PDA

Vis full versjon : XC 90 - 2007 mod - Vannlekkasje fotbrønn førerside - LØST



HASW
13/05/20, 10:06
Hei!

Jeg har en Volvo XC-90 2007 mod hvor det plutselig har oppstått ett problem.

Ved regn kommer det vann inn og legger seg på matten ved førersiden. (flere cm med vann en natt...)

Jeg antar det er en drenering eller noe som er gått tett eller gått fra hverandre i skjøt da dette har oppstått plutselig. Har aldri hatt fuktighet inn tidligere.
Vann virker å komme inn ved torpedovegg ett sted bak sikringsboks.


Teorier:

- Lekkasje i en drenering vindusvisker brønn?
- Lekkasje drenering fra takluke? (lite trolig da jeg testet med å helle vann på kun frontrute og da kom vann inn)
- Frontrute løsnet i lim i overkant? - Volvo sitt forslag. (prøvde å se om det var bevegelse, men klarte ikke se noe, så tror også denne er lite trolig..)

Andre teorier eller forslag / erfaringer der ute?


Sitter noen på delefilm som viser oppbygging av drenerende kanaler slik at jeg kan skjønne hvor vann ledes i min feilsøking?

Tenker å starte med å demontere deksler ved vindusvisker for å se om åpenbare feil finnes der, event blåse rent kanaler med luft trykk?

Noen med tips for å ta av vindusviskere? De sitter noe inni hampen hardt fast og jeg tør ikke banke løs...


Takker for alle synspunkter og hjelp til tør bil igjen :-)

Alfs80
13/05/20, 16:35
Prøv og trykk på venstre hjørnet inne i bilen på frontruta se hva som skjer oppe

jiha1968
14/05/20, 00:01
Noen med tips for å ta av vindusviskere? De sitter noe inni hampen hardt fast og jeg tør ikke banke løs...

Løsne mutteren på viskerarmen et par runder, ta en vannpumpetang (polygrip) og "klem sammen" viskerarm og mutter,
samtidig som du har løftet viskerarmen ut/opp slik at den står parallelt med akslingen den sitter på, og beveger ("bryter") armen fram og tilbake, motsatt vei av hengslingen for å lage ekstra brytekrefter mot akslingen.

Mangler du tang, juster en passe stor skiftenøkkel til akkurat å gape over mutteren og undersiden av viskerarmen, ta deretter en fastnøkkel og skru mutteren videre opp, skiftnøkkelen vil nå løfte viskerarmen med hjelp av mutteren... (når du har fått satt det godt i press, hjelp til med viskerarmen som ovenfor)

Løsner det ikke nå, trenger du en god avtrekker (ters)

HASW
14/05/20, 09:28
Prøv og trykk på venstre hjørnet inne i bilen på frontruta se hva som skjer oppe

Takker for tips. Jeg snakket også med bilruta og fikk tips om å spraye såpevann på ruten og bruke trykkluft fra innsiden. Er det lekkasje kommer det bobler. - Smart triks;-)

HASW
14/05/20, 09:29
Løsne mutteren på viskerarmen et par runder, ta en vannpumpetang (polygrip) og "klem sammen" viskerarm og mutter,
samtidig som du har løftet viskerarmen ut/opp slik at den står parallelt med akslingen den sitter på, og beveger ("bryter") armen fram og tilbake, motsatt vei av hengslingen for å lage ekstra brytekrefter mot akslingen.

Mangler du tang, juster en passe stor skiftenøkkel til akkurat å gape over mutteren og undersiden av viskerarmen, ta deretter en fastnøkkel og skru mutteren videre opp, skiftnøkkelen vil nå løfte viskerarmen med hjelp av mutteren... (når du har fått satt det godt i press, hjelp til med viskerarmen som ovenfor)

Løsner det ikke nå, trenger du en god avtrekker (ters)


Takker for godt tips. Skal prøves.

Morgis
15/05/20, 17:28
Drenering under vinduene er et kjent fenomen på P2, løv og skitt samler seg i rørene og tetter dem.
Prøv forsiktig med trykkluft, deretter vann.

HASW
16/05/20, 07:44
Problem løst etter jeg fikk demontert litt.

Begynte selvfølgelig med mest demontering og var sikker på tett drenering... her var alt retning åpent😃

Fant så ut at drensslangen fra takluke hadde hoppet av på førersiden..😳
Enkel fiks og bilen er tett igjen!

Har nå bedt kona kjører penere over fartsdumper i fremtiden...🤣7720