skal jeg starte sjekke kjølevæsketempen, og se hva den sier. Men hvor finner jeg den sensorn i midtkonsollet? Har googlet men finner ikke noe om hvor den er inne i bilen.
Se rett nedenfor høyre tempratur-regulering, der er det en liten grill... (ikke pirk inni rillene, bruk støvsuger, eller trykkluft med forsiktighet)
Har dessverre ikke fått sjekket kjølevæsketempen da min kina obd2 er defekt :( Men får fortsatt ikke noe varsel på dashbordet om att motorn er varm. Men hvis det er lekkasje mellom tur-retur på registret, bør ikke nivået på kjølevæsketanken gå ned?
Hvor i motorn sitter termostaten? Vansklig komme til den og bytte den?
Har forresten støvsugd åpningen til kupétemp.sensoren i midtkonsollen.
Det normale er at termostaten blir stående åpen ved feil, og eneste måten du får noe varme i kupe på, er å stå i ro med dieselvarmeren påslått og avstengt motor (eller tomgang i beste fall)
Det kan bli liggende en skjult feilmelding på at motoren ikke oppnår driftstemp. innen normal tid.
Lekkasjen vi snakker om er en "kortslutning" mellom inn og utløp på radiatoren i varmeapparatet, der vannet tar snarveien... Tror dette er sjelden på din bilmodell.
Termostathuset ser du der øvre kjølevannslange kommer ut fra motor, etter å ha løftet på pyntedekslet over motor.
Takk for info. Så du tror det er mest sannsynlig det er termostaten som er defekt. Er det vanskelig skifte termostat akkurat på denne bilen? Eller må den inn på verksted?
Skrulokket til kjølevæsketanken, når man åpner den forsiktig så skal det komme ut luft da det er mye trykk i systemet ikke sant. Men på min så kommer det veldig lite luft etter ett kjøretur. Har det noe å si?
Før du begynner å tenke på reparasjon, så skal du måle vann-temp;)
og er den så kjølig som jeg tror, så kan du løfte på panseret og se litt på saken for å planlegge fremgangsmåte.
Så lenge man har både store og små Torx, koppnøkler, normalt håndverktøy, en balje og litt glykol,
burde dette være gjennomførbart for en som f.eks synes det er greit å skifte bremseklosser og skiver selv.
Er det første gang man skal til med å skru noe mer enn hjulbolter, så anbefaler jeg å finne en kompis som kan bistå litt.
Men noen trenger jo å bruke tiden sin til andre ting, som f.eks sjekke opp resepsjonisten på verkstedet,
terge opp nybilselgeren til en prøvetur i det dyreste gliset , eller rett og slett skifte bleier på minstemann hjemme...
Vanntempen....du mener kjølevæsketempen ikke sant?:D
Skal kjøpe en obd2 i morgen hvis jeg rekker for å måle tempen på motorn til helgen.
Fremdeles kjølevæsketemperaturen vi venter på ja, jeg var nok noe upresis med kun å nevnte den ene bestanddelen i kjølevæsken:p
Det at du ikke har noe særlig trykk i ekspansjonstanken er et greit tegn på åpen/defekt termostat. (når bilen ikke har noen andre symptomer enn manglende temp)
Men til vanlig åpner vi ikke lokket til eksp.tanken på en bil med varm motor, vi klemmer heller på radiatorslangen, for å unngå å slippe ut trykket og risikere koking. (i ditt tilfelle var vel ikke faren for koking så stor:D )
Ikke sant :D
Vel...skal forsøke få tak i obd2 og måle tempen på bilen. Så får jeg återkomme med testresultatet i løpet av helgen :cool:
Du kan egentlig drite i å måle temperaturen på motoren. Det er ein enkel test for detta.
Start ein morgon med å trykke lett sammen eine slangen til radiatoren - gjenta eit par gongar i sekundet, det skal kome ein svak metallisk lyd frå termostathuset for å indikere at termostaten er lukka. Start med kald motor og varme til kupeen på fullt. Køyr 5km og stopp og kjenn etter på radiatoren eller slangane til radiatoren. Både radiatoren og slangane skal vere tilnærma lik utetemperaturen, litt lunka heilt inne ved motoren er OK. Om du greier å kjenne på slangane til varmeapparatet på denne modellen så skal desse uansett vere varmare enn radiatoren.
La motoren gå på tomgang nokre minutt, dersom radiatoren og slangane blir 'varme' er det åpenbart tegn på defekt termostat.
Det er ikkje alt ein treng avansert diagnoseutstyr til.
tja, eller hvis man først skal gjøre det enkelt:
klemme* igjen øvre radiatorslange, og kjør en tur... :rolleyes:
(anbefaler å fjerne avklemmingen når det kommer normal varme fra varmeapparatet eller senest ved varsel om høy kjølevæsketemp)
*alt fra en pølseklype med hyssing, til avklemmings-tang
https://www.biltema.no/redirect/productrelative/2/nb/2000031974
Må riktignok gå til innkjøp av noko slikt, men desse er uansett kjekke å ha.
hmm, det der blir nok for avansert :p siden jeg er i flisespikkemodus, så holder det med et par spisepinner, pølseklype eller en bjørkekvist, og litt hyssing eller skoreim i verste fall:cool:
Neida, de tengene er kjekke å ha ja:)
Hei og takk for svar ;) Det vi (dere) mistenker er att termostaten er fast i åpen posisjon hele tiden, som gjør att jeg ikke får nok varme inne i kupeen ikke sant. Om jeg har forstått dette riktig, når jeg skal teste å klemme igjen slangen som går mellom termostathuset og radiatorn så tilsvarer det "lukket termostat" og da skal jeg få onklig varme inne i kupeen. Får jeg onklig varme med denne prosedyren så har vi fått det bekreftet att termostaten er defekt i åpen posisjon. Har jeg forstått det riktig? :cool:
For ett par dager siden etter en liten kjøretur på 20 min så kjente jeg på slangen som går mellom termostathuset og radiatorn, den var skikkelig varm :p
Det er helt riktig, og velg en kjørerute der du har mulighet til å gjøre "nødstopp" for å slippe opp avklemmingen , når det enten kommer normal varme fra varmeapparatet, eller senest når du får varsel om høy motortemp.
Nå sjekker jeg kjølevæsketempen etter hatt motorn igang i 90 minutter og tempen er på 67 grader. Slangen mellom termostathuset og radiatorn er veldig varmt. Skal det være 67grader?? :confused:
Nå sjekker jeg kjølevæsketempen etter hatt motorn igang i 90 minutter og tempen er på 67 grader. Slangen mellom termostathuset og radiatorn er veldig varmt.
Defekt termostat.
Den skal normalt ikkje begynne å åpne før ein plass rundt 80 grader, 67 er i alle fall aaalt for tidleg (då står termostaten åpen samtidig som webasto kjører på maks effekt. Snakk om å fyre for kråkene...)
Bytt termostat(hus)
EDIT: fikk ikke med meg at locked allerede hadde svart:rolleyes:
Takk for svar. Da bestiller jeg en ny termostathus og lite kjølevæske. Det ser ikke ut att det skal være vanskelig bytte det selv :D
Er det vanskelig? Må tømme litt på kjølevæska før jeg demonterer termostathuset ikke sant? Ser ut som den sitter med kun to skruer.
https://www.skruvat.no/Termostat-kjolemiddel-P10150.aspx
Da er termostaten bestilt og er på vei med posten. Er det vanskelig skifte t.huset? Noe tips på hva jeg må tenke før og etter skifting av t.hus? God Jul forresten til alle :D
Nå har jeg fått hjem t.huset :cool:
Går det greit med blå frostvæske fra Biltema? Passer den til min volvo?
Finner ikke noe info i min instruksjonboka.
Nja, tror ikke Biltema har spesifisert hva den blå inneholder,
og du trenger en som ikke inneholder noe nevneverdig av nitritt, amin., fosfat, silikat** eller borat.
Så sannsynligvis er den røde fra Biltema et bedre valg. (farge på glykol sier ingen ting, den er egentlig fargeløs)
Men tar jeg ikke feil så benytter Volvo (sammen med Mercedes, BMW, VAG, og Ford ja) en såkalt HOAT-spesifisert kjølevæske,
og et godt valg kan være "Valvoline's Multi Vehicle Coolant" som er såkalt universal HOAT, om du ikke får tak i original eliksir fra Volvo, selv om den også kan ha annen farge enn din...
(Volvo er iallfall nevnt på baksiden av Valvoline-kanna)
Og skal du tilsette vann, ikke bruk springvann, kjøp destillert vann, f.eks batterivann fra BT.
Alternativt, filtrer avtappet kjølevæske for gjenbruk.
** litt usikker på Silikat-innholdet, mener å ha lest at Volvos blågrønne kjølevæske G48 er en HOAT-væske med silikat-innhold, men uten nitritt, amin., fosfat og borat. Men så ser det ut til at BASF Glysantin hevder den er en PSi-OAT som f.eks G64 fra BASF/Glysantin som er lysegrønn utblandet, men som sagt så er det ikke fargen som er det interessante, men innholdet. (Ny kjølevæske kjøpt hos Volvo er Glysantin G64)
Takk for svar. Men først må kjølevæsken tappes før ny t.hus installeres. Hvor sitter tappekranen? :confused:
Takk for svar. Men først må kjølevæsken tappes før ny t.hus installeres. Hvor sitter tappekranen? :confused:
Tidlegare var det dreneringsskrue i bunn av radiatoren på førarsida samt eit tappepunkt på røret bak motoren inn på vasspumpa. Like over drivakslingen. Usikker på om desse plassane er med fortsatt.
Termostaten står høgt, så det er ikkje mykje vatn du treng å tappe av. Om du vaskar motorrommet før du begynne kan du egentlig berre samle opp det som renne ned og filtrere det gjennom eit kaffifilter.
Skjønner skjønner :) Har sjekket i ekspansjontanken og den har blå frostvæske. Er det da standard blå frostvæske etylenbasert?
Den er sannsynligvis etylenbasert, men kun den som fylte på væsken kan vite hvilken type etylen-glykol det er.
Fargen forteller absolutt ingen ting om hvilken type glykol det er.
Så lenge du ikke er sikker på hvilken type glykol bilen har nå,
følg mitt alternative råd (og "locked" sitt) om å ta vare på avtappet kjølevæske, for deretter å filtrere den for gjenbruk.
Skulle du mangle en desiliter pga søl, så kan du erstatte det med en skvett destillert vann uten at blandingsforholdet tar særlig notis av det.
Eller benytt sjansen til å bytte all kjølevæske etter nøye gjennomspyling med vann for å unngå komplikasjoner med blanding av "feil" glykol.
Og vill du ikke ta noen av forslagene over, bland gammel og ny glykol i en gammel kasserolle, eller gjennomsiktig flaske (ingen av dem skal noensinne brukes til mat/drikke etterpå) , og la den stå noen dager for å se om det skjer noen interessante kjemiske reaksjoner. (klumping/utfall)
Som nevnt over, skift gjerne all kjølevæska.
Kjølevæske har begrensa levetid (2-5å, avhengig av type og motor). Eg pleier aldri å skifte på intervall, men skiftar gjerne om eg må skifte ex. termostat, radiator, vasspumpe/reg.reim osv.
Og etter å ha surret litt rundt på nett dukket Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant (https://bcb.no/frostvaeske-peak-longlife-beste-som-finnes-3-8-liter) opp,
som et interessant alternativ for den som står i lignende situasjon som TS.
Sakset fra bcb.no (https://bcb.no/frostvaeske-peak-longlife-beste-som-finnes-3-8-liter) :
Peak Global Life Time Antifreeze & Coolant passer til alle bilmerker,
og den kan fylles på [top-off] uten å endre fargen på kjølevæsken i det aktuelle kjøretøyet.
Motvirker effektivt galviske strømmer.
Uansett om kjøretøyet er orginalfyllt med blå, grønn, oransje, gul eller rød kjølevæske så kan Peak brukes både til å toppfylle eller byttes ut helt.
Når kjølevæsken helt og holdent byttes ut til Peak Global Life Time holder den hele kjølesystemets livstid uten bytte.
Har nå fått byttet termostathus. Men på vei hjem i går så fikk jeg varsel att motoren var for varm att jeg må senke hastigheten. Straks etterpå det fikk jeg rød varsel att det var for høy temp og må stanse bilen. Sjekket da nivåen i ekspansjontanken og glykolen var på maks. I dag morges før jeg startet bilen hadde jeg varsel om lavt nivå av kjølevæske, den var under minimum streket. Fylt da opp til maks igjen. Tok en kjøretur igjen, etter 20 minutter fikk jeg samme problem, for høy temperatur. Kjølevæske nivået er fortsatt på maks. Er det trolig fortsatt luft i systemet som gjør att jeg får varsel?? Eller er det noe annet?? :confused:
Har nå fått byttet termostathus. Men på vei hjem i går så fikk jeg varsel att motoren var for varm att jeg må senke hastigheten. Straks etterpå det fikk jeg rød varsel att det var for høy temp og må stanse bilen. Sjekket da nivåen i ekspansjontanken og glykolen var på maks. I dag morges før jeg startet bilen hadde jeg varsel om lavt nivå av kjølevæske, den var under minimum streket. Fylt da opp til maks igjen. Tok en kjøretur igjen, etter 20 minutter fikk jeg samme problem, for høy temperatur. Kjølevæske nivået er fortsatt på maks. Er det trolig fortsatt luft i systemet som gjør att jeg får varsel?? Eller er det noe annet?? :confused:
Sjekk temperaturen på motoren og at når den nærmar seg 90 grader skal slangen til radiatoren vere veldig varm. Det er ikkje umulig at den nye termostaten er defekt, eg fekk ein hos BMW i vinter som stod fullt åpen heile tida (evt. at dei gløymde å montere termostaten på verkstedet.....)
Satser på luft i kjølesystemet, burde komme seg etter noen oppvarminger og nedkjølinger,
hvis ikke så bør kjølesystemet vakuumiseres, eventuelt demontere og varme opp termostat i vannkjele for å sjekke funksjon.
Temp.sensor ved termostaten kan også lage trøbbel på egen hånd, men da er vi tilbake til starten med å måle kjølevæsketemperatur...
Hei jeg har en V70 d5 163 hk 2009. Problemet er at det kommer for lite varme i varmeapparatet . Når jeg bruker diselvarmer når det er kaldt så blir bilen varm. Når bilen er varm og varmeapparatet på full varme men da kommer ikke full varme, så vidt lunket luft. Har sjekket temp på kjølevannet etter ca 15-20 min kjøring da er rundt 80-90 grader. Når man kjør rolig kommer det så vitt lunket luft, men så fort man gaser eller kjører litt mer aggressiv med gasspedalen og høyre turtall så kommer det varm luft. Men så fort du kjører normalt igjen kommer det lunket luft. Har tatt en radiatorrens men det hjulpet ikke. Dieselvarmeren fungerer bra ved bruk, får godt med varme inn i bilen. Hva kan der være for feil? Kan det være termostaten eller varmeregistret? Mvh A
Hei, er dette samme bil som du spurte om tidligere i tråden, eller en annen?
Hvis avlest kjølevæsketemp synker mye ved bruk av varmeapparatet, tilsier dette at motoren ikke produserer nok varme. (eller trøbbel med termostat)
Hvis avlest kjølevæsketemp synker ved motorveikjøring og minimalt bruk av varmeapparatet (uten dieselvarmer) er termostaten trolig dårlig.
En noenlunde moderne dieselmotor produserer ikke nok varme på kontinuerlig tomgang/lavt turtall/søndagskjøring til å holde varmen oppe i kupéen i skikkelig kaldt vær uten tilleggsvarme fra dieselvarmeren, i tillegg vil dieselvarmerens vannpumpe sirkulere vannet raskere i varmeapparatsløyfen, og gi generelt mer varme. (Det er mulig å lage en manuell styring av varmerens sirkulasjonspumpe for å bedre litt på varmen uten bruk av dieselvarmeren)
Regner med at du leser av temperaturen via OBD/Diagnoseutstyr, har du sjekket at temperaturen er noenlunde i nærheten ved måling f.eks på øvre radiatorslange eller varmeapparatslangene?
PS: hvis det er skikkelig kaldt ute i lengre tid, vurder en "radiatorgardin" for å redusere avkjøling av motor, men husk å slå av AirCon da. Vurder å gire manuelt for å holde turtallet oppe slik at kjølevæsken sirkulerer raskere i varmeapparatslyngen
Hei! Nei ikka samme bil. Det er fars bil. Får inn kaldt eller knapt lunkent luft ved langkjøring på motorveien (har på full hadtighet på vifta og full varme innstilling, AC ikke på), da snakker vi 2 timers biltur. Jeg bruker diagnosemaskin for å lese av temp.
Prøv å få målt virkelig temperatur på motorens øvre radiatorslange, og sammenlign den med "diagnose-temp" når motoren er varm/åpen termostat.
(teip fast termometer/temp.sonde på slangen, og isoler målepunktet med å teipe fast en vott el.l. over temp-sonden)
Om temperaturene er noenlunde like, sjekk temperatur på kjølevæsken under kjøring i motorveifart.
D5'n klarer vanligvis å holde varmen (og termostaten) oppe på egen hånd under kjøring i god fart om ikke varmeapparatet er overanstrengt av streng kulde,
men blir turtallet og motorbelastningen for lav (f.eks v/køkjøring), produserer den ikke nok varme, og i tillegg sirkulerer kjølevæsken så tregt at det ikke blir god varme i kupéen uten dieselvarmerens pumpe/tilskuddsvarme.
Hvis dere forsøker å slå av kupéviften i et par-tre minutter ved varmkjørt motor når bilen er i fart, for så å starte vifta, kommer det skikkelig godt med varme et øyeblikk da, eller er det nesten like kald luft uansett? Samme sjekk kan gjerne utføres ved stillestående bil og varm motor.
Sjekk av inn og utgående slange/kjølevæske-temp på varmeapparatslyngen er også interessant.
Hei igjen! Jeg har fortsatt ikke løst problemet med fars bil. Den har fått en ny termostathus og fortsatt ikke varme i kupen. Webasto er urkoblet pga den hadde lekkasje. Når jeg er på langkjøring så går kjølevæsken ned betydelig. Det lekker fra ekspansjonstanken når motorn er driftvarm. I tillegg så er den store kjølevannslangen som kommer ut fra termostathuset veldig varm og skikkelig hard. Mistenker da att det blir for mye trykk att det lekker da ut fra ekspansjonstanken? Kan årsaken være att varmeregistret/apparatet er tett og som samtidig gjør att jeg ikke får varme inne i kupen? Da det er tett ett sted blir det mye trykk som gjør att det begynner lekke kjølevæske fra alle slanger rundt om i motorn :(
Øvre radiatorslange skal bli hardere, og vanskelig å holde i ved driftsvarm motor. (kjølevæsken som går i slangen holder jo over 90'C, og har utvidet seg slik at trykket øker) Men det skal ikke være lekkasjer noe sted.
Symptomene bilen har nå ligner på luft i kjølesystemet, luften har en tendens til å legge seg der det passer minst, f.eks i varmeapparatregisteret, men kan også vandre fra der den skapes/er til ekspansjonstanken slik at nivået faller, til det blir produsert mer luft.
Spørsmålet er hvor den eventuelle luften kommer ifra, (hvis den kommer tilbake etter lufting) og den vanligste årsaken er ikke så morsom å tenke på. (toppakning)
Men før alarmen går, så må det feilsøkes litt med å prøve å lufte ut varmeapparatregisteret og resten av kjølesystemet, gjerne få gjort en test etter forbrenningsgasser i kjølevæsken, men du kan begynne med noe så enkelt som å varme opp bilen med åpen topp på ekspansjonstanken og se etter om det kommer mange store luftbobler der, og om de ev. dufter eksos (svært usikker test, men...)
Hei! Takk for svar. Varme opp bilen med åpen topp/lokk på ekspansjonstanken. Er dette for å lufte ut varmeapparatregistret? Hvis det luft i varmeapparatet, kan det gjøre att jeg ikke får varme inn i kupén?
Formålet med å varme opp motoren med åpen topp/lokk på ekspansjonstanken er å hjelpe på utluftingen, og å se om det dannes nye luftbobler.
Det må som regel godt med turtall til for å få skviset luften videre i systemet, og som regel må motoren være så varm at termostaten er åpen for å få mer sirkulasjon.
Det kan også luftes på andre måter, f.eks med eventuelle lufteskruer eller løsning av kjølevannsslanger.
Luft i varmeapparatregistret vil hindre kjølevæsken fra å gi varme der ja.
Den som har byttet termostaten burde ha sørget for skikkelig utlufting av kjølesystemet og kontrollert varme fra varmeapparatet, det er standard prosedyre.
Men hvis motoren lager luft i kjølesystemet på egen hånd så hjelper det ikke så mye... (det må sjekkes at det eventuelt er tilfelle)
Hei igjen! Nå har jeg kjørt motoren varmt og med høy turtall for å få ut eventuelt luft i systemet. Dessverre så kommer det bobler i ekspansjonstanken. Er det mest sannsynlig da toppakingen som er gåen? Og det lekker kjølevæske et sted bak motoren, altså bak eller på siden av toppen. Kan man bruke kjølerreparasjonsvæske??
Hvis det toppakinge som er gåen, kan det også gjøre at det ikke blir noe varme i kupén?
Ja, som sagt så vil luftbobler i kjølevæsken gjerne samle seg i varmeapparatregisteret.
Luften vil forhindre kjølevæsken å avgi varme der = kald luft fra varmeapparatet. (luftboblene antas å være eksos som lekker ut under høyt trykk fra forbrenningsrommet i en av sylindrene, mellom topp/toppakning/blokk og ut i kjølesystemet)
Hvis det aldri blir slutt på luftboblene når motoren går, eventuelt kommer mer luft ved belastning av motor, så antar vi defekt toppakning dessverre.
Siden dette er en kostbar feil å rette, så bør du få bekreftet antagelsene av kyndig tekniker. (verksted)
Prøv derfor først å finne ut mer nøyaktig hvor det lekker ifra på baksiden av motoren, en kjølevæske-lekkasje kan suge inn luft når motoren kjølner, som kan bli til en og annen luftboble... (men det vil ikke produseres nye luftbobler før ved neste avkjøling)
Tettemiddel er neppe noen suksess. (garantert ingen virkning hvis det er toppakningen som lekker fra en av sylindrene)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.