PDA

Vis full versjon : Innside av frontrute C30



valpen007
29/04/20, 22:22
Kjøpte en brukt C30 (2007).
Bilen er OK i forhold til alderen og kilometerstand, men!

Innside av frontrute er alt for ofte skitten.
Dette er min bil nr. 18, og har aldri opplevd lignende. Jeg var vant å vaske frontruta innvendig ca. 3 ganger per år, men med denne C30 må jeg vaske den nesten hver dag.

Har byttet kupefilter, det lukter ikke frostvæske og det er ikke fuktighet i bilen (røyker ikke).

Noen tips?
Takk!

jiha1968
30/04/20, 22:52
Det hørtes ganske voldsomt ut, men belegg på ruten(e) skyldes vanligvis enten at plasten i kupéen svetter/gasser, eller at det er kjølevæskelekkasje.
Dashbord-polish av ymse slag kan både forverre avgassingen og dempe den, alt etter hvordan det aktuelle middelet reagerer med plasten.
Og det kan jo være at selgeren av bilen har behandlet interiøret med ett eller annet vidundermiddel som har fått plasten til å gå amok...

Sjekk at det ikke er bløtt på/under gulvteppene på passasjersiden, har vært noen historier med lekk spylervæskebeholder, der væsken har kommet inn i kupéen via ledningsnettet i bilen, men skulle tro at både spylervæske og glykol ville være mulig å lukte.

valpen007
02/05/20, 10:33
Jeg har sjekket under gulvteppene, og det er tørt.

Men jeg tror, at det kan bli den dashbord polishen som er årsaken da. Faktisk har virket hele interier litt rart - behandlet med noen d***

jiha1968
02/05/20, 16:18
Kan det tenkes at noen har desinfisert bilen med "håndsprit"? Den inneholder jo som regel glycerol, som funker fint på huden vår, med vil tro det kan bli klissete i større mengder på hardt underlag. Og glycerol er vel noenlunde beslektet med oppførselen til glykol.
Er det bare glatt, ikke klissete, så er det vel silikon m.m.

Du får vaske interør noen runder, lufte bilen mye, og håpe plasten stabiliserer seg til slutt.

valpen007
09/05/20, 21:29
Helt utrolig :)
Jeg har vasket plastene med limfjerner og med rødsprit. Nå er det helt andre bil.
TAKK for hjelpen jiha1968 !!!

jiha1968
09/05/20, 23:42
Det var hyggelig høre at det ordnet seg, så nå er den "not just clean, but Monica* clean!";)

*Monica Geller, TV-serien Friends.