Vis full versjon : sommer dekk volvo v70 2011
hei er det mye forskjell på 235/45/17 og 225/45/17
kjører på 235/45/17 nå
Det er bare bredden på dekket og en ørliten forskjell på rulleomkretsen
225 er den riktige bredden på den bilen i 17"
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
har kjørt med bridgstone dekk i 2 sesonger og de er nede på minimum må kanskje ha xl dekk
har kjørt med 235/45/17 bedre med 225/45/17 da
Det skal være 225/50R17 på P3-chassis, mens 225/45R17 er for P2/P1-chassis, og 235/45R17 er fremdeles for smått.
Anbefaler å gå opp til 225/55R17 slik at bilen ikke ser ut som en handlevogn... (235/50R17 er også et ok alternativ til std.dim)
XL-dekk har lite med slitestyrke å gjøre, men er konstruert for å tåle høyere lufttrykk, slik at det kan bære mere vekt enn et normaldekk.
(med full vektbelastning på et standarddekk, så hjelper det ikke å fylle enda mere luft, dekket bare eser ut, uten å bære mere vekt, som en dekkslange uten dekk...)
Man må som regel velge mellom veigrep og kjørelengde, opp til hver enkelt hva som teller mest men...
Når jeg kjøpte bilen så sto det 235/45/17 er det feil dimensjon ? . har fått opplyst originalt så står det 225/55/16
hva er riktig dimensjon da?
Om du tar en titt i den lille kloke boken (bruksanvisningen) så finner du Volvos anbefalte dekkstørrelser der.
Som er:
205/60R16,
225/55R16,
225/50R17,
245/40R18,
245/35R19,
245/30R20
Bortsett fra at 19 og 20" ikke bør monteres på bil med comfort/standard understell, kun Sport/R-design/drivE-understell.
Jeg synes at P3 chassiet har fått for små hjul originalt, og legger meg litt nermere grensa på +5% i rulleomkrets, som f.eks blir 225/55R17 eller 235/50R17, synes bilen ser ut som en handlevogn ellers:rolleyes:
Ikke noe direkte galt med dine 235/45R17, de har 1,26% mindre rulleomkrets enn 205/60R16, eller 1,55% mindre enn 225/55R16, og mindre rulleomkrets betyr vanligvis at dekket fyller enda mindre av hjulhuset, og det er ikke spesielt pent. ("Handlevogn")
Det kan skille ganske mye i pris mellom ulike dimensjoner, og ikke glem å sjekke LoadIndex på de nye dekkene, er den for høy, så blir det tilsvarende mindre komfort. (stivere konstruksjon, spesielt i dekksidene) SUV-dekk frarådes til normalstore personbiler av samme grunn.
Du kan jo ta en titt her for alternative størrelser (http://www.dekkalkulator.com/) og hvilke utslag det gir i rulleomkrets, diameter og hastighetsavvik.
hei er det mye forskjell på 225/50/17 og 225/55/17
og hva p1 og p2og p3 chassis?
Finnes bøttelass med dekkalkulatorer på internett, bare å søke de opp så får du frem alle forskjellene i både tall og visualisert. =)
Forskjellene på chassisene du spør om er de forskjellige generasjonene med blant annet V70. Den første generasjonen gikk vel fra 97 eller noe til 2000, P2 er da 2000-2007 og P3 er det du har som er fra 2008 frem til de gikk over på de nye de bruker idag.
hei er det mye forskjell på 225/50/17 og 225/55/17
og hva p1 og p2og p3 chassis?
Utover det Jimbojama skrev, så er P1-chassis V50/C30/S40II og C70II,
mens førstegenerasjon V70 som egentlig er en 850 har P80 chassis.
Og link til dekkalkulator fikk du i mitt forrige innlegg:) (225/55R17 er 3,34% større i rulleomkrets og 2,13cm høyere totalt enn standard dim. 225/50R17)
Bonusen er at speedometeret får mindre feilvisning,, og at dekkene er enda mere komfortable, såfremt ikke lastindeks er for høy (helst noe lavere enn 100 sjekk vognkort/Volvo for laveste verdi)
Hovedårsaken til økning i profil/høyde er kosmetisk.
Det har du selvfølgelig helt rett i, liten brainfart fra meg der.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.