PDA

Vis full versjon : Merkelig lyd fra motorrom



mortenna
08/05/20, 08:49
Har fått en merkelig summelyd fra motorrommet.
Volvo V70 2.4 bensin, 2000 modell
Kan høres ut som en merkelig og litt dyp turbolyd, men det vet jeg at det ikke er.
Høres best rundt fra ca 2000rpm og oppover, blir lysere jo høyere turtallet er.
Har prøvd å lokalisere det, men litt vanskelig.
Kan det være servopumpe? Ingen metallisk lyd eller rakling, bare en slags dyp summing.
Tips?

FroBe
08/05/20, 09:36
Antar at du kjører en Volvo, men har ingen anelse om du har diesel, LPG eller bensin.
Prøv å legge inn informasjon om modell, årgang og hvilket drivstoff du kjører på.

mortenna
08/05/20, 09:42
Beklager :)

V70 2000 modell. 2,4 bensin :D

locked
08/05/20, 12:47
Har fått en merkelig summelyd fra motorrommet.
Volvo V70 2.4 bensin, 2000 modell
Kan høres ut som en merkelig og litt dyp turbolyd, men det vet jeg at det ikke er.
Høres best rundt fra ca 2000rpm og oppover, blir lysere jo høyere turtallet er.
Har prøvd å lokalisere det, men litt vanskelig.
Kan det være servopumpe? Ingen metallisk lyd eller rakling, bare en slags dyp summing.
Tips?
Meinar eg hadde noko liknande for veldig mange år sidan. Ein litt rar lyd. Den forsvant når eg sette på større turbo. La merke til at det var store sprekker i eksoshuset på turboen, det kan ha vore årsaken. (Det var intern lekkasje, ikkje til friluft. Så det lakk forbi wastegate spjeldet og til eksosanlegget)

mortenna
11/05/20, 07:46
Her ligger en videosnutt hvor lyden høres veldig godt.

https://youtu.be/xkoZfWWjwGc

Lyden blir litt lavere når motor er varm.
Tidligere kom lyden bare hvis jeg startet bilen og kjørte hardt når den var kald. Da hørte jeg lyden godt.
Men nå i det siste har den blitt mer tydelig og høres egentlig hele tiden.

Forslag?

gaupe
11/05/20, 13:30
Sjekk om den kjem frå venstre eller høgre side av motorromet, det kan vere oljepumpa i girkassa.

mortenna
11/05/20, 19:55
Vanskelig å si. Virker som om lyden kommer fra venstre siden, der servo og alt er. Men litt ubestemt.

Oluf
15/05/20, 08:40
Ta en lang forlenger eller en lang skrutrekker og sett den på dynamoen og legg øret inntil og lytt mulig det kan være lagret i dynamoen eventuelt servopumpe